Ανακαλύφθηκαν γονίδια που σχετίζονται με τον πρόωρο τοκετό

τοκετός

Αμερικανοί ερευνητές εντόπισαν γονιδιακές περιοχές που σχετίζονται με τον πρόωρο τοκετό και πιστεύουν ότι ίσως ανοίξει ο δρόμος για νέους τρόπους πρόληψης του, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο New England Journal of Medicine.

Τα πρόωρα νεογνά, δηλαδή αυτά που έχουν γεννηθεί πριν την 37η εβδομάδα κυοφορίας διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο θανάτου, ενώ όσα επιβιώνουν συχνά αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας δια βίου.

Οι επιστήμονες μελέτησαν το DNA και άλλα στοιχεία που αφορούσαν περισσότερες από 50.000 γυναίκες από τις ΗΠΑ και χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Έτσι εντόπισαν έξι γονιδιακές περιοχές που επηρεάζουν τη διάρκεια της κύησης και τη στιγμή του τοκετού.

Η μια από αυτές τις γονιδιακές περιοχές περιλαμβάνει κύτταρα του τοιχώματος της μήτρας τα οποία παίζουν ρόλο στην διάρκεια της κύησης. Οι επιστήμονες ελπίζουν να μπορέσουν να την αξιοποιήσουν για να αναπτύξουν φάρμακα που θα προλαμβάνουν τον πρόωρο τοκετό.

Επίσης οι ερευνητές επανεξετάζοντας στοιχεία από άλλες μελέτες διαπίστωσαν ότι η ανεπάρκεια σεληνίου επηρεάζει τον κίνδυνο πρόωρου τοκετού. Το σελήνιο περιέχεται στα φιστίκια, τον τόνο, το μοσχαρίσιο συκώτι, τις σαρδέλες και σε ορισμένα είδη κρέατος.

«Τα νέα στοιχεία είναι σημαντικά και θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο στη μείωση των νεογνικών θανάτων, ώστε να δοθεί σε κάθε παιδί η ευκαιρία να μεγαλώσει σωστά», σχολιάζει ο Τρεβορ Μαντελ, πρόεδρος του Τμήματος Παγκόσμιας Υγείας του Ιδρύματος Bill & Melinda Gates σε ανακοίνωση που εξέδωσε η μη κερδοσκοπική οργάνωση March of Dimes.

Και συμπληρώνει ότι, «όχι μόνο η μελέτη ανέδειξε γονίδια σχετικά με τον πρόωρο τοκετό αλλά και μια χαμηλού κόστους λύση, τα συμπληρώματα σεληνίου, που αν όντως αποδειχθεί η συμβολή τους στην πρόληψη του πρόωρου τοκετού, θα σωθούν εκατομμύρια ζωές.

Ο συγγραφέας της μελέτης Δρ Λουις Μουγκλια, κύριος ερευνητής στο Ερευνητικό Κέντρο Προωρότητας της March of Dimes προσθέτει ότι «είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι ο πρόωρος τοκετός είναι συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι το 30-40% του κινδύνου αποδίδεται σε γενετικούς παράγοντες. Η νέα μελέτη παρέχει ισχυρές αποδείξεις για το ποιοι μπορεί να είναι μερικοί εξ αυτών».

Ανακαλύφθηκε γιγάντιο άστρο – Απέχει 25.000 έτη φωτός από τη Γη και «αναβοσβήνει»

γιγαντιαιο αστρο

Ένα γιγάντιο άστρο ανακάλυψε διεθνής ομάδα αστρονόμων κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας. Εκτός από υπερμεγέθες, αυτό το γιγάντιο αστέρι φαίνεται να αυξομειώνει δραματικά τη φωτεινότητά του.

Το γιγάντιο άστρο με την ονομασία VVV-WIT-08, απέχει πάνω από 25.000 έτη φωτός από τη Γη και γι’ άγνωστο λόγο μείωσε τη λαμπρότητά του κατά περίπου 97%. Αποτέλεσμα είναι σχεδόν να εξαφανιστεί από τον ουρανό, τόσο στο ορατό όσο και στο υπέρυθρο τμήμα του φάσματος, αλλά μετά από μερικούς μήνες επανήλθε στο προηγούμενο φως του.

Μολονότι πολλά άστρα μεταβάλλουν τη φωτεινότητά τους, είτε επειδή πάλλονται είτε επειδή σκιάζονται πρόσκαιρα από κάποιο άλλο παρεμβαλλόμενο άστρο, είναι πάρα πολύ σπάνιο ένα άστρο να γίνει τόσο αχνό για μια παρατεταμένη περίοδο αρκετών μηνών και μετά να ανακτήσει την προηγούμενη φωτεινότητά του.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, την Πολωνία και τη Χιλή, με επικεφαλής τον δρα Λάι Σμιθ του Ινστιτούτου Αστρονομίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, έκαναν την ανακάλυψη με τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Η «οικογένεια» του γιγάντιου αστεριού

Μια εκτίμηση, όπως είπαν, είναι ότι το εν λόγω ασυνήθιστο άστρο ανήκει σε μια νέα κατηγορία διπλών αστρικών συστημάτων, στα οποία υπάρχει ένα γιγάντιο άστρο 100 φορές μεγαλύτερο από τον Ήλιο, το οποίο σκιάζεται κάθε λίγες δεκαετίες από ένα μέχρι στιγμής αόρατο και απροσδιόριστο σύντροφο (μάλλον είτε άλλο άστρο, είτε μεγάλο πλανήτη σε τροχιά). Έτσι το γιγάντιο άστρο υφίσταται περιοδική έκλειψη από το συνοδό του.

Είναι πάντως αξιοσημείωτη – και ανοικτή σε ερμηνείες – η δήλωση του αστρονόμου δρος Σεργκέι Κοπόσοφ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου: «Είναι εντυπωσιακό ότι παρατηρήσαμε ένα σκούρο, μεγάλο και επίμηκες αντικείμενο να περνάει ανάμεσα σε μας και στο μακρινό άστρο και μπορούμε μόνο εικασίες να κάνουμε για την προέλευση του».

Τα αστέρια που «αναβοσβήνουν»

Μια άλλη – γνωστή εδώ και καιρό – περίπτωση με ομοιότητα είναι του γιγάντιου άστρου Epsilon Aurigae, που εν μέρει σκιάζεται από ένα πελώριο δίσκο σκόνης κάθε 27 χρόνια, αλλά η φωτεινότητα του πέφτει το πολύ έως 50%. Πρόσφατα ανακαλύφθηκε και το άστρο TYC 2505-672-1 που φαίνεται να αυξομειώνει τη φωτεινότητα του κάθε 69 χρόνια.

Πέρα από το VVV-WIT-08, οι αστρονόμοι βρήκαν επίσης δύο άλλα εξίσου ιδιόμορφα γιγάντια άστρα, γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση τους ότι πρόκειται για μια νέα κατηγορία άστρων που «αναβοσβήνουν» και τα οποία θέλουν περαιτέρω μελέτη.

Το WIT στην ονομασία τους προκύπτει από τα αρχικά γράμματα των λέξεων «What is This» (Τι Είναι Αυτό), επειδή οι αστρονόμοι δεν έχουν ιδέα περί τίνος ακριβώς πρόκειται.

ειδησεις σημερα