Ανακαλύφθηκε δεινόσαυρος με μοναδικό αναπνευστικό σύστημα

δεινοσαυρος

Το 2009 εντοπίστηκαν στην Νότιο Αφρική τα απολιθώματα ενός μικρού δεινόσαυρου η ταυτότητα του οποίου παρέμενε άγνωστη. Νέες μελέτες με χρήση οργάνων ακτίνων Χ οδηγήσαν όχι μόνο στην διαπίστωση ότι ανήκει σε ένα άγνωστο μέχρι σήμερα είδος αλλά σε ένα τρισδιάστατο ολοκληρωμένο μοντέλο του σκελετού του. Αυτό με την σειρά του επέτρεψε στους ερευνητές να κάνουν μια ακόμη ανακάλυψη για αυτό το είδος που είναι και εξαιρετικά σημαντική.

Όπως φαίνεται ο δεινόσαυρος που ονομάστηκε Heterodontosaurus tucki διέθετε ένα μοναδικό στον κόσμο των δεινοσαύρων αναπνευστικό σύστημα το οποίο ρίχνει νέο φως στην εξέλιξη τους. Τα οστά των πλευρών και του ισχίου του δεινοσαύρου συνδέονταν με μύες με τέτοιο τρόπο ώστε να το βοηθούν να αναπνέει με ένα τρόπο μοναδικό στον κόσμο των δεινοσαύρων. Ο H. tucki καθώς ανέπνεε διαστέλλονταν το στήθος και η κοιλιά του.

Πρόκειται για ένα δεινόσαυρο μήκους ενός μέτρου που ζούσε στην Νότιο Αφρική πριν από περίπου 200 εκατ. έτη. Ανήκε στην οικογένεια των ορνιθίσιων δεινοσαύρων αλλά διέθετε κάποια ανατομικά χαρακτηριστικά που δεν διέθεταν τα υπόλοιπα ορνιθίσια είδη δεινοσαύρων αλλά διαθέτουν οι κροκόδειλοι και άλλα είδη ερπετών που ζουν σήματα. Πρόκειται για τα γαστράλια, ελεύθερα οστά που μοιάζουν με πλευρά.

«Πιστεύαμε ότι τα ορνιθίσια δεν διέθεταν γαστράλια αλλά όπως φαίνεται τα είχαν για μια σύντομη περίοδο όταν εμφανίστηκαν στην Γη και τα έχασαν στην συνέχεια. O H.tucki διέθετε επίσης πλευρά σε σχήμα κουπιού και μια ιδιαίτερη ανατομία θώρακα και στέρνου δημιουργώντας ένα πολυσύνθετο και μοναδικό στην κόσμο των δεινοσαύρων αναπνευστικό σύστημα» αναφέρει ο Βίκτορ Ρειντερμάχερ του τμήματος Γήινων και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Μινεσότα επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «eLife».

Οι δεινόσαυροι ήταν σε παρακμή πολύ πριν πέσει στη Γη ο μεγάλος αστεροειδής, δείχνει μελέτη

Ανακαλύφθηκε ο ψαλιδοχέρης των δεινοσαύρων

«Αυστραλοτιτάν»: Ανακαλύφθηκε δεινόσαυρος που είχε μήκος όσο ένα γήπεδο μπάσκετ!

Τεχνητές μύτες θα «οσμίζονται» τις ασθένειες

ΤΕΧΝΗΤΗ ΜΥΤΗ

Είναι το νέο προηγμένο όπλο της επιστήμης στην μάχη της διάγνωσης ασθενειών. Έχουν λάβει την ονομασία «e-noses» (ηλεκτρονικές μύτες) και είναι συσκευές που με μη επεμβατικό τρόπο προσπαθούν να ανιχνεύσουν, μέσω της ανάλυσης της αναπνοής, διάφορες ασθένειες.

Όσοι ασχολούνται με αυτά τα συστήματα υποστηρίζουν ότι θα μπορούν να ανιχνεύουν διάφορες ασθένειες από την Covid-19 και το άσθμα μέχρι παθήσεις του ήπατος αλλά και κάποιες μορφές καρκίνου. Αν η λειτουργία τους αποδειχθεί αποτελεσματική αυτό θα βοηθήσει στην γρήγορη διάγνωση ασθενειών χωρίς μάλιστα να ταλαιπωρείται ο ασθενής με κάποια επεμβατική μέθοδο διάγνωσης.

Πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα είναι η βρετανική εταιρεία Owlstone Medical που έχει δημιουργήσει μια ηλεκτρονική μύτη η οποία βρίσκεται στο στάδιο κλινικών δοκιμών για την ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονος καθώς και κάποιών άλλων μορφών καρκίνου. Γίνονται δύο μεγάλες κλινικές δοκιμές αυτής της ηλεκτρονικής μύτης μια στη Βρετανία και μια σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και παίρνουν μέρος σε αυτές χιλιάδες εθελοντές και ασθενείς.

Η αναπνοή περιέχει περισσότερες από 3,5 χιλιάδες οργανικές πτητικές ενώσεις (οργανικά χημικά), σωματίδια αερίου και διάφορα σταγονίδια. Η λειτουργία μιας ηλεκτρονικής μύτης βασίζεται στο γεγονός ότι κάθε ασθένεια έχει μια συγκεκριμένη χημική υπογραφή που δημιουργείται κυρίως από τις οργανικές πτητικές ενώσεις. Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και σχεδόν μισό αιώνα αυτή την σχέση των οργανικών πτητικών ενώσεων με τις ασθένειες αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε επιτευχθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας που να αναλύει αυτά τα οργανικά χημικά.

Εκτός από την ηλεκτρονική μύτη της Owlstone Medical υπάρχουν σε εξέλιξη πολλές κλινικές δοκιμές και για άλλες ηλεκτρονικές μύτες με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι σε μια πενταετία θα έχουν μπει στην καθημερινότητα της ιατρικής. Εκτιμούν ότι εκτός από την ανίχνευση μιας ασθένειας οι ηλεκτρονικές μύτες θα μπορούν να δείξουν αν ένας ασθενής πρόκειται να ωφεληθεί από κάποιο νέο φάρμακο που προτείνεται να λάβει αλλά και να παρακολουθεί στη την πορεία της θεραπείας ενός ασθενούς.

Καινοτομία στην Ινδία: Ηλιακό σίδερο κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδίασε μια 14χρονη