Ελλάδα

Δίκη Χρυσής Αυγής: Ξεκινούν οι απολογίες για τη δολοφονία Φύσσα

δικη χρυσης αυγής

Ξεκινούν σήμερα, οι απολογίες των κατηγορουμένων στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής, με τη διαδικασία να εισέρχεται στην τελική ευθεία, με την ολοκλήρωση της εξέτασης του τελευταίου μάρτυρα.

Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της μεγάλης δίκης, που -κατά τη δικογραφία- αφορά τη δράση εγκληματικής οργάνωσης, η πρόεδρος του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων, Μαρία Λεπενιώτη, κήρυξε την έναρξη των απολογιών την Πέμπτη 20 Ιουνίου, στάδιο που βρίσκει τους κατηγορούμενους βουλευτές και τον αρχηγό της Χρυσής Αυγής εν μέσω της προεκλογικής περιόδου.

Σύμφωνα με τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, οι απολογίες των κατηγορουμένων αναμένεται να ξεκινήσουν κατά υπόθεση και με αλφαβητική σειρά, με βάση τον κατάλογο του κατηγορητηρίου, γεγονός που εκτιμάται πως θα καθυστερήσει να φέρει ενώπιον του δικαστηρίου την -κατά τη δικογραφία- «ηγετική ομάδα» της Χρυσής Αυγής. Έτσι, οι απολογίες των βουλευτών αλλά και του αρχηγού της Χρυσής Αυγής εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο, μετά τις θερινές διακοπές.

Η πρόεδρος ανακοίνωσε την έναρξη της απολογητικής διαδικασίας, με πρώτη υπόθεση αυτήν της δολοφονίας του Παύλου Φύσσα, 34 ετών, μουσικού, εργάτη στη Ζώνη Περάματος τη νύχτα της 17ης Σεπτεμβρίου 2013. Είναι η υπόθεση που οδήγησε στην κινητοποίηση της δικαιοσύνης με μεγάλη έρευνα, η οποία οδήγησε και πολλούς βουλευτές και μέλη της οργάνωσης στην φυλακή για αρκετούς μήνες.

Κατηγορούμενος για την εν ψυχρώ ανθρωποκτονία είναι ο Γιώργος Ρουπακιάς, ενεργό και δραστήριο μέλος της Χρυσής Αυγής με υψηλή θέση στην Τοπική της Νίκαιας. Κατηγορούμενος για άμεση συνέργεια στη δολοφονία του 34χρονου είναι ο Ιωάννης Καζαντζόγλου, επίσης στέλεχος της Τοπικής Νίκαιας. Κατηγορούμενοι για απλή συνέργεια στην δολοφονία είναι οι: Ιωάννης Άγγος, Αναστάσιος-Μάριος Αναδιώτης, Γεώργιος Δήμου, Ελπιδοφόρος Καλαρίτης, Ιωάννης-Βασίλειος Κομιανός, Κωνσταντίνος Κορκοβίλης, Αναστάσιος Μιχάλαρος, Γεώργιος Πατέλης γραμματέας της ΤΟ Νίκαιας, πυρηνάρχης της οργάνωσης, Σταύρος Σαντοριναίος, Γεώργιος Σκάλκος, Γέωργιος Σταμπέλος, Γεώργιος-Χρήστος Τσακανίκας, Λέων Τσαλίκης, Αθανάσιος και Νικόλαος Τσόρβας και Αριστοτέλης Χρυσαφίτης.

Με βάση το βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών, για την υπόθεση της Χρυσής Αυγής έχουν παραπεμφθεί συνολικά 68 κατηγορούμενοι, από τους οποίους οι 65 είναι αντιμέτωποι με τα αδικήματα της ένταξης και διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης αλλά και πολλοί για σοβαρότατες πράξεις με κορυφαία την δολοφονία του μουσικού Παύλου Φύσσα, από το μαχαίρι του μέλους της οργάνωσης Γιώργου Ρουπακιά. Οι 18 από τους 65 κατηγορούμενους είναι νυν και πρώην βουλευτές της Χρυσής Αυγής.

Οι υποθέσεις που εξετάστηκαν στο δικαστήριο, πλην της δολοφονίας του Παύλου Φύσσα, είναι η βάναυση επίθεση σε Αιγύπτιους αλιεργάτες στις 12 Ιουνίου 2012, καθώς και επίθεση σε μέλη του ΠΑΜΕ στις 12 Σεπτεμβρίου 2013. Και για τις δύο άγριες επιθέσεις οι κατηγορίες που βαρύνουν τους εμπλεκόμενους αφορούν απόπειρα ανθρωποκτονίας.

Το δικαστήριο, ωστόσο, ασχολήθηκε και με σωρεία άλλων ενεργειών μελών της οργάνωσης που -κατά τη δικογραφία- ως τάγματα εφόδου είχαν επιτεθεί σε κοινωνικούς χώρους και σε μετανάστες, όπως η δολοφονία του εργάτη από το Πακιστάν, για την οποία έχουν καταδικαστεί, τελεσίδικα σε κάθειρξη 21 ετών ο καθένας, δύο κατηγορούμενοι για εγκληματική οργάνωση στην παρούσα δίκη.

Η δίκη συμπληρώνει σήμερα 362 συνεδριάσεις. Κατά τη διάρκεια της αποδεικτικής διαδικασίας που προηγήθηκε εξετάστηκαν συνολικά 147 μάρτυρες κατηγορητηρίου και 70 από τους περίπου 230 μάρτυρες υπεράσπισης που είχαν προταθεί από τους κατηγορούμενους. Το δικαστήριο εξέτασε λεπτομερώς όλα τα δεδομένα, ηχητικά, βίντεο, έγγραφα κ.λπ., που περιέχονται στη δικογραφία, αφιερώνοντας σχεδόν έναν χρόνο για την ανάγνωση και προβολή τους.

Ακολούθησε η ανάγνωση χιλιάδων εγγράφων που προσκόμισαν οι κατηγορούμενοι πρώην και νυν βουλευτές, τα οποία -σχεδόν στην πλειονότητά τους- αφορούσαν το κοινοβουλευτικό έργο και ομιλίες τους. Το εύρος των εγγράφων που προσκόμισαν ήταν τέτοιο, που αφιερώθηκαν 58 δικάσιμοι για την ανάγνωσή τους.

Από τη στιγμή, πάντως, της έναρξης των απολογιών μέχρι την ημέρα της έκδοσης της απόφασης του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου, ο δρόμος θα είναι μακρύς και η ετυμηγορία του δικαστηρίου εκτιμάται πως θα ακουστεί στα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2020. Με την ολοκλήρωση των απολογιών, πιθανότατα μέσα στο φθινόπωρο, η σκυτάλη της διαδικασίας θα περάσει στους εισαγγελείς της έδρας, οι οποίοι θα εισηγηθούν στους δικαστές επί της ενοχής ή μη όλων των κατηγορουμένων. Θα ακολουθήσουν οι συνήγοροι των δύο πλευρών, με την πολιτική αγωγή να παρίσταται με συνολικά 12 συνηγόρους και την υπεράσπιση με δηλωθέντες περίπου 100. Αφού ολοκληρωθούν οι αγορεύσεις, το δικαστήριο θα μπορεί, σε εύλογο χρόνο, να ανακοινώσει την απόφασή του επί της ενοχής και εν συνεχεία επί των ποινών.

Ελλάδα

Στην Ελλάδα η μεγαλύτερη μείωση θανάτων από τροχαία στην ΕΕ το 2010 - 2019

τροχαιο με μηχανή

Τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων σε οδικά ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξεως του 44% κατέγραψε η Ελλάδα κατά τη δεκαετία 2010-2019, σημειώνοντας σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια.

Τα θύματα των οδικών ατυχημάτων μειώθηκαν σημαντικά και κατά το πρώτο τετράμηνο φέτος, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μείωση θανάτων στους δρόμους κατά 18% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ για τον μήνα Απρίλιο η μείωση ήταν 58% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων για το Πάσχα.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από διαδικτυακή συζήτηση για την οδική ασφάλεια που οργάνωσαν η INTERAMERICAN και η Anytime με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας (ΕΜΠ) για τη βιώσιμη Μετακίνηση.

Ωστόσο, παρά την εντυπωσιακή μείωση, κατά το 2019 ο αριθμός των νεκρών στη χώρα μας παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με το 2018, ενώ στην Ε.Ε. σημειώθηκε μείωση περίπου 3%, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (65 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού), σε σημαντική απόσταση από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού).

Στην εκδήλωση τονίστηκε ότι ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας εξελίσσεται ως ο πλέον καθοριστικός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Όπως ανέφερε ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, ως επικεφαλής της ομάδας του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας που συνεργάζεται με την INTERAMERICAN, τα έξυπνα συστήματα μεταφορών διακρίνονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:

 - Σε τεχνολογίες ασφάλειας εντός του οχήματος, όπως π.χ. είναι τα συστήματα ανίχνευσης αλκοόλ, συστήματα ανίχνευσης υπνηλίας, συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντων, συστήματα παρακολούθησης της χρήσης ζώνης ασφαλείας κ.ά.

- Σε συστήματα ασφάλειας βάσει της υποδομής: διαχείρισης ταχυτήτων, δυναμικής διαχείρισης κυκλοφορίας και προειδοποιήσεων τοπικού κινδύνου, αυτοματοποιημένης επιβολής κανόνων κυκλοφορίας κ.ά.

- Σε συνεργατικά συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο την υποδομή όσο και το όχημα με κατάλληλους συνδέσμους επικοινωνίας μεταξύ τους: π.χ. έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας (ISA), e-call, συστήματα πλευρικού ελέγχου κ.ά.

Επιπλέον, η συνεχώς αυξανόμενη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων, αισθητήρων και συνδεδεμένων αντικειμένων προσφέρουν όλο και περισσότερα δεδομένα μεταφορών που είναι χρήσιμα για τη διεξαγωγή προηγμένων αναλύσεων οδικής ασφάλειας. Με ανάλογες αναλύσεις, υποστηρίζονται ο προσδιορισμός βασικών παραγόντων κινδύνου, η αντιμετώπιση της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των σφαλμάτων των χρηστών της οδού, καθώς και κρίσιμες παράμετροι σχετικές με την κυκλοφορία, τις υποδομές και τα οχήματα.

Εκ μέρους της INTERAMERICAN ο Γιάννης Ρούντος, διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων και Υπευθυνότητας, υπογράμμισε ότι οι πρακτικές ασφάλισης είναι αναπόσπαστες από αυτές της οδικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει, «η ψηφιοποίηση και η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αξιοποιήσιμη τόσο για να βελτιώνεται η συνείδηση και κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης όσο και σε επίπεδο λήψης αποφάσεων και επιλογών για την οδική ασφάλεια, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα δε στον ασφαλιστικό κλάδο».