Πριν από 4.000 χρόνια οι γυναίκες ταξίδευαν και οι άνδρες κάθονταν σπίτι

γυναίκα ευρώπη

Περιπλανώμενοι πολεμιστές και ήσυχες νοικοκυρές; Μπορεί να συνέβαινε και το αντίστροφο στη δυτική Ευρώπη πριν από περίπου 4.000 χρόνια, στο τέλος της εποχής του Λίθου και στην αρχή της εποχής του Χαλκού, σύμφωνα με μια νέα γερμανική επιστημονική έρευνα, που δείχνει τις γυναίκες να τριγυρνάνε σε μακρινές αποστάσεις και τους άνδρες να προτιμούν τη...γειτονιά τους.

Οι επιστήμονες εξέτασαν γενετικά και αρχαιολογικά στοιχεία από 84 άτομα (πολλά ήσαν μέλη ίδιων οικογενειών) που είχαν πεθάνει μεταξύ του 2500 και του 1650 π.Χ. στην περιοχή Λεχ νότια του 'Αουγκσμπουργκ της Γερμανίας. Διαπιστώθηκε ότι περιέργως η πλειονότητα των γυναικών προερχόταν από άλλες περιοχές, ενώ οι άνδρες από τα γύρω μέρη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Φίλιπ Στοκχάμερ του Πανεπιστημίου Λούντβιχ Μαξιμίλιανς του Μονάχου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), εκτιμούν ότι η κινητικότητα μεμονωμένων γυναικών στο χώρο ήταν ένα όχι τοπικό αλλά εκτεταμένο φαινόμενο στην Κεντρική Ευρώπη για μια περίοδο τουλάχιστον 800 ετών ανάμεσα στις εποχές του Λίθου και του Χαλκού.

Ενώ οι γυναίκες ταξίδευαν σε μακρινά μέρη, σε αποστάσεις 300 έως 500 χιλιομέτρων από τη γενέτειρά τους, οι άνδρες συνήθως παρέμεναν στον τόπο καταγωγής τους. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι έχει υποτιμηθεί ο σημαντικός ρόλος που έπαιξαν οι γυναίκες για την ανταλλαγή ιδεών και πολιτισμικών αντικειμένων, ενθαρρύνοντας έτσι την υιοθέτηση και την εξάπλωση τεχνολογικών καινοτομιών.

«Όλοι ξέρουμε τις ιστορίες για τους άνδρες πολεμιστές που πολεμούσαν και έφερναν τροφή στην οικογένεια, ενώ οι γυναίκες και τα παιδιά έμεναν στο σπίτι. Όμως φαίνεται πως τα πράγματα ήσαν αρκετά διαφορετικά. Η μελέτη μας δείχνει ότι σχεδόν κανένας άνδρας δεν ταξίδευε, ενώ αντίθετα δύο στις τρεις γυναίκες το έκαναν» δήλωσε ο Στοκχάμερ.

Ανακαλύφθηκε γιγάντιο άστρο – Απέχει 25.000 έτη φωτός από τη Γη και «αναβοσβήνει»

γιγαντιαιο αστρο

Ένα γιγάντιο άστρο ανακάλυψε διεθνής ομάδα αστρονόμων κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας. Εκτός από υπερμεγέθες, αυτό το γιγάντιο αστέρι φαίνεται να αυξομειώνει δραματικά τη φωτεινότητά του.

Το γιγάντιο άστρο με την ονομασία VVV-WIT-08, απέχει πάνω από 25.000 έτη φωτός από τη Γη και γι’ άγνωστο λόγο μείωσε τη λαμπρότητά του κατά περίπου 97%. Αποτέλεσμα είναι σχεδόν να εξαφανιστεί από τον ουρανό, τόσο στο ορατό όσο και στο υπέρυθρο τμήμα του φάσματος, αλλά μετά από μερικούς μήνες επανήλθε στο προηγούμενο φως του.

Μολονότι πολλά άστρα μεταβάλλουν τη φωτεινότητά τους, είτε επειδή πάλλονται είτε επειδή σκιάζονται πρόσκαιρα από κάποιο άλλο παρεμβαλλόμενο άστρο, είναι πάρα πολύ σπάνιο ένα άστρο να γίνει τόσο αχνό για μια παρατεταμένη περίοδο αρκετών μηνών και μετά να ανακτήσει την προηγούμενη φωτεινότητά του.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, την Πολωνία και τη Χιλή, με επικεφαλής τον δρα Λάι Σμιθ του Ινστιτούτου Αστρονομίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, έκαναν την ανακάλυψη με τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Η «οικογένεια» του γιγάντιου αστεριού

Μια εκτίμηση, όπως είπαν, είναι ότι το εν λόγω ασυνήθιστο άστρο ανήκει σε μια νέα κατηγορία διπλών αστρικών συστημάτων, στα οποία υπάρχει ένα γιγάντιο άστρο 100 φορές μεγαλύτερο από τον Ήλιο, το οποίο σκιάζεται κάθε λίγες δεκαετίες από ένα μέχρι στιγμής αόρατο και απροσδιόριστο σύντροφο (μάλλον είτε άλλο άστρο, είτε μεγάλο πλανήτη σε τροχιά). Έτσι το γιγάντιο άστρο υφίσταται περιοδική έκλειψη από το συνοδό του.

Είναι πάντως αξιοσημείωτη – και ανοικτή σε ερμηνείες – η δήλωση του αστρονόμου δρος Σεργκέι Κοπόσοφ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου: «Είναι εντυπωσιακό ότι παρατηρήσαμε ένα σκούρο, μεγάλο και επίμηκες αντικείμενο να περνάει ανάμεσα σε μας και στο μακρινό άστρο και μπορούμε μόνο εικασίες να κάνουμε για την προέλευση του».

Τα αστέρια που «αναβοσβήνουν»

Μια άλλη – γνωστή εδώ και καιρό – περίπτωση με ομοιότητα είναι του γιγάντιου άστρου Epsilon Aurigae, που εν μέρει σκιάζεται από ένα πελώριο δίσκο σκόνης κάθε 27 χρόνια, αλλά η φωτεινότητα του πέφτει το πολύ έως 50%. Πρόσφατα ανακαλύφθηκε και το άστρο TYC 2505-672-1 που φαίνεται να αυξομειώνει τη φωτεινότητα του κάθε 69 χρόνια.

Πέρα από το VVV-WIT-08, οι αστρονόμοι βρήκαν επίσης δύο άλλα εξίσου ιδιόμορφα γιγάντια άστρα, γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση τους ότι πρόκειται για μια νέα κατηγορία άστρων που «αναβοσβήνουν» και τα οποία θέλουν περαιτέρω μελέτη.

Το WIT στην ονομασία τους προκύπτει από τα αρχικά γράμματα των λέξεων «What is This» (Τι Είναι Αυτό), επειδή οι αστρονόμοι δεν έχουν ιδέα περί τίνος ακριβώς πρόκειται.

ειδησεις σημερα