Κοινωνία

Επικουρικές συντάξεις: Πληρώνονται την Τρίτη - Ποιοι θα δουν αυξήσεις

Συντάξεις

Αυξήσεις από 6,5 ευρώ έως και 295 ευρώ θα δουν από σήμερα το απόγευμα στις επικουρικές συντάξεις τους συνολικά 253.817 συνταξιούχοι με τη σύνταξη του Ιουνίου που πληρώνεται αύριο. Σύμφωνα με την εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”, οι αυξήσεις αφορούν σε συνταξιούχους 20 ταμείων που είχαν μειώσεις μετά τον Ιούνιο του 2016 επειδή το άθροισμα κύριας και επικουρικής ξεπερνούσε τα 1.300 ευρώ.

Οι μειώσεις ακυρώθηκαν κατόπιν απόφασης του ΣτΕ, την οποία εφάρμοσε η κυβέρνηση προβλέποντας στο νόμο 4670/2020 (ασφαλιστικός νόμος Βρούτσης) την επαναφορά των επικουρικών στα επίπεδα που ήταν πριν από τις περικοπές του Ιουνίου του 2016. Τις μεγαλύτερες αυξήσεις παίρνουν οι συνταξιούχοι τραπεζικοί, οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ και άλλων φορέων και τις μικρότερες οι συνταξιούχοι του Δημοσίου. Οι διαφορές έχουν να κάνουν με το μέγεθος της περικοπής.

Στα επικουρικά ταμεία των τραπεζών του ΙΚΑ κ.α οι μειώσεις ήταν 55% και 50,73% ενώ στο ΤΕΑΔΥ (επικουρικό Δημοσίου) οι μειώσεις ήταν ελάχιστες έως μηδενικές μετά την ακύρωση της κράτησης του νόμου 3996/2011 που διατηρούσε το ΕΤΕΑ στα παλιά αντί στα νέα ποσά επικουρικών. Τα ποσά των αυξήσεων πιστώθηκαν στους λογαριασμούς των δικαιούχων για την αυριανή πληρωμή και τα δουν από το απόγευμα στο ATM.

O νόμος έχει αναδρομική ισχύ από τον Οκτώβριο του 2019 για τις επικουρικές και για τον λόγο αυτό οι αυξήσεις που καταβάλλονται τώρα έχουν αναδρομικά από τον Οκτώβριο του 2019 μέχρι και Μάιο του 2020 που είναι 8 μήνες. Τα αναδρομικά των αυξήσεων για αυτό το 8μήνο θα πληρωθούν τον Οκτώβριο του 2020.

Κοινωνία

Αλλαγές στις αγοραστικές και καταναλωτικές συμπεριφορές προκάλεσε η πανδημία

σούπερ μάρκετ κορωνοϊός

Έξι βασικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά σε ό,τι αφορά τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στη μετά κορονοϊού εποχή καταδεικνύει η έρευνα της Nielsen, «Shopper Shifts to a New Normal». Η έρευνα διεξήχθη συνολικά σε 32 αγορές, εκ των οποίων 13 ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 26 έως 31 Μαΐου, 20 μέρες μετά την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων διαβίωσης.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στην Ελλάδα οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης, διατήρησαν τη δυναμική τους μετά το lockdown, κερδίζοντας έδαφος ως το πιο συχνό κανάλι αγοράς, αγγίζοντας το 7%. Η τάση που παρατηρείται είναι ανάλογη με την ευρωπαϊκή τάση.

Παράλληλα, το lockdown επιτάχυνε την είσοδο του Έλληνα αγοραστή στο διαδικτυακό κανάλι για αγορές ειδών μπακαλικής. Η έρευνα της Nielsen που είχε πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα του lockdown είχε αναδείξει ότι το 22% των Ελλήνων αγοραστών ήταν νεοεισερχόμενοι στο online ecosystem που σχετίζεται με αγορές των 4 βασικών κατηγοριών παντοπωλείου. Η πρώτη τους αυτή εμπειρία με διαδικτυακό κατάστημα σουπερμάρκετ την περίοδο του lockdown ήταν αρνητικά επιβαρυμένη λόγω των μεγάλων διαστημάτων παραδόσεων. Επιλέγοντας αρκετοί από τους νέο εισερχόμενους στο κανάλι να συνεχίζουν να αγοράζουν online, είχαν βελτιωμένη εμπειρία στην υπηρεσία παράδοσης αναβαθμίζοντας σταδιακά και την συνολική αγοραστική εμπειρία. Πλέον η αγοραστική εμπειρία από τα e-shops του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μάλιστα αξιολογείται ελαφρώς υψηλότερα από αυτή στα φυσικά καταστήματα καθώς επίσης δηλώνουν μέσο χρόνο παράδοσης 2 ημέρες.

Σύμφωνα με την Nielsen, η νέα κανονικότητα αύξησε την κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου με έναν στους τέσσερις αγοραστές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέο κατάστημα την τελευταία εβδομάδα. Ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο ακόμα και από περιόδους όπου στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημειώνονταν εξαγορές αλυσίδων.

Η κινητικότητα αυτή σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των παραγόντων που διαφοροποιούν τους λιανέμπορους λόγω της εμφάνισης της πανδημίας, δηλαδή προσθήκη τήρησης κανόνων υγιεινής και μέτρων ασφάλειας, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη σχέση των αγοραστών με την κάθε αλυσίδα.

Το ότι το 38% των αγοραστών αναζητούν πιο ενεργά προσφορές, σηματοδοτεί μια αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές, υπογραμμίζοντας την ζωτικής σημασίας αναθεώρηση στρατηγικών προώθησης. Σημαντικός επίσης είναι και ο αντίκτυπος της εμφάνισης της πανδημίας στο αγοραστικό ταξίδι. Μεγάλη αύξηση των ταξιδιών για «τακτικές αγορές (εβδομαδιαίες ή μηνιαίες)» (+153%) - τα μισά (54%) από τα αγοραστικά ταξίδια σχετίζονται με μαζικές αγορές, σε βάρος των καθημερινών και έκτακτων αγορών.

Περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές (56%) αντιμετώπισαν έλλειψη αποθεμάτων, το οποίο οδήγησε σε χαμένες ευκαιρίες τόσο για τους λιανοπωλητές όσο και για τους κατασκευαστές. Οι κατηγορίες σε έλλειψη ήταν κυρίως αυτές που σχετίζονται με την προστασία από τον Covid-19: Απολυμαντικά χεριών και αντιβακτηριδιακά οικιακά καθαριστικά και αντιβακτηριδιακά απορρυπαντικά ρούχων.

Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος Out-of-Stock εκτινάχθηκε στο 63%, με το Ηνωμένο Βασίλειο (78%) και τη Γαλλία (71%) να έχουν τις πρώτες θέσεις.

Η εμφάνιση του κορονοϊού έφερε αλλαγές και στον τρόπο ζωής. Συγκεκριμένα, σημαντικό μέρος των αγοραστών, το 25%, ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι και παρόλη την επιβεβαιωμένη τάση για μαγειρική/ζαχαροπλαστική, το delivery φαγητού παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα με το 44% να προέβη σε παραγγελία έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (28%). Επίσης, 8 στους 10 αγοραστές στην Ελλάδα, έχουν αλλάξει τις συνήθειες καθαρισμού του νοικοκυριού τους αυξάνοντας είτε τη συχνότητα είτε τη χρήση καθαριστικών με απολυμαντική δράση.