Ειδήσεις

Διεθνή

Το παρασκήνιο στην υπόθεση της FIAT - ποιοί ωφελούνται

Εκτός Ιταλίας  μετακομίζει η Fiat, η έβδομη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, σύμφωνα με ανακοίνωσή της. 

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στη ανακοίνωση, η Fiat, η οποία πρόσφατα συγχωνεύτηκε με την Κράισλερ, μετακινεί τα κεντρικά γραφεία της διοίκησής της στην Ολλανδία και μεταφέρει τη φορολογική της έδρα στη Βρετανία, ενώ μετονομάστηκε σήμερα σε Fiat Chrysler Automobiles.

Παράλληλα, η εταιρεία θα εισαγάγει τις μετοχές της στη Wall Street και θα παραμείνει εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου.

Η διοίκηση της Fiat Chrysler διατείνεται ότι οι κινήσεις αυτές δεν έχουν στόχο την αποφυγή καταβολής φόρων, παρά το ότι η Βρετανία διαθέτει ένα πολύ πιο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τις επιχειρήσεις από ό,τι η Ιταλία.

Σε ανακοίνωσή του ο όμιλος ανέφερε ότι δεν αναμένει σημαντική μεταβολή των φόρων που καταβάλει, ενώ ανέφερε εξάλλου πως κατέγραψε υψηλότερα προ φόρων κέρδη από το αναμενόμενο το 2013, αλλά αναμένει χαμηλότερα κέρδη το 2014.

Ωστόσο, η αλήθεια μοιάζει κάπως διαφορετική:

Φορολογικό τρυκ - Οι μεγάλοι κερδισμένοι από τη συγχώνευση

Η νέα εταιρική δομή με τις έδρες σε Βρετανία και Ολλανδία οικοδομήθηκε για φορολογική ελάφρυνση, αλλά και για τη βελτίωση του τρόπου διοίκησης της εταιρείας.

Με τη φορολογική έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, η FCA δεν χρειάζεται πια να πληρώνει φόρο για να μοιράσει μέρισμα στους μετόχους από κέρδη στο εξωτερικό.

Η οικογένεια Ανιέλι, που ελέγχει το 30% των μετοχών μέσω του fund Exor SpA, θα είναι η μεγαλύτερη κερδισμένη απ' την κίνηση.

Η FIAT αντιμετώπιζε έτσι κι αλλιώς κριτική στην Ιταλία για τις προχωρημένες τεχνικές φοροαποφυγής που εφήρμοζε. Τώρα, με έδρα και στην Ολλανδία, είναι σε θέση να εφαρμόσει και το περίφημο «ολλανδικό σάντουιτς» και να εκμεταλλευτεί το φορολογικό καθεστώς που προβλέπει μηδενική φορολόγηση για κέρδη από πατέντες που προήλθαν από τρίτες χώρες.

Επίσης, οι απαιτήσεις της ολλανδικής νομοθεσίας για τις εταιρικές διαδικασίες είναι πολύ χαλαρές και βολικές για μια πολυεθνική με πολυεθνικό διοικητικό συμβούλιο όπως της FCA.

Ο Ιταλός πρωθυπουργός, Ενρίκε Λέτα, αντέδρασε με έναν παράδοξο  τρόπο, όχι όμως και ασυνήθιστο για τους πολιτικούς.

Παρουσίασε τις εξελίξεις γύρω απ' τη FIAT σαν θετική εξέλιξη για τη χώρα του επειδή τάχα ο όμιλος γίνεται παγκόσμιος παίκτης και χαρακτήρισε «δευτερεύουσας σημασίας» το πού θα βρίσκεται η έδρα του, παρότι η Ιταλία θα χάσει πολλά εκατομμύρια από φόρους.