"Διάβασαν" το DNA του δέντρου του τσαγιού

τσάι

Κινέζοι επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι, μετά από επίπονες προσπάθειες άνω των πέντε ετών, έκαναν την πρώτη αποκωδικοποίηση του γονιδιώματος του δέντρου του τσαγιού, της Καμέλια της σινικής (Camellia sinensis), από την οποία προέρχονται το μαύρο και το πράσινο τσάι, καθώς και άλλες ποικιλίες.

Παρά την τεράστια δημοφιλία του τσαγιού διεθνώς, οι επιστήμονες δεν ήξεραν έως τώρα εξίσου πολλά πράγματα για το ίδιο το δέντρο του, το οποίο παράγει τα πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες και καφεΐνη φύλλα από όπου προέρχεται το τσάι. Το γένος της Καμέλιας περιλαμβάνει πάνω από 100 είδη φυτών, από τα οποία μόνο δύο μεγάλες ποικιλίες καλλιεργούνται εμπορικά για την παραγωγή του τσαγιού.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον γενετιστή των φυτών Λίτσι Γκάο του Ινστιτούτου Βοτανικής της Κουμίνγκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό μοριακής βιολογίας "Molecular Plant", ανέφεραν ότι πρόκειται για ένα «προσχέδιο» του DNA του τσαγιού, το οποίο θα ολοκληρωθεί στην πορεία.

Μία πρώτη διαπίστωση είναι ότι το γονιδίωμα του τσαγιού είναι είναι πολύ μεγαλύτερο από το αναμενόμενο. Έχοντας μήκος περίπου 3,02 δισεκατομμύρια ζεύγη βάσεων, είναι πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερο σε μέγεθος σε σχέση με το γονιδίωμα του φυτού του καφέ (καφεόδεντρου) και πολύ πιο μεγάλο από τα περισσότερα είδη φυτών, των οποίων έχει «διαβαστεί» το DNA.

Πολλά από τα γονίδια του τσαγιού αποτελούν επανάληψη άλλων γονιδίων κατά εκατοντάδες ή και χιλιάδες φορές. Όπως είπε ο Γκάο, «το εργαστήριό μας είχε με επιτυχία αλληλουχίσει πάνω από 20 γονιδιώματα φυτών, αλλά με το γονιδίωμα του τσαγιού τα πράγματα ήσαν πιο δύσκολα από κάθε άλλη φορά».

Σε επόμενο στάδιο, οι Κινέζοι γενετιστές θα «διπλο-τσεκάρουν» το γονιδίωμα της Καμέλιας της σινικής και θα «διαβάσουν» (αλληλουχίσουν) το γονιδίωμα και άλλων ποικιλιών του τσαγιού από άλλα μέρη του κόσμου, ώστε να φωτίσουν πώς και πού εξημερώθηκε το τσάι και πώς εξαπλώθηκε παγκοσμίως.

Οι έως τώρα μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι διαφορετικές γεύσεις του τσαγιού οφείλονται κυρίως στα αντιοξειδωτικά φλαβονοειδή, μόρια που βοηθούν τα φυτά να επιβιώσουν στο περιβάλλον τους. Ιδίως ένα πικρό φλαβονοειδές, η κατεχίνη, προσδίδει κατ' εξοχήν στο τσάι μια χαρακτηριστική γεύση.

Τα επίπεδα της κατεχίνης και των άλλων φλαβονοειδών, καθώς και της καφείνης, διαφέρουν ανάμεσα στα διαφορετικά είδη τσαγιού. Μια σειρά από γονίδια κωδικοποιούν τις πρωτεΐνες που παράγουν τόσο τα φλαβονοειδή όσο και την καφεΐνη μέσα στο δέντρο του τσαγιού. Η ανάγνωση του DNA θα ρίξει περισσότερο φως στο πώς και γιατί διαφέρουν οι γεύσεις των διαφορετικών ποικιλιών τσαγιού.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

Πτερόσαυροι: Μόλις έβγαιναν από το αβγό τους πετούσαν και έφευγαν από τη φωλιά

πτερόσαυρος

Ακόμη μια εκπληκτική ικανότητα των πτερόσαυρων, των εντυπωσιακών ιπτάμενων ερπετών φέρνει στο φως η επιστημονική έρευνα. Η ανακάλυψη νέων ευρημάτων  και νέα τεχνικά μέσα έχουν επιτρέψει την ανάδειξη πολλών στοιχείων για τους πτερόσαυρους. Μαθαίνουμε συνεχώς νέα στοιχεία για την ανατομία, τις δυνατότητες και την συμπεριφορά των πτερόσαυρων.

Σε μια από τις πολλές μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για τους πτερόσαυρους είχε υποδειχθεί η ικανότητα που πιθανώς είχαν να γεννιούνται έτοιμοι να πετάξουν. Μια νέα μελέτη επιβεβαιώνει αυτή την μοναδική στον κόσμο των πτηνών ικανότητα. Ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστήμιου του Σαουθάμπτον στη Βρετανία πραγματοποίησε σειρά προσομοιώσεων για πολλά είδη πτεροσαύρων και με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Scientific Reports» αναφέρει ότι οι πτερόσαυροι μπορούσαν να πετάξουν και να εγκαταλείψουν την φωλιά τους λίγες ώρες αφότου είχαν σπάσει το τσόφλι του αβγού τους και είχαν δει το πρώτο τους φως.

Σύμφωνα με τους ερευνητές οι πτερόσαυροι γεννιούνταν με βραχιόνιο όστο (το οστό του βραχίονα) το οποίο ήταν πολύ ισχυρό και πιθανότατα πιο ισχυρό αναλογικά από αυτό των ενήλικων πτερόσαυρων. Οι νεογέννητοι πτερόσαυροι διέθεταν επίσης φτερά και έτσι μπορούσαν αμέσως μόλις γεννιόντουσαν. Επίσης οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι νεογέννητοι πτερόσαυροι ήταν πιο… σβέλτοι στο πέταγμα από τους ενήλικους αλλά φυσικά δεν είχαν την ίδια αντοχή.

Ποιοί ήταν

Οι πτερόσαυροι εμφανίστηκαν μαζί με τους δεινοσαύρους πριν από περίπου 220 και εξαφανίστηκαν και αποτέλεσαν και αυτοί θύματα του τεράστιου αστεροειδή που έπεσε στην Γη πριν από 66 εκατ. έτη. Οι πτερόσαυροι ήταν τα πρώτα σπονδυλωτά που κατάφεραν να πετάξουν. Για μεγάλο χρονικό διάστημα αναφέρονταν ως ιπτάμενοι δεινόσαυροι κάτι που δεν ισχύει αφού δεν ανήκαν στην οικογένεια των δεινοσαύρων αλλά των ερπετών.

Ορισμένα είδη ήταν πραγματικά γιγάντια με άνοιγμα φτερών 11 μέτρα και ύψος παρόμοιο με αυτό μιας καμηλοπάρδαλης. Πιστεύεται ότι κάποια είδη μπορούσαν να πετούν για 16.000 χιλιόμετρα χωρίς καμία στάση. Τα σαγόνια των μεγάλων πτερόσαυρων είχα διπλάσιο μέγεθος από αυτό των Τυραννόσαυρων ρεξ και ήταν εξοπλισμένα με μεγάλα κοφτερά δόντια. Μέσα στο στόμα τους είχαν επίσης σάκους παρόμοιους με αυτούς που έχουν οι πελεκάνοι για να μεταφέρουν την λεία τους.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

Τσελέντης: Η σεισμική ακολουθία στο Αρκαλοχώρι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα

Ηράκλειο: Η γη δεν σταματά να σείεται

Ολυμπιακοί Αγώνες 2020: Πανελλήνιο ρεκόρ η Χανιώτισσα Ντουντουνάκη, για μία θέση εκτός τελικού