Απόψεις

Ο φαύλος κύκλος σχολείου – φροντιστηρίου στο Λύκειο. Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

εκπαιδευτικός

Ένας Κρητικός είπε «όλοι οι Κρητικοί λένε ψέματα». Ναι αλλά το είπε Κρητικός, άρα αυτό που είπε είναι ψέματα. Άρα όλοι οι Κρητικοί λένε την αλήθεια. Άρα κι αυτός λέει την αλήθεια αφού είναι Κρητικός. Είναι αλήθεια λοιπόν ότι όλοι οι Κρητικοί λένε ψέματα. Άρα κι αυτός λέει ψέματα αφού είναι Κρητικός. Καταλαβαίνετε ότι η παραπάνω στιχομυθία δεν έχει τέλος γιατί είναι ένας φαύλος κύκλος της λογικής. Δυστυχώς όμως φαύλοι κύκλοι υπάρχουν και στα Λύκεια της Ελλάδας και τα εμποδίζουν να ανθίσουν.

Γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που οι μαθητές διδάσκονται δυο φορές το ίδιο μάθημα, μια στο σχολείο και μια στο φροντιστήριο. Βέβαια δεν είναι ακριβώς το ίδιο γιατί το σχολείο (πρέπει να) έχει στόχο την σοβαρή επιστημονική κατάρτιση των μαθητών, ενώ το φροντιστήριο έχει στόχο μόνο την επιτυχία των μαθητών στις εξετάσεις, πανελλαδικές και μη. Για παράδειγμα σε κανένα φροντιστήριο στα μαθήματα των φυσικών επιστημών που η διδακτέα ύλη δίνει αφορμές, δεν θα σχολιαστεί ότι η ύλη είναι κενή, ότι τα χημικά στοιχεία που φτιάχνουν τα σώματα των μαθητών υπήρχαν και στις προηγούμενες γενιές των ανθρώπων και κάποτε αυτά τα χημικά στοιχεία ήταν αστρική σκόνη, ότι ευτυχώς που η κλασική φυσική του Νεύτωνα που μας ενθουσίαζε κάποτε ήταν λάθος γιατί αν ήταν σωστή δεν θα υπήρχε ο κόσμος, και πολλά παρόμοια που νοστιμίζουν το μάθημα και εξάπτουν την φαντασία τους. Ακόμα το σχολείο επειδή είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας (πρέπει να) έχει και παιδαγωγικούς στόχους, όσο κι αν προσπαθούν οι υπουργοί παιδείας να μην έχει, ενώ το φροντιστήριο δεν έχει σχέση με τέτοιους στόχους.  

Στα μαθήματα λοιπόν που μαθητές διδάσκονται δυο φορές το ίδιο μάθημα φανταζόμαστε ότι θα είναι αστεράκια. Δυστυχώς όμως σπάνια συμβαίνει αυτό. Οι μαθητές είτε επειδή κουράζονται υπερβολικά (κρυφό σχολειό θυμίζουν ειδικά οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου), είτε επειδή δεν μπορούν και δεν προλαβαίνουν να ανταποκριθούν στο ίδιο μάθημα σε τόσες απαιτήσεις, είτε επειδή τους συμβουλεύουν καθηγητές των φροντιστηρίων να μην ασχολούνται με το σχολείο και μπερδεύονται, είτε επειδή βολεύει στην τεμπελιά τους, επιλέγουν να αδιαφορούν για το σχολείο. Κι έτσι δημιουργείται φαύλος κύκλος. Ο καθηγητής του σχολείου βλέποντας την αδιαφορία τους συχνά υποχωρεί στον πειρασμό και ρίχνει το επίπεδο του μαθήματος, οι μαθητές αδιαφορούν ακόμα περισσότερο και πάει λέγοντας. Συνάδελφος φυσικός που είχε για χρόνια δικό του φροντιστήριο πριν διοριστεί, λέει συχνά «ακούστε με γιατί ξέρω, το φροντιστήριο χαλάει το σχολείο».

Πολύ συχνά οι μαθητές από την Β΄ Λυκείου (καμιά φορά κι από την Α΄) επιλέγουν να ασχολούνται μόνο με τα μαθήματα της κατεύθυνσής τους. Έτσι συχνά είναι καλοί μαθητές σε μερικά μαθήματα και άσχετοι στα υπόλοιπα.  Στα δικά μας μαθητικά χρόνια ακόμα και οι αδύνατοι μαθητές δεν είχαν κάποιο επίπεδο σε όλα τα μαθήματα ; Αυτό δυστυχώς δεν υπάρχει σήμερα. Στα μαθήματα που αδιαφορούν οι μαθητές είναι εντελώς άσχετοι κι αν ήταν αντικειμενική η βαθμολογία μας και δεν είχαν το δικαίωμα με μέσο όρο 09,5 από όλα τα μαθήματα να περνούν την τάξη οι μισοί θα έμεναν στάσιμοι. Η κ. Μπέκα Αναστασία, Διευθύντρια του παιδοψυχιατρικού τμήματος του Νοσοκομείου Παπανικολάου, σε ομιλία της στα πλαίσια του Ανοικτού Λαϊκού Πανεπιστημίου Γιαννιτσών, είπε για το θέμα αυτό: «η αδιαφορία των μαθητών για την εκπαίδευση που παίρνουν  τώρα (Λύκειο), επειδή το ενδιαφέρον τους είναι σε άλλη εκπαίδευση που θα πάρουν αργότερα (Πανεπιστήμιο), δημιουργεί ψυχολογικά κενά στην προσωπικότητά τους».

Η νομοθεσία ορίζει όλες οι δραστηριότητες των σχολείων όπως οι σχολικοί αγώνες να γίνονται εκτός του σχολικού ωραρίου. Ναι αλλά οι μαθητές τις ώρες εκείνες έχουν φροντιστήρια. Γι’ αυτό και γίνονται όλες τις ώρες του σχολείου και λείπουν συνέχεια μαθητές από τα μαθήματα. Και ποιο είναι το πρόβλημα ; Έτσι δεν είναι η κοινωνία μας ; Σήμερα να περνάμε καλά και τι μας νοιάζει για το αύριο.  Κι ας έλεγε ο μεγάλος σοφός Πλάτων : «η κοινωνία που δεν λέει την αλήθεια στους νέους της είτε για να τους κολακέψει είτε επειδή τους φοβάται είναι κοινωνία παρακμής».

Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός που στα μαύρα χρόνια της Τουρκοκρατίας όργωνε την Ελλάδα ίδρυσε εκατοντάδες σχολεία γιατί πίστευε ότι μέσα από τα σχολεία θα έρθει η ανάσταση του Γένους. Ναι αλλά εκείνα ήταν σχολεία θεμελιωμένα πάνω στην πίστη στον Χριστό. Την πίστη όμως αυτή εδώ και δεκαετίες αγωνίστηκαν να την ξεριζώσουν οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, κι έδιωξαν από τα σχολεία τους πνευματικούς που εξομολογούσαν τους μαθητές και προσπαθούν με «προγράμματα» και «ενημερώσεις» να τιθασεύσουν τους θύελλες που ξεσηκώθηκαν μέσα στα σχολεία όπως ασέβεια, ενδοσχολική βία, ναρκωτικά και τόσα άλλα.   

Χαράλαμπος Παπαδόπουλος

 

Απόψεις

Αθήνα - Στοκχόλμη, 12 Οκτωβρίου 1944. Μια ματιά πίσω στο χρόνο. Του Νότη Μαριά*

νότης μαριάς

H απελευθέρωση της Αθήνας από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής στις 12 Οκτωβρίου 1944 τιμήθηκε για άλλη μια φορά με την καθιερωμένη παρουσία των επισήμων στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης όπου και έγινε η έπαρση της ελληνικής σημαίας. Μια εκδήλωση η οποία πέρασε «στα ψιλά» μιας και τα ΜΜΕ της χώρας αφιέρωσαν ελάχιστα δευτερόλεπτα. Αντίθετα ο ποδοσφαιρικός αγώνας των εθνικών ομάδων Σουηδίας-Ελλάδας που έγινε στη Στοκχόλμη το βράδυ της ίδιας ημέρας μονοπώλησε το ενδιαφέρον των MME, σπάζοντας μάλιστα και ρεκόρ τηλεθέασης με 23,2%.

Ακούγοντας τους εθνικούς ύμνους Ελλάδας και Σουηδίας πριν το εναρκτήριο λάκτισμα του αγώνα με φόντο τις σημαίες των δύο χωρών να κυματίζουν στα χέρια των Ελλήνων και των Σουηδών φιλάθλων αντίστοιχα, ενστικτωδώς επιχείρησα ένα σύντομο ιστορικό flashback.

12 Οκτωβρίου 2021-12 Οκτωβρίου 1944. Εβδομήντα επτά χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής. Τότε την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου 1944 σύσσωμος ο λαός της Αθήνας πανηγύριζε τη νίκη κατά των ναζιστικών στρατευμάτων κατοχής. Ήταν η μεγάλη δικαίωση του ελληνικού λαού που πολέμησε τον ιταλικό φασισμό στην Πίνδο και τις ορδές του Χίτλερ στο Ρούπελ, που έδωσε τη νικηφόρα μάχη της ενωμένης εθνικής αντίστασης ενάντια στα γερμανικά στρατεύματα κατοχής με χιλιάδες θύματα που δολοφονήθηκαν στα ολοκαυτώματα των μαρτυρικών πόλεων και χωριών αλλά και στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Από την άλλη πλευρά η Σουηδία, «ο επιτήδειος ουδέτερος» του Β’ παγκοσμίου πολέμου, η χώρα η οποία καθ΄ όλη τη διάρκεια του πολέμου διατηρούσε στενές οικονομικές σχέσεις με τον Χίτλερ. Η χώρα που με την περίφημη συμφωνία Permittenttrafiken της 8ης Ιουλίου 1940 έδωσε τη δυνατότητα στα γερμανικά στρατεύματα να περνούν transit από τη σουηδική επικράτεια με κατεύθυνση τη Νορβηγία και τη Φινλανδία. Η χώρα που πωλούσε τόνους σιδηρομετάλλευμα στη Γερμανία που ήταν τόσο απαραίτητο για την χιτλερική πολεμική μηχανή. Όμως το πιο βασικό εμπόρευμα που πωλούσε η Σουηδία στη Γερμανία ήταν τα περίφημα σουηδικά ρουλεμάν. Τα ρουλεμάν ως γνωστόν αποτελούν βασικό εξάρτημα για τη λειτουργία σχεδόν όλων των μηχανημάτων αλλά και των αυτοκινήτων και των αεροπλάνων. Όμως το πρωτοποριακό διπλό ρουλεμάν αυτοευθυγράμμισης που είχε εφεύρει ο σουηδός μηχανικός Sven Gustaf Wingqvist και το οποίο κατασκεύαζε αποκλειστικά η σουηδική εταιρία SKF ήταν περιζήτητο. Οι Σύμμαχοι υποστήριζαν ότι αν η Σουηδία σταματούσε να πουλά στη Γερμανία σιδηρομετάλλευμα, ρουλεμάν και μηχανές κατασκευής ρουλεμάν ο πόλεμος θα είχε τελειώσει τουλάχιστον ένα χρόνο πιο πριν.

Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες η εξαγωγή σουηδικών ρουλεμάν στη Γερμανία αντιστοιχούσε το έτος 1938 στο 9,1% των συνολικών σουηδικών εξαγωγών ρουλεμάν. Το ποσοστό αυτό έφτασε το 1943 στο 64,9%!!!. Κάνοντας λοιπόν χοντρές μπίζνες με τους ναζί αναπτύχθηκε περαιτέρω η σουηδική βιομηχανία αλλά και οι σουηδικές τράπεζες, ενώ η Σουηδία καθ΄ όλη τη διάρκεια του πολέμου προμηθευόταν από τους ναζί φτηνό κάρβουνο που όμως προερχόταν από τη Σιλεσία της κατακτημένης Πολωνίας, ενώ βέβαια οι κάτοικοι της Σουηδίας και ιδίως της Στοκχόλμης είχαν στη διάθεση τους πληθώρα αγαθών σε αντίθεση με τους κατοίκους της Αθήνας που τους θέρισε η πείνα τον χειμώνα του 1941-1942. Η στάση της Σουηδίας στο Β’ παγκόσμιο πόλεμο και η συνεργασία της με τους ναζί πρόσφατα αποτέλεσε σημείο σύγκρουσης ανάμεσα στον πρώην πρωθυπουργό της Σουηδίας Carl Bildt και σε κορυφαίους πολιτικούς της Νορβηγίας αλλά και τον νορβηγό ποδοσφαιριστή Jan Aage Fjortoft που κατήγγειλαν την φιλοναζιστική στάση της Σουηδίας (www.euronews.com 12/4/2021).

Από την άλλη βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την σουηδική αντιναζιστική αντίσταση καθώς και φωτεινές επίσημες εξαιρέσεις όπως αυτή του σουηδού διπλωμάτη Raoul Wallenberg ο οποίος το 1944 έσωσε χιλιάδες εβραίους στην Ουγγαρία. Όμως η περίπτωση Wallenberd ήταν η εξαίρεση καθώς έγγραφα και μελέτες όπως η Έκθεση το 2006 του Swedish Research Council ανέδειξαν τη σχέση της Σουηδίας με τη ναζιστική Γερμανία. Μια ιστορική κηλίδα την οποία προσπαθεί να απαλείψει η σύγχρονη Σουηδία μέσα από πρόσφατες κινηματογραφικές δημιουργίες.

Τελικά όπως προκύπτει από μελέτες μετά από πιέσεις των ΗΠΑ και καθώς ο Χίτλερ είχε πλέον αρχίσει να υποχωρεί λόγω της προέλασης του κόκκινου στρατού αλλά και της απόβασης των Συμμάχων στην Νορμανδία, η Σουηδία αποφάσισε να διακόψει εντελώς την εξαγωγή ρουλεμάν στη ναζιστική Γερμανία. Τότε το ημερολόγιο έδειχνε 12 Οκτωβρίου 1944!!!

Δυο μέρες μετά στις 14 Οκτωβρίου 1944 η εφημερίδα της Στοκχόλμης Svenska Dagbladet δημοσιεύοντας την είδηση της απελευθέρωσης της Αθήνας από τους ναζί στη σελίδα 3 με πηχυαίους τίτλους έγραφε: «Η ελληνική σημαία πάνω από την Αθήνα».

Ενδιαφέρον λοιπόν το σύντομα αυτό ιστορικό flashback με αφορμή τον ποδοσφαιρικό αγώνα Σουηδίας -Ελλάδας το βράδυ της 12ης Οκτωβρίου 2021.

*Ο Νότης Μαριάς είναι Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, πρώην Ευρωβουλευτής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αφγανιστάν: Σιγά ...η Ευρώπη κοιμάται. Του Νότη Μαριά

Τι έγινε τελικά το 1,3 δις ευρώ της ΕΕ για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών;

 

ESPA BANNER