Γροιλανδία: Ανακάλυψαν τη χαμηλότερη θερμοκρασία όλων των εποχών

πάγοι γροιλανδία

Κλιματικοί… ντετέκτιβ του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού ( WMO) ανακάλυψαν την πιο κρύα θερμοκρασία που έχει καταγραφεί ποτέ στο βόρειο ημισφαίριο.

Ψάχνοντας στα αρχεία του WMO για τις καταγραφές θερμοκρασίας στους μετεωρολογικούς σταθμούς που βρίσκονται στην κορυφή του πλανήτη, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η χαμηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί, από αυτόματο μετεωρολογικό σταθμό στη Γροιλανδία, στο μέσον του χειμώνα πριν από σχεδόν 30 χρόνια, ήταν σχεδόν 2 βαθμούς Κελσίου πιο χαμηλή από ό,τι έδειχναν τα μέχρι τώρα στοιχεία.
Ο σταθμός Κλινκ στη Γροιλανδία, κοντά στην κορυφή του φύλλου πάγου, κατέγραψε -69,8 βαθμούς Κελσίου στις 22 Δεκεμβρίου 1991. Η θερμοκρασία είναι σημαντικά χαμηλότερη από τους -67,8 βαθμούς Κελσίου που είχαν καταγραφεί στο Βέρκχογιάνσκ της Ρωσίας τον Φεβρουάριο του 1892, αλλά και στο Όιμεκον της Ρωσίας τον Ιανουάριο του 1933.

Και οι τρεις θερμοκρασίες είναι ασυνήθιστες για το βόρειο ημισφαίριο, όμως πολύ θερμότερες από την χαμηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί ποτέ στον πλανήτη. Στις 22 Ιουλίου του 1983,κ στο μέσον του χειμώνα για το νότιο ημισφαίριο, ο μετεωρολογικός σταθμός Βόστοκ της Ανταρκτικής κατέγραψε -89,2 βαθμούς Κελσίου.
Οι ακραίες καιρικές συνθήκες στους πόλους έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για τους επιστήμονες, καθώς δημιουργούν μοντέλα του παρελθοντικού και και του μελλοντικού κλίματος. Αυτή την εβδομάδα, το φύλλο πάγου στον Αρκτικό Ωκεανό συρρικνώθηκε στον δεύτερο μικρότερο όγκο του για τα τελευταία 40 χρόνια.
Οι θερμοκρασίες στον αρκτικό κύκλο ήταν πολύ υψηλές φέτος το καλοκαίρι, με έναν καύσωνα στη Σιβηρία και ασυνήθιστη ζέστη σε όλη την περιοχή. Ο μετεωρολογικός σταθμός Βέρκχογιανσκ, που έχασε το ρεκόρ από τη νέα ανακάλυψη, κατέγραψε θερμοκρασία 38 βαθμών Κελσίου φέτος τον Ιούνιο, με τον WMO να θεωρεί ότι ενδέχεται να είναι η υψηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί πάνω από τον αρκτικό κύκλο.

Πηγή: www.theguardian.com

Το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με το μεγάλο χάσμα που το χωρίζει στην μέση

ηλιακο συστημα

Είναι γνωστό ότι το ηλιακό μας σύστημα χωρίζεται σε δύο ζώνες, την εσωτερική στην οποία υπάρχουν οι τέσσερις βραχώδεις πλανήτες που βρίσκονται πιο κοντά στον Ήλιο (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης) και η εξωτερική που βρίσκονται οι γίγαντες αερίου (Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας). Ανάμεσα τους υπάρχει ένα μεγάλο διαστημικό κενό, ένα χάσμα όπως το ονομάζουν οι επιστήμονες, με έκταση 550 εκατ. χλμ.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Science Advances» ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) υποστηρίζουν ότι το χάσμα αυτό δεν δημιουργήθηκε στην πορεία της εξέλιξης του ηλιακού μας συστήματος αλλά ότι το ηλιακό μας σύστημα γεννήθηκε με αυτό το κενό στη μέση να χωρίζει τους πλανήτες που σχηματίζονταν σε αυτό. Οι ερευνητές κατέληξαν στα ευρήματα τους κυρίως από την ανάλυση πανάρχαιων μετεωριτών που έχουν πέσει στη Γη. Όπως αναφέρουν το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με αυτή την «τρύπα» η οποία αρχικά ήταν μικρή αλλά όσο αναπτυσσόταν το ηλιακό σύστημα μεγάλων παράλληλα και αυτή.

Εκτιμούν ότι το κενό αυτό κρατούσε εγκλωβισμένη την ύλη που υπήρχε στις δύο πλευρές του ώστε να μην υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ύλη των δύο πλευρών. Ίσως για αυτό στη μια πλευρά του κενού υπάρχουν μόνο βραχώδεις πλανήτες και στην άλλη μόνο πλανήτες αερίου.Ο Πλούτωνας αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, είναι ένας απομακρυσμένος παγωμένος βράχος που δεν σχηματίστηκε με τις ίδιες διαδικασίες όπως οι υπόλοιποι πλανήτες. Μετά τον εντοπισμό του οι επιστήμονες έκριναν ότι έπρεπε να θεωρηθεί πλανήτης αλλά πριν από μερικά χρόνια άλλαξαν γνώμη και τον… υποβάθμισαν.

Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη η συλλογή κάποιων στοιχείων που να εξηγούν την ύπαρξη του χάσματος αλλά μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι ότι όπως και για πολλά άλλα χαρακτηριστικά του ηλιακού μας συστήματος και έτσι και για αυτό υπεύθυνος είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης σε αυτό, ο Δίας. Καθώς εξελισσόταν ο σχηματισμός του Δία οι τρομερές βαρυτικές του δυνάμεις υποχρέωσαν μεγάλες ποσότητες αερίων και σκόνης από τον κοσμικό δίσκο που υπήρχε γύρω από τον Ήλιο να κινηθούν προς την πλευρά του πλανήτη με την ύλη που δεν κατάφερε να «συλλάβει» η βαρυτική έλξη του Δία να παραμένει στη θέση της και να δημιουργηθεί έτσι αυτό το κενό.

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της