Οι δεινόσαυροι ήταν σε παρακμή πολύ πριν πέσει στη Γη ο μεγάλος αστεροειδής, δείχνει μελέτη

δεινόσαυρος

Η εξαφάνιση των μη ιπτάμενων δεινοσαύρων αποδίδεται στην πτώση ενός τεράστιου αστεροειδούς στη Γη, στο σημερινό Μεξικό, πριν περίπου 66 εκατομμύρια χρόνια. Όμως, σύμφωνα με μία νέα διεθνή επιστημονική μελέτη, υπάρχουν πλέον βάσιμες ενδείξεις ότι στην πραγματικότητα η παρακμή των δεινοσαύρων είχε ξεκινήσει τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια χρόνια πριν «χτυπήσει» ο αστεροειδής, ο οποίος φαίνεται να έδωσε απλώς τη χαριστική βολή.

Οι ερευνητές από τη Γαλλία, τη Βρετανία και τον Καναδά, με επικεφαλής τον δρα Φαμπιέν Κονταμέν του Ινστιτούτου Επιστημών της Εξέλιξης στο Μονπελιέ του Εθνικού Κέντρου Ερευνών της Γαλλίας (CNRS), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications» ανέλυσαν περίπου 1.600 απολιθώματα και όλα τα άλλα διαθέσιμα στοιχεία για την εξελικτική πορεία των δεινοσαύρων στον πλανήτη μας.

Όπως είπε ο Κονταμέν, «μελετήσαμε τις έξι πολυπληθέστερες οικογένειες δεινοσαύρων καθ' όλη την Κρητιδική Περίοδο, που εκτείνεται πριν από 150 έως 66 εκατομμύρια χρόνια, και βρήκαμε ότι όλες εξελίσσονταν κανονικά, επεκτείνονταν και ήταν σαφώς επιτυχημένες. Μετά, ξαφνικά, πριν 76 εκατομμύρια χρόνια, εμφάνισαν μία απότομη παρακμή. Ο ρυθμός εξαφάνισής τους αυξήθηκε και σε μερικές περιπτώσεις σταμάτησε η εμφάνιση νέων ειδών».

«Παρακμή που προηγήθηκε της πτώσης του αστεροειδούς»

«Σε όλες τις περιπτώσεις βρήκαμε στοιχεία για μία παρακμή που προηγήθηκε της πτώσης του αστεροειδούς. Επίσης, είναι φανερό ότι οι φυτοφάγοι δεινόσαυροι ήταν οι πρώτοι που έτειναν να εξαφανιστούν», ανέφερε ο ερευνητής Γκιγιόμ Γκινό του ίδιου γαλλικού Ινστιτούτου.

«Είναι ξεκάθαρο πως η εκ των προτέρων παρακμή των δεινοσαύρων σχετιζόταν με δύο παράγοντες: Πρώτον, ότι οι κλιματολογικές συνθήκες έγιναν πιο κρύες, πράγμα που έκανε πιο δύσκολη τη ζωή των δεινοσαύρων που πιθανότατα χρειάζονταν πιο ζεστές θερμοκρασίες και δεύτερον, η απώλεια των φυτοφάγων δεινοσαύρων έκανε τα οικοσυστήματα πιο ασταθή και επιρρεπή στην κατάρρευση», δήλωσε ο καθηγητής Μάικ Μπέντον της Σχολής Γεωεπιστημών του βρετανικού Πανεπιστημίου του Μπρίστολ.

«Επρόκειτο για μία κομβική στιγμή στην εξέλιξη της ζωής. Ο κόσμος είχε κυριαρχηθεί από τους δεινόσαυρους για περισσότερα από 160 εκατομμύρια χρόνια και καθώς παράκμαζαν, άλλες ομάδες άρχισαν να αποκτούν κυρίαρχη θέση, μεταξύ των οποίων τα θηλαστικά, τα οποία άρχισαν να αυξάνουν σε αριθμούς πριν την εξαφάνιση των δεινοσαύρων. Μετά την πρόσκρουση του αστεροειδούς, είχαν πια τη δική τους ευκαιρία να δημιουργήσουν νέα είδη οικοσυστημάτων, τα οποία βλέπουμε μέχρι σήμερα», σημείωσε ο Κονταμέν.

Η έλλειψη νερού στα νέφη της Αφροδίτης σβήνει τις ελπίδες για ύπαρξη ζωής

Δεκάδες λίμνες ίσως κρύβονται στο εσωτερικό του Άρη

Επιδημία κορωνοϊού είχε «σαρώσει» την Ανατολική Ασία πριν από 20.000 χρόνια

Τεχνητές μύτες θα «οσμίζονται» τις ασθένειες

ΤΕΧΝΗΤΗ ΜΥΤΗ

Είναι το νέο προηγμένο όπλο της επιστήμης στην μάχη της διάγνωσης ασθενειών. Έχουν λάβει την ονομασία «e-noses» (ηλεκτρονικές μύτες) και είναι συσκευές που με μη επεμβατικό τρόπο προσπαθούν να ανιχνεύσουν, μέσω της ανάλυσης της αναπνοής, διάφορες ασθένειες.

Όσοι ασχολούνται με αυτά τα συστήματα υποστηρίζουν ότι θα μπορούν να ανιχνεύουν διάφορες ασθένειες από την Covid-19 και το άσθμα μέχρι παθήσεις του ήπατος αλλά και κάποιες μορφές καρκίνου. Αν η λειτουργία τους αποδειχθεί αποτελεσματική αυτό θα βοηθήσει στην γρήγορη διάγνωση ασθενειών χωρίς μάλιστα να ταλαιπωρείται ο ασθενής με κάποια επεμβατική μέθοδο διάγνωσης.

Πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα είναι η βρετανική εταιρεία Owlstone Medical που έχει δημιουργήσει μια ηλεκτρονική μύτη η οποία βρίσκεται στο στάδιο κλινικών δοκιμών για την ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονος καθώς και κάποιών άλλων μορφών καρκίνου. Γίνονται δύο μεγάλες κλινικές δοκιμές αυτής της ηλεκτρονικής μύτης μια στη Βρετανία και μια σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και παίρνουν μέρος σε αυτές χιλιάδες εθελοντές και ασθενείς.

Η αναπνοή περιέχει περισσότερες από 3,5 χιλιάδες οργανικές πτητικές ενώσεις (οργανικά χημικά), σωματίδια αερίου και διάφορα σταγονίδια. Η λειτουργία μιας ηλεκτρονικής μύτης βασίζεται στο γεγονός ότι κάθε ασθένεια έχει μια συγκεκριμένη χημική υπογραφή που δημιουργείται κυρίως από τις οργανικές πτητικές ενώσεις. Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και σχεδόν μισό αιώνα αυτή την σχέση των οργανικών πτητικών ενώσεων με τις ασθένειες αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε επιτευχθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας που να αναλύει αυτά τα οργανικά χημικά.

Εκτός από την ηλεκτρονική μύτη της Owlstone Medical υπάρχουν σε εξέλιξη πολλές κλινικές δοκιμές και για άλλες ηλεκτρονικές μύτες με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι σε μια πενταετία θα έχουν μπει στην καθημερινότητα της ιατρικής. Εκτιμούν ότι εκτός από την ανίχνευση μιας ασθένειας οι ηλεκτρονικές μύτες θα μπορούν να δείξουν αν ένας ασθενής πρόκειται να ωφεληθεί από κάποιο νέο φάρμακο που προτείνεται να λάβει αλλά και να παρακολουθεί στη την πορεία της θεραπείας ενός ασθενούς.

Καινοτομία στην Ινδία: Ηλιακό σίδερο κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδίασε μια 14χρονη