Θα μπορούσαν οι άνθρωποι να πάνε στον Ερμή;

πλανήτης ερμής

Ο Ερμής είναι ο κοντινότερος πλανήτης στον Ήλιο και χρειάζεται μόλις 88 γήινες ημέρες για να ολοκληρώσει μία περιστροφή γύρω από αυτόν, σε μία μέση απόσταση 58 εκατομμυρίων χιλιομέτρων. Η εγγύτητά του στον Ήλιο κάνει το άστρο του Ηλιακού μας συστήματος να εμφανίζεται τρεις φορές μεγαλύτερο στον ουρανό από αυτό που βλέπουμε εμείς στη Γη. Βομβαρδίζεται με την επταπλάσια ακτινοβολία, με την επιφάνεια που κοιτά τον Ήλιο να φτάνει σε θερμοκρασίες 430 βαθμών Κελσίου.

Η έλλειψη ατμόσφαιρας κάνει αδύνατη τη διατήρηση αυτής της θερμότητας μόλις πέσει το βράδυ, με αποτέλεσμα οι θερμοκρασίες να πέφτουν απότομα στους -180 βαθμούς Κελσίου.

Πέρα λοιπόν από ρομποτικές αποστολές, φαίνεται αδύνατο να προσεδαφιστεί κάποια στιγμή ένας άνθρωπος στην επιφάνεια του Ερμή. Θεωρητικά όμως είναι εφικτό. Η αργή περιστροφή του γύρω από τον άξονά του διαρκεί 59 γήινες ημέρες. Ωστόσο η μικρή διάρκεια της χρονιάς, οι 88 ημέρες δηλαδή που κάνει για να περιστραφεί γύρω από τον Ήλιο, σημαίνει πως χρειάζεται 176 γήινες ημέρες για να συμπληρώσει ένα κύκλο μέρας και νύχτας.

Αν ένας άνθρωπος ακολουθούσε τη ζώνη του λυκόφωτος όπου ο Ήλιος βρίσκεται πάντα στη δύση του, είναι πιθανό να αποφύγει τις ακραίες θερμοκρασίες. Το πραγματικό πρόβλημα θα ήταν η ασφαλής προσεδάφιση, καθώς η έλλειψη ατμόσφαιρας δεν προσφέρει ένα φυσικό “φρένο” και το όποιο σκάφος θα έπρεπε να βασιστεί στα καύσιμά του για να ελέγξει την ταχύτητα εισόδου.

Παρά το γεγονός πως ο Ερμής είναι λίγο μεγαλύτερος από τη Σελήνη, ο τεράστιος σιδερένιος πυρήνας του με τη σχετικά λεπτή επιφάνεια, τον κάνουν εξαιρετικά πυκνό, με αποτέλεσμα να έχει το 1/3 της βαρύτητας της Γης.

Τέλος, ακόμα και το ίδιο το ταξίδι θα ήταν επικίνδυνο, μιας και όσο πλησιάζουμε στον Ήλιο αυξάνεται η ακτινοβολία που λαμβάνουμε από αυτόν. Επιπλέον, θα χρειαζόμασταν 6-7 χρόνια για να διασχίσουμε μία πολύπλοκη τροχιά για να “συναντηθούμε” με τον Ερμή. Οπότε ακόμα και μία μη επανδρωμένη αποστολή θα ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα. Ένα lander όμως σίγουρα θα μας έδινε πολλές απαντήσεις για το μικρότερο πλανήτη του Ηλιακού μας συστήματος.

Ερευνητές βρήκαν τρόπο να οδηγούν τα κουνούπια στην αυτοκτονία

Οι ποταμοί του Τιτάνα έχουν μεγάλο βάθος

Το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με το μεγάλο χάσμα που το χωρίζει στην μέση

Νέα έρευνα αποκαλύπτει πώς δημιουργήθηκε τελικά το νερό στο Γη

πλανήτης γη

Μία νέα μελέτη της διαστημικής σκόνης έρχεται να μας αποκαλύψει πώς δημιουργήθηκε το νερό στη Γη

Για πρώτη φορά υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι -μάλλον απρόσμενα- το άστρο μας μπορεί να έχει παίξει ρόλο-κλειδί στην παρουσία του νερού πάνω στον πλανήτη, καθώς φαίνεται ότι ο «άνεμός» του είναι σε θέση να ακτινοβολήσει και να μετατρέψει σε νερό τους κόκκους σκόνης στο διάστημα.

Οι ερευνητές από διάφορες χώρες, με επικεφαλής τον Λιουκ Ντάλι της Σχολής Γεωγραφίας και Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy», ανέλυσαν δείγματα που το ιαπωνικό σκάφος «Χαγιαμπούσα» είχε συλλέξει από τον αστεροειδή «Ιτοκάβα» το 2010.

Με τη βοήθεια της τεχνικής της ατομικής τομογραφίας μέτρησαν τη δομή των κόκκων σκόνης του αστεροειδούς και ανίχνευσαν μόρια νερού. Τα τελευταία σχηματίστηκαν όταν ιόντα υδρογόνου από τον ηλιακό άνεμο συγκρούστηκαν με σωματίδια σκόνης από τον διαστημικό βράχο, αλλάζοντας τη χημική σύνθεσή τους.

«Με το πέρασμα του χρόνου, η επίπτωση των ιόντων υδρογόνου σε συνδυασμό με τα άτομα οξυγόνου από τα υλικά στον βράχο δημιουργούν νερό παγιδευμένο μέσα στον αστεροειδή», δήλωσε ο Ντάλι. Τα μόρια νερού που βρέθηκαν στον αστεροειδή «Ιτοκάβα» μοιάζουν -από πλευράς ισοτόπων- με τα μόρια νερού στη Γη.

Οι ερευνητές εικάζουν πως έτσι μπορεί να δοθεί μία εξήγηση στην παλαιότερη θεωρία ότι οι αστεροειδείς έφεραν το νερό στον πλανήτη μας όταν έπεσαν πάνω του. Ο καθηγητής Φιλ Μπλαντ του αυστραλιανού Πανεπιστημίου Κέρτιν εκτίμησε ότι στον «Ιτοκάβα» ανακαλύφθηκε αρκετό νερό που ισοδυναμεί με 20 λίτρα νερού για κάθε κυβικό μέτρο πετρώματος, άρα είναι δυνατό πριν δισεκατομμύρια χρόνια να μεταφέρθηκε μία σημαντική ποσότητα νερού στη Γη από τους αστεροειδείς.

Μία επιπρόσθετη εξήγηση είναι ότι η συνεισφορά του ηλιακού ανέμου για τη δημιουργία νερού μέσα στη διαστημική σκόνη μπορεί να λειτουργήσει απευθείας και όχι μόνο με τη «μεσολάβηση» των αστεροειδών ως φορέων του νερού στη Γη, καθώς πριν δημιουργηθεί ένας πλανήτης βρίσκεται σε μορφή ενός δίσκου σκόνης και πετρωμάτων σε τροχιά γύρω από ένα άστρο. Αυτά τα συστατικά υλικά, υπό την επήρεια του ηλιακού ανέμου, μπορεί σχεδόν εξαρχής να απέκτησαν μέσα τους νερό.

Καθώς η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) και άλλες διαστημικές υπηρεσίες ετοιμάζονται να δημιουργήσουν μόνιμες βάσεις στη Σελήνη, η ανακάλυψη ανοίγει τον δρόμο για την άντληση νερού απευθείας από τη σκόνη στην επιφάνεια του φεγγαριού ή και πλανητών στο μέλλον.

Οι ερευνητές αναμένουν προς μελέτη τα νέα δείγματα που συνέλλεξε τα ιαπωνικό σκάφος «Χαγιαμπούσα 2» και έφερε στη Γη το 2020, έτσι ώστε να επιβεβαιώσουν τη θεωρία τους.

Ταξίδι στο Κέντρο της Γης: Επιστήμονες θα τρυπήσουν τον πάτο ηφαιστείου