Βρέθηκε ο μεγαλύτερος εξωπλανήτης γύρω από το μικρότερο άστρο

εξωπλανήτης

Μια ομάδα Ευρωπαίων αστρονόμων ανακάλυψε ένα μοναδικό δίδυμο, καθώς πρόκειται για τον μεγαλύτερο εξωπλανήτη που έχει βρεθεί ποτέ στο σύμπαν γύρω από το μικρότερο άστρο.

Δεν είναι ο μεγαλύτερος εξωπλανήτης σε απόλυτο μέγεθος που έχει ποτέ βρεθεί γενικά, αλλά είναι ο μεγαλύτερος σε σχέση με το μέγεθος του άστρου του. Οι επιστήμονες δεν μπορούν να εξηγήσουν πώς σχηματίσθηκε ένα τόσο δυσαρμονικό «ντουέτο».

Ο εξωπλανήτης NGTS-1b βρίσκεται σε απόσταση περίπου 600 ετών φωτός από τη Γη και είναι ένας αέριος γίγαντας με το μέγεθος του Δία. Από την άλλη, το μικροσκοπικό μητρικό άστρο του είναι ένας ψυχρός και αχνός καφέ νάνος, που έχει μόλις τη μισή μάζα και τη μισή ακτίνα του Ήλιου μας.

Αυτά τα άστρα κατηγορίας Μ είναι τα πιο κοινά στο γαλαξία μας, καθώς καίνε τα «καύσιμά» τους πολύ πιο αργά από τα υπόλοιπα άστρα, με αποτέλεσμα να μπορούν να ζήσουν ακόμη και τρισεκατομμύρια χρόνια. Συνήθως γύρω από τέτοια άστρα ανακαλύπτονται βραχώδεις και όχι αέριοι εξωπλανήτες. Είναι η τρίτη φορά που ανακαλύπτεται ένας αέριος γίγαντας γύρω από ένα καφέ νάνο Μ, αλλά πρόκειται με διαφορά για τον πιο μεγάλο σε σχέση με το άστρο του.

Ο καυτός εξωπλανήτης κινείται σε τροχιά πολύ κοντά στο άστρο του (μόλις στο 3% της απόστασης Γης-Ήλιου) και έτσι χρειάζεται μόλις 2,6 γήινες μέρες για να διαγράψει μια πλήρη περιφορά (η διάρκεια του έτους του). Η θερμοκρασία στην επιφάνειά του φθάνει τους 530 βαθμούς Κελσίου περίπου, συνεπώς οι συνθήκες για την ανάπτυξη ζωής δεν είναι ευνοϊκές.

Η ανακάλυψη του εξωπλανήτη έγινε από τη συστοιχία τηλεσκοπίων Next-Generation Transit Survey (NGTS) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στο Παρανάλ της βόρειας Χιλής. Είναι ο πρώτος εξωπλανήτης, που βρίσκει το νέο αυτό τηλεσκόπιο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ντάνιελ Μπέιλις του βρετανικού Πανεπιστημίου του Γουόργουικ, θα κάνουν σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Monthly Notices" της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας και ήδη παρουσίασαν τη σχετική προδημοσίευση.

«Η ανακάλυψη μας εξέπληξε πλήρως. Δεν πιστεύαμε ότι τόσο μεγάλοι εξωπλανήτες μπορούσαν να υπάρξουν γύρω από τόσο μικρά άστρα» δήλωσε ο Μπέιλις.

ΑΜΠΕ

Αλγόριθμος προβλέπει ποια ζώα θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν έναν νέο κορωνοϊό

κορωνοϊός νυχτερίδα

Μια ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ στη Βρετανία χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για να βρει πού θα μπορούσε να προκύψει ο επόμενος κορωνοϊός. Ο αλγόριθμος υπολογιστών τους πρόβλεψε πολύ περισσότερους πιθανούς ξενιστές νέων στελεχών ιών από ό, τι είχαν εντοπιστεί προηγουμένως.

Οι Βρετανοί ερευνητές χρησιμοποίησαν τη μηχανική μάθηση για να προβλέψουν τις συσχετίσεις μεταξύ 411 στελεχών του κορωνοϊού και 876 πιθανών ειδών ξενιστών θηλαστικών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η οποία δημοσιεύθηκε στο «Nature Communications», ο κοινός σκαντζόχοιρος (Erinaceus europaeus), το κουνέλι (Oryctolagus cuniculus) και η οικιακή γάτα (Felis catus) είναι πιθανοί ξενιστές για νέους κορωνοϊούς. Η ασιατική κίτρινη νυχτερίδα (Scotophilus kuhlii) είναι επίσης ένας γνωστός ξενιστής κορωνοϊού που είναι κοινός στην ανατολική Ασία αλλά δεν έχει μελετηθεί αρκετά.

Η πιθανή κλίμακα της αναπαραγωγής του κορωνοϊού στα άγρια ​​και στα οικόσιτα ζώα μπορεί να έχει υποτιμηθεί, λένε οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ.

Η πρόβλεψη των ζώων που θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι η πηγή μιας μελλοντικής επιδημίας μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης σε ανθρώπινους πληθυσμούς.

Μπορεί να υπάρχουν 30 φορές περισσότερα είδη ξενιστών από αυτά που γνωρίζουμε σήμερα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν νέα στελέχη του SARS-CoV-2, αναφέρει η ομάδα.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι υπάρχουν τουλάχιστον 11 φορές περισσότεροι συσχετισμοί μεταξύ θηλαστικών και στελεχών κορωνοϊού από ό, τι έχουν δείξει μέχρι στιγμής εμπειρικές παρατηρήσεις. Επιπλέον, εκτιμούν ότι υπάρχουν πάνω από 40 φορές περισσότερα είδη θηλαστικών με τέσσερα ή περισσότερα στελέχη κορωνοϊού από ό, τι είχε παρατηρηθεί προηγουμένως.

Για παράδειγμα,η μοσχογαλή καιη πεταλοειδής νυχτερίδα πιθανόνφιλοξενούν 32 και

68 διαφορετικούς κορωνοϊούς, αντίστοιχα.

Ο σκαντζόχοιρος και το κουνέλι έχουν προηγουμένως επιβεβαιωθεί ως ξενιστές για άλλα είδη κορωνοϊών αν και δεν αποτελούν κίνδυνο για τον άνθρωπο, προσθέτει η ομάδα.

Ορισμένα θηλαστικά τα οποία μελέτησαν οι επιστήμονες όπως η πεταλοειδής νυχτερίδα και ο παγκολίνος, έχουν ήδη συνδεθεί είτε με τον ιό SARS-CoV-1, ο οποίος προκάλεσε τον SARS το 2003, αλλά και τον SARS-CoV-2, που προκαλεί την Covid-19.

Τα στοιχεία δείχνουν ήδη ότι ο SARS-CoV-2 προέρχεται από την πεταλοειδή νυχτερίδα, αν και είναι πιθανό ο ιός να μεταδίδεται στον άνθρωπο μέσω του παγκολίνου. Εν τω μεταξύ, η μοσχογαλή έχει αποδειχθεί ότι φέρει τον SARS-CoV-1, τον κορονοϊό που σκότωσε 775 άτομα και μόλυνε περισσότερους από 8.000 ανθρώπους παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της επιδημίας το 2003.

Οι νέοι κορωνοϊοί μπορει να εμφανιστούν όταν δύο διαφορετικά στελέχη μολύνουν ένα ζώο, προκαλώντας τον ανασυνδυασμό του ιικού γενετικού υλικού.

Ο SARS-CoV-2 φαίνεται να είναι ένα πρόσφατο μείγμα, ή ένας γενετικός ανασυνδυασμός των κορονοϊών. Ως αποτέλεσμα αυτού του ανασυνδυασμού, μία από τις πρωτεΐνες του SARS-CoV-2 επιτρέπει στον ιό να εισέλθει στα ανθρώπινα κύτταρα.

Ωστόσο, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι τα αποτελέσματά τους βασίζονται σε περιορισμένα δεδομένα σχετικά με τα γονιδιώματα των κορονοϊών και τους συσχετισμούς ξενιστών- ιών. Αναφέρουν επίσης ότι υπάρχουν προκαταλήψεις για ορισμένα είδη ζώων, γεγονός που δυσκολεύει την πρόβλεψη.

«Τέτοιες πληροφορίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην στρατηγική πρόληψης και αντιμμετώπισης και να παρέχουν ένα ζωτικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για μελλοντικούς νέους κορωνοϊούς», λένε οι Βρετανοί ερευνητές.

Οι ερευνητές της ομάδας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας παραδέχτηκαν νωρίτερα αυτό το μήνα ότι μάλλον δεν θα καταφέρουν να ανακαλύψουν πώς ο κορωνοϊός μεταπήδησε από τα ζώα στους ανθρώπους. Οι ερευνητές της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού και του Ινστιτουτου Παστέρ της Σαγκάης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο κορονοϊός μπορεί να προήλθε από νυχτερίδες, αλλά μπορεί να υπάρχει ένας άγνωστος ενδιάμεσος ξενιστής.

Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο «Lancet» καθόρισε επίσης τα νυχτερίδες ως τον πιο πιθανό αρχικό ξενιστή του ιού μετά τη λήψη δειγμάτων από τους πνεύμονες εννέα ασθενών στη Γουχάν.

Η ομάδα πρότεινε ότι οι νυχτερίδες μετέδωσαν την ασθένεια σε έναν «ενδιάμεσο» ξενιστή που βρισκόταν στην αγορά θαλασσινών της Χουανάν στη Γουχάν προτού μεταφερθούν στον «τελικό ξενιστή», τον άνθρωπο.

ΠΗΓΗ: Dailymail, BBC