Απόψεις

Περί Χαρισμάτων... Του Ηρακλή Φίλιου

θεια κοινωνια εκκλησια ευαγγελιο

Το ευαγγέλιο της Κυριακής έχει την αναφορά του στο ζήτημα αυτό. Ο Χριστός αναφέρεται στην παραβολή των ταλάντων (Ματθ. 25, 14-30). Με λίγα λόγια κάποιος που έφυγε σε ταξίδι έδωσε σε τρεις ανθρώπους τάλαντα. Άλλος είχε πέντε τάλαντα και κέρδισε άλλα πέντε, άλλος δύο και κέρδισε άλλα δύο και ο τρίτος ένα τάλαντο και το έκρυψε στη γη. Οι δύο πρώτοι αύξησαν τα τάλαντα, όχι όμως και ο τρίτος. Όταν επέστρεψε ο ταξιδευτής, επιδοκίμασε τους δύο πρώτους για την προσπάθειά τους να αυξήσουν τα τάλαντα. Τον τρίτο όμως τον ονομάζει στην παραβολή πονηρό και οκνηρό.

Στην ευχή του Τρισαγίου ύμνου, κατά τη Θεία Λειτουργία, ο λειτουργός διαβάζει: ‘’Ὁ Θεὸς ὁ ἅγιος, ὁ ἐν ἁγίοις ἀναπαυόμενος… ὁ κτίσας τὸν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα σὴν καὶ ὁμοίωσιν καὶ παντί σου χαρίσματι κατακοσμήσας’’. Ο Θεός έδωσε χαρίσματα (τάλαντα) στον κάθε άνθρωπο. Ακόμη κι όταν ασθένησε η προαίρεση του, δεν χάθηκαν οι δωρεές του Θεού. Ο Θεός εξακολουθεί να δωρίζει ευλογίες στον άνθρωπο, χωρίς όμως ποτέ να παραβιάζει την ελευθερία. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός αυτό. Καταλυτικό και απόλυτο. Οποιοσδήποτε έχει δεχθεί την επίσκεψη του Θεού στη ζωή του. Ανεξαιρέτως. Όπου κι αν ανήκει, όπου κι αν πιστεύει.

Μένει να δούμε αν ο άνθρωπος ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτό. Ας μην δούμε το γεγονός της δωρεάς ως ένα γεγονός υποχρεωτικής ανταπόκρισης από τη μεριά του ανθρώπου, αλλά ως γεγονός αυτεξούσιας εισχώρησης στο θέλημα του Θεού, ως γεγονός σχέσης. Μην ξεχνώντας παράλληλα πως η δωρεά σημαίνει έκφραση του θείου θελήματος. Κι όταν εκφράζεται το θέλημα αυτό σε σχέση αναλογική (κατά Μάξιμο Ομολογητή) μεταξύ Θεού - ανθρώπου, τότε έχουμε να κάνουμε με μία σχέση που συνάπτεται. Ο Θεός παραχωρεί, ο άνθρωπος δέχεται. Υπάρχουν δύο πρόσωπα. Πρόσωπα σε σχέση. Το θέμα μας είναι αν αυτή η σχέση αναπτύσσεται, εξελίσσεται. Ανταποκρίνεται ο άνθρωπος; Δεν ανταποκρίνεται; Όπως και να έχει, η αντίδραση του Θεού είναι αναλογική. Κινείται όσο Του επιτρέπεις να κινείται. Αν πεις, κοίτα δεν θέλω άλλο, τι σε νοιάζει Εσένα και μου δίνεις, ο Θεός δεν ανταποκρίνεται. Φτάνει μέχρι εκεί που Του επιτρέπεις. Αυτή είναι η ευλογία και η κατάρα της ελευθερίας που μας παραχώρησε.

Υπάρχουν άνθρωποι που αναγνωρίζουν και δέχονται τα χαρίσματα. Αυτά τα αυξάνουν. Για παράδειγμα, δίνει ο Θεός στον άνθρωπο την δυνατότητα να έχει διάκριση. Αυτή η διάκριση συμπεριφέρεται με αναλογικό τρόπο. Δεν μένει ανενέργητη. Εκείνος που διακατέχεται από διάκριση γνωρίζει να σιωπά, να υπομένει, να συγχωρεί, να αγαπάει. Δεν υπάρχει αγάπη χωρίς διάκριση. Χωρίς διάκριση η αγάπη είναι το απόλυτο τίποτε. Κάθε αρετή συμπαρασύρει στο δρόμο της πνευματικότητας κι άλλες αρετές. Αυτές αυξάνει ο άνθρωπος που ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του Θεού. Υπάρχουν όμως κι εκείνοι που αγνοούν, αδιαφορούν, αρνούνται κάτι τέτοιο. Το χάρισμα τους δεν ενεργεί και φυσικά δεν επιφέρει πνευματικό όφελος. Αλλά κι εκείνος που έχει χαρίσματα, να θυμάται πως δεν τα απέκτησε μόνος του. Όπως έλεγε ο όσιος Ιωσήφ Ησυχαστής ‘’δεν σου ζητεί περισσότερο ο Χριστός για να σου δώσει τα άγιά Του χαρίσματα· μόνο να αναγνωρίζεις ότι, ό,τι καλό και αν έχεις, είναι δικό Του’’.

Με προβληματίζουν οι άνθρωποι που δεν έχουν συνάψει σχέση με τον Χριστό, άνθρωποι που δεν εκκλησιάζονται, δεν πιστεύουν στον Θεό. Δεν με προβληματίζει η άρνηση τους. Με προβληματίζει το γεγονός της υιοθεσίας. Πιστεύω που είναι άνθρωποι με αγνά αισθήματα, αγαθή προαίρεση, αρετές και χαρίσματα, τα οποία δεν αναγνώρισαν στο πρόσωπο του Χριστού. Αν τα αναγνώριζαν θα λειτουργούσαν σε σχέση μαζί Του. Ο προβληματισμός γίνεται εντονότερος τη στιγμή που διαπιστώνει κανείς πως είναι πολλοί οι άνθρωποι αυτοί, που απλά δεν συνέβη να βρεθούν μέσα στην Εκκλησία, αλλά στέκονται επικριτικά απέναντι της ή με τρόπο αδιάφορο. Περισσότερο αδιάφορος όμως είναι ο δικός μας τρόπος εντός των τειχών της Εκκλησίας. Ίσως πιο προβληματικός και φυσικά θεωρώ κάποιες φορές ισχυρά νευρωτικός. Αυτοί οι άνθρωποι απουσιάζουν. Χρειάζονται ένα νεύμα, ένα κάλεσμα. Όχι για να γεμίσουν τις θέσεις ενός ναού∙ αρκετά γέμισαμε από θρησκευτική υποκρισία. Τους ανθρώπους αυτούς τους εισάγεις στη ζωή της Εκκλησίας και ολοκληρώνονται. Έτσι, από καλοί άνθρωποι γίνονται καλοί χριστιανοί. Όμως χρειάζονται πρόσωπα, χρειάζονται αφορμές, χρειάζονται τρόπο, τον τρόπο αυτό που καθορίζει τα πράγματα.

Γεμίσαμε με τύψεις, φοβίες κι ενοχές τους ανθρώπους. Τους ταλαιπωρήσαμε υπαρξιακά. Παίξαμε με τα όρια τους. Τους μιλήσαμε περισσότερο για την τιμωρία και την κόλαση παρά για τον Θεό. Εισήλθαμε στη ζωή τους για να τους ελέγχουμε. Εκμεταλλευτήκαμε τη συνείδηση, την πίστη τους και αδειάσαμε τις ελπίδες τους για κάτι καλύτερο, αγιότερο. Μήπως ήρθε η στιγμή να διακρίνουμε τα χαρίσματα τους και να τα φτάσουμε στον Θεό; Να σοβαρευτούμε μέσα στην Εκκλησία. Αυτοί οι άνθρωποι αναζητούν την ύπαρξη τους. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες και υπεκφυγές.

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος), Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

- Η σκέψη των Πατέρων στον αντίποδα του γεροντισμού. Του Ηρακλή Φίλιου

Εγκληματούν όσοι κηρύττουν πως δεν κολλάς κορωνοϊό μέσα στον ναό. Του Ηρακλή Φίλιου

Εγγυημένη προφητεία ή κοινωνούμενη αλήθεια; Του Ηρακλή Φίλιου

Απόψεις

Η «Ελλάδα 2.0» και οι πολιτικές εξελίξεις… Του Πέτρου Μηλιαράκη

μηλιαρακης πετρος.jpg

 Η  Κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε, σύμφωνα με τα συμφέροντα που υπηρετεί, να αυξήσει τον ήδη υπέρογκο δανεισμό της χωρας κατα 12,7 δις ευρώ! Εξ αιτίας δε  αυτού, προδήλως βέβαιον είναι ότι επέρχεται «ΝΕΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ»!

Παραλλήλως,  η κυβέρνηση της Ν.Δ. «επιτυγχάνει» να καθίσταται ο Έλληνας πολίτης ο κύριος και μόνιμος αχθοφόρος και αυτού του βάρους προς όφελος της  εγχώριας και αλλοδαπής «οικονομικής ολιγαρχίας». Έτσι σε κάθε περίπτωση, το ευρωπαϊκό χρήμα της «Ελλάδας 2.0» είναι  μόνο για τους ισχυρούς και τους  bankables, όπως θα διαπιστωθεί παρακάτω.

Πρώτα όμως ,ας δούμε κάποιους «επικοινωνιακούς  όρους», γιατί το «σύστημα Μητσοτάκη» δεν παράγει πολιτική, αλλά «πολιτεύεται»  με βάση την επικοινωνία. Το πρώτο δε ερώτημα που τίθεται  για τον απλό πολίτη είναι : τι σημαίνει άραγε  ο όρος «Ελλάδα 2.0».

• Ο ΟΡΟΣ: «Ελλάδα 2.0»

Το πρόσημο ή ο όρος  «Ελλάδα 2.0»,  προέρχεται από τον όρο «Web 2.0» («Ιστός 2.0»), ο οποίος χρησιμοποιείται για τη νέα γενιά του «Παγκόσμιου Ιστού». Η εξέλιξη αυτή βασίζεται στη δυνατότητα των χρηστών του Διαδικτύου να μοιράζονται πληροφορίες και να συνεργάζονται online.  Αφορά δε μια  νέα γενιά διαδικτυακής πλατφόρμας με εφαρμογές στα κοινωνικά μέσα (social media) και τα blogs. Είναι δε ήδη κατακτήσεις της κοινής πείρας το facebook και το youtube. 

Έτσι,το «σύστημα Μητσοτάκη» εισάγοντας τον όρο «Ελλάδα 2.0» επιχειρεί να εμφανιστεί δημοσίως  ως μια σύγχρονη και «πρωτοποριακή διακυβέρνηση». Αυτή όμως-για τις επικοινωνιακές και μόνο επιδιώξεις- ψευδεπίγραφη «πρωτοπορία» , επουδενί συνδέεται  με το κοινωνικό κράτος δικαίου ,με την εξυπηρέτηση των κοινωνικών  δικαιωμάτων γενικότερα, αλλά αντιθέτως συνδέεται και εξ αυτού του λόγου συμπολιτεύεται με την εξυπηρέτηση  συγκεκριμένων οικονομικών  συμφερόντων . Και τούτο διότι για τα  17,8 δις ευρώ που αφορούν  άμεσες επιδοτήσεις, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, ήδη μας εχει προϊδεάσει για τις προθέσεις της, μέσω της δημοσιοποίησης του προαναφερόμενου σχεδίου  της, που αφορά στην «Ελλαδα 2.0». 

• ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ…

Ήδη τα πρώτα τέσσερα  (4) δις ευρώ καταφθάνουν από τις Βρυξέλλες, λίαν συντόμως  μέσα στο Δεκαπενταύγουστο, ίσως μέχρι την προσεχή Παρασκευή. Τα χρήματα αυτά προέρχονται απο το «Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας»  και χρηματοδοτούν  την  ελληνική οικονομία. Όμως , η κυβέρνηση Μητσοτάκη που κατανέμει αυτούς τους πόρους, αποκλείει  κατ´ουσίαν τους μικρομεσαίους που είναι και η ραχοκοκαλιά της εγχώριας οικονομίας και προσφοράς εργασίας. Στο «σύστημα Μητσοτάκη» όσοι προτιμούνται είναι οικονομικά ισχυροί! 

Toύτου  δοθέντος, είναι πολύ ευχερής η πρόβλεψη, πως αυτή ακριβώς η «οικονομική ολιγαρχία», που θα έχει το προνόμιο των προαναφερόμενων χορηγήσεων, της προτίμησης στη χρηματοδότηση,πως αυτή ακριβώς εν συνόλω θα είναι και  οι «κύριοι κράχτες», οι influencers ,που  για ίδιον όφελος θα παρακινούν τον κόσμο  με τα μέσα που (θα) διαθέτουν ,προκειμένου «να πείθουν» για το καλό όλων μας, πως ό,τι πράττει το «σύστημα Μητσοτάκη», αυτό είναι το μόνο σωστό!..Θα είναι οι κήρυκες του να θεωρηθεί ως ο μόνος ορθός  πολιτικός λόγος, εκείνος της Ν.Δ.

• ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΧΟΝΤΕΣ…ΤΟΥΣ ΙΣΧΥΡΟΥ

 Η Κυβέρνηση της ΝΔ με βάση το σχέδιο που υπέβαλε, κατευθύνει το σύνολο της δανειακής στήριξης στη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων των μεγάλων μόνο επιχειρήσεων της χώρας με τρόπο που αποκλείει τελείως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ ΔΙΟΤΙ:  απαράβατος όρος είναι η χορήγηση αυτών των δανείων να λαμβάνει χώρα αμιγώς με όρους αγοράς. 

ΔΗΛΑΔΗ: όποιος λαμβάνει δάνειο για να προβεί σε μια παραγωγική επένδυση, πρέπει απαραιτήτως  να μπορεί να δανειοδοτηθεί και (!) από μια εμπορική τραπεζα, να είναι δηλαδή  bankable. Ως γνωστόν  όμως, με βάση τις πρόσφατες τοποθετήσεις των Διοικήσεων των τεσσάρων συστημικών τραπεζών της χωρας, η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (περίπου 800.000) δεν συγκεντρώνουν τα στοιχεία αυτά που συνθέτουν το λεγόμενο «τραπεζικό προφίλ»». Παραλλήλως  θα δοκιμάζεται ως ενεστώσα κατάσταση η εκ νέου μονιμοποιημένη λιτότητα και μάλιστα με εξωπραγματικά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,7%!.. 

Ιδού,συνεπώς, πόσο επικύνδυνο είναι το δόγμα πως  :  αν θέλεις να διαλύσεις μία κοινωνία,  τότε καθιστάς τους πλούσιους πλουσιότερους. 

•ΤΟ ΝΕΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ…

Πρόδηλο είναι ότι λίαν συντόμως, τα ζητήματα που θα απασχολήσουν πρωτίστως την ελληνική κοινωνία και οικονομία θα είναι: α) η αύξηση των πτωχεύσεων των επιχειρήσεων , β) η «νέα» ανεργία γ)η διαδικασία αναγκαστικών εκτελέσεων σε σχέση με τα κόκκινα δάνεια,δ) η διεύρυνση των οικονομικών ανισοτήτων με άμεση επίδραση στην κοινωνική συνοχή , ενώ ε) η  όλη πολιτική κατάσταση θα σχετίζεται  αιτιωδώς και με τα  κρίσιμα εθνικά μας θέματα!

Τούτων δοθέντων  τίποτα δεν αποκλείει και την αιφνιδιαστική προσφυγή στις κάλπες, με μία επικοινωνιακή «διαχείριση» που θα δικαιολογεί ότι οι-στον επίμαχο χρόνο- «συγκεκριμένες υγειονομικές συνθήκες» είναι «κατάλληλες»  για την διεξαγωγή  εκλογών…ή μήπως θα είναι διαφορετικές οι υγειονομικές συνθήκες στη Γερμανία τον προσεχή Σεπτέμβριο, για τη διεξαγωγή των εκεί γενικών-ομοσπονδιακών βουλευτικών εκλογών…

Τούτων όλων δοθέντων και με βάση την κοινή πολιτική λογική, βέβαιον είναι ότι  σε χρόνο που δεν θα βραδύνει οι πολιτικές εξελίξεις (θα) είναι αναπόφευκτες!..

* Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC – EU). 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το «τείχος ανοσίας» …ως πρόσχημα εκλογών; του Πέτρου Μηλιαράκη

Η «τουρκική πονηριά», ο «τούρκικος τσαμπουκάς» και η αλήθεια. Του Πέτρου Μηλιαράκη*