Skip to main content
ΚΡΗΤΗ

Κρήτη: Προβληματισμός και αντιδράσεις «εν χορώ» από τους Δημάρχους για τον ΒΟΑΚ

Image
ΒΟΑΚ
 clock 14:05 | 05/06/2018
writer icon newsroom ekriti.gr

Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα και πιθανόν με την κάθοδο του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη στο Ηράκλειο, θα γνωρίζουμε τον ακριβή σχεδιασμό για τον ΒΟΑΚ.

Ενας σχεδιασμός που φαίνεται να αλλάζει, από τη στιγμή που το Υπουργείο παραδέχεται πως ο οδικός άξονας της Κρήτης δε μπορεί να προσελκύσει εύκολα ιδιωτικά κεφάλαια, κυρίως εξαιτίας του χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου.

Για αυτό και φαίνεται να εγκαταλείπεται το αρχικό σχέδιο που υπηρχε και να προκρίνεται ο τεμαχισμός του οδικού άξονα σε τρία τμήματα, τα οποία θα προχωρήσουν με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης! 

Με βάση τον τελευταίο σχεδιασμό, ένα τμήμα θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης (καθώς έχει κυκλοφορία που μπορεί να στηρίξει μια τέτοια σύμβαση), ένα άλλο μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ένα τρίτο ως κλασικό δημόσιο έργο (όταν και εφόσον βρεθούν τα κρατικά κονδύλια). 

Η αναζήτηση της βέλτιστης λύσης έχει οδηγήσει και στην καθυστέρηση του διαγωνισμού, την άμεση έναρξη του οποίου έχει ανακοινώσει πολλές φορές ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Μέσα από το ekriti.gr οι δήμαρχοι των τεσσάρων μεγάλων αστικών κέντρων του νησιού εκφράζουν τις απόψεις τους, μετά την τελευταία εξέλιξη.

Βασίλης Λαμπρινός
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός επισημαίνει πως:
«Θα πρέπει οι ειδικοί μηχανικοί της Περιφέρειας Κρήτης να μας πούνε για αυτή την εξέλιξη, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από αυτήν. Να εξετάσουμε το θέμα και να δούμε, αν μετά από αυτή την διαφαινόμενη «τριχοτόμηση» του έργου του ΒΟΑΚ υπάρξουν συνέπειες για το νησί. Σε κάθε περίπτωση όμως βλέπουμε πως κάτι φαίνεται να μην πηγαίνει καλά. Εφόσον διαπιστώσουμε πως υπάρχει πρόβλημα στην υλοποίηση του, τότε θα πρέπει να δούμε πως θα αντιδράσουμε για να στείλουμε το μήνυμα μας δυνατά και επίσημα»

Τάσος Βάμβουκας
Η θέση του Δημαρχου Χανίων Τάσου Βάμβουκα είναι η εξής:
«Η Κρήτη πρέπει να έχει έναν Βόρειο Οδικό Άξονα, με τις σωστές προδιαγραφές από το ένα άκρο στο άλλο.  Αυτό είναι κάτι που σε καμία περίπτωση ως σχέδιο δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί. Σχετικά με την πρόθεση του Υπουργείου , δεν είμαι αντίθετος, στην πραγματοποίηση του έργου τμηματικά, αλλά με κάποιες προϋποθέσεις. Δεν θεωρώ ότι θα υπάρξει αντίρρηση ώστε το τμήμα Χανιά- Χερσόνησος, ως το κομμάτι με τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή επιβάρυνση να κατασκευαστεί πρώτο. Όμως θα πρέπει εκ του παραλλήλου και χωρίς καθυστέρηση να προχωρούν και τα άλλα τμήματα. Δεν μπορεί να μην προχωρήσει άμεσα για παράδειγμα και το κομμάτι του δρόμου στη Σητεία, που έχει πολλά προβλήματα»

Γιώργος Μαρινάκης
Στο θέμα των απαλλοτριώσεων ο Δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης επισημαίνει: 
«Κατά τη δική μου άποψη το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι απαλλοτριώσεις, ως προς την υλοποίηση του έργου. Αυτό που θα έπρεπε να γίνει είναι να εφαρμοστεί ένας νόμος fast track. Γιατί σε διαφορετική περίπτωση μπαίνουν διάφορα ζητήματα. Μάλιστα στο παρελθόν είχα στείλει και σχετική επιστολή στο παρελθόν, μιας και το μεγάλο πρόβλημα είναι το νομικό πλαίσιο. Είναι κάτι που και εμείς ως Δήμος Ρεθύμνου, το έχουμε αντιμετωπίσει.  Από εκεί και πέρα, φυσικά ένα άλλο θέμα είναι και η υλοποίηση της κατασκευής του έργου. Είναι διαφορετικό πράγμα για ένα έργο να γίνεται τμηματικά, να γίνονται κάποια υποέργα ή να γίνονται ξεχωριστά αλλά ταυτόχρονα».  

Αντώνης Ζερβός
Λάβρος μετά τα νέα δεδομένα εμφανίζεται ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου Αντώνης Ζερβός:
«Αποδεικνύεται ότι οι κυβερνώντες θέλουν να κερδίσουν χρόνο για αυτό το έργο.  Κατά τη δική μου άποψη όλα είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Για άλλη μια φορά όμως αποδεικνύεται ότι η Κρήτη σταματά στη Χερσόνησο και από εκεί και πέρα, εμείς είμαστε άλλο νησί.  Αυτό που βλέπω είναι ότι το Υπουργείο επανέρχεται στο αρχικό σενάριο, την ώρα όμως που υπάρχει μελέτη και για το τμήμα Χερσονήσου- Αγίου Νικολάου».

Οι διαγωνισμοί
Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν συμφωνα με το euro2day.gr πως θα πραγματοποιηθούν τρεις ξεχωριστοί διαγωνισμοί:
* Ο πρώτος θα αφορά την κατασκευή, χρηματοδότηση και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά - Χερσόνησος (με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης), με τον προϋπολογισμό να φτάνει το 1,1 δισ. ευρώ.
* Ο δεύτερος, που θα γίνει με το μοντέλο της ΣΔΙΤ, θα αφορά (άγνωστο προς το παρόν) τμήμα του άξονα Χερσόνησος - Αγιος Νικόλαος και κόστος περί τα 250.000.000 ευρώ.
* Ο τρίτος διαγωνισμός, που θα γίνει κάποια στιγμή στο μέλλον, θα γίνει ως παραδοσιακό δημόσιο έργο για το υπόλοιπο τμήμα μέχρι τον Αγιο Νικόλαο.
Προς το παρόν, πάντως, δεν φαίνεται να είναι έτοιμοι στην κυβέρνηση ώστε να καταθέσουν την πρόταση για το έργο ΣΔΙΤ, με αποτέλεσμα στην κατασκευαστική αγορά να θεωρούν πως άμεσα θα προχωρήσει μόνο το τμήμα Χανιά - Χερσόνησος.

Ανδρέας Κριτσωτάκης

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 -2024 ekriti.gr Όροι Χρήσης | Ταυτότητα Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis