Τα κλασικά ελληνικά μαρμάρινα γλυπτά εμφανίζονται σήμερα σαν λευκά. Δεν ήταν όμως πάντα έτσι, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η οποία διαπίστωσε ότι τα διάσημα γλυπτά του Παρθενώνα ηλικίας 2.500 ετών ήταν πολύχρωμα, ζωγραφισμένα με φυτικά μοτίβα και άλλα περίτεχνα σχέδια.
Χρησιμοποιώντας μια μη επεμβατική τεχνική απεικόνισης, οι ερευνητές του Βρετανικού Μουσείου – όπου βρίσκονται σχεδόν τα μισά από τα γλυπτά καθώς και του Βασιλικού Κολλεγίου του Λονδίνου βρήκαν ίχνη χρώματος σε 11 από τις 17 μορφές και από ένα τμήμα της ζωφόρου που εκτίθεται στο μουσείο, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα στο περιοδικό Antiquity.
Η βαφή συχνά δεν επιβιώνει στα αρχαιολογικά ευρήματα, ειδικά σε περιπτώσεις όπως τα γλυπτά του Παρθενώνα που χρονολογούνται μεταξύ 447 και 438 π.Χ. και ήταν συνεχώς εκτεθειμένα στο περιβάλλον, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας δρ Τζιοβάνι Βέρρι, επιστήμονας συντήρησης στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, ο οποίος προηγουμένως ήταν ερευνητής στο Βρετανικό Μουσείο.
«Αυτά είναι απλά λεπτά στρώματα χρώματος στην κορυφή της επιφάνειας αυτών των αντικειμένων, και έτσι βρίσκονται στη διεπαφή μεταξύ όλων όσων συμβαίνουν. Το χρώμα είναι το πρώτο που δέχεται την επίδραση του περιβάλλοντος», δήλωσε ο Βέρρι. «Είναι επίσης πιθανό ότι κατά τη διάρκεια των επεξεργασιών συντήρησης – αποκατάστασης – αυτά τα μικρά ίχνη που έμοιαζαν ουσιαστικά με βρωμιά, αφαιρέθηκαν κατά λάθος».
Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε για την εύρεση του χρώματος δημιουργήθηκε το 2007 από τον Βέρρι και είναι γνωστή ως απεικόνιση φωταύγειας που προκαλείται από το ορατό φως. Η διαδικασία χρησιμοποιεί υπέρυθρο φως που βρίσκει μικροσκοπικά ίχνη χρώματος που το μάτι δεν μπορεί να δει, δήλωσε ο Βέρρι. Φωτίζοντας τα γλυπτά με το κόκκινο φως, μια χρωστική ουσία γνωστή ως «αιγυπτιακό μπλε» απορροφά το φως και εμφανίζεται στην κάμερα ως λαμπερό λευκό.
Το «αιγυπτιακό μπλε» ήταν μια δημοφιλής χρωστική ουσία της εποχής της που παρασκευαζόταν με τη χρήση ασβεστίου, χαλκού και πυριτίου, σύμφωνα με τη Βασιλική Εταιρεία Χημείας. Το φωτεινό μπλε εκτιμήθηκε ιδιαίτερα για τη σπανιότητά του και συνήθως φυλασσόταν για βασιλικές οικογένειες ή απεικονίσεις από θεότητες.
Το μοβ χρώμα με βάση τα οστρακοειδή μπορεί να ανιχνευθεί με μια τεχνική που ονομάζεται φθορισμός ακτίνων Χ, δήλωσε ο Βέρρι, αλλά αυτό το χρώμα δεν υπήρχε σε αυτή την περίπτωση. Τα κλασικά κείμενα αναφέρονται σε ένα άπιαστο μοβ χρώμα, προστίθεται στη μελέτη, αλλά τα συστατικά δεν αποκαλύφθηκαν επειδή το χρώμα θεωρήθηκε τόσο πολύτιμο.
Διαβάστε επίσης
Καινοτόμο τεστ αίματος ανιχνεύει 3 τύπους καρκίνου μέσα λίγα λεπτά
Πλάτωνας: Ιταλοί ερευνητές εντόπισαν τον ακριβή χώρο ταφής του στην Αθήνα