Οικονομία

Αλλάζει ο «χάρτης» των ελληνικών εξαγωγών

εξαγωγές

Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στον «χάρτη των ελληνικών εξαγωγών», με την πανδημία να παίζει καταλυτικό ρόλο στις εξελίξεις και να δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα στο διεθνές εμπόριο, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, σχετικά με τις 20 σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.

   Η Γαλλία εξελίσσεται σε βασικό παίκτη, καταλαμβάνοντας υψηλότερη θέση στην κορυφαία πεντάδα, ενώ νέες χώρες που μέχρι πρότινος είχαν σχετικά μικρή συμμετοχή, όπως η Νότια Κορέα, εισέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο.

   Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για αλλαγές, οι οποίες αποτυπώνουν την προσπάθεια που καταβάλλουν οι Έλληνες εξαγωγείς να βρουν την καλύτερη δυνατή διέξοδο για να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους, σε μια περίοδο με έντονα προβλήματα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ακόμη, εκτιμάται πως δεν αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες ανατροπές το επόμενο διάστημα, διαμορφώνοντας νέους συσχετισμούς και ισορροπίες.

   «Οι Έλληνες εξαγωγείς παρ' όλες τις αντιξοότητες που δημιουργεί η πανδημία του κορονοϊού στο παγκόσμιο εμπόριο, συνεχίζουν να τροφοδοτούν απρόσκοπτα τη διεθνή αγορά, ενισχύοντας την αξιοπιστία τους ως ένας πολύτιμος και σταθερός συνεργάτης για τους πελάτες τους. Σαφέστατα και αποτελεί πηγή προβληματισμού και ανησυχίας η άνοδος των διεθνών τιμών των πρώτων υλών, αλλά και οι αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα με τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις μεταφορές εμπορευμάτων. Ωστόσο, εάν δεν υπάρξει κάποια σοβαρή αναταραχή που θα ανατρέψει άρδην τα δεδομένα, είναι εφικτό οι ελληνικές εξαγωγές φέτος να αυξηθούν περαιτέρω του 8% με 10%», σημειώνει η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη.

   Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), η Γαλλία πέτυχε να αναρριχηθεί στην 4η θέση των κορυφαίων προορισμών για τα ελληνικά προϊόντα, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο 29,9% στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Πέρα από παραδοσιακός σύμμαχος, ο οποίος αποδεικνύει έμπρακτα τη στήριξή του στη χώρα μας, η Γαλλία κατακτά σταδιακά πρωταγωνιστικό ρόλο στο εξαγωγικό εμπόριο της Ελλάδας.

   Ψηλότερα αναρριχήθηκε και η Τουρκία, η οποία βρίσκεται πλέον στην 5η θέση από την 6η θέση, ενώ και ο Λίβανος εισήλθε στην κορυφαία δεκάδα, καταλαμβάνοντας την 9η θέση. Κατά μια θέση ανέβηκαν και οι ΗΠΑ, καταλαμβάνοντας την 7η θέση το πρώτο εξάμηνο του 2021 καθώς και η Ρουμανία (στην 8η από την 9η). Το Γιβραλτάρ κατέκτησε την 15η θέση βελτιώνοντας την κατάταξη του κατά 3 ολόκληρες θέσεις.

   Την ίδια ώρα, αλματώδης αύξηση των ελληνικών εξαγωγών καταγράφηκε προς τη Νότια Κορέα (αναρριχήθηκε στη 14η θέση από την 30η), προς την Τυνησία (βρίσκεται πλέον στην 19η θέση από την 35η) και προς την Λιβύη (12η από 20ή) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020. Πρόκειται για μια ενθαρρυντική εξέλιξη καθώς αφορά τρεις εξαιρετικά δυναμικές αγορές με τεράστιες προοπτικές και περιθώρια ανάπτυξης.

   Εξίσου ενθαρρυντική ήταν και η πορεία των ελληνικών προϊόντων στη Γερμανία, η οποία παραμένει ισχυρός πόλος των ελληνικών εξαγωγών, διατηρώντας σταθερά τη δεύτερη θέση πίσω από την Ιταλία, η οποία κράτησε την πρωτοκαθεδρία.

   Στάσιμη παρέμεινε στη σειρά κατάταξης η Κύπρος (με μεγάλη αύξηση στις εξαγωγές +24,8%) καταλαμβάνοντας την 3η θέση, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (10η).

   Στον αντίποδα, μεγάλη μείωση σημειώθηκε προς τη Βουλγαρία, η οποία υποχώρησε στην 6η θέση των κορυφαίων προορισμών από την 4η που κατείχε το πρώτο εξάμηνο του 2020. Απώλειες τεσσάρων θέσεων κατέγραψε η Ισπανία, η οποία περιορίστηκε στην 11η θέση, ενώ και η Ολλανδία υποχώρησε στην 13η θέση από την 12η που είχε μέχρι πρότινος.

   Επιπλέον, σημαντικότατη υποχώρηση εμφανίζεται στην κατάταξη για την Κίνα (16η θέση από 11η), για την Πολωνία (17η θέση από 14η), για τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας (18η θέση από 15η) και για την Αλβανία (20ή από 17η).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:

Ηράκλειο - Παραχώρηση αεροδρομίου στο ΤΑΙΠΕΔ: Αναζητούν τρόπους για να βάλουν "φρένο"!

Λιμάνι Ηρακλείου: Σε έναν μήνα θα ξέρουμε τον νέο "ιδιοκτήτη"

Ηράκλειο: Θρήνος για τον Ματθαίο και τον Έρντι... (φωτογραφίες)

Οικονομία

Αυτοκίνητο: Μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο

αυτοκίνητα

Σημαντική μείωση παρουσίασε ο όγκος των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Σεπτέμβριο του 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η έντονη πτωτική τάση στις πωλήσεις οφείλεται κυρίως στην αδυναμία των αυτοκινητοβιομηχανιών να παραδώσουν τα καινούρια αυτοκίνητα στους κατόχους τους, λόγω της παγκόσμιας έλλειψης τσιπ.

Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν προβλήματα στη παραγωγή τους, λόγω της έλλειψης των τσιπ. Αυτά τα εξαρτήματα είναι απαραίτητα για να λειτουργήσουν τα αυτοκίνητα και να ενεργοποιηθούν τα πολλά ηλεκτρονικά συστήματα που πλέον φέρουν τα νέα μοντέλα. Μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων παραμένουν στα εργοστάσια κατασκευής τους είτε και σε τελωνειακούς χώρους σε διάφορα κράτη περιμένοντας την έλευση των τσιπ για να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους και να πάρουν το δρόμο προς τις εκθέσεις αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) που εκπροσωπεί τους 15 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη, η ζήτηση για νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 23,1% σε 718.598 μονάδες, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό εγγραφών για τον μήνα Σεπτέμβριο από το 1995.

Αυτή η μείωση των πωλήσεων προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη προσφοράς οχημάτων λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών. Οι αδύναμες επιδόσεις του περασμένου μήνα επαναλήφθηκαν σε επίπεδο χώρας, με όλες τις μεγάλες αγορές της ΕΕ να σημειώνουν διψήφια πτώση: Ιταλία (-32,7%), Γερμανία (-25,7%), Γαλλία (-20,5%) και Ισπανία (-15,7%).

Κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 6,6% και έφτασαν τα 7,5 εκατομμύρια μονάδες.

Εξετάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση μέχρι τώρα (+20,6%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (+8,8%) και τη Γαλλία (+8,0%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτων ξαναγύρισε σε αρνητικό έδαφος (-1,2%).

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εκπροσωπεί τους 15 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars και Volvo Group.

Σχετικά με την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ: 12,6 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εργάζονται στη βιομηχανία αυτοκινήτων (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύοντας το 6,6% όλων των θέσεων εργασίας στην ΕΕ. Το 11,6% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ - περίπου 3,5 εκατομμύρια - είναι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα μηχανοκίνητα οχήματα αποφέρουν 398,4 δισεκατομμύρια ευρώ από φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές. Η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα 76,3 δισ. ευρώ για την ΕΕ. Ο κύκλος εργασιών που παράγει η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 8% του ΑΕΠ της ΕΕ. Επενδύοντας 62 δισεκατομμύρια ευρώ σε έρευνα και ανάπτυξη ετησίως, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός παροχής της Ευρώπης στην καινοτομία, αντιπροσωπεύοντας το 33% των συνολικών δαπανών της ΕΕ.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ένας στους τρεις Έλληνες αντιμέτωπος με τη φτώχεια – Τραγική η εικόνα στους ανήλικους

Προσδοκίες για νέα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών

 

ESPA BANNER