Οικονομία

Νέα «τρύπα» 35 εκατ. προκάλεσε στα ΕΛΤΑ η κρίση της πανδημίας

ΕΛΤΑ

Αντιμέτωπα με επιπρόσθετο κόστος της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ, που αποδίδεται στην πανδημική κρίση και κατ’ επέκταση στην καθυστέρηση της εφαρμογής του σχεδίου εξυγίανσης, βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.

Ως αποτέλεσμα, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, αναβαθμίζεται για μία ακόμη φορά η απειλή του «στεγνώματος» από ρευστότητα για τα ΕΛΤΑ, με την προκαταβολή των 15 εκατ. ευρώ, που έλαβε η εταιρεία για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας για το έτος 2020, να αποτελεί πλέον σταγόνα στον ωκεανό. Ενδεικτικό του αδιεξόδου που αντιμετωπίζουν τα ΕΛΤΑ είναι το γεγονός ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του οργανισμού επαρκούν για την καταβολή της μισθοδοσίας το αργότερο έως τον Ιούλιο.

Το 2019 οι ζημίες των ΕΛΤΑ ξεπέρασαν τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ τα συσσωρευμένα αρνητικά αποτελέσματα αγγίζουν τα 115 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, μοναδική σανίδα σωτηρίας για τα ΕΛΤΑ είναι η εξασφάλιση αποζημίωσης ύψους 200 εκατ. ευρώ για την παροχή καθολικής υπηρεσίας (η υποχρέωση για διανομή επιστολών και δεμάτων σε όλη την επικράτεια) κατά την περίοδο 2013-2020.

Η διοίκηση της εταιρείας υπέβαλε πρόσφατα το αίτημα για την εξασφάλιση αποζημίωσης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά θα απαιτηθεί χρόνος ωσότου να δοθεί το πράσινο φως, με πηγές που παρακολουθούν την υπόθεση να εκτιμούν ότι η DG Comp θα παράσχει την έγκριση.

Ακόμη όμως κι αν τα χρήματα δοθούν χωρίς να θεωρηθούν κρατική ενίσχυση, ο δρόμος όσον αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας παραμένει ανηφορικός. Κι αυτό διότι η αποζημίωση θα πρέπει να δαπανηθεί ως επί το πλείστον για την πληρωμή υποχρεώσεων και προμηθευτών, οφειλές οι οποίες είναι ήδη εγγεγραμμένες στον ισολογισμό των ΕΛΤΑ ως απαιτήσεις.

Συγκεκριμένα, κεφάλαια 80 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς ιδιώτες προμηθευτές, 60 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία, ενώ 10 εκατ. ευρώ οφείλονται σε δήμους. Θα απομείνει, δηλαδή, ποσό περίπου 50 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως κεφάλαιο κίνησης. Συνεπώς, όπως αναφέρουν αναλυτές, η κατάσταση ρευστότητας και η αρνητική καθαρή θέση των ΕΛΤΑ δεν πρόκειται να βελτιωθούν σημαντικά, με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου να αποτελεί μονόδρομο.

Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο λόγω και της πανδημίας δεν ωφέλησε ιδιαίτερα τα ΕΛΤΑ, δεδομένου ότι κατά βάση εκτοξεύθηκε η ζήτηση για υπηρεσίες ταχυμεταφορών. Ολα αυτά όταν ο κύκλος εργασιών των ΕΛΤΑ από αμιγώς ταχυδρομικές υπηρεσίες έχει μειωθεί κατά 25% την πενταετία 2014-2019, σε 300 εκατ. ευρώ από 400 εκατ. ευρώ.

Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, οι δαπάνες μειώθηκαν μόνο κατά 12%, με το μισθολογικό κόστος των ΕΛΤΑ στα τέλη του 2019 να βρίσκεται σταθερά σε επίπεδα άνω των 200 εκατ. ευρώ, μέγεθος που αντιστοιχεί σχεδόν στο 65% των συνολικών λειτουργικών δαπανών της εταιρείας.

Ο αριθμός προσωπικού στα ΕΛΤΑ, σε επίπεδο ομίλου, αρχές του 2020, ανερχόταν σε σχεδόν 7.500 υπαλλήλους, από τους οποίους 5.500 άτομα αντιστοιχούν σε μόνιμο προσωπικό και 2.000 σε «ενοικιαζόμενους» εργαζομένους, πρακτική που επιβαρύνει τον προϋπολογισμό με μηνιαίο κόστος της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ.

Πηγή: Καθημερινή

Οικονομία

Στοιχεία σοκ: Η πανδημία εξαφάνισε 147 εκατ. θέσεις εργασίας!

ανεργια

Απώλειες που ισοδυναμούν με το μέγεθος της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης σημείωσε κατά τη διάρκεια της πανδημίας η παγκόσμια κατανάλωση, η πτώση αυτή ωστόσο οδήγησε και στον μεγαλύτερο περιορισμό που έχει σημειωθεί ποτέ στις εκπομπές ρύπων.

Στα ευρήματα αυτά κατέληξε μελέτη Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, που υποστηρίζει ότι είναι η πρώτη που ποσοτικοποιεί την οικονομική ζημιά και τα περιβαλλοντικά οφέλη από τον Covid-19 σε παγκόσμια κλίμακα.

Η έρευνα αποτυπώνει τον αντίκτυπο του κορωνοϊού, καθώς καθηλώθηκαν αεροπλάνα, διακόπηκε ο εφοδιασμός και τα καταστήματα αναγκάστηκαν να κλείσουν.

Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν μέχρι τις 22 Μαΐου, η μελέτη κατέγραψε κάποια εντυπωσιακά στατιστικά που «ζαλίζουν».

Η παγκόσμια κατανάλωση υποχώρησε κατά 3,8 τρισ. δολάρια και χάθηκαν 147 εκατ. θέσεις εργασίας ή το 4,2% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού.

Εξαϋλώθηκαν περίπου 2,1 τρισ. δολ. από εισοδήματα, ημερομίσθια και μισθούς.

ΗΠΑ και ηπειρωτική Κίνα είναι οι δυο οικονομίες που επηρεάστηκαν περισσότερο και αμεσότερα. Επίσης, είναι και οι δυο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη.

Οι βιομηχανίες που δέχθηκαν το χειρότερο χτύπημα είναι οι αεροπορικές μεταφορές και ο τουρισμός.

Ενδεικτικά, στις ΗΠΑ η United Airlines ανακοίνωσε ότι 36.000 υπάλληλοι στις ΗΠΑ, ή το 45% του εργατικού δυναμικού της στις ΗΠΑ, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν «ακούσιες εξελίξεις» έως την 1η Οκτωβρίου.

Η Delta Airlines είπε στους πιλότους στα τέλη Ιουνίου 2020 ότι θα στείλει ειδοποιήσεις τύπου WARN σε 2.558 πιλότους, ή σχεδόν στο 20% των πιλότων της, ενημερώνοντάς τους για πιθανές εξελίξεις.

Η ανάκτηση σχήμα V για τις μετοχές των αεροπορικών εταιριών θεωρείται αδύνατη.

Ο δείκτης αεροπορικών εταιρειών από τις επτά μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ – Αmerican, Delta, JetBlue, Southwest, Spirit και United – καταγράφει απώλειες 49% από τα επίπεδα στα μέσα Ιανουαρίου 2020 και είναι χαμηλότερα 60% από τον Ιανουάριο του 2018 που σημειώθηκαν τα υψηλά.

Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, η εν λόγω βιομηχανίαστη Γηραιά Ηπειρο αποτιμάται στα 800 δισεκατομμύρια ευρώ, απασχολεί εκατομμύρια εργαζομένους και αυτό το καλοκαίρι προσπαθεί στην κυριολεξία να επιβιώσει.

Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) υπολογίζει τη ζημιά σε 1,2 τρισ. δολάρια μόνο για φέτος από τον παγκόσμιο τουρισμό.

Την ίδια ώρα, η πιο απότομη πτώση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που έχει σημειωθεί από τη στιγμή που ξεκίνησε η καύση ορυκτών καυσίμων εκατοντάδες χρόνια πριν, μείωσε τους θανάτους από ατμοσφαιρική ρύπανση.

«Η αντίθεση μεταξύ κοινωνικο-οικονομικών και περιβαλλοντικών μεταβλητών αποκαλύπτει το δίλημμα», στο παγκόσμιο σύστημα, αναφέρει επιστήμονας που συμμετείχε στην εκπόνηση της μελέτης του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.