Απόψεις

Χάρης Μαμουλάκης: Νέος Πτωχευτικός Κώδικας, ένας «γρήγορος» θάνατος

Χάρης Μαμουλάκης

Ζούμε ιστορικές στιγμές σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και ως χώρα: η πανδημία, ο φόβος για την απώλεια του υπέρτατου αγαθού της υγείας, η οικονομική κρίση. Σε αυτές τις συνθήκες, η Κυβέρνηση, δυστυχώς, επιλέγει να προτεραιοποιήσει, έναντι κάθε άλλης μέριμνας, την ικανοποίηση των τραπεζών, και όχι να επενδύσει σε μία πολιτική που να αντιμετωπίζει τα προβλήματα που έχουν προκύψει και να εξασφαλίζει την κοινωνική συνοχή.  Σε αυτή τη συγκυρία, η κυβέρνηση, αντί να μεταθέσει το βάρος της πολιτικής της στις προσπάθειες στήριξης και διάσωσης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, επιλέγει τον «γρήγορο» θάνατό τους. Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας», είναι ξεκάθαρο: η «πτώχευση» θα είναι κυριολεκτική. Η έναρξη, μάλιστα, της πτώχευσης θα μπορεί να γίνει πλέον και με αίτηση της ίδιας της τράπεζας, και χωρίς τη θέληση του οφειλέτη.

Όσο και αν προσπαθεί το κυβερνητικό επιτελείο να πείσει ότι στόχος του σχεδίου νόμου είναι η παροχή δεύτερης ευκαιρίας, αυτή η δεύτερη ευκαιρία, σε καμία περίπτωση, δεν αφορά στους δανειολήπτες.

Πρόκειται για ένα ανεπίκαιρο νομοσχέδιο. Το επιτελικό κράτος του κύριου Μητσοτάκη αρνείται να ακολουθήσει τις πρακτικές που εφαρμόζουν, εν μέσω της κρίσης, οι περισσότερες χώρες αναφορικά με τις πτωχεύσεις. Συνειδητά αρνείται να πάρει ειδικά μέτρα προστασίας της κύριας κατοικίας, αρνείται να ασχοληθεί με την κοινωνικοπολιτική διάσταση της πτώχευσης. Δέχεται όμως, να ικανοποιήσει τις ανάγκες των τραπεζών. Γι’ αυτό επιχειρεί, με το σχέδιο νόμου, την διευκόλυνση και επιτάχυνση της διαδικασίας ρευστοποίησης της πτωχευτικής περιουσίας. Επίσης, καταργεί ρητά κάθε προστατευτικό πλαίσιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, την κύρια κατοικία. Πρόκειται για σαφείς πολιτικές επιλογές μίας νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης.

Αναφορικά με την πτώχευση των επιχειρήσεων, σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., η εξυγίανση και η πτώχευση έχουν την ίδια νομοθετική βαρύτητα, κάτι το οποίο εμείς ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχαμε διατηρήσει στον πτωχευτικό κώδικα. Πρωταρχικός σκοπός ήταν η διατήρηση, η διάσωση της επιχείρησης και κατόπιν, μέσω αυτής, η ικανοποίηση των τραπεζών. Τώρα η Κυβέρνηση αλλάζει τον επιδιωκόμενο σκοπό της πτώχευσης και προτάσσει την άμεση ρευστοποίηση του συνόλου της περιουσίας του οφειλέτη. Την ώρα που όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. -για όσο διάστημα διαρκούν οι δυσμενείς, οικονομικές συνέπειες της πανδημίας-, νομοθετούν ευνοϊκά μέτρα για να αναστείλουν τις διαδικασίες πτώχευσης και για να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις. Εντούτοις, και εν μέσω αυτής της συγκυρίας, η Κυβέρνηση αποφασίζει να φέρει στη Βουλή έναν πτωχευτικό κώδικα που αγνοεί τις βασικές αρχές του πτωχευτικού δικαίου αλλά και τις οικονομικές συνέπειες τις πανδημίας. Η κυβέρνηση, με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκει το θάνατο των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Επιπλέον, είναι τραγικό ότι με τις ίδιες διατάξεις που θα ρυθμίζουν τη πτώχευση των επιχειρήσεων, θέλουν να ρυθμίσουν και τη πτώχευση των φυσικών προσώπων. Όποιος, μισθωτός, συνταξιούχος, αγρότης, άνεργος, έχει χρέη τα οποία δεν μπορεί να εξυπηρετήσει, θα πτωχεύει όπως μία επιχείρηση. Θα χάνει το σπίτι του, το χωράφι του, τον εξοπλισμό του. Ωστόσο, η νομοθεσία για την πτώχευση των φυσικών προσώπων  πρέπει να  έχει κατεξοχήν κοινωνικό χαρακτήρα. Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, προκειμένου να ορθοποδήσει ο οφειλέτης και να έχει μία δεύτερη εύκαιρα, θα πρέπει να διασφαλίζονται οι αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσής του. Με ποιο τρόπο θα στηρίξουν την παραγωγική τους ικανότητα; Η κυβέρνηση αδιαφορεί εσκεμμένα για το δικαίωμα στην κύρια κατοικία, με την βαρύτητα που φέρει αυτή για την ελληνική κοινωνία. Σκοπός της Ν.Δ. από την ενοποίηση αυτή των διατάξεων είναι να ακυρώσει, να ισοπεδώσει το όποιο προστατευτικό πλαίσιο. Μοναδική μέριμνα του κυβερνητικού σχεδίου είναι η ταχεία ρευστοποίηση της περιουσίας τους.

Η δυσμενής αυτή εξέλιξη, της άρσης προστασίας κύριας κατοικίας, δεν επιτάσσεται από το ευρωπαϊκό δίκαιο. Η Οδηγία (ΕΕ) 2019/1023, την οποία επικαλούνται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, παρέχει τη διακριτική ευχέρεια στα εθνικά συστήματα να ρυθμίσουν την προστασία της κύριας κατοικίας του αφερέγγυου εμπόρου, με τη δυνατότητα εξαίρεσής της από τη ρευστοποίηση. Η κυβέρνηση όμως, ηθελημένα αποφεύγει να εισάγει αυτές τις προστατευτικές ρυθμίσεις. Αντ’ αυτού, ο εθνικός νομοθέτης, επεκτείνει την άρση προστασίας της κύριας κατοικίας και για όλα τα φυσικά πρόσωπα. Είναι σαφές ότι δεν θέλουν να υπάρχει προστασία της κύριας κατοικίας. Αυτό επιτάσσουν τα συμφέροντα των τραπεζών, προκειμένου να βελτιώσουν την εικόνα των ισολογισμών τους.

Το Υπουργείο Οικονομικών της ΝΔ νομοθετεί τη δυνατότητα μίσθωσης της κύριας κατοικίας, για μία περιορισμένη κατηγορία ευάλωτων οφειλετών. Η δυνατότητα αυτή, δεν σημαίνει και βεβαιότητα. Εντούτοις, εάν γίνει δεκτή η αίτησή τους και μετατραπούν σε ενοικιαστές, εάν καταβάλλουν με συνέπεια ενοίκια επί 12 έτη τότε θα τους παρέχεται η δυνατότητα να επαναγοράσουν το σπίτι τους. Ως προς την τιμή επαναγοράς θα πληρώσουν την εμπορική αξία του ακινήτου, όπως αυτή θα έχει διαμορφωθεί στο μέλλον, χωρίς καν να αφαιρούνται τα ενοίκια και όσα καταβλήθηκαν για το αρχικό δάνειο. Δεν πρόκειται δηλαδή ούτε καν για χρηματοδοτική μίσθωση. Ας μη γελιόμαστε, κανένας δε θα μπορέσει να επαναγοράσει το σπίτι του.

Εμείς, λαμβάνοντας υπόψη, τόσο τη προγενέστερη εμπειρία όσο και τις υφιστάμενες κρίσιμες συνθήκες, προτείνουμε τη διατήρηση και τροποποίηση του υφιστάμενου πτωχευτικού κώδικα ως προς τις επιχειρήσεις. Τη νομοθέτηση ειδικού πλαισίου ρύθμισης οφειλών για τα φυσικά πρόσωπα με παράλληλη προστασία της κύριας κατοικίας. Και τέλος, τη νομοθέτηση ρυθμίσεων αναστολής πτωχευτικών διαδικασιών για όσο διαρκούν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.

Χάρης Μαμουλάκης είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου, αν. Tομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, - Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc

Απόψεις

Το αηδόνι, ο όσιος Πορφύριος και η ανακάλυψη του Θεού. Του Ηρακλή Φίλιου

Όσιος Πορφύριος

Η Εκκλησία πάντοτε δίνει αγίους. Δεν σταματάει ποτέ η χάρη του Θεού σε όσους δέχονται τον Θεό, πιστεύουν σ’ Εκείνον και με καθαρή καρδιά πορεύονται στα μυστήριά Του. Στις 2 Δεκεμβρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την μνήμη του οσίου Πορφυρίου, ενός σύγχρονου αγίου.

Μεταξύ άλλων, ο όσιος διηγείται το εξής γεγονός: ‘’Μια μέρα, ένα πρωινό επροχώρησα μόνος μου στο παρθένο δάσος. Όλα, δροσισμένα από την πρωινή δροσιά, λαμπύριζαν στον ήλιο. Βρέθηκα σε μια χαράδρα. Την πέρασα. Κάθισα σ’ ένα βράχο. Δίπλα μου κρύα νερά κυλούσαν ήσυχα κι έλεγα την ευχή. Ησυχία απόλυτη. Τίποτα δεν ακουγόταν. Σε λίγο, μέσα στην ησυχία ακούω μια γλυκιά φωνή, μεθυστική, να ψάλλει, να υμνεί τον Πλάστη. Κοιτάζω, δεν διακρίνω τίποτα. Τελικά, απέναντι σ’ ένα κλαδί βλέπω ένα πουλάκι, ήταν αηδόνι. Κι ακούω το αηδονάκι να κελαηδάει, να σχίζεται, μάλλιασε, που λέμε, η γλώσσα του, φούσκωσε απ’ τους λαρυγγισμούς ο λαιμός του. Αυτό το πουλάκι το μικροσκοπικό να κάνει κατά πίσω τα φτερά του, για να έχει δύναμη και να βγάζει αυτούς τους γλυκύτατους τόνους, αυτή την ωραία φωνή και να φουσκώνει ο λάρυγγάς του! Πω, πω, πω! Να’ χα ένα ποτηράκι με νερό, για να πηγαίνει να πίνει και να ξεδιψάει! Μου ήλθαν δάκρυα στα μάτια’’.

Ο όσιος Πορφύριος δεν στέκεται με τρόπο μονοφυσιτικό απέναντι στην δημιουργία του Θεού. Όλη η δημιουργία αποτελεί ένα θείο καλλιτέχνημα. Ας θυμηθούμε τους λόγους του αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρέως και  του αγίου Γρηγορίου Θεολόγου, όπου ο μεν πρώτος χαρακτηρίζει τον Θεό ως ‘’αριστοτέχνη’’, ο δε δεύτερος ως ‘’καλλιτέχνη’’. Ο όσιος Πορφύριος φυσικά και βλέπει στον συνάνθρωπο την εικόνα του Θεού, ανακαλύπτει όμως τον Θεό ακόμη και σ’ ένα αηδόνι! Μέσα στη φύση, στην ηρεμία της φύσης, στην αγνότητα της φύσης. Και συγκινείται από το δοξαστικό του αηδονιού προς τον Θεό.

Ο καθηγητής Δογματικής του Α.Π.Θ. Χρυσόστομος Σταμούλης, σε σχετικό του κείμενο, σημειώνει: ‘’Οφείλω εξαρχής εδώ να τονίσω ότι με τέτοιες παρατηρήσεις σαν την παραπάνω του Γέροντος Πορφυρίου αισθάνεται κανείς ότι έχει να κάνει με έναν ποιητή, με ένα ταπεινό λειτουργό, δηλαδή, της αγίας ευαισθησίας. Όπου άλλωστε υπάρχει η ευαισθησία αρχίζουν και εμφανίζονται τα σημάδια της αγιότητας, ή για να το πούμε αλλιώς, η αγία ευαισθησία αποτελεί προϋπόθεση για την αγιότητα’’.

Ο όσιος Πορφύριος δεν γεννήθηκε άγιος. Η αγιοσύνη υπήρξε ένας σύνθετος καρπός της δικής του προσπάθειας, του πνευματικού αγώνα, της θεάς του άλλου ως εικόνα του ζωντανού Θεού, της αντίληψης περί του σεβασμού κάθε δημιουργήματος από τον Θεό, του αγώνα εναντίον των ψυχοφθόρων παθών. Και σ΄ όλο αυτό ήρθε η χάρη του Θεού και αναπαύτηκε στο πρόσωπο του. Εξάλλου, ο Θεός στους υπερηφάνους αντιτάσσεται, αλλά στους ταπεινούς δίνει χάρη’’ (Ιακ. 4,6). Προς κάτι τέτοιο συνηγορεί και ο Κύριλλος Αλεξανδρείας, λέγοντας πως ‘’Σκληραῖς δὲ καρδίαις ἀπαράδεκτος παντελῶς ὁ τοῦ Θεοῦ λόγος’’.

Ο όσιος Πορφύριος ανακάλυπτε τον Θεό στην όλη Του αποκάλυψη∙ αποκάλυψη στην κτίστη, στον άνθρωπο, στην ιστορία, όλα δηλαδή τα συμπαρομαρτούντα της θείας δημιουργίας και εκφραστικότητας. Με τους ανθρώπους υπήρξε δίκαιος, όχι όμως αυστηρός. Όλους τους αντιμετώπιζε με πολύ αγάπη. Διακρινόταν για την λεπτότητα της ψυχής. Σε όλους έβρισκε τον τρόπο που θα τους απευθυνόταν. Δεν ήταν όλοι το ίδιο και δεν διακρίνονταν όλοι για την ίδια πνευματική ωριμότητα. Σημειώνει ο ίδιος για την ψυχή του χριστιανού: ‘’Η ψυχή του Χριστιανού πρέπει να είναι λεπτή, να είναι ευαίσθητη, να είναι αισθηματική, να πετάει, όλο να πετάει, να ζει μες στα όνειρα. Να πετάει μες στ’ άπειρο, μες στ’ άστρα, μες στα μεγαλεία του Θεού, μες στη σιωπή… όποιος θέλει να γίνει χριστιανός, πρέπει πρώτα να γίνει ποιητής. Αυτό είναι! Πρέπει να πονάεις. Ν’ αγαπάεις και να πονάεις’’.

Πολλά μπορεί να κρατήσει ο πιστός από τον όσιο Πορφύριο, αυτή την αγαθή ψυχή και αληθινό φίλο του Χριστού. Εκείνο που εκπλήσσει είναι μία σπάνια αρετή που κοσμούσε το πρόσωπο του. Είχε πολύ διάκριση απέναντι στους ανθρώπους. Αγαπούσε και είχε και διάκριση, καθότι δεν μπορείς να αγαπάς χωρίς διάκριση. Γνώριζε πως να απευθυνθεί στον κάθε πρόσωπο ξεχωριστά. Γνώριζε τον τρόπο. Δεν είχαν όλοι τις ίδιες ανάγκες, τα ίδια βιώματα και ερεθίσματα. Όλοι ξεκινούσαν από διαφορετικές αφετηρίες και ενεργούσαν έχοντας διαφορετικές αφορμές. Εκείνος όμως γνώριζε πως να πλησιάζει, πως να συμπεριφέρεται, πως να γιατρεύει, πως να συμβουλεύει. Με πολύ αγάπη και με πολύ διάκριση. Ε, αυτή η διάκριση, που απουσιάζει από πολλούς σήμερα, τον έκανε όμορφο άνθρωπο στα μάτια των συνανθρώπων του, στα μάτια του Θεού!

Ο όσιος Πορφύριος υπήρξε χαμογελαστός άνθρωπος. Πάντοτε χαμογελούσε. Είχε παιδικό χαμόγελο. Το χαμόγελο αυτό σε έλκυε. Σήμερα, οι χριστιανοί γίνονται σκυθρωποί, λυπημένοι, δυσαρεστημένοι, γκρινιάρηδες. Δεν βλέπεις χαρά στους χριστιανούς. Δεν βλέπεις δοξολογία προς τον Θεό. Δεν βλέπεις αγάπη. Δεν βλέπεις διάκριση. Δεν βλέπεις σιωπή. Ο όσιος Πορφύριος όλα αυτά τα καλλιέργησε, έτσι ώστε ακόμη και σ’ ένα αηδόνι να βλέπει τη δόξα του Τριαδικού Θεού.

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος) Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων