ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Κίνα: Επιστήμονες κλωνοποίησαν και χρησιμοποίησαν μεταλλαγμένο στέλεχος κορονοϊού, που είναι 100% θανατηφόρο

κορονοιος
 clock 00:15 | 18/01/2024

Μια ανακοίνωση, που αναζωπυρώνει το σενάριο της εργαστηριακής διαρροής του κορονοϊού της πανδημίας Covid-19, κάνει τον γύρο του κόσμου, εγείροντας σοβαρές ανησυχίες για τα επικίνδυνα πειράματα, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια νέα, παγκόσμια, φονική πανδημία. Κινέζοι επιστήμονες κλωνοποίησαν και χρησιμοποίησαν σε έρευνα ένα μεταλλαγμένο στέλεχος κορονοϊού, που είναι 100% θανατηφόρο σε ποντίκια.

Σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων του πανεπιστημίου Χημικής Τεχνολογίας του Πεκίνου, που συνδέονται με τον κινεζικό στρατό, ένας ιός που μοιάζει με αυτόν της Covid-19 (γνωστό ως GX_P2V) και έχει εντοπιστεί σε παγκολίνους, κλωνοποιήθηκε και χρησιμοποιήθηκε, για να μολυνθούν συνολικά οκτώ ποντίκια.

Μάλιστα, τα εν λόγω ποντίκια είχαν τροποποιηθεί γενετικά, ώστε να φέρουν μια πρωτεΐνη, που συναντάται στους ανθρώπους, με στόχο να εκτιμηθεί πως θα μπορούσε να δράσει ο ιός στον ανθρώπινο οργανισμό. Όλα τα πειραματόζωα πέθαναν μέσα σε οκτώ ημέρες, με τους ερευνητές να χαρακτηρίζουν το θανατηφόρο αποτέλεσμα, «εκπληκτικά» γρήγορο.

Εντυπωσιακό, κατά τους ερευνητές, είναι και το γεγονός πως υψηλά επίπεδα ιικού φορτίου εντοπίστηκαν ακόμη και στους εγκεφάλους και στους οφθαλμούς των ποντικιών. Αυτό σημαίνει πως ο εν λόγω ιός έχει τη δυνατότητα να πολλαπλασιάζεται και να εξαπλώνεται με μοναδικό τρόπο σε όλο το σώμα.

Όπως διαπίστωσαν, ο ιός GX_P2V μόλυνε αρχικά τους πνεύμονες και ακολούθως τα οστά, τα μάτια, τις τραχείες και τους εγκεφάλους των νεκρών ποντικών. Μέχρι την έκτη ημέρα, το ιικό φορτίο είχε μειωθεί στους πνεύμονες, αλλά είχε προκαλέσει θανατηφόρες επιπλοκές στον εγκέφαλο. «Η σοβαρή λοίμωξη του εγκεφάλου κατά τα τελευταία στάδια της λοίμωξης μπορεί να είναι η βασική αιτία θανάτου αυτών των ποντικιών», έγραψαν οι ερευνητές.

«Ας σταματήσει αυτή η τρέλα πριν να είναι αργά»

Ωστόσο, πολλοί άλλοι επιστήμονες προχώρησαν σε μια διαφορετική σημαντική προειδοποίηση, επικρίνοντας την έρευνα των κινέζων συναδέλφων τους. «Η μελέτη είναι εντελώς άσκοπη. Δεν νομίζω πως υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από τον τρόπο μόλυνσης και εξάπλωσης ενός μεταλλαγμένου ιού σε μεταλλαγμένα ποντίκια. Αντίθετα, μπορώ να σκεφτώ πώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πάει πολύ στραβά», έγραψε ο Φρανσουά Μπαλού, ειδικός σε θέματα λοιμωδών νοσημάτων, σε ανάρτησή του στο Twitter (X).

Ο Ρίτσαρντ Έμπραιτ, χημικός στο Πανεπιστήμιο Rutgers, μιλώντας στη Daily Mail υπογράμμισε ότι συμφωνεί απόλυτα με τις ανησυχίες του Μπαλού, ενώ ο Τζενάντι Γκλίνσκι, συνταξιούχος καθηγητής ιατρικής στο Στάνφορντ, έγραψε σε δραματικό τόνο: «Αυτή η τρέλα πρέπει να σταματήσει πριν να είναι πολύ αργά».

«Δεν διευκρινίζεται το επίπεδο και οι προφυλάξεις βιοασφάλειας που χρησιμοποιήθηκαν και αυτό εγείρει την ανησυχητική πιθανότητα πως μέρος ή το σύνολο αυτής της έρευνας, όπως και η έρευνα στη Γουχάν το 2016-2019, που πιθανώς προκάλεσε την πανδημία Covid-19, εκτελέστηκε απερίσκεπτα χωρίς τα ελάχιστα μέτρα βιοασφάλειας και τις πρακτικές, που είναι απαραίτητες για την έρευνα με ένα παθογόνο, που θα μπορούσε να προκαλέσει πανδημία», υπογράμμισε ο  Ρίτσαρντ Έμπραιτ.

κορονοιος

Όπως αναφέρει η Daily Mail, ένας από τους κινέζους ερευνητές που συμμετείχαν στην επίμαχη μελέτη ήταν ο Γιγκάνγκ Τονγκ, ο οποίος εκπαιδεύτηκε στην Ακαδημία Στρατιωτικών Ιατρικών Επιστημών, ένα κινεζικό στρατιωτικό ιατρικό ερευνητικό ινστιτούτο. Ο ερευνητής έχει συνυπογράψει και μια εργασία το 2023 με την Ζενγκ Λι Σι, επικεφαλής ερευνήτρια του Ινστιτούτου Ιολογίας της Γουχάν (WIV).

Πρόκειται για το εργαστήριο, το οποίο έχει χαρακτηριστεί από τις αμερικανικές υπηρεσίες ως η πιο πιθανή πηγή για το ενδεχόμενο η πανδημία Covid-19 να προκλήθηκε από «διαρροή εργαστηρίου». Οι ερευνητές του εν λόγω εργαστηρίου εκτελούσαν πειράματα με κορονοϊούς μήνες πριν από το ξέσπασμα του Covid και μάλιστα, όπως γράφει η Daily Mail, φέρονται να λάμβαναν και επιχορηγήσεις από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Το ίδιο μέσο είχε υποστηρίξει το 2022 πως παρόμοιες έρευνες πραγματοποιούνταν και από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.