Κρήτη

Ενδιαφέρον διεθνών εταιρειών για το αεροδρόμιο Καστελίου

αεροδρόμιο

Το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών εταιρειών που ειδικεύονται στην κατασκευή και διαχείριση αερολιμένων συγκεντρώνει το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, με την προθεσμία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών να λήγει την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου.
Πληροφορίες του naftemporiki.gr αναφέρουν ότι τουλάχιστον πέντε ελληνικές τεχνικές εταιρείες ήδη έχουν δημιουργήσει πιθανές συμμαχίες με ορισμένες από τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες και εάν δεν έχουμε πάλι αλλαγή της τελευταίας στιγμής, όλα δείχνουν ότι ύστερα από 13 χρόνια αναμονής, οπότε ανακοινώθηκε για πρώτη φορά η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, θα ολοκληρωθούν τελικά οι διαδικασίες, ώστε στις αρχές του νέου έτους να επιλεγεί ο ανάδοχος και να ξεκινήσουν τα έργα για την κατασκευή του.
Ωστόσο, όπως μεταδίδουν κύκλοι κοντά στην υπόθεση, τρία από τα πέντε κοινοπρακτικά σχήματα, λόγω ανοικτών μετώπων σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, έχουν ζητήσει μικρή παράταση, ενώ δύο δηλώνουν απόλυτα έτοιμα για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Πλέον, συνεχίζουν οι ίδιοι κύκλοι, είναι στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη το εάν θα δοθεί νέα παράταση.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου, ο νέος διεθνής διαγωνισμός θα έχει επιτυχή κατάληξη καθώς, όπως αναφέρουν, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι σημαντικό, αφού η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως και τα ποσοστά της επιβατικής κίνησης είναι εξαιρετικά υψηλά.
Συμμετοχή στον διαγωνισμό δρομολογούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Άκτωρ Παραχωρήσεις - Vinci, J&P Άβαξ - Bouygues - Aeroports de Paris, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ACS και η China State Construction Engineering Co. - Archirodon- Zurich Airport.
Με ενδιαφέρον αναμένεται επίσης αν θα προστεθούν κι άλλοι συμμετέχοντες, είτε αυτόνομα είτε ως συμμετέχοντες σε κάποιο από τα διαμορφούμενα σχήματα, όπως η ΜΕΤΚΑ, η Intrakat και η ινδική GMR Infrastructure Ltd, με τον ινδικό όμιλο να διαχειρίζεται δύο από τα πλέον πολυσύχναστα αεροδρόμια της Ivδίας, σε Δελχί και Χίντεραμπαντ.
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης στον χώρο του υπάρχοντος στρατιωτικού αεροδρομίου του Καστελιού Πεδιάδος Ηρακλείου, που προϋπήρχε από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα σημάνει και το τέλος για το υφιστάμενο αεροδρόμιο στην πόλη του Ηρακλείου.
Με το νέο σχέδιο, το αεροδρόμιο, συνολικού εμβαδού 33.350 στρεμμάτων, χωροθετείται και αναβαθμίζεται με την επέκταση του διαδρόμου από τα 3.000 στα 3.200 μέτρα και με δυνατότητα επιπλέον επέκτασης στα 3,8 χλμ., εάν και εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο. Με τη λειτουργία του θα μπορούν να σταθμεύσουν 25 αεροσκάφη, για την εξυπηρέτηση των οποίων θα υπάρχουν πέντε φισούνες, ώστε η Κρήτη να γίνει διεθνής τουριστικός και εμπορικός προορισμός.
Στο έργο, προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ, θα συμπεριληφθούν οι οδικές συνδέσεις με τον Βόρειο (ΒΟΑΚ) και τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ).
Το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη εξασφαλίσει από το ΕΣΠΑ περίπου 4 εκατ. ευρώ και δρομολογείται αμέσως η στρατηγική μελέτη για την υλοποίηση του μεγάλου οδικού άξονα ΒΟΑΚ στο σύνολό του (με εξασφαλισμένη πίστωση 15 εκατ. ευρώ), ενώ -σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων- προωθεί συμφωνία χρηματοδότησης της κατασκευής του. Η ΕΤΕπ έχει ήδη δεσμευτεί ότι θα χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου και, για πρώτη φορά, τις προπαρασκευαστικές δράσεις (μελέτες, αρχαιολογικές εργασίες, αμοιβή ανεξάρτητου μηχανικού), οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μέχρι την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Παράλληλα, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη συμμετοχή της, ως δανείστρια, στο έργο.
Σύμφωνα με το υπουργείο, στον διαγωνισμό το ελάχιστο ποσοστό που θα κρατήσει το Δημόσιο θα κυμανθεί από 45% έως 55%, ανάλογα με τις προσφορές, ενώ πριμοδοτείται και επιβραβεύεται ο διαγωνιζόμενος ο οποίος θα ζητήσει το μικρότερο ποσό κρατικής χρηματοδότησης, η οποία ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ.
Στην έκταση του αεροδρομίου, 400 στρέμματα θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Στη Ζώνη Εμπορικών Χρήσεων θα κατασκευαστεί σε έκταση 10 στρεμμάτων συνεδριακός-εκθεσιακός χώρος, ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δεν θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά.
Όπως και στην Αθήνα, θα υπάρξει και χώρος για μουσείο, όπου θα εκτεθούν ευρήματα από την περιοχή.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί χώρος στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον 800 οχημάτων, χώροι αναμονής για τουλάχιστον 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί, 20 επαγγελματικά οχήματα εξυπηρέτησης επιβατών και πάρκινγκ για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Με τους όρους του διαγωνισμού διπλασιάζονται οι πόροι που θα αποδίδονται στους ΟΤΑ του νησιού ετησίως από τα ακαθάριστα έσοδα του αεροδρομίου, ενώ ο κατασκευαστής είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει την απασχόληση μακροχρονίως ανέργων κατάλληλων ειδικοτήτων κατά την κατασκευή.
Η σύμβαση παραχώρησης θα ισχύει για 30 έτη από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής και ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να δίνει μέρος της παραχώρησης σε άλλους, π.χ. για χώρο συντήρησης αεροσκαφών, με υποπαραχώρηση. Επιπλέον, θα υπάρξει υποχρεωτική καταβολή 15 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο (concession fee) εκ μέρους του παραχωρησιούχου, καταβλητέων στην έναρξη περιόδου παραχώρησης.
Σημειώνεται πως θα υπάρξει μέγιστο όριο εσόδων από τα τέλη αεροδρομίου (κάτι που δεν εφαρμόζεται στο «Ελ. Βενιζέλος»), ώστε το αεροδρόμιο να είναι πλήρως ανταγωνιστικό με αυτά της Μεσογείου.

Κρήτη

Ηράκλειο

Πρώτη Προβολή του ντοκιμαντέρ για τον Καπετάν Σατανά στην Κρήτη

Αντωνης Γρηγορακης καπεταν σατανας

Η πρώτη δημόσια προβολή του ντοκιμαντέρ «Kρουσώνας: Στα Χνάρια του Καπετάν Σατανά» στην Κρήτη, μετά την φεστιβαλική πρεμιέρα στο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 1 Αυγούστου στις 21:00 στον Θερινό Δημοτικό Κινηματογράφο Βηθλεέμ στο Ηράκλειο.

Λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας των θερινών κινηματογράφων,  παρακαλούμε τους κινηματογραφόφιλους για την έγκαιρη προσέλευσή τους, διότι θα τηρηθούν όλα τα επιβαλλόμενα για την προστασία της δημόσιας ζωής μέτρα.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη με απαραίτητη πρόσκληση εισόδου. Περιορισμένος αριθμός δωρεάν προσκλήσεων θα διατεθεί στην είσοδο του Κινηματογράφου Βηθλεέμ μια ώρα πριν από την προβολή.

Δεύτερη προβολή:

Λόγω των περιορισμένων θέσεων θα πραγματοποιηθεί και δεύτερη προβολή του ντοκιμαντέρ «Kρουσώνας: Στα Χνάρια του Καπετάν Σατανά» στον Θερινό Δημοτικό Κινηματογράφο Βηθλεέμ, η ημερομηνία της οποίας θα ανακοινωθεί σύντομα.

Την εκδήλωση διοργανώνουν η Περιφέρεια Κρήτης, ο Δήμος Hρακλείου,

η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Ηρακλείου και η Cyclos Film.

Tο Ντοκιμαντέρ

Το ντοκιμαντέρ – παραγωγής 2021 – αναφέρεται στην προσωπικότητα και την δράση του αρχηγού της ανταρτικής ομάδας «Σατανά», Αντωνίου Γρηγοράκη. Ένα πολυεπίπεδο κινηματογραφικό «πορτρέτο» του ίδιου και ανθρώπων που στελέχωσαν την αντιστασιακή του ομάδα, ρίχνουν φως στην πολυτάραχη εποχή που έζησε.

Λίγα λόγια για την ταινία

Η ιστορία ενός λαού δεν είναι μόνο η επική. Η ιστορία που γεννιέται από τις μικροϊστορίες των ανθρώπων είναι εκείνη που τελικά δημιουργεί τα μεγάλα γεγονότα. Τα βουνά του Κρουσώνα, στις ανατολικές παρειές του Ψηλορείτη, υπήρξαν η μάνα τροφός των ανταρτών της Ομάδας Σατανά. Ήταν εκείνοι που δεν δίστασαν να αγωνιστούν για αυτό που υπαγόρευε η συνείδησή τους. Ποιές ήταν αυτές οι πύρινες ψυχές του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που επισφράγισαν με την δράση τους την παρουσία τους στον τόπο; Ποιος ήταν ο Καπετάν Σατανάς, και πόση φωτιά να είχε στην ψυχή για να τα βάλει με τους δαίμονες;

Σκηνοθεσία | Βίκη Αρβελάκη

Αρχισυνταξία - Σενάριο | Κατερίνα Μπικάκη

Eπιστημονική Ομάδα | Κωνσταντίνος Ε. Μαμαλάκης - Γιώργος Α. Τζωράκης

Έρευνα | Κατερίνα Μπικάκη - Νίκος Παρασκευάς - Κωνσταντίνος Ε. Μαμαλάκης - Γιώργος Α. Τζωράκης

Διευθυντής Φωτογραφίας | Μιχάλης Μπούχλης

Μοντάζ | Μιχάλης Μπούχλης

Μουσική | Γιώργης Μανωλάκης

Μίξη Ήχου | Teemu Takalo

Μετάφραση - Υποτιτλισμός | Αδάμ Αρβελάκης

Παραγωγή | Cyclos Film

Συμπαραγωγή | Κέντρο Πολιτισμού Κρήτης

Mε την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης

Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών «Αντώνης Γρηγοράκης»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«ΘΑΛΑΤΤΑ - ΘΑΛΑΤΤΑ»: Το 4ο podcast της «Επιτροπής Ελλάδα 2021» με τον Διονύση Σαββόπουλο

«Καθαρό Μαλεβίζι χωρίς εξαρτήσεις»: Εκδήλωση του ΚΕΘΕΑ Αριάδνη

«120 μέρες στα Σόδομα»: 4,55 εκατ. ευρώ για τον χειρόγραφο του Μαρκήσιου ντε Σαντ