Κρήτη

Κρήτη: Μετρούν τις πληγές τους και φοβούνται νέο κύμα κακοκαιρίας

plimires.jpg

Μπορεί το νερό να είναι ευλογία για την Κρήτη και τις αγροτικές καλλιέργειες, όμως η φετινή πρωτοφανής ποσότητα βροχής που έχει καταγραφεί, έχει δημιουργήσει ουκ ολίγα προβλήματα σε φυτικό και ζωικό κεφάλαιο.

Με δεδομένο πως οι βροχές θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, αφού την Άνοιξη προβλέπονται νέες βροχοπτώσεις, οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι της Κρήτης είναι ιδιαίτερα προβληματισμένοι.

Το συγκεκριμένο θέμα, τέθηκε χθες, στη διάρκεια σύσκεψης που έγινε στην Περιφέρεια Κρήτης, ανάμεσα στα μέλη της Ομάδας Αμπελουργών - Ελαιοπαραγωγών Κρήτης, που έχουν αναλάβει να συντάξουν και μια ολοκληρωμένη πρόταση προς τον Υπουργό, για τις επιπτώσεις στο νησί από την κλιματική αλλαγή, σε σχέση πάντα με τις καλλιέργειες.

Τα έντονα καιρικά φαινόμενα που εμφανίστηκαν στην Κρήτη το τελευταίο διάστημα, με ισχυρές καταρρακτώδεις βροχές, χαλάζι, ανέμους και κατά τόπους ανεμοστρόβιλους έχουν προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην αγροτική παραγωγή, σύμφωνα με τους αγρότες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σήμερα, υπάρχουν χωράφια τα οποία είναι απροσπέλαστα, αφού το νερό παραμένει μέσα σε αυτά. «Δεν μπορεί να πιει άλλο νερό το χώμα», λένε χαρακτηριστικά.

Στη διάρκεια της συνάντησης που έγινε μετά από την πρωτοβουλία της Ομάδας Αμπελουργών Κρήτης έγινε μια πρώτη εκτίμηση της έκτασης των καταστροφών με βάση την εικόνα που υπάρχει γενικά.
Αυτό που ζητούν οι αγρότες είναι να γίνουν άμεσα όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να αποζημιωθούν και να στηριχθούν ουσιαστικά. Ενώ αυτό που ειπώθηκε, είναι το πότε θα επισκεφτεί τελικά την Κρήτη ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρος Αραχωβίτης, με το ταξίδι να αναμένεται το επόμενο διάστημα.

Ανδρέας Κριτσωτάκης
 

Κρήτη

ΒΟΑΚ : Έναρξη εργασιών όχι νωρίτερα από το 2023

ΒΟΑΚ.jpg

Μετά το 2023 – εφόσον δεν προκύψουν απρόοπτα- θα ξεκινήσει η κατασκευή του ΒΟΑΚ, είπε στο ΡΑΔΙΟ ΚΡΗΤΗ ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης διαλύοντας τις ψευδαισθήσεις περί αμεσότερης έναρξης του εμβληματικού, για το νησί και την ασφάλεια των κατοίκων και των επισκεπτών του, έργο. Αυτός ο χρονικός ορίζοντας, άλλωστε, βρέθηκε και στο επίκεντρο της συζήτησης που είχε χθες με τον υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Κεφαλογιάννη στην Αθήνα. Αναφορικά με τα διόδια, ένα θέμα που αποτελεί “αγκάθι” αλλά και “ταμπού” για το έργο, σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν έχει τοποθετηθεί ξεκάθαρα ενώ, σταθερή είναι θέση της Περιφέρειας να εξαιρεθούν από αυτά οι μόνιμοι κάτοικοι Κρήτης.

Ο κ. Αρναουτάκης μιλώντας στην εκπομπή του Μανώλη Αργυράκη τόνισε ότι η Περιφέρεια ασκεί κάθε πίεση ώστε να προκύψει ολοκληρωμένος σχεδιασμός για όλο το μήκος του ΒΟΑΚ, από το δυτικότερο έως το ανατολικότερο σημείο του νησιού, δηλαδή από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, με το 40% να αφορά σε επαναχαράξεις και το υπόλοιπο σε βελτιωμένες εκδοχές του πρότερου σχεδιασμού. Αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου είπε, ότι μέσα στο 2021, θα κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ώστε, από το 2022 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Διαδικασίες οι οποίες θα αφορούν στα επιμέρους τμήματα στα οποία θα “τεμαχιστεί” το σύνολο του νέου ΒΟΑΚ και τα οποία θα εκτελεστούν με διαφορετικά οικονομοτεχνικά μοντέλα. 

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες υποδομές του νησιού που βρίσκονται σε εξέλιξη ή θα δρομολογηθούν στο άμεσο μέλλον σημείωσε ότι, αν και με μικρή καθυστέρηση, προχωρούν οι διαδικασίες για τον νέο Διεθνή Αερολιμένα Καστελίου. Μέσα στον μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργολαβίες με περιεχόμενο παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας ύψους 25 εκ ευρώ σε 452 σημεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Πρόκειται για ένα κονδύλι που, ενώ είναι δεσμευμένο από το 2014, αξιοποιείται τώρα. Σε αυτό το σύνολο παρεμβάσεων εντάσσονται και οι εργασίες από Φόδελε έως Λινοπεράματα, ύψους 4 εκ ευρώ, εργολαβία που θα δημοπρατηθεί εντός του μήνα, καθώς και τα έργα στην Αγία Πελαγία. 

Ο περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, έκανε μνεία και σε μια σειρά εγγειοβελτιωτικών έργων καθώς και σε έργα στο Οροπέδιο Λασιθίου, τα οποία έχουν κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Για το φράγμα της Πλακιώτισσας πληροφόρησε ότι ολοκληρώνεται η μελέτη των δικτύων με χρηματοδότηση της Περιφέρειας, ενώ, για την ασφάλεια του φράγματος θα κατασκευαστεί περιμετρικός δρόμος στο άμεσο μέλλον.