Κλιματική αλλαγή - Κοράλλια: Νέα μελέτη καταγράφει τα 70 χρόνια καταστροφής τους

ΚΟΡΑΛΛΙΑ

Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει εκατοντάδες μελέτες για τις επιπτώσεις που έχει η κλιματική αλλαγή στα κοράλλια. Είναι διαπιστωμένο ότι τα κοράλλια υποφέρουν από την αύξηση της θερμοκρασίας των υδάτων απόρροια της κλιματικής αλλαγής. Τόσο οι μεγαλύτεροι κοραλλιογενείς ύφαλοι όσο και οι μικρότεροι κυριολεκτικά πεθαίνουν με ταχείς ρυθμούς. Όμως όλες αυτές οι μελέτες είχαν τοπικό χαρακτήρα δηλαδή μελετούσαν συγκεκριμένες περιοχές κοραλλιών.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου British Columbia στον Καναδά πραγματοποίησαν την πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη για τις επιπτώσεις του συνόλου των κοραλλιών του πλανήτη και των οικοσυστημάτων τους σε βάθος χρόνου 70 ετών. Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι και τα οικοσυστήματα τους παίζουν σημαντικό ρόλο για την ανθρωπότητα τόσο για την αλιεία και άλλες οικονομικές δυνατότητες που προσφέρουν στις τοπικές κοινότητες (π.χ. τουρισμός) αλλά και ως ένας φυσικός κυματοθραύστης σε καταιγίδες.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «One Earth» οι ερευνητές αναφέρουν ότι από το 1950 έχει καταστραφεί πάνω από το 50% των κοραλλιών εξαιτίας μιας σειράς ανθρώπινων δραστηριοτήτων όπως η εντατική αλιεία, η μόλυνση του περιβάλλοντος και φυσικά η κλιματική αλλαγή. Σύμφωνα με τους ερευνητές στα οικοσυστήματα που δημιουργούνται στους κοραλλιογενείς υφάλους υπάρχει απώλεια της τάξης του 60% στη βιοποικιλότητα και τη βιομάζα. Όπως αναφέρουν παρά τις σημαντικές προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια για την προστασία των οικοσυστημάτων στους κοραλλιογενείς υφάλους ειδικά όσον αφορά τους πληθυσμούς των ψαριών και άλλων ειδών που ζουν εκεί δεν έχει υπάρξει αντιστροφή του ρυθμού μείωσης τους.

Περιβάλλον: Τερμίτες και σκαθάρια σύμμαχοι της κλιματικής αλλαγής

Κλιματική Αλλαγή: Θα μπορούσε να αφανίσει το ανθρώπινο είδος;

Κλιματική αλλαγή: «Καμίνι» η Μεσόγειος - Θέμα χρόνου καύσωνες και στις Άλπεις

Το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με το μεγάλο χάσμα που το χωρίζει στην μέση

ηλιακο συστημα

Είναι γνωστό ότι το ηλιακό μας σύστημα χωρίζεται σε δύο ζώνες, την εσωτερική στην οποία υπάρχουν οι τέσσερις βραχώδεις πλανήτες που βρίσκονται πιο κοντά στον Ήλιο (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης) και η εξωτερική που βρίσκονται οι γίγαντες αερίου (Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας). Ανάμεσα τους υπάρχει ένα μεγάλο διαστημικό κενό, ένα χάσμα όπως το ονομάζουν οι επιστήμονες, με έκταση 550 εκατ. χλμ.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Science Advances» ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) υποστηρίζουν ότι το χάσμα αυτό δεν δημιουργήθηκε στην πορεία της εξέλιξης του ηλιακού μας συστήματος αλλά ότι το ηλιακό μας σύστημα γεννήθηκε με αυτό το κενό στη μέση να χωρίζει τους πλανήτες που σχηματίζονταν σε αυτό. Οι ερευνητές κατέληξαν στα ευρήματα τους κυρίως από την ανάλυση πανάρχαιων μετεωριτών που έχουν πέσει στη Γη. Όπως αναφέρουν το ηλιακό σύστημα γεννήθηκε με αυτή την «τρύπα» η οποία αρχικά ήταν μικρή αλλά όσο αναπτυσσόταν το ηλιακό σύστημα μεγάλων παράλληλα και αυτή.

Εκτιμούν ότι το κενό αυτό κρατούσε εγκλωβισμένη την ύλη που υπήρχε στις δύο πλευρές του ώστε να μην υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ύλη των δύο πλευρών. Ίσως για αυτό στη μια πλευρά του κενού υπάρχουν μόνο βραχώδεις πλανήτες και στην άλλη μόνο πλανήτες αερίου.Ο Πλούτωνας αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, είναι ένας απομακρυσμένος παγωμένος βράχος που δεν σχηματίστηκε με τις ίδιες διαδικασίες όπως οι υπόλοιποι πλανήτες. Μετά τον εντοπισμό του οι επιστήμονες έκριναν ότι έπρεπε να θεωρηθεί πλανήτης αλλά πριν από μερικά χρόνια άλλαξαν γνώμη και τον… υποβάθμισαν.

Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη η συλλογή κάποιων στοιχείων που να εξηγούν την ύπαρξη του χάσματος αλλά μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι ότι όπως και για πολλά άλλα χαρακτηριστικά του ηλιακού μας συστήματος και έτσι και για αυτό υπεύθυνος είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης σε αυτό, ο Δίας. Καθώς εξελισσόταν ο σχηματισμός του Δία οι τρομερές βαρυτικές του δυνάμεις υποχρέωσαν μεγάλες ποσότητες αερίων και σκόνης από τον κοσμικό δίσκο που υπήρχε γύρω από τον Ήλιο να κινηθούν προς την πλευρά του πλανήτη με την ύλη που δεν κατάφερε να «συλλάβει» η βαρυτική έλξη του Δία να παραμένει στη θέση της και να δημιουργηθεί έτσι αυτό το κενό.

Γη: Νέες θεωρίες για τον πυρήνα της