Απόψεις

Η επικοινωνία αναζητεί σωσίβιο σωτηρίας. Του Θανάση Παπαμιχαήλ

Θανάσης Παπαμιχαήλ

Μια πρωτόγνωρη κατάσταση προέκυψε στην επικοινωνία και νέες συνθήκες δημιουργήθηκαν, μετά το πρώτο σοκ από την πανδημία.

Η αλήθεια είναι ότι τα δεδομένα και οι εξελίξεις είναι τόσο ρευστά, που η δημιουργία διαφορετικών σεναρίων, από πλευράς προσωπικής, επιχειρηματικής και πολιτικής επικοινωνίας είναι πλέον, μια καθημερινή αβεβαιότητα. Σε αυτή τη νέα εποχή της επικοινωνίας, επικρατεί επιφυλακτικότητα και απαιτείται ευελιξία προσαρμοστικότητα και συνεχή παρακολούθηση και πρόβλεψη, με τις συνθήκες που καθημερινά διαμορφώνονται.

Ζούμε σε μια νέα πραγματικότητα, αρχής γενομένης, από την προσωπική επικοινωνία μας. Ο εναγκαλισμός, ο δια χειραψίας χαιρετισμός, και άλλες τρυφερές στιγμές των ζευγαριών, αποτελούν παρελθόν. Πρωτόκολλα υγείας ακόμη και σε οίκους ανοχής! Ούτε λόγος για πάρτι, λουλουδοπόλεμο σε πολιτιστικά κέντρα, στριμωξίδι σε χώρους αναψυχής. «Παγώσαμε» ως έλλογα όντα και μαζί μας «πάγωσε» η αγορά και το σύμπαν ολόκληρο.

Στις επιχειρήσεις, οι νέοι τρόποι εργασίας που ήρθαν στο προσκήνιο, άλλαξαν και την επικοινωνία μεταξύ των στελεχών. Το γνωστό σε όλους μας creative brain storming, δημιουργικό ανακάτεμα ιδεών, που απαιτεί φυσική παρουσία, γίνεται πολύπλοκο και χρονοβόρο, μέσω των νέων μέσων επικοινωνίας. Οι τηλεδιασκέψεις δίνουν και παίρνουν. Στις εταιρίες επικοινωνίας και διαφήμισης, στις οποίες εμπεριέχεται σε μεγάλο βαθμό, η προσωπική επαφή, η αμεσότητα της πληροφορίας, ο διάχυτος ενθουσιασμός, δίνουν τη θέση τους, στην ψυχρή και αποδυναμωμένη κουλτούρα, του messenger και του skype.

Απλά, κατ’ ευφημισμόν έχει ονομαστεί σαν smart working. Τα κλειστά, για περισσότερο από εβδομήντα μέρες, καταστήματα και η φοβία της κυκλοφορίας των πολιτών με το άνοιγμα τους, δημιούργησαν μια νέα πραγματικότητα. Νέες αγοραστικές συμπεριφορές έχουν διαμορφωθεί, τόσο στο on line όσο και στο off line εμπόριο, με κερδισμένο όλων, το on line.

Ακόμη και στις κρατικές υπηρεσίες είδαμε τεράστιες επικοινωνιακές αλλαγές, πολλές φορές και «βίαιες», λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Μια νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται σε όλα τα επίπεδα, στην επικοινωνία των ανθρώπων, ανά της γης.

Η αβεβαιότητα, μαζί με τα αυξημένα απαγορευτικά, σε κάθε μας βήμα, από ταξίδια, διακοπές, κυκλοφορία με τα μαζικά μέσα, ακυρώσεις πολλών events ακόμη και γάμων, τα πάντα στον χώρο της επικοινωνίας, επανακαθορίζονται. Η χαρτογράφηση των νέων κανόνων επικοινωνίας, είναι αδύνατη. Τα γνωστά μας brands, οι μάρκες που ζουν μαζί μας, θα πρέπει να ξανασκεφτούν τη στρατηγική επικοινωνίας, που θα πρέπει να ακολουθήσουν από σήμερα. Θα πρέπει να περάσουν το μάρκετινγκ και την επικοινωνία, σε στρατηγικές είτε χαμηλών τιμών, hard selling, είτε στη γνωστή στρατηγική της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.  Με αυτά τα «κουστουμάκια» επικοινωνίας θα πρέπει να ντύσουν τα προϊόντα και υπηρεσίες τους.

Τα δύσκολα στην επικοινωνία, είναι μπροστά.

Το πρώτο στάδιο της πανδημίας, έφερε αρκετό «μούδιασμα» και φόβο. Μπαίνουμε σε μια επόμενη φάση με πλοηγό την ελπίδα και τους «ειδικούς» της υγείας.

Η διατάραξη της κανονικότητας και  στην πολιτική επικοινωνία και ποιος θα είναι ο νέος ρόλος της σε τέτοιες πρωτοφανείς συνθήκες, είναι στο επίκεντρο του πολιτικού μας συστήματος. Όλα τα γνωστά και δοκιμασμένα εργαλεία επικοινωνίας, όπως η προσωπική επαφή, οι συγκεντρώσεις και άλλα, έχουν ακυρωθεί, ενώ παράλληλα οι γνώσεις των περισσότερων πολιτικών στη χρήση των νέων μέσω επικοινωνίας, είναι «νηπιακού» επιπέδου. Αναζητούνται νέοι τρόποι επικοινωνίας με τους πολίτες, προς άγραν ψήφων.

Ο Θανάσης Παπαμιχαήλ είναι Επικοινωνιολόγος

Απόψεις

2021: Η χρονιά των ελιγμών. *Του Μιχάλη Βλατάκη

μιχάλης βλατάκης

Η πανδημία, μας έδειξε ότι δεν μπορούμε και δεν πρέπει να κάνουμε προβλέψεις, αλλά να αντιμετωπίζουμε καθημερινά τα προκύπτοντα προβλήματα.

Απόδειξη σε αυτό, το 3 ο κύμα της πανδημίας, που έπληξε απροσδόκητα την χώρα μας, αλλά και όλες τις χώρες απ’ όπου αντλούμε τους πελάτες μας.

Η κυβέρνηση, η επιτροπή και οι άνθρωποι του Τουρισμού πρέπει να συνεργαστούν με απόλυτη σύμπνοια και να ‘’ελιχθούμε’’ για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Δυστυχώς μέχρι αυτή την στιγμή ,είναι κάτι που δεν γίνεται και κάθε ημέρα που περνάει δεν ξαναγυρίζει.

Η Επιτροπή την οποία σεβόμαστε ,πρέπει επιτέλους να αποφασίζει με εμάς ,για ότι μας αφορά και αντίστοιχα η κυβέρνηση να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις αιτιάσεις μας, έναντι κάποιων αποφάσεων της Επιτροπής.

Όταν σημαντικές αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Ρωσία δεν έχουν ανοίξει ακόμη, είναι μονόδρομος να βρούμε τρόπους να τους αντικαταστήσουμε.

Τι πιο λογικό να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις χώρες που μας στηρίζουν, από το επίσημο άνοιγμα της τουριστικής σαιζόν.

Τι πιο λογικό να ακούσουμε τους επαγγελματίες του κλάδου , τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να το επιτύχουμε. Είναι όμως κάτι που δεν γίνεται ,οι μέρες και οι εβδομάδες κυλούν και το τέλος της σαιζόν θα μας βρει μακριά από τους στόχους μας, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τον κλάδο, την οικονομία και κυρίως την κοινωνία.

Παρακάτω μερικές από τις ανεξήγητες αποφάσεις που μέχρι στιγμής μας απομακρύνουν από τον στόχο.

1. RAPID TEST.
Το ‘’Covid Pass ’’ , δεν αρκεί, όταν οι εμβολιασμοί στην Ευρώπη προχωρούν με βραδύτητα.
Παρόλα αυτά είναι τεράστιος ο αριθμός ,πλην των εμβολιασμένων, που επιθυμούν να ταξιδέψουν στην χώρα μας.

Οι Αεροπορικές Εταιρείες και οι Τour Operators,θεωρούν ότι η απαίτηση από την χώρα μας να προσκομίζουν PCR τεστ αντί αξιόπιστου-από Διαγνωστικό κέντρο- RAPID TEST αντιγόνου μας
στερεί χιλιάδες ταξιδιώτες καθημερινά από χώρες της κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Γαλλία Αυστρία, Ελβετία, Πολωνία κλπ),διότι εκτός από ακριβό , είναι χρονοβόρο και στερεί τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που κατά κόρον γίνονται στην COVID εποχή.

Εδώ και αρκετές εβδομάδες ζητάμε, χωρίς αποτέλεσμα, μέσω του αρμόδιου Υπουργείου ,από την Επιτροπή να δεχόμαστε στην άφιξη και το Rapid test από διαγνωστικά κέντρα ,έστω των
χωρών αυτών.

Μετά από 10 ολόκληρες σημαντικές εβδομάδες για την επανέναρξη του Τουρισμού και συνεχή πίεση για το αυτονόητο, μόνο την Πέμπτη 17.06 δέχτηκε η Επιτροπή το rapid test για όσες χώρες δεχόμαστε σαν ‘’πράσινες’’.

Η άρνηση αυτή κόστισε στην χώρα και στον Τουρισμό,πόσο μάλλον που όλες αυτές οι χώρες και οι αντίστοιχες επιτροπές τους ,αποδέχονταν στην επιστροφή το rapid test, αλλά και η
Ευρωπαϊκή Ένωση στην επίσημη σελίδα τους το θεωρεί απόλυτα αξιόπιστο.

2.Επίσκεψη ανοικτών αρχαιολογικών χώρων με πλαφόν ατόμων.
Στο αεροπλάνο για αρκετές ώρες 100% , στο πούλμαν 85% στους ανοικτούς αρχαιολογικούς χώρους 30% .

Ποιος μπορεί να εξηγήσει τα ανεξήγητα .. πόσο μάλλον ότι όλοι οι Τουρίστες έρχονται εμβολιασμένοι, η με αρνητικό τεστ ,φορούν μάσκα σε ανοικτό χώρο και στην συντριπτική πλειοψηφία των γκρουπ έχουν ασύρματη ξενάγηση από τον ξεναγό τους. Εκδρομές δεν οργανώνονται διότι το λειτουργικό κόστος είναι υπέρογκο, οι χώροι έχουν τεράστια διαφυγόντα κέρδη και ο στόχος απομακρύνεται, διότι το ταμείο στο τέλος και γι’ αυτό τον λόγο ελλειμματικό θα είναι.

2. Συνέδρια …
Μετά από αρκετές εβδομάδες ,η Επιτροπή επέτρεψε την φυσική παρουσία με σκληρούς όρους, παρά το ότι οι συμμετέχοντες είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία εμβολιασμένοι και οι ελάχιστοι που δεν είναι επιδεικνύουν αρνητικό τεστ αντιγόνου από διαγνωστικό κέντρο.

Ενώ η επιδημιολογική εικόνα έχει επιτρέψει το άνοιγμα αρκετών δραστηριοτήτων ,για ανεξήγητους λόγους συνεχίζεται η τιμωρία των Συνεδρίων με τεράστιες απώλειες για τον κλάδο.
Πολλά συνέδρια ακυρώθηκαν και όσο οι σκληροί όροι συνεχίζονται, οι οργανωτές επιλέγουν άλλες χώρες για τα μελλοντικά.

Εάν θέλουμε να πλησιάσουμε τον στόχο του 45% σε σχέση με το 2019, θα πρέπει να ΕΛΙΧΘΟΥΜΕ σε ότι εμπόδια προκύπτουν, αλλιώς δεν θα έχουμε καμία ελπίδα να το καταφέρουμε.

Μιχάλης Βλατάκης - Πρόεδρος Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Καταργείται άμεσα η μάσκα στους εξωτερικούς χώρους - Ανακοινώσεις το απόγευμα

ΕΛ.ΑΣ: Τι απαντά στην καταγγελία αλλοδαπού ότι βασανίστηκε να ομολογήσει για τα Γλυκά Νερά

Κρήτη: Μία από τις ωραιότερες παραλίες της Ελλάδας βρίσκεται στα Αστερούσια