Ελλάδα

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο ΣΕΒ: Ζητά το «πάγωμα» των τριετιών

συμβουλιο της επικρατειας

Στο ΣτΕ προσέφυγε ο ΣΕΒ, ζητώντας να ακυρωθεί εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας, που προβλέπει την αναπροσαρμογή των τριετιών μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ την 1η Φεβρουαρίου 2019.

Η υπόθεση πρόκειται να εκδικαστεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) στις 8 Οκτωβρίου. Ο Σύνδεσμος ζητάει ουσιαστικά να καταργηθεί η εγκύκλιος για την αύξηση των τριετιών που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18 Φεβρουαρίου 2019 για δύο λόγους: α) δεν πήρε ΦΕΚ β) η απόφαση ελήφθη χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί πρώτα η απαραίτητη διαβούλευση με τους φορείς γ) με βάση τη μνημονιακή νομοθεσία (ν.4172/2013 αρ. 103 και 4093/2012), ο κατώτατος μισθός ορίζεται ως μοναδιαία αξία (ποσό) αναφοράς. 

Συνεπώς, οι τριετίες μένουν «παγωμένες» και δεν πρέπει να αυξηθούν, μέχρι η ανεργία να υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό, όπως ορίζεται στο σχετικό νόμο.

Στην εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας, οι τριετίες ορίζονται ως εξής:

Για τους έχοντες 0-3 έτη προϋπηρεσίας, 650 ευρώ, για τους έχοντες 3-6 έτη προϋπηρεσίας 715 ευρώ, για τους έχοντες 6-9 έτη προϋπηρεσίας, 780 ευρώ και για τους έχοντες άνω των 9 ετών προϋπηρεσία, 845 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο, με ξεχωριστή υπουργική απόφαση, αυξήθηκαν οι κατώτατες αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα, κατά σχεδόν 11%, φτάνοντας στα 650 ευρώ μεικτά, από 586 που ήταν έως τότε. Επίσης, καταργήθηκε ο υποκατώτατος μισθός των 511 ευρώ μεικτές αποδοχές, που αφορούσε νέους έως 25 ετών.

Ελλάδα

Υπουργείο Υγείας: Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των νοσοκομείων

Βασίλης Κικίλιας

Νοσοκομεία - πρότυπα (αναφοράς) και νοσοκομεία που χρήζουν συμμόρφωσης, με τα μεν πρώτα να επιβραβεύονται και τα δεύτερα να μπαίνουν σε διαδικασία κυρώσεων, τόσο στον δημόσιο όσο και στο ιδιωτικό τομέα, «οικοδομεί» το νομοσχέδιο με θέμα «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας και σύσταση του Οργανισμού Διασφάλισης για την ποιότητα στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ ΑΕ)» που τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση και για τις επόμενες έξι ημέρες, από τον υπουργό Υγείας, κ. Βασίλη Κικίλια.

Το νομοσχέδιο - σημειωτέον είχε δρομολογηθεί για να ψηφιστεί στη Βουλή από τον περασμένο Φεβρουάριο, κάτι που ανατράπηκε με την πανδημία του κορωνοιού- περιλαμβάνει το σύστημα αξιολόγησης όλων των νοσοκομείων και μονάδων Υγείας, δημόσιων και ιδιωτικών, το οποίο θα βασίζεται σε έξι κριτήρια μέτρησης της ποιότητας. Σκοπός του νόμου είναι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα, η ενίσχυση της ασφάλειας των ασθενών, και η ορθολογική αναδιοργάνωση των υπηρεσιών υγείας της χώρας, με στόχο την ισότιμη πρόσβαση και την καθολική κάλυψη του πληθυσμού.

«Η ποιότητα μπορεί να μετρηθεί» επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου και παρατίθενται τα τρία βασικά πεδία των υπηρεσιών υγείας όπου είναι μετρήσιμη η ποιότητα: η δομή (ανθρώπινοι πόροι και εγκαταστάσεις-υποδομές), οι διαδικασίες (οργάνωση, λειτουργία του οργανισμού και παροχή υπηρεσιών υγείας) και τα αποτελέσματα (των δράσεων και των υπηρεσιών).

«Σε κάθε κατηγορία υπάρχουν ποσοτικά χαρακτηριστικά, που μπορούν να μετρηθούν, όπως η εκπαίδευση και τα χρόνια εμπειρίας των ιατρών, οι χρόνοι αναμονής των ασθενών, η ακρίβεια των μηχανημάτων, ο βαθμός ικανοποίησης των ασθενών, τα ποσοστά επιτυχίας των θεραπειών κ.ά.. Στη συνέχεια μπορούν να οριστούν πρότυπα καλής πρακτικής, δείκτες αξιολόγησης και δράσεις συμμόρφωσης» αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.

Αρμόδιος για την αξιολόγηση των μονάδων υγείας με βάση τα κριτήρια που ορίζονται στο νομοσχέδιο είναι ένας νέος Οργανισμός, ο ΟΔΙΠΥ. Μάλιστα, ο Οργανισμός εκτός από την αρμοδιότητα για τον έλεγχο των μονάδων υγείας, θα έχει και την ευθύνη για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου για την συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Στ. Νιάρχος, αναφορικά με την υλοποίηση του προγράμματος εκπαίδευσης στον τομέα της πρόληψης και του ελέγχου των νοσοκομειακών λοιμώξεων. Υπενθυμίζεται ότι αυτό το έργο είχε «χαθεί» παρά τη δωρεά του Ιδρύματος επι υπουργίας Ξανθού-Πολάκη, καθώς δεν είχαν κατατεθεί οι σχετικές μελέτες από πλευράς υπουργείου.

Ο ΟΔΙΠΥ, με ένα ευρύ πρόγραμμα ελέγχων, με δικούς του εσωτερικούς ελεγκτές και αλλά και εξωτερικούς από το σχετικό Μητρώο που θα τηρεί, θα διενεργεί τους ελέγχους τόσο στα δημόσια νοσοκομεία όσο και στις ιδιωτικές κλινικές, επιβραβεύοντας τα νοσοκομεία - αναφοράς και επιβάλλοντας αυστηρές κυρώσεις στις μη συνεπείς μονάδες υγείας.

Ο Υπουργός Υγείας θα μπορεί, με απόφασή του, να χαρακτηρίζει τα νοσοκομεία ή τις κλινικές, που έτυχαν της υψηλότερης αξιολόγησης ως νοσοκομεία ή κλινικές αναφοράς στον τομέα δράσης τους. Ο χαρακτηρισμός τους ως νοσοκομείων ή κλινικών αναφοράς θα πιστοποιεί την παροχή ιδιαιτέρως υψηλού επιπέδου υπηρεσιών υγείας στον τομέα δράσης τους και μεγαλύτερη συμμετοχή τους σε κλινικές δοκιμές που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και λοιπά κονδύλια ενωσιακής προέλευσης.

Τα έξι πεδία που θα αξιολογούνται οι υπηρεσίες των μονάδων υγείας

Τα κριτήρια για την αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών Υγείας αφορούν σε έξι κεντρικούς άξονες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο:

α) Την ασφάλεια, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες, τα συστήματα και τις πρακτικές που διασφαλίζουν την ασφάλεια των ασθενών/ληπτών των υπηρεσιών υγείας. Ως ασφάλεια ορίζεται η προστασία από κακοποίηση (φυσική, σεξουαλική, ψυχολογική ή υπό οποιαδήποτε άλλη μορφή), από ιατρικό σφάλμα, από κακές διοικητικές πρακτικές που προάγουν την αδιαφάνεια και την ταλαιπωρία στην ιατρική φροντίδα των ασθενών ή άλλη αποφευκτέα βλάβη.

β) Την αποδοτικότητα, η οποία αναφέρεται στον βαθμό επίτευξης των επιθυμητών αποτελεσμάτων από την παροχή επιστημονικά τεκμηριωμένων υπηρεσιών υγείας σε αυτούς που μπορούν να ωφεληθούν από αυτές και περιλαμβάνει δείκτες που αξιολογούν την καταλληλότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και των εκβάσεων από αυτές τις υπηρεσίες.

γ) Την ανταποκρισιμότητα – ασθενοκεντρική προσέγγιση, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες που διασφαλίζουν την ανταποκρισιμότητα των υπηρεσιών υγείας στις ανάγκες των ασθενών/ληπτών των υπηρεσιών υγείας μέσω της αποτύπωσης των εμπειριών των ασθενών και των αποτελεσμάτων υγείας όπως αυτά αναφέρονται από τους ίδιους τους ασθενείς. Επίσης, αξιολογείται η παροχή υπηρεσιών υγείας στους ασθενείς με συμπόνια, σεβασμό και με γνώμονα τη διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας καθώς και του ενδεδειγμένου βαθμού ενημέρωσης των ασθενών.

δ) Την προσβασιμότητα, που περιλαμβάνει τη διερεύνηση του κατά πόσο η ιατρική φροντίδα παρέχεται στον σωστό χρόνο και τόπο και είναι οικονομικά ανεκτή για τους λήπτες υπηρεσιών υγείας.

ε) Τη χρηστή διοίκηση, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης, διοίκησης και ηγεσίας που διασφαλίζουν την παροχή υψηλής ποιότητας ανθρωποκεντρικής φροντίδας που βασίζεται στη διαφάνεια, τη συνεχή βελτίωση, την καινοτομία και την ισονομία.

στ) Τη διαχείριση πόρων, που περιλαμβάνει τις διαδικασίες και τα στοιχεία σχετικά με την χρήση των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων με τρόπο που διασφαλίζει την ποιότητα, την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα του.