Αγκυλόσαυρος: Ανακαλύφθηκε ο αρχαιότερος δεινόσαυρος τανκ

αγκυλοσαυρος

Οι αγκυλόσαυροι ήταν μεγάλοι φυτοφάγοι θωρακισμένοι δεινόσαυροι. Οι εκτιμήσεις των ειδικών ήταν πώς ένας αγκυλόσαυρος έφτανε σε μήκος τα 8 με 9 μέτρα και βάρος τους 4-7 τόνους. Όμως η μελέτη του μεγαλύτερου κρανίου αγκυλόσαυρου που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα δείχνει ότι αυτοί οι δεινόσαυροι δεν ξεπερνούσαν σε μήκος τα επτά μέτρα.

Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του αγκυλόσαυρου ήταν η φυσική πανοπλία του η οποία κάλυπτε το ολόκληρο των σώμα του. Οι αγκυλόσαυροι διέθεταν ένα πλήθος από ακίδες και οστέινες πλάκες. Ακόμη και τα βλέφαρά του είχαν οστέινες προστατευτικές πλάκες. Επίσης είχαν και ένα οστέινο ρόπαλο στην άκρη της ουράς τους για περισσότερη προστασία που ζύγιζε περίπου 30 κιλά. Ετσι οι αγκυλόσαυροι δεν ήταν ένα εύκολο θήραμα ακόμη και για τους πιο μοχθηρούς θηρευτές εκείνης της εποχής,

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Nature Ecology & Evolution» ερευνητική ομάδα παρουσιάζει την ανακάλυψη της που είναι τα απολιθώματα του αρχαιότερου αγκυλόσαυρου που γνωρίζουμε. Τα υπάρχοντα ευρήματα αγκυλόσαυρων έδειχναν ότι έκαναν την εμφάνιση τους μόλις μερικές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν από την πτώση του γιγάντιου αστεροειδή στη Γη που οδήγησε στην εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από 66 εκατ. έτη.

Τα απολιθώματα που εντοπίστηκαν στο Μαρόκο έχουν ηλικία περίπου 168 εκ. έτη. Η ανακάλυψη όπως είναι ευνόητο έχει προκαλέσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην επιστημονική κοινότητα αφού πάει πίσω κατά 100 εκατ. έτη την εμφάνιση των αγκυλόσαυρων. Παράλληλα βέβαια δημιουργεί εύλογο προβληματισμό αφού υπάρχει ένα τεράστιο χρονικό κενό που πρέπει να συμπληρωθεί ανάμεσα σε αυτό το είδος και εκείνα που γνωρίζουμε τα οποία είναι κατά 100 εκατ. μεταγενέστερα. Η ανακάλυψη είναι επίσης πολύ σημαντική αφού μέχρι σήμερα είχαν εντοπιστεί αγκυλόσαυροι στο βόρειο ημισφαίριο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται αγκυλόσαυρος στην Αφρική.

Δεινόσαυροι: Πωλείται ο μεγαλύτερος τρικεράτωψ στον κόσμο

Δεινόσαυροι: Ανακαλύφθηκε άγνωστος πτερόσαυρος με εντυπωσιακή ουρά

Έρευνα: Οι μάχες μεταξύ τυραννόσαυρων ήταν επικές

Το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με το μεγάλο χάσμα που το χωρίζει στην μέση

ηλιακο συστημα

Είναι γνωστό ότι το ηλιακό μας σύστημα χωρίζεται σε δύο ζώνες, την εσωτερική στην οποία υπάρχουν οι τέσσερις βραχώδεις πλανήτες που βρίσκονται πιο κοντά στον Ήλιο (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης) και η εξωτερική που βρίσκονται οι γίγαντες αερίου (Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας). Ανάμεσα τους υπάρχει ένα μεγάλο διαστημικό κενό, ένα χάσμα όπως το ονομάζουν οι επιστήμονες, με έκταση 550 εκατ. χλμ.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Science Advances» ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) υποστηρίζουν ότι το χάσμα αυτό δεν δημιουργήθηκε στην πορεία της εξέλιξης του ηλιακού μας συστήματος αλλά ότι το ηλιακό μας σύστημα γεννήθηκε με αυτό το κενό στη μέση να χωρίζει τους πλανήτες που σχηματίζονταν σε αυτό. Οι ερευνητές κατέληξαν στα ευρήματα τους κυρίως από την ανάλυση πανάρχαιων μετεωριτών που έχουν πέσει στη Γη. Όπως αναφέρουν το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με αυτή την «τρύπα» η οποία αρχικά ήταν μικρή αλλά όσο αναπτυσσόταν το ηλιακό σύστημα μεγάλων παράλληλα και αυτή.

Εκτιμούν ότι το κενό αυτό κρατούσε εγκλωβισμένη την ύλη που υπήρχε στις δύο πλευρές του ώστε να μην υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ύλη των δύο πλευρών. Ίσως για αυτό στη μια πλευρά του κενού υπάρχουν μόνο βραχώδεις πλανήτες και στην άλλη μόνο πλανήτες αερίου.Ο Πλούτωνας αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, είναι ένας απομακρυσμένος παγωμένος βράχος που δεν σχηματίστηκε με τις ίδιες διαδικασίες όπως οι υπόλοιποι πλανήτες. Μετά τον εντοπισμό του οι επιστήμονες έκριναν ότι έπρεπε να θεωρηθεί πλανήτης αλλά πριν από μερικά χρόνια άλλαξαν γνώμη και τον… υποβάθμισαν.

Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη η συλλογή κάποιων στοιχείων που να εξηγούν την ύπαρξη του χάσματος αλλά μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι ότι όπως και για πολλά άλλα χαρακτηριστικά του ηλιακού μας συστήματος και έτσι και για αυτό υπεύθυνος είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης σε αυτό, ο Δίας. Καθώς εξελισσόταν ο σχηματισμός του Δία οι τρομερές βαρυτικές του δυνάμεις υποχρέωσαν μεγάλες ποσότητες αερίων και σκόνης από τον κοσμικό δίσκο που υπήρχε γύρω από τον Ήλιο να κινηθούν προς την πλευρά του πλανήτη με την ύλη που δεν κατάφερε να «συλλάβει» η βαρυτική έλξη του Δία να παραμένει στη θέση της και να δημιουργηθεί έτσι αυτό το κενό.

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της