Ελλάδα

Ολοκληρώθηκε ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ στην Ελλάδα

φυσικο αεριο

Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, ο οποίος στις αρχές Δεκεμβρίου μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία, προκειμένου το 2020 να ξεκινήσουν οι παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Αλβανία και αργότερα σε περισσότερες χώρες της Βαλκανικής.

Πρόκειται για έργο ιδιαίτερης γεωπολιτικής και οικονομικής σημασίας για τη χώρα μας, καθώς συμβάλλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο, προσθέτει μία νέα πηγή εφοδιασμού τόσο της ελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο ενώ αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, με σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία: τόσο τα υλικά και οι εργολαβίες κατασκευής όσο και η μεγάλη πλειονότητα των εργαζομένων προέρχονται από την ελληνική αγορά και τις τοπικές κοινωνίες.

«Στην Ελλάδα, η μηχανική κατασκευή του αγωγού έχει ολοκληρωθεί και προετοιμαζόμαστε για τη φάση των δοκιμών που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις αρχές Δεκεμβρίου. Στο πλαίσιο αυτής της φάσης των δοκιμών, ο ΤΑΡ θα εισάγει -ελεγχόμενα, σταδιακά και ανά τμήμα- φυσικό αέριο στον αγωγό», επισημαίνει στο ΑΠΕ-MΠE η Διευθύντρια Επικοινωνίας Ελλάδας του ΤΑΡ, Κατερίνα Μουζουράκη. «Η παρούσα – προσθέτει - είναι η φάση της θέσης του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία (commissioning), η οποία ελέγχει ότι η υποδομή είναι απόλυτα ασφαλής και έτοιμη για λειτουργία -σύμφωνα με τα εθνικά και διεθνή πρότυπα λειτουργίας και ασφαλείας».

Η δοκιμαστική λειτουργία θα διαρκέσει αρκετούς μήνες, ωστόσο μέσα στο 2020 θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού με την έναρξη παραδόσεων φυσικού αερίου στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά. Ο ΤΑΡ έχει μήκος 878 χιλιόμετρα, από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την Ιταλία μέσω Αλβανίας. Σημειώνεται ότι κατά την κατασκευαστική περίοδο οι συγκολλήσεις των σωλήνων ελέγχονταν με υπερήχους ενώ έχει προηγηθεί πλήρωση του αγωγού με νερό υπό αυξημένη πίεση για τον εντοπισμό τυχόν προβλημάτων.

Το φυσικό αέριο για τη δοκιμή του ΤΑΡ προέρχεται από τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, που θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαιτζάν μέσω Τουρκίας στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον λεγόμενο νότιο διάδρομο φυσικού αερίου, συνολικού μήκους άνω των 4.000 χιλιομέτρων που σχεδιάστηκε προκειμένου να εξασφαλίσει μια νέα πηγή εφοδιασμού της Ευρώπης.

Η ολοκλήρωση του αγωγού ΤΑΡ εκτός από την προσθήκη μιας ακόμη πηγής εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο, γεγονός που τονώνει τον ανταγωνισμό και αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τροφοδοσία των χωρών της περιοχής με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας, σε πρώτη φάση με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό (IGB) που βρίσκεται επίσης υπό κατασκευή και θα διασυνδεθεί με τον ΤΑΡ. Οι τελευταίες συμφωνίες για την κατασκευή του IGB υπεγράφησαν τον Οκτώβριο στη Σόφια από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και την ομόλογό του υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova.

Ο ΤΑΡ θα έχει μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου το χρόνο με δυνατότητα επαύξησης στα 20 δισ. στο μέλλον. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%). Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε το Μάιο του 2016 και ο προϋπολογισμός του έργου ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ.

Ελλάδα

Πώς απελευθερώνονται οι πτήσεις από 15 Ιουνίου

Αεροδρόμιο Βενιζέλος

Σε καραντίνα 14 ημερών θα εξακολουθούν να μπαίνουν οι ταξιδιώτες που θα έρχονται στην Ελλάδα κι έχουν διαβατήρια εκτός των 29 χωρών, για τις οποίες «ανοίγουν» οι πτήσεις από τις 15 Ιουνίου στα δύο αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες, μάλιστα, πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω εξειδίκευση, με βάση τις οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, για τη διαδικασία με την οποία θα εισέρχονται στη χώρα οι επισκέπτες από τις 29 χώρες που έλαβαν σήμερα το πράσινο φως, τόσο για τις εντός όσο και για τις εκτός Σένγκεν αγορές.

Αντίστοιχα, αναμένονται και οι σχετικές αεροπορικές οδηγίες (ΝΟΤΑΜ) από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για τις πτήσεις εξωτερικού προς τη χώρα μας, δεδομένου ότι οι προηγούμενες ΝΟΤΑΜ λήγουν στις 31 Μαΐου.

Σύμφωνα πάντως με πηγές του υπουργείου Τουρισμού, θα πρέπει να υπάρχει ένας αξιόπιστος τρόπος ελέγχου της χώρας προέλευσης των ταξιδιωτών που εισέρχονται στη χώρα κι αυτός έχει να κάνει με το αποδεικτικό ταυτοποίησης του ταξιδιώτη και δεν μπορεί να είναι μία απλή δήλωση του τόπου κατοικίας του επισκέπτη, η οποία δεν μπορεί να ελεγχθεί και να είναι αξιόπιστη, «γιατί σε αυτή την περίπτωση η όλη κατάσταση θα εξελισσόταν σε φιάσκο».

«Δεν θα είχε νόημα αλλιώς η λίστα αυτών που πληρούν τα επιδημιολογικά κριτήρια γιατί, σε κάθε άλλη περίπτωση, oι ταξιδιώτες από τρίτες χώρες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν μεγάλα αεροδρόμια από αυτές τις 29 χώρες, ως ενδιάμεσα, για να εισέλθουν στην Ελλάδα χωρίς καραντίνα» διευκρινίζουν από το υπουργείο Τουρισμού.  Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, το ζητούμενο είναι «ο ελληνικός τουρισμός να ξανανοίξει τις πύλες του, σταδιακά, με υγειονομική ασφάλεια και προσοχή, για να υποδεχθεί τους επισκέπτες».

Την εξειδίκευση, σε συνέχεια των σημερινών ανακοινώσεων από πλευράς του υπουργείου Τουρισμού, αναμένουν και τα δύο αεροδρόμια, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το «Μακεδονία», όπου απελευθερώνονται πρώτα οι πτήσεις και δέχονται σταθερά πλήθος ερωτημάτων από ενδιαφερομένους ταξιδιώτες.

Στους επισκέπτες από τις 29 πρώτες χώρες (Αλβανία, Αυστραλία, Αυστρία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Γερμανία, Δανία, Ελβετία, Εσθονία, Ιαπωνία, Ισραήλ, Κίνα, Κροατία, Κύπρος, Λετονία, Λίβανος, Λιθουανία, Μάλτα, Μαυροβούνιο,  Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Νότια Κορέα, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία, Σλοβενία, Τσεχία, Φινλανδία) θα πραγματοποιείται δειγματοληπτικός έλεγχος, ενώ για όλες τις υπόλοιπες θα εξακολουθήσουν να ισχύουν οι υπάρχοντες κανόνες, με υποχρεωτικά τεστ μέσα στον Ιούνιο σε επιβάτες από επιδημιολογικά επιβαρυμένες χώρες προέλευσης.

Την 1η Ιουλίου αναμένεται το δεύτερο στάδιο απελευθέρωσης, με το άνοιγμα των περιφερειακών αεροδρομίων στους νησιωτικούς και λοιπούς προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας. Ανάλογα με την επιδημιολογική εικόνα κάθε χώρας η «πράσινη» λίστα θα είναι δυναμική και θα προστίθενται νέες χώρες όπου θα βελτιώνονται τα επιδημιολογικά δεδομένα, ενώ από την 1η Ιουλίου, με την περαιτέρω απελευθέρωση των πτήσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια, θα υπάρξει και η «κόκκινη» λίστα για τις χώρες, οι οποίες δεν θα έχουν ακόμη καλή επιδημιολογική εικόνα.