Το κάπνισμα παίζει σημαντικό ρόλο στους θανάτους των νέων ασθενών με Covid-19

κάπνισμα

Μεγάλο ερευνητικό ενδιαφέρον υπάρχει στη διεθνή βιβλιογραφία, λόγω των αντικρουομένων αποτελεσμάτων, σχετικά με την επίδραση του καπνίσματος στους θανάτους από λοίμωξη Covid-19.

Η ερευνητική ομάδα των καθηγητών Κώστα Τούτουζα και Δημήτρη Τούσουλη, στην Α' Πανεπιστημιακή Καρδιολογική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Αθηνών, διεξήγαγε μία συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση των μελετών που εξετάζουν τη σχέση του καπνίσματος με τη βαρύτητα της νόσου και τη θνησιμότητα σε ενήλικους νοσηλευόμενους ασθενείς με λοίμωξη COVID-19. Στην ανάλυση αυτή φαίνονταιτα αποτελέσματα του καπνίσματος, αποκλείοντας τις πρόσφατες μελέτες που αποσύρθηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες από τα διεθνή ιατρικά περιοδικά (N Engl J Med και Lancet).

Για πρώτη φορά παρουσιάζονται στη διεθνή βιβλιογραφία τα αποτελέσματα 22 μελετών σχετικές με το αντικείμενο, με τις 17 να αναφέρουν δεδομένα για τη βαρύτητα της νόσου, 4 για τη θνησιμότητα και 1 και για τις δύο εκβάσεις. Σε σχέση με τη βαρύτητα της νόσου συμπεριλήφθηκαν 18 μελέτες με 6.310 ασθενείς. Σε αυτές βρέθηκε ότι το κάπνισμα αυξάνει την πιθανότητα για βαρύτερη νόσο κατά 34%. Σε σχέση με τη θνητότητα, συμπεριλήφθηκαν 5 μελέτες με 838 ασθενείς συνολικά. Η συσχέτιση του καπνίσματος με αυξημένη πιθανότητα θανάτου δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Σε αναλύσεις μετα-συσχέτισης βρέθηκε ότι τόσο η ηλικία, όσο και ο επιπολασμός του σακχαρώδη διαβήτη είχαν αρνητικές συσχετίσεις με τον κίνδυνο για βαρύτερη νόσο, δηλαδή ο ρόλος του καπνίσματος ως παράγοντας κινδύνου ήταν σημαντικότερος σε νέους ασθενείς χωρίς σακχαρώδη διαβήτη. Τα ευρήματα αυτής της μελέτης, στην οποία οι πρώτοι συγγραφείς είναι οι ιατροί Αντώνης Καρανάσος και Κώστας Αζναουρίδης, καρδιολόγοι στην Α' Πανεπιστημιακή Καρδιολογική Κλινική, παρέχουν στοιχεία που υποστηρίζουν ότι η διακοπή του καπνίσματος, ειδικότερα σε νεότερα άτομα, μπορεί να βοηθήσει στην άμβλυνση των συνεπειών της πανδημίας COVID-19.

Προϊστορικός αετός κυνηγούσε κοάλα και φλαμίνγκο

αρχαιος αετος

Επιστήμονες του Πανεπιστημίου Flinders στην Αυστραλία μελέτησαν τα απολιθώματα ενός αρχαίου πτηνού που ανακαλύφθηκαν κοντά στην λίμνη Pinpa στην νησιωτική ήπειρο. Διαπίστωσαν ότι τα απολιθώματα ανήκουν σε ένα είδος αετού που ζούσε πριν από 25 εκατ. έτη. Τα απολιθώματα είναι από τα αρχαιότερα όσον αφορά τους αετούς και κατά σίγουρα τα πιο καλοδιατηρημένα.

Τα απολιθώματα ανήκουν σε ένα άγνωστο μέχρι τώρα είδος αετού το οποίο ονομάστηκε Archaehierax sylvestris. Σύμφωνα με τους επιστήμονες που μελέτησαν τα απολιθώματα ο αετός αυτός ήταν ο μεγαλύτερος σε μέγεθος που ζούσε εκείνα τα χρόνια στην Αυστραλία, ήταν κυρίαρχος στις περιοχές που ζούσε και στην κορυφή της διατροφικής αλυσίδας.

Το πιο εντυπωσιακό του χαρακτηριστικό δεν ήταν το άνοιγμα των φτερών του όπως θα περίμενε κάποιος αλλά το μήκος των ποδιών του σε σχέση με το σώμα του και κυρίως το άνοιγμα τους που έφτανε τα 15 εκατοστά. Αυτό του επέτρεπε να κυνηγά μεγέθους θηράματα όπως τα κοάλα και τα φλαμίνγκο τα οποία δέχονταν ανυποψίαστα την εναέρια επίθεση του αετού που μπορούσε να τα αρπάξει με τα πόδια του που θα λειτουργούσαν κυριολεκτικά σαν μεγάλες… τανάλιες.

«Όπως φαίνεται ήταν ένας ευκίνητος αετός που δεν πετούσε με μεγάλη ταχύτητα κάτι που σημαίνει ότι χρησιμοποιούσε την ευκινησία και τις δυνατότητες των ποδιών του για να στήνει ενέδρες στα θηλαστικά αλλά και τα πτηνά εκείνης της περιόδου» αναφέρει η παλαιοντολόγος Έλεν Μάθερ, επικεφαλής της μελέτης.

Δεινόσαυροι: Ανακαλύφθηκε άγνωστος πτερόσαυρος με εντυπωσιακή ουρά