Έρευνα: Οι εξωγήινοι σε 1.000 άστρα μπορούν να δουν τη Γη ως εξωπλανήτη

εξωγήινοι

Αμερικανοί επιστήμονες υπολόγισαν ότι υπάρχουν περίπου 1.000 άστρα, αρκετά από αυτά με πλανήτες, από όπου οι εξωγήινοι (αν υπάρχουν) μπορούν να δουν από μακριά τη Γη ως εξωπλανήτη. Τα εν λόγω άστρα, παρόμοια με τον Ήλιο, βρίσκονται σε κατάλληλη θέση και αρκετά κοντινή απόσταση για να μπορεί κάποιος παρατηρητής σε αυτά όχι μόνο να εντοπίσει τον πλανήτη μας, αλλά και τα χημικά ίχνη της ζωής στη Γη.

Η νέα μελέτη, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια αστρονομίας Λάιζα Καλντενέγκερ του Πανεπιστημίου Κορνέλ και διευθύντρια του Ινστιτούτου Καρλ Σέιγκαν, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Monthly Notices» της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας, έκανε μια πρωτότυπη αντιστροφή, αντιμετωπίζοντας τη Γη ως εξωπλανήτη στα μάτια των τρίτων (εξωγήινων) και θέτοντας το ερώτημα «από πόσα αστρικά συστήματα είναι δυνατό κάποιες μορφές ζωής να ανιχνεύσουν εμάς, τα έμβια όντα στην επιφάνεια της Γης;».

Από 1.004 συστήματα άστρων, που βρίσκονται σε απόσταση έως 326 έτη φωτός από τη Γη, είναι η απάντηση, η οποία βασίστηκε στη «χαρτογράφηση» των κοντινών άστρων από τα διαστημικά τηλεσκόπια TESS (ΗΠΑ) και Gaia (Ευρώπη). Το κοντινότερο άστρο απέχει μόνο 28 έτη φωτός, ενώ μερικά από αυτά είναι από τα πιο φωτεινά άστρα στο γήινο νυχτερινό ουρανό, ορατά και με γυμνό μάτι.

Από τα 1.004 άστρα, περίπου το 5% είναι πολύ νεαρά σε ηλικία για να έχει εξελιχτεί νοήμων ζωή σε αυτά. Όμως το υπόλοιπο 95% ανήκουν στην κατηγορία των άστρων που θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή εδώ και εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια. Προς το παρόν, οι αστρονόμοι δεν ξέρουν πόσοι εξωπλανήτες βρίσκονται γύρω από αυτά τα 1.004 άστρα, ούτε πόσα από αυτά διαθέτουν συνθήκες φιλικές για ανάπτυξη ζωής (νερό, κατάλληλη θερμοκρασία κ.α.).

Οι αστρονόμοι έχουν επιβεβαιώσει έως τώρα την ύπαρξη 4.292 εξωπλανητών γύρω από 3.185 άστρα.

Επιστήμη: Ένα τεστ αίματος θα δείχνει κατά πόσο ένα εμβόλιο για την Covid-19 «δουλεύει»

κορωνοϊός εμβόλιο

Οι μελέτες επιστημόνων στις ΗΠΑ ανοίγουν το δρόμο για ένα μελλοντικό τεστ αίματος που θα δείχνει κατά πόσο «δουλεύει» ένα εμβόλιο κατά της Covid-19. Στόχος θα είναι να ανιχνεύεται ένα επίπεδο αντισωμάτων στον οργανισμό, πέρα από το οποίο το εμβόλιο θα θεωρείται αποτελεσματικό.

Αυτό θα είναι χρήσιμο από διάφορες απόψεις, από το να επιταχυνθούν οι κλινικές δοκιμές των εμβολίων μέχρι να ελέγχονται επιμέρους άτομα και πληθυσμοί για το βαθμό ανοσίας τους μετά τον εμβολιασμό. Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο "Nature" και πραγματοποίησαν ήδη σχετικές δοκιμές σε πειραματόζωα (μαϊμούδες), σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», βρήκαν βιοδείκτες στο αίμα -κυρίως το επίπεδο των αντισωμάτων IgG- που δείχνουν κατά πόσο το ανοσοποιητικό σύστημα, μετά το εμβόλιο, είναι προετοιμασμένο να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον κορονοϊό SARS-CoV-2 που προκαλεί τη νόσο Covid-19.

Οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν να βρουν τους ίδιους βιοδείκτες και στους ανθρώπους που εμβολιάζονται. Αν οι δείκτες είναι επαρκώς ισχυροί, θα αποτελούν μια διαβεβαίωση ότι το εμβόλιο προστατεύει από την Covid-19. «Αυτό θα στρώσει το δρόμο για μια πολύ πιο γρήγορη πρόοδο στο πεδίο των εμβολίων Covid», δήλωσε ο ειδικός επικεφαλής ερευνητής δρ Νταν Μπαρούχ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και του Ιατρικού Κέντρου Beth Israel Deaconess της Βοστώνης.

Μετά την ανακοίνωση για αποτελεσματικότητα γύρω στο 95% στα εμβόλια των Pfizer/BioNTech και Moderna, ο πήχης έχει ψηλώσει αρκετά για τα πολλά άλλα εμβόλια που βρίσκονται υπό δοκιμή. Γι' αυτό ορισμένοι επιστήμονες αναμένουν πως μερικές εταιρείες, ιδίως οι μικρότερες, θα εγκαταλείψουν την προσπάθεια πρόωρα, προτού ολοκληρώσουν τις χρονοβόρες και δαπανηρές δοκιμές τους, συμπληρώνουν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και προσθέτουν: Αυτό θα μπορούσε να είναι πρόβλημα στο μέλλον, καθώς οι Pfizer/BioNTech και Moderna πιθανότατα δεν θα έχουν αρκετές δόσεις για να εμβολιάσουν όλο τον κόσμο, ενώ, από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι ένα επόμενο κύμα εμβολίων θα μπορούσε να είναι ανώτερο ακόμη και από το πρώτο που ξεπέρασε τις προσδοκίες. Μπορεί π.χ. άλλα εμβόλια να είναι φθηνότερα, να χρειάζονται μόνο μία δόση, να μην έχουν ανάγκη βαθιά κατάψυξη, η ανοσία τους να διαρκεί περισσότερο (οπότε δεν θα χρειαζόταν συχνή επανάληψη των εμβολιασμών) κ.α.

Το υπό ανάπτυξη τεστ αίματος μπορεί να δώσει μια διέξοδο για τα εμβόλια επόμενης γενιάς, αφού θα βοηθήσει να ελεγχθεί η αποτελεσματικότητα τους γρήγορα και φθηνά. Κάπως έτσι, άλλωστε, δοκιμάζονται κάθε χρόνο τα νέα αντιγριπικά εμβόλια, χωρίς να χρειάζονται να γίνονται μεγάλες κλινικές δοκιμές κάθε φορά. Απλώς ελέγχεται κατά πόσο το νέο εμβόλιο πυροδοτεί επαρκή ανοσιακή αντίδραση, ώστε να παραχθεί το αναγκαίο επίπεδο αντισωμάτων.

Οι επιστήμονες προσπαθούν να πετύχουν κάτι ανάλογο με τον κορονοϊό, κάτι που ο δρ 'Αντονι Φάουτσι, διευθυντής των Εθνικών Ινστιτούτων Αλλεργίας και Λοιμωδών Νόσων στις ΗΠΑ, χαρακτήρισε «απολύτως εύλογο και εφικτό».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ: Ο Έλληνας που στολίζει το σπίτι του στο Μπρούκλιν με 300 χιλιάδες λαμπιόνια!

Κορωνοϊός: Αγώνας δρόμου για την παραγωγή του ελληνικού rapid test