Ελλάδα

ΣτΕ: Αντισυνταγματικός ο τρόπος διδασκαλίας των Θρησκευτικών

θρησκευτικά

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε σήμερα ότι είναι αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) η διδασκαλία των θρησκευτικών στα Λύκεια της χώρας, όπως αυτή είχε καθοριστεί το 2016 με απόφαση του υπουργείου Παιδείας.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο μήνα η Ολομέλεια του ΣτΕ (απόφαση 660/2018) είχε κρίνει αντισυνταγματική την από 7.9.2016 απόφαση του υπουργείου Παιδείας με την οποία επήλθε αλλαγή στο χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στις τάξεις Γ΄ έως ΣΤ του Δημοτικού και του Γυμνάσιου.

Τώρα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με την υπ΄ αριθμ. 926/2018 σημερινή απόφασή της με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο, έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η 143579/Δ2/7.9.2016 απόφαση του υπουργού Παιδείας για το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών στα Γενικά Λύκεια είναι αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ και για το λόγο αυτό την ακύρωσε.

Κατά την Ολομέλεια του ΣτΕ, το πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα των θρησκευτικών στα Λύκεια «έχει ποιοτική και ποσοτική ανεπάρκεια ως προς την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκαλώντας σύγχυση στη θρησκευτική συνείδηση των Ορθοδόξων Χριστιανών μαθητών -στους οποίους αποκλειστικά μπορεί να απευθύνονται τα άρθρα 13 και 16 του Συντάγματος- το μάθημα των θρησκευτικών μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνειδήσεως».

Με το πρόγραμμα σπουδών στα Λύκεια «δεν επιχειρείται ούτε καν η «θρησκειολογικού» τύπου μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών για τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας ή άλλων χριστιανικών ομολογιών ή άλλων θρησκειών, αλλά η επεξεργασία εννοιών, οι οποίες ανάγονται σε διάφορες εκτιμήσεις ή διδακτικά αντικείμενα, εξετάζοντας απλώς από θρησκευτικής σκοπιάς, όχι όμως αποκλειστικώς από Ορθόδοξη Χριστιανική οπτική γωνία», ενώ από το πρόγραμμα σπουδών, «οι μαθητές καθοδηγούνται προς ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και ζωής που είναι αποσυνδεδεμένο από την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και είναι προς ένα σύστημα αξιών που νοθεύει τη διδασκαλία αυτή».

Παράλληλα, το ΣτΕ επαναλαμβάνει πολλές σκέψεις της προηγούμενης απόφαση που αφορά το μάθημα των θρησκευτικών στα Δημοτικά και Γυμνάσια.

Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και 4 γονείς τα παιδιά των οποίων φοιτούσαν στο Λύκειο.

Μειοψηφίες

Η μειοψηφία της Ολομέλειας του ΣτΕ τάχθηκε υπέρ της συνταγματικότητας της επίμαχης υπουργικής απόφασης. Ειδικότερα, οι δικαστές που μειοψήφησαν είναι η αντιπρόεδρος Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου και οι σύμβουλοι Επικρατείας Ιωάννης Μαντζουράνης Θεόδωρος Αραβάνης, Μιχάλης Πικραμένος και Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου.

Η μειοψηφία της Ολομέλειας του ΣτΕ, αφού τάσσεται υπέρ της συνταγματικότητας, επισημαίνει ότι το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα, γιατί αυτό θα ισοδυναμούσε όχι με "ανάπτυξη" θρησκευτικής συνείδησης, αλλά με "επιβολή" θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου.

Αυτό όμως αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το Κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο.

Ακόμη, η μειοψηφία σημειώνει ότι η επίμαχη υπουργική απόφαση υπηρετεί τους σκοπούς της παροχής από το Κράτος θρησκευτικής εκπαίδευσης πολυφωνικής και αξιολογικά ουδέτερης, παρουσιάζει επαρκώς τη διδασκαλία της Ορθοδοξίας, όπως προβλέπει το Σύνταγμα και οι διατάξεις των διεθνών συμβάσεων.

Επίσης, η μειοψηφία αναφέρει: «Η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία εκδόθηκε κατόπιν γνωμοδοτήσεως των αρμόδιων επιστημονικών οργάνων και φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, και αφού ακούσθηκαν οι απόψεις της Εκκλησίας, υπηρετεί τους σκοπούς της παροχής από το Κράτος θρησκευτικής εκπαίδευσης πολυφωνικής και αξιολογικά ουδέτερης, παρουσιάζει επαρκώς τη διδασκαλία της Ορθοδοξίας, όπως προβλέπει το Σύνταγμα και οι διατάξεις των διεθνών συμβάσεων που παρατέθηκαν σε προηγούμενη σκέψη, κινείται δε εντός των ορίων των εξουσιοδοτικών διατάξεων, που είναι ερμηνευτέες σύμφωνα με τις ανωτέρω αυξημένης τυπικής ισχύος διατάξεις.

Τέλος, αναφέρει η μειοψηφία: «Δύναται ο νομοθέτης, κατά τη σχετική διακριτική ευχέρεια που του παρέχει το Σύνταγμα, να προσδώσει στο μάθημα των θρησκευτικών θρησκειολογικό περιεχόμενο, με την κατάλληλη έμφαση στην ιστορία, το ρόλο και τις αρχές της επικρατούσας θρησκείας, ή και να το εμπλουτίσει με στοιχεία λογοτεχνικά, κοινωνιολογικά, λαογραφικά, φιλοσοφικά καθώς και ιστορίας της τέχνης, για την οποία η θρησκευτικότητα αποτέλεσε ανέκαθεν σημαντική πηγή έμπνευσης. Το περιεχόμενο μάλιστα αυτό ανταποκρίνεται πληρέστερα προς τις επιταγές που απορρέουν από τα άρθρα 5 παρ. 1, 13 παρ. 1 και 16 παρ. 2 του Συντάγματος και τις διατάξεις των διεθνών συμβάσεων».

Ελλάδα

Ζακ Κωστόπουλος: Συγκλόνισε με την κατάθεσή της στη δίκη η μητέρα του

Οικογενεια ζακ κωστοπουλου

Τους λόγους που χτύπησαν τόσο βάναυσα τον Ζακ ζητεί να μάθει η μητέρα του. Καταθέτοντας νωρίτερα στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας, μετά και την κατάθεση του συζύγου της, στη δίκη που ξεκίνησε σήμερα, η Ελένη Κωστοπούλου έκανε έκκληση σε δικαστές κι ενόρκους για δικαίωση.

«Τίποτα δεν δικαιολογεί τον φόνο ενός ανθρώπου, ούτε η περιουσία μας. Οι άνθρωποι αυτοί δεν ήταν σε άμυνα, θα μπορούσαν να τον αφήσουν μέσα στο μαγαζι και να κάνουν τη σύλληψή του. Και έτσι ίσως το παιδί μου να ήταν εδώ και να σας έλεγε γιατί μπήκε στο μαγαζί και να μην ήταν μέσα σε έναν υγρό τάφο, και να μάθαινω κι εγώ γιατί μπήκε σε αυτό το μαγαζί. Να αποδώσετε δικαιοσύνη. Σας παρακαλώ, κάντε το για την οικογένειά σας…».

Η φωνή της σπάει και ξεσπά σε κλάματα. Έχουν περάσει τρία χρόνια από τον θάνατο του γιου της κι ακόμα αναρωτιέται...

«Έφτασε η μέρα που κυνηγημένος φτάνει στο καταραμένο μαγαζί και δέχεται μίσος του τέρατος και δεν ξέρουμε γιατί ήρθε αυτό το μίσος; Τι κρύβεται πίσω; Θα του έπαιρνε τα κοσμήματά του και τα χρυσαφικά του; Αφού δεν έγινε αυτό. Θέλω να τους ρωτήσετε, γιατί; Οι δικαιολογίες δεν στέκουν. Έχουν πει ψέμματα για να στηρίξουν αυτές τις απάνθρωπες και βίαιες πράξεις του και δεν έχω λόγια να περιγράψω τις πράξεις τους. Η αστυνομία δεν τον προστάτευσε. Η εικόνα είναι εκεί. Την έχουν δει εκατομμύρια άνθρωποι. Και τώρα είναι στα δικά σας χέρια και παρακαλώ μην αφήσετε την κοινωνία να γίνει έτσι, ο ένας να σκοτώνει έναν άλλο άνθρωπο και να λέει οποιαδήποτε δικαιολογία».

Η μάρτυρας αναφέρθηκε αναλυτικά στον Ζακ Κωστόπουλο, κάνοντας λόγο για «ένα έξυπνο παιδί, ήσυχο και πράο». Όπως είπε, «αγαπούσε τους συμμαθητές του. Μεγαλώνοντας, είχε ασταθή εφηβεία, έψαχνε την ταυτότητά του. Δεν είχα ακούσει κακό λόγο, άκουγε τους ανθρώπους, ήταν ευαίσθητος. Προσπαθούσε να βελτιώσει τον εαυτό του, σπούδαζε και παράλληλα δούλευε. Ο Ζαχαρίας ήταν πολύ αγαπητός».

Ο αδελφός του Ζακ

Όπως κατέθεσε ο αδελφός του Ζακ, το έγκλημα ήταν ρατσιστικό. «Για μένα είναι ρατσιστικό έγκλημα. Δεν γνωρίζω αν εκείνη την ημέρα είχε βαμμένα νύχια ή φορούσε άι λάινερ. Του άρεσε να είναι πολύχρωμος και όμορφος. Θεώρησαν ότι δεν αξίζει να ζει» είπε κι αναφέρθηκε στις ημέρες που ακολούθησαν του θανάτου του αδελφού του. «Χρειάστηκε να γίνω εγώ ερευνητής ή οι φίλοι μας και να πηγαίνουμε σε μαγαζιά να ζητάμε το βιντεοληπτικό υλικό. Υπήρχε ολιγωρία. Σε μένα είναι ξεκάθαρο ότι δεν ήθελαν να βρεθεί υλικό. Προσπαθούσα να βρω τα περισσότερα στοιχεία… Εείναι ξεκάθαρο ότι θέλησαν να τον δολοφονήσουν» κατέθεσε.

Αναφορικά με τους κατηγορούμενους, υποστήριξε ότι: «Ο ένας κλώτσησε έναν άνθρωπο και βγήκε στις κάμερες και μιλούσε. Ο μεσίτης στον λογαριασμό του στο Twitter φαίνεται η ρατσιστική του τάση. Χλεύαζε τον αδελφό μου», με την υπεράσπιση του τελευταίου να διευκρινίζει ότι ο λογαριασμός αναφέρεται «σε έναν snake κάτι που τον λοιδωρούσε».

Πρόεδρος: ως αδελφός ξέρετε αν υπήρχε παραβατικό παρελθόν στο πλαίσιο αυτοφώρου;

Μάρτυρας: Ποτέ. Δεν το έκανε και δε νομίζω ότι θα το έκανε ποτέ.

Πρόεδρος: Πώς εξηγείτε ότι μπήκε στο μαγαζί;

Μάρτυρας: Φοβισμένος ήταν. Του είχαν σπάσει το αυτοκίνητο. Έχει δεχθεί επίθεση στην Πατησίων από φασίστες έναν χρόνο πριν. Πιο κοντινό περιστατικό δεν γνωρίζω. Ήταν ένα παιδί που φοβόταν και πάντα είχε τον νου του μην συμβεί κάτι. Κάποιος ή κάτι τον τρόμαξε και προσπάθησε να κρυφτεί κάπου, αλλά βρήκε το λάθος σημείο…

Πολ. Αγωγή: Στο περιστατικό, όπως το είδατε μέσα από το μόνο βίντεο, πώς θα το ερμηνεύατε;

Μάρτυρας: Είδα λίγα αποσπάσματα. Αντιλαμβάνομαι ότι κάτι συμβαίνει. Προσπαθεί να επικοινωνήσει με τα άτομα αυτά.

Το δικαστήριο διέκοψε για τις 9 Νοεμβρίου.

 

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Κρήτη: Αναδρομικές αυξήσεις στο νερό για τους αγρότες - "Να παρέμβει άμεσα η κυβέρνηση"

Χαμόγελο του Παιδιού: Συναγερμός για εξαφάνιση 14χρονης

ΑΔΜΗΕ: Σε τροχιά ολοκλήρωσης η ηλεκτρική διασύνδεση της Σκιάθου

ESPA BANNER