Ελλάδα

Τροχαία στην Ελλάδα: Στοιχεία - σοκ για την αιματοχυσία στην άσφαλτο

τροχαίο αγία πελαγία

Είναι άνδρας, ηλικίας κυρίως 17 με 35 χρόνων, δεν φορά ζώνη ασφαλείας ενώ οδηγεί, ταυτόχρονα πίνει, παραβιάζει όριο ταχύτητας και STOP, μιλά στο κινητό, στέλνει μηνύματα και παρκάρει παράνομα.

Αυτά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του Έλληνα παραβάτη οδηγού, που ευθύνεται σημαντικά για τα τροχαία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος - παρουσιάστηκαν στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων.

Μερίδιο ευθύνης στα τροχαία ατυχήματα έχουν και οι γυναίκες οδηγοί, οι οποίες σε μερικές παραβάσεις φαίνεται να «συναγωνίζονται» τους άνδρες.

«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε -όπως κάναμε με το κάπνισμα- τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής» τόνισε ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της πανελλήνιας έρευνας. Ο καθηγητής μάλιστα έθεσε τα στοιχεία της έρευνας στη διάθεση της πολιτείας.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 28/8/2020 έως 9/9/2020 και συμμετείχαν 1.600 άτομα (άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.

Βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες ήταν πόσες φορές τους τελευταίους τρεις μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά σε 11 κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Τι προέκυψε

- Για τη χρήση ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας το 24% των οδηγών οδήγησαν από μία έως 10 φορές το τελευταίο τρίμηνο χωρίς ζώνη ασφαλείας. Σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, το ποσοστό αντιστοιχεί σε 1,2 εκατ. Οδηγούς. Μάλιστα, τα αρνητικά αυτά πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί.

- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 1 στους 2 οδηγούς (2,8 εκατ. Οδηγοί), με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους και πάλι τους επαγγελματίες οδηγούς.

- Για την επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο πάνω από τους μισούς, το 54% ή 3, 1 εκατ. Οδηγοί. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες.

- Για παραβίαση STOP: η έρευνα έδειξε ότι η συγκεκριμένη παραβίαση έγινε από το 6%, δηλαδή, από 346.000 οδηγούς, κυρίως επαγγελματίες.

- Για τη χρήση αλκοόλ: ποσοστό 13%, δηλαδή 750.000 οδηγοί, δήλωσαν ότι οδήγησαν έχοντας πιει πάνω από ένα ποτό.

- Για τη χρήση κινητού: 1 στους 2 οδηγούς, δηλαδή με αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας 2,8 εκατ. μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι. «Πρωταθλητές» οι μοτοσυκλετιστές και ακολουθούν οι επαγγελματίες οδηγοί.

- Ειδικά για αποστολή ή ανάγνωση sms στο κινητό: το 10% των οδηγών, δηλαδή 577.000, παραδέχθηκαν ότι είχαν... αφήσει το τιμόνι και ασχολούνταν με το κινητό.

- Για τον προγραμματισμό GPS κατά την οδήγηση: το 18%, δηλαδή 1 εκατ. Οδηγοί, δήλωσαν πως έκαναν τον σχετικό προγραμματισμό κατά την οδήγηση και και όχι πριν ξεκινήσουν.

- Για παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: το 7%, περίπου 404.000 οδηγοί, παραδέχθηκαν πως επιλέγουν τη ΛΕΑ για να κερδίσουν χρόνο.

- Για οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος: η έρευνα έδειξε ότι το 35% των μοτοσυκλετιστών, δηλαδή περίπου 180.000, κινείται χωρίς το αναγκαίο προστατευτικό κράνος.

-Για παράνομο παρκάρισμα: το 15%, δηλαδή 865. 000 οδηγοί ανέφεραν πως πάρκαραν παράνομα, και το 21%, δηλαδή 1, 2 εκατ. Οδηγοί ότι διπλοπάρκαραν.

Κι όλα αυτά τη στιγμή που η χώρα μας κατέχει «τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε με το υψηλότερο ποσοστό σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων είναι ηλικίας 17 έως 35 ετών» όπως ανέφερε κατά την έναρξη της ομιλίας του ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Λευτέρης Οικονόμου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Οικονόμου (Παγκόσμια Τράπεζα), το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισ. Ευρώ.

Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ο υφυπουργός ανέφερε ότι θα πρέπει να βελτιωθούν συντονισμένα όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα: οδηγός - όχημα - οδικό δίκτυο. Συγκεκριμένα απαιτείται:

-Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών,

-Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων,

-Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής,

-Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως π.χ. ραντάρ,

-Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου,

-Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.

Καταλήγοντας ο κ. Οικονόμου ανέφερε πως «Σημαντικότερη όμως προϋπόθεση για την επιτυχία οποιασδήποτε πολιτικής στην οδική ασφάλεια είναι η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στα παιδιά, γιατί μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει μελλοντικά η κοινωνική αντίληψη για το σοβαρό αυτό πρόβλημα» άποψη με την οποία συμφώνησε και ο κ. Μπεχράκης τονίζοντας πως «έτσι έγινε και με το κάπνισμα, όταν το παιδί έλεγε μπαμπά μη καπνίζεις, τώρα πρέπει να μάθει να λέει μπαμπά μη τρέχεις …».

Την εκδήλωση προλόγισε ο κ. Παναγιώτης Αρκουμανέας, Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, (ΕΟΔΥ) ο οποίος ανέφερε πως «ο ΕΟΔΥ σε συνεργασία με φορείς έχει ως κύριο στόχο να λάβει μέτρα για τα τροχαία για πρόληψη, προστασία και ευαισθητοποίηση του κόσμου σε θέματα οδικής ασφάλειας».

Ελλάδα

Kορωνοϊός: Ευρεία διασπορά και υψηλό επιδημιολογικό φορτίο μετά από ένα μήνα lockdown

ΜΕΘ κορωνοϊός

Απολύτως αρνητική... εμφάνιση σε ό,τι αφορά τον κορωνοϊό έκανε ο Δεκέμβριος, ανατρέποντας την αισιοδοξία που είχε δημιουργηθεί με τον μειωμένο αριθμό ημερήσιων κρουσμάτων, κάτω από 1.700, των προηγούμενων τριών ημερών.

Σήμερα τα κρούσματα είναι υπερδιπλάσια από τα χθεσινά - καταγράφηκαν 2.199 έναντι 1.044 που είχαν ανακοινωθεί χθες-, οι διασωληνωμένοι σταθερά υψηλά στους 596, η διασπορά πολύ μεγάλη με δεκάδες νέα κρούσματα σε πολλές περιοχές της χώρας και οι νεκροί 111. Σύμφωνα με την επιδημιολογική έκθεση του ΕΟΔΥ, χθες διενεργήθηκαν 21.032 τεστ μοριακού ελέγχου και άλλα 10.000 rapid test, αριθμός που ευλόγως συνδέεται με τον αυξημένο αριθμό επιβεβαιωμένων κρουσμάτων (2.199), καθώς προχθες για παράδειγμα που ανακοινώθηκαν 1.044 κρούσματα είχαν διενεργηθεί λιγότερα από 10.000 τεστ.

Επιπλέον, στο αρνητικό βάθρο μεταξύ των περιοχών με τα περισσότερα κρούσματα βρέθηκε και πάλι η Θεσσαλονίκη, μετρώντας σήμερα έπειτα από έναν μήνα καραντίνας 538 κρούσματα.

Η κατάσταση τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στις όμορες, επιβαρυμένες περιοχές, προβληματίζει τις αρμόδιες επιστημονικές και υγειονομικές αρχές, λόγω της διατήρησης του υψηλού επιδημιολογικού φορτίου που υπάρχει παρά τα περιοριστικά μέτρα, τις εκκλήσεις προς τους πολίτες αλλά και τις δραματικές απώλειες που καταγράφονται. Είναι τουλάχιστον παράδοξο να νοσηλεύονται σήμερα στα νοσοκομεία της Μακεδονίας και της Θράκης περίπου 2.550 ασθενείς με λοίμωξη Covid-19 και να έχει καταγραφεί το 65-70% των θανάτων της επιδημίας σε αυτές τις περιοχές, και παρόλα αυτά να μην έχει γίνει αντιληπτή η επίπτωση της επιδημίας κορωνοϊού και να μην αναστρέφεται η βαριά επιδημιολογική εικόνα.

Συντονισμένη προσπάθεια για τον έλεγχο της πανδημίας

Σε μια ύστατη προσπάθεια να τεθεί υπό έλεγχο η επιδημία, στην περιοχή επιχειρούν χθες συντονισμένα ο γενικός γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, κ. Γιάννης Κωτσιόπουλος, ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ, κ. Νίκος Παπαευσταθίου, ο διευθυντής ιατρικών υπηρεσιών του ΕΚΑΒ, κ. Πύρρος Δημήτρης, η διευθύντρια του Κέντρου Επιχειρήσεων του ΕΚΑΒ βόρειας Ελλάδας, κυρια Τζίνα Λεπτοκαρίδου και ο καθηγητής, κ. Θεμιστοκλής Ζαούτης, πραγματοποιώντας επισκέψεις στα νοσηλευτικά ιδρύματα για να ελέγξουν τις δυνατότητες και να παρέμβουν στο έργο των διοικητών, αν χρειάζεται, με στοχευμένες λύσεις. Εκτός από το υγειονομικό κλιμάκιο τις περιοχές επισκέπτεται και ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, κ. Μπίνης, ο οποίος δίνει κατευθυντήριες γραμμές στους ελεγκτικούς μηχανισμούς προκειμένου να αποδώσουν τα περιοριστικά μέτρα.

Ασφυκτική παραμένει και η εικόνα στις ΜΕΘ με τους διασωληνωμένους. Ένα στα δύο κρεββάτια Εντατικής του ΕΣΥ είναι κατειλημμένο από ασθενή με λοίμωξη Covid-19 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για όλο το σύστημα υγείας και την περίθαλψη που μπορεί να δοθεί σε ασθενείς με άλλες παθήσεις.

Από τους 596 ασθενείς με μηχανική υποστήριξη της αναπνοής λόγω επιπλοκής της λοίμωξης Covid-19 οι μισοί είναι στην ηλικιακή ομάδα των αποκαλούμενων ηλικιωμένων, δηλαδή είναι 65 χρόνων και άνω. Οι 274 διασωληνωμένοι είναι ηλικίας 18 έως 64 χρόνων.

Ειδικότερα, υπάρχουν 12 διασωληνωμένοι ηλικίας 18-39 χρόνων και άλλοι 262 είναι ηλικίας 40-64 χρόνων.

Ευρεία διασπορά και υψηλό επιδημιολογικό φορτίο

Δεκάδες περιοχές της χώρας εκτός από τη Θεσσαλονίκη και την Αττική (μετρά σήμερα 413 κρούσματα) εμφανίζονται με πολλά θετικά κρούσματα.

Ενδεικτικά, αναφέρονται οι εξής: Λάριςα (112), Δράμα (81), Καβάλα (55), Ξάνθη (72), Κιλκίς (35), Ροδόπη (41), Έβρος (31), Πέλλα (85), Πιερία (44), Ημαθία (66), Σέρρες (56), Χαλκιδική (40), Γρεβενά (17), Κοζάνη (43), Μαγνησία (70), Καρδίτσα (26), Τρίκαλα (26), Φθιώτιδα (26), Αιτωλοακαρνανία 26), Ηράκλειο (21), Χανιά (21).