Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί εξελικτικοί τύποι καρκίνου του νεφρού

καρκίνος

Επιστήμονες στη Βρετανία ανακάλυψαν ότι ο καρκίνος του νεφρού ακολουθεί τρία διαφορετικά εξελικτικά «μονοπάτια», που αντιστοιχούν σε τρεις διαφορετικές μορφές της νόσου. Η ανακάλυψη θα βοηθήσει τους γιατρούς να βγάλουν αξιόπιστα συμπεράσματα για το αν ο όγκος θα είναι επιθετικός.

Μια δεύτερη βρετανική μελέτη δείχνει ότι οι πρώτοι «σπόροι» του καρκίνου του νεφρού συχνά μπορεί να εμφανισθούν από την παιδική ή την εφηβική ηλικία, ακόμη και 40 ή 50 χρόνια πριν τη διάγνωση της νόσου, περνώντας έως τότε απαρατήρητοι.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ, του Νοσοκομείου Royal Marsden και του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), με επικεφαλής την ογκολόγο δρα Σάμρα Τουράτζλικ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό κυτταρικής βιολογίας "Cell", ανέλυσαν περισσότερα από 1.000 δείγματα όγκων από 100 ασθενείς με καρκίνο του νεφρού, προκειμένου να ανακατασκευάσουν για κάθε ασθενή την αλληλουχία των γενετικών γεγονότων που οδήγησαν τελικά στον καρκίνο.

Διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν τρεις διακριτοί εξελικτικοί τύποι της νόσου. Ο πρώτος τύπος ακολουθεί ένα αργό μονοπάτι εξέλιξης και ποτέ δεν γίνεται επιθετικός. Ο δεύτερος τύπος, αντίθετα, δημιουργεί τους πιο επιθετικούς όγκους, μέσα από γρήγορες γενετικές βλάβες ήδη από τα αρχικά στάδια της ανάπτυξης του καρκίνου. Αυτό επιτρέπει στους όγκους να επεκταθούν σε πολλά άλλα σημεία του σώματος, συχνά προτού καν διαγνωσθεί ο αρχικός όγκος.

Ο τρίτος τύπος έχει μια ενδιάμεση εξέλιξη, καθώς αποκτά την ικανότητα εξάπλωσης, αλλά οι γενετικές μεταλλάξεις που προκαλεί, γίνονται βαθμιαία και όχι γρήγορα. Οι όγκοι αυτοί συνήθως μεγαλώνουν σε μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και συχνά μόνο σε μια περιοχή. Αποτελούνται από πολλούς διαφορετικούς πληθυσμούς καρκινικών κυττάρων, από τους οποίους μόνο μερικοί είναι επιθετικοί.

Οι επιστήμονες επιβεβαίωσαν αυτά τα ευρήματά τους, αναλύοντας επίσης δείγματα όγκων από ανθρώπους που είχαν πεθάνει από καρκίνο του νεφρού.

«Η πρόγνωση των ασθενών που έχουν διαγνωσθεί με καρκίνο του νεφρού, διαφέρει πολύ μεταξύ τους. Δείξαμε για πρώτη φορά ότι αυτές οι διαφορές έχουν τη ρίζα τους στο διακριτό τρόπο που αυτοί οι καρκίνοι εξελίσσονται. Γνωρίζοντας το επόμενο βήμα στην εξελικτική πορεία κάθε καρκίνου, θα βοηθήσει στην εξατομίκευση της θεραπείας για κάθε ασθενή μέσα στην επόμενη δεκαετία», δήλωσε η δρ Τουράτζλικ.

Έτσι, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι ασθενείς με τους λιγότερο επιθετικούς όγκους δεν θα κάνουν πλέον χειρουργική επέμβαση, αλλά απλώς θα τίθενται σε καθεστώς επιτήρησης.

Η ανάλυση των όγκων αποκάλυψε επίσης μια σειρά από χρωμοσωμικά χαρακτηριστικά που διακρίνουν εκείνα τα κύτταρα στους πρωτογενείς όγκους που θα οδηγήσουν σε δευτερογενείς όγκους, από τα κύτταρα τα οποία δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψουν τον αρχικό όγκο για να κάνουν μεταστάσεις. Η ανίχνευση δύο χρωμοσωμικών μεταβολών που αποτελούν προάγγελο των μεταστάσεων, θα αποτελέσει στο μέλλον ένα χρήσιμο βιοδείκτη για τον εντοπισμό των ασθενών με τις πιο επιθετικές μορφές της νόσου.

Ίχνη ζωής βρέθηκαν μέσα σε ρουμπίνι 2,5 δισεκατομμυρίων ετών

ruby-1024x576.jpg

Ένας από τους αρχαιότερους πολύτιμους λίθους του κόσμου βρέθηκε να περιέχει οργανικά κατάλοιπα από μικροοργανισμούς που έζησαν πριν από 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια, όταν η Γη ήταν ένας αφιλόξενος κόσμος χωρίς οξυγόνο.

Στη διάρκεια αποστολής στη νότια Γροιλανδία, από όπου προέρχονται τα αρχαιότερα ρουμπίνια του κόσμου, Καναδοί ερευνητές εντόπισαν ένα ρουμπίνι που περιείχε γραφίτη, ορυκτό που αποτελείται από καθαρό άνθρακα.

Η ισοτοπική ανάλυση υποδεικνύει ότι ο άνθρακας έχει βιολογική προέλευση, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο Ore Geology Reviews

«Ο γραφίτης μέσα σε αυτό το ρουμπίνι είναι πραγματικά μοναδικός. Είναι η πρώτη φορά που ανιχνεύονται ενδείξεις αρχαίας ζωής μέσα σε ρουμπίνια» δήλωσε ο Κρις Γιάκιμτσουκ του Πανεπιστημίου του Γουοτερλού στον Καναδά, επικεφαλής της μελέτης.

«Η παρουσία γραφίτη μας δίνει επίσης επιπλέον στοιχεία προκειμένου να προσδιορίσουμε πώς σχηματίστηκαν τα ρουμπίνια σε αυτή την τοποθεσία, κάτι που θα ήταν αδύνατο να προσδιοριστεί άμεσα βάσει του χρώματος και της χημικής σύστασης του ρουμπινιού».

Τη βιολογική προέλευση του άνθρακα αποκάλυψε η ανάλυση των ισοτόπων άνθρακα. Περισσότερο από το 98% του άνθρακα σε όλο τον πλανήτη αντιστοιχεί στο ισότοπο άνθρακας-12, το υπόλοιπο όμως αντιστοιχεί στα βαρύτερα ισότοπα άνθρακα-13 και άνθρακα-14.

Οι ζωντανοί οργανισμοί προτιμούν τον άνθρακα-12 επειδή η ενσωμάτωσή του στα κύτταρα απαιτεί λιγότερη ενέργεια, εξηγεί ο Γιάκιμτσουκ.

«Βάσει της αυξημένης ποσότητας άνθρακα-12 στον γραφίτη, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τα άτομα άνθρακα προέρχονταν από μια αρχαία μορφή ζωής, πιθανότατα νεκρούς μικροοργανισμούς όπως τα κυανοβακτήρια».

Πολυκύτταροι οργανισμοί δεν υπήρχαν πριν από 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια και οι μόνες μορφές ζωής ήταν μικρόβια όπως τα κυανοβακτήρια, τα οποία πιστεύεται ότι ήταν οι πρώτοι φωτοσυνθετικοί οργανισμοί στην ιστορία του πλανήτη και σταδιακά εμπλούτισαν την ατμόσφαιρα με οξυγόνο.

Οι αρχαιότερες ενδείξεις ζωντανών οργανισμών έχουν ηλικία περίπου 3,4 δισεκατομμύρια χρόνια, ή ένα εκατομμύριο χιλιετίες πριν σχηματιστεί το ρουμπίνι της μελέτης.

Είναι όμως η πρώτη φορά που εντοπίζονται μέσα σε πολύτιμους λίθους ίχνη αρχέγονης ζωής. Και όπως φαίνεται τα ίδια τα μικρόβια επέτρεψαν τον σχηματισμό του σπάνιου ρουμπινιού: σύμφωνα με τους ερευνητές, ο άνθρακας άλλαξε τη χημική σύσταση των πετρωμάτων και δημιούργησε τις κατάλληλες συνθήκες για τη διατήρησή του στο διηνεκές.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ