Κρήτη

Ηράκλειο

Μαμουλάκης: Στο σκοτάδι οι φορείς της Κρήτης για το "Νίκος Καζαντζάκης"

Χάρης Μαμουλάκης

Τι αναφέρει σε σχετικό δελτίο Τύπου, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης.

Αναλυτικά:

Καμία απάντηση δεν έδωσε (και) σήμερα ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, στην Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη που συζητήθηκε στη Βουλή, με θέμα τους σκληρούς όρους της δανειακής σύμβασης της Κυβέρνησης ΝΔ με την ΕΤΕΠ για το αεροδρόμιο Καστελλίου και τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει, για την έκταση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

«Για μια ακόμα φορά, ο αρμόδιος Υπουργός και ψεύδεται και δεν απαντά στα ερωτήματα που του θέτουμε για το μέλλον, τόσο της κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελλίου, όσο και του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Ψεύδεται, όταν λέει ότι οι όροι του δανείου με την ΕΤΕΠ ήταν συμφωνημένοι από την προηγούμενη Κυβέρνηση και αποφεύγει να απαντήσει στα απλά, αλλά άκρως σημαντικά ερωτήματα που του κατέθεσα:

1) Γιατί επιλέγει τη διαδικασία των «προτάσεων καινοτομίας» η οποία ουσιαστικά συνίσταται στην αποδοχή εκ μέρους του δημοσίου, των προτάσεων του ιδιωτικού τομέα;

2) Σε περίπτωση μη διαλεύκανσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης ή καθυστέρησης της μελετητικής ωρίμανσης του έργου τίθεται υπό αμφισβήτηση η χρηματοδότηση της κατασκευής του αεροδρόμιου Καστελλίου;

3) Με ποιο συγκεκριμένο τρόπο θα συμμετέχουν οι φορείς της τοπικής κοινωνίας στον προσδιορισμό της μορφής και το χαρακτήρα της εκμετάλλευσης;» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης τονίζοντας: «Η Κυβέρνηση ΝΔ έχει ομολογήσει ότι ο δημόσιος σχεδιασμός για την έκταση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» θα προκύψει από τη διαδικασία που έχει αποδοθεί στα ελληνικά ως προτάσεις καινοτομίας, unsolicitated proposals. Αυτό στην ουσία, σημαίνει ιδιωτικό ενδιαφέρον για δημόσια περιουσία και δημόσιο χρήμα.

Η διαδικασία όμως αυτή, είναι ασύμβατη με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο για τις συμβάσεις παραχώρησης που ενσωματώθηκε με τον νόμο 4413/2016. Αν η κυβέρνηση ήθελε να επιλέξει να λάβει προτάσεις από τον ιδιωτικό τομέα για το εν λόγω έργο, θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου» του άρθρου 20 του συγκεκριμένου νόμου. Κάτι που δεν έπραξε. Τουναντίον, εν κρυπτώ και περιθωριοποιώντας την Αυτοδιοίκηση, αποφασίζει και δεσμεύει το πλέον περιζήτητο ακίνητο της Κρήτης, εκτάσεως περί των 3.135 στρεμμάτων, χωρίς κανείς να γνωρίζει τους σκοπούς της.

«Μάθαμε» όμως σήμερα και κάτι νέο για την πολιτική γεωγραφία της Ευρώπης: Η Ελβετία, όπως νομίζει ο κ. Καραμανλής, ανήκει στην… Ευρωπαϊκή Ένωση!».

 

Υπενθυμίζεται ότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, υπέγραψε στις 23/1/20 δανειακή σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕΠ, ύψους 180.000.000 €.

Η υπογραφή της σύμβασης, συνοδεύτηκε με τη δημοσίευση, εκ μέρους της ΕΤΕΠ, της έκθεσης «Environmental and Social Data Sheet» η οποία συνοψίζει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες το έργου. Στο πλαίσιο της έκθεσης, διατυπώνεται και η υποχρέωση εκ μέρους της Ελληνική Πολιτείας να διαμορφώσει ένα σχέδιο «αστικής ανάπλασης» για την περιοχή του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου, του Νίκος Καζαντζάκης. Στο σχετικό έγγραφο, ορίζεται μέσα από συγκεκριμένα ορόσημα και υποχρεώσεις της ελληνικής πλευράς, ότι οι εκταμιεύσεις των δόσεων του δανείου έχουν ως αναβλητική αίρεση την μελετητική ωρίμανση της αξιοποίησης που θα επιλέξει η κυβέρνηση για την περιοχή.

Η ΕΤΕΠ μάλιστα, δεν προδικάζει στο εν λόγω έγγραφο τη μορφή της εκμετάλλευσης του Καζαντζάκης και αφήνει ως ανοικτή επιλογή της κυβέρνησης το αν θα επιλέξει να το εκμεταλλευτεί ως κλασσικό δημόσιο έργο, ΣΔΙΤ ή αν θα το ιδιωτικοποιήσει.

Αξίζει τέλος να τονιστεί ότι μέχρι και την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, η τοπική κοινωνία αγνοούσε πλήρως τους ανάλογους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Κρήτη

Κρήτη: Έκτακτο Περιφερειακό Συμβούλιο για την ανεργία ζητούν τα Εργατικά Κέντρα

Επίδομα ανεργίας

Έκτακτο Περιφερειακό Συμβούλιο με αποκλειστικό θέμα την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ενίσχυση της απασχόλησης, ζητούν με επιστολή τους από τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, τα τέσσερα εργατικά κέντρα του νησιού.

Οι πρόεδροι των τεσσάρων εργατικών κέντρων επισημαίνουν ότι, μετά τη διαπίστωση και από τη Eurostat, ότι η Κρήτη κατέχει θλιβερή πρωτιά στο ποσοστό αύξησης της ανεργίας πανευρωπαϊκά, κατά τη διάρκεια του 2020, θα πρέπει να υπάρξουν εκείνες οι πολιτικές ουσιαστικής στήριξης της απασχόλησης.

Γι’ αυτό και σύμφωνα με τον πρόεδρος του ΕΚΗ, κ. Στέλιο Βοργιά, που μίλησε στο “Ράδιο Κρήτη” και την Ελένη Μπουρμά, μία μονοθεματική συνεδρίαση, και μάλιστα άμεσα, για την ενίσχυση της απασχόλησης πριν να είναι πολύ αργά, είναι μονόδρομος.

Αναλυτικά και σύμφωνα με την έκθεση της Eurostat:

Αύξηση εμφανίζει το ποσοστό της ανεργίας των ατόμων ηλικίας 15-74 ετών στην πλειονότητα των περιφερειών NUTS 2 της ΕΕ, κατά τη διάρκεια του 2020.

Ιδιαίτερα επιβαρυμένη εμφανίζεται η κατάσταση στην Ελλάδα καθώς όπως φαίνεται και στον χάρτη της Eurostat σχεδόν όλες οι περιφέρειες της Ελλάδας είναι κόκκινες, δηλαδή έχουν ποσοστό ανεργίας μεγαλύτερο από 14,2%. Οι κόκκινες περιοχές είναι 27 και οι 11 από αυτές είναι στην Ελλάδα.

Μεγάλες διαφορές

Ο μέσος όρος για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 7,1%, αλλά παρατηρούνται μεγάλες διαφορές από χώρα σε χώρα και από περιφέρεια σε περιφέρεια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η ανεργία συνέχισε να διαφέρει σημαντικά μεταξύ των περιφερειών της ΕΕ, με το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας να καταγράφεται στην πολωνική περιοχή Μεγάλη Πολωνία (Wielkopolskie) (1,8%) και σε δύο περιοχές της Τσεχίας: Κεντρική Βοημία (1,9%) και Νοτιοδυτικά (2,0%), ακολουθούμενη από τρεις ακόμη περιοχές της Τσεχίας: την Πράγα, Βορειοανατολική Τσεχία και Νοτιοανατολική Τσεχία (όλες με 2,3%).

Στο άλλο άκρο της κλίμακας, τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας καταγράφηκαν στις αυτόνομες ισπανικές πόλεις της Θέουτα (24,5%) και τη Μελίγια (23,7%) και σε δύο ακόμη ισπανικές περιοχές, τα Κανάρια Νησιά (22,6%) και την Ανδαλουσία (22,3%).

Να σημειωθεί ότι το 2019, το ποσοστό ανεργίας των ατόμων ηλικίας 15-74 στην ΕΕ είχε σημειώσει ιστορικό χαμηλό από το 2000. Ωστόσο, το ποσοστό ανεργίας αυξήθηκε κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες το 2020 σε σύγκριση με το 2019, καθώς η αγορά εργασίας επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία.

Στα ύψη η ανεργία των 15-24

Η ανεργία των νέων ηλικίας 15 έως 24 είναι πολύ μεγαλύτερη από τον μέσο όρο ανεργίας όλων των ηλικιών (15-74). Για το 96% των περιφερειών το ποσοστό ανεργίας για την ηλικία 15 έως 24 είναι διπλάσιο από το ποσοστό ανεργίας όλων των ηλικιακών ομάδων. Ο μέσος όρος για όλες της περιοχές της ΕΕ είναι 16,9%.

Το μικρότερο νούμερο που συναντάμε για αυτή την ηλικιακή ομάδα είναι 5% στην Πράγα, όπου η ανεργία για όλο τον πληθυσμό που μπορεί να εργαστεί είναι 2,3%. Η Κεντρική Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση με ποσοστό 63,6% πίσω από την ισπανική Melilla. Ενώ η ανεργία όλων των ηλικιακών ομάδων ανέβηκε κατά 0,4% από το 2019, για την ηλικία 15-24 είχαμε αύξηση κατά 1,8%.

Η πλειοψηφία των ανέργων έχουν συμπληρώσει πάνω από ένα χρόνο ανεργίας σχεδόν στο 1/6 των χωρών. Σε όλη την ΕΕ το 35,6% των ανέργων είναι μακροχρόνια άνεργοι (για πάνω από 12 μήνες). Η Ήπειρος, η Κεντρική Μακεδονία και η Αττική είναι στις 5 περιοχές με το μεγαλύτερο ποσοστό μακροχρόνια ανέργων.

Στην Κρήτη η μεγαλύτερη αύξηση της ανεργίας σε όλη την ΕΕ

Η πλειονότητα των περιφερειών της ΕΕ σημείωσε αύξηση του ποσοστού ανεργίας, αν και σε διαφορετικό βαθμό. Μεταξύ των περιφερειών της ΕΕ με διαθέσιμα δεδομένα, η υψηλότερη αύξηση σημειώθηκε στην ελληνική περιοχή της Κρήτης (+5,6 σε σύγκριση με το 2019), ακολουθούμενη από τις Βαλεαρίδες Νήσους (+4,3) στην Ισπανία, τα Ιόνια Νησιά (+3,6) και το Νότιο Αιγαίο (+3,0) στην Ελλάδα καθώς και τη γαλλική περιοχή Καμπανία-Αρδένες (+2,6).

Αντίθετα, λιγότερο από το ένα τρίτο (31%) των περιφερειών της ΕΕ είδε το ποσοστό ανεργίας τους να πέφτει το 2020. Οι υψηλότερες μειώσεις σημειώθηκαν στην ελληνική περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας (-4,9 σε σύγκριση με το 2019), στην υπερπόντια περιοχή της Γαλλίας Ρεουνιόν (-3,9 ), ακολουθούμενη από την αυτόνομη ισπανική πόλη Μελίγια (-3,3 ) και δύο ακόμη υπερπόντιες περιοχές της Γαλλίας, τη Γαλλική Γουιάνα (-3,2) και τη Γουαδελούπη (-3,1 ).

 

Διαβάστε επίσης:

Ηράκλειο: Πώς έκαναν "φτερά" από τον λογαριασμό επιχειρηματία πάνω από 13.000 ευρώ

Ηράκλειο: "Πικρός" καφές για τον ιδιοκτήτη καφενείου