Υγεία

Ποιος χυμός είναι η χειρότερη επιλογή για την υγεία

χυμός φρούτων

Ανεξάρτητα από τη δίαιτα που, ενδεχομένως, ακολουθείτε, το σίγουρο είναι ότι οι χυμοί μπορούν να αποτελέσουν μέρος της.

Δεν είναι, όμως, όλοι οι χυμοί το ίδιο ευεργετικοί για την υγεία σας. Δείτε παρακάτω ποιους χυμούς είναι καλύτερο να προτιμάτε:

Κορυφαία επιλογή: Χυμός από λαχανικά

Το λυκοπένιο στον χυμό τομάτας μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη. Ο χυμός τεύτλων μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε την πίεση του αίματος. Ο χυμό λαχανικών που είναι παχύρρευστος έχει κάποια ποσότητα ινών (αλλά όχι τόση όση τα ωμά λαχανικά) και, ως γνωστόν, οι φυτικές ίνες μειώνουν την πείνα. Με τον χυμό λαχανικών θα πάρετε πολύ λιγότερη ζάχαρη και λιγότερες θερμίδες από ό,τι με τον τυπικό χυμό φρούτων. Δώστε προσοχή στο νάτριο, όμως, ή επιλέξετε έναν χυμό με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι.

Η χειρότερη επιλογή: Έτοιμοι χυμοί τύπου “κοκτέιλ”

Αν βλέπετε στην ετικέτα τις εκφράσεις “juice cocktail”, ή “juice-flavored beverage”, ή “juice drink”, τότε είναι καλό να αποφύγετε τον εν λόγω “χυμό”. Τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα αυτά έχουν μόνο μικρές ποσότητες πραγματικού χυμού. Τα κύρια συστατικά τους είναι συνήθως νερό, μικρές ποσότητες του χυμού και κάποιο είδος γλυκαντικού, όπως το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη. Από διατροφικής άποψης, αυτά τα ποτά είναι παρόμοια με τα περισσότερα αναψυκτικά: πλούσια σε ζάχαρη και θερμίδες, αλλά φτωχά σε θρεπτικά συστατικά. Το απλό νερό είναι πολύ καλύτερη επιλογή.

Το δίλημμα των 100% φρέσκων χυμών φρούτων

Τι γίνεται με τον καθαρό χυμό φρούτων χωρίς προσθήκη γλυκαντικών ουσιών; Είναι αλήθεια ότι οι 100% χυμοί φρούτων είναι μια καλή πηγή θρεπτικών συστατικών, όπως η βιταμίνη C και το κάλιο. Το πρόβλημα είναι ότι αν πίνετε μεγάλες ποσότητες, αυτοί οι χυμοί μπορεί να γίνουν μία επιπλέον πηγή ζάχαρης και θερμίδων. Ναι, καλά ακούσατε! Τα σάκχαρα στα φρούτα είναι σε μεγάλη συγκέντρωση στους χυμούς τους. Ο χυμός, επίσης, δεν περιέχει την ίδια ποσότητα ινών και φυτοθρεπτικών συστατικών που έχουν τα φρέσκα φρούτα. Γι' αυτό πολλοί ειδικοί συνιστούν να μην πίνετε πάνω από μία μερίδα φρεσκοστιμμένου 100% φυσικού χυμού την ημέρα.

Καλή επιλογή: Χυμός από ρόδι

Αν “πρέπει” να πίνετε ένα ποτήρι χυμό κάθε μέρα, τότε πρέπει να επιλέγετε να έναν πολύ καλό χυμό. Ο χυμός από ρόδι βρίσκεται στις κορυφαίες επιλογές. Είναι υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και θερμίδες, αλλά προσφέρει πολύ καλά για την υγεία σας θρεπτικά συστατικά, κυρίως αντιοξειδωτικά. Μάλιστα, ο χυμός ροδιού έχει μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δύναμη από το κόκκινο κρασί και το πράσινο τσάι!

Τι ισχύει με τον πιο διαδεδομένο χυμό, εκείνον από πορτοκάλι;

Τα καλά νέα είναι πως ο χυμός πορτοκαλιού είναι γεμάτος με βιταμίνη C. Μερικοί χυμοί πορτοκαλιού μάλιστα στο εμπόριο είναι και εμπλουτισμένοι με ασβέστιο και βιταμίνη D, που είναι καλά για τα οστά σας. Ο χυμός πορτοκαλιού χωρίς ζάχαρη έχει λιγότερες θερμίδες από κάποιο χυμό μούρων, ή σταφυλιού. Το αρνητικό είναι είναι ότι έχει επίσης λιγότερες αντιοξειδωτικές ουσίες από ό,τι οι πιο σκουρόχρωμοι χυμοί, όπως εκείνοι από σταφύλι, βατόμουρο και ρόδι.

Πηγή: iatropedia

Υγεία

Η φυτοφαγική διατροφή κάνει καλό στην καρδιά

φυτοφάγοι

Οι άνθρωποι που κάνουν φυτοφαγική διατροφή, αλλά παράλληλα καταναλώνουν γλυκά, πλήρη δημητριακά, χυμούς-αναψυκτικά με ζάχαρη και άλλες λίγο-πολύ ανθυγιεινές τροφές, δεν έχουν κάποιο πρόσθετο όφελος για την καρδιά τους, σε σχέση με τους μη φυτοφάγους. Για να παρέχει πραγματική καρδιαγγειακή ωφέλεια η φυτοφαγία, σύμφωνα με μια νέα ελληνική επιστημονική έρευνα, πρέπει να συνοδεύεται από την κατανάλωση υγιεινών τροφών.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή βιοστατιστικής Δημοσθένη Παναγιωτάκο του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου της Αθήνας, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο πλαίσιο του ετήσιου διεθνούς συνεδρίου του Αμερικανικού Κολλεγίου Καρδιολογίας (το οποίο πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά λόγω του κορονοϊού), συσχέτισαν τις διατροφικές συνήθειες και την καρδιαγγειακή υγεία άνω των 2.000 ενηλίκων Ελλήνων σε βάθος τουλάχιστον δέκα ετών.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνδρες που έτρωγαν τις λιγότερες ζωικές τροφές, ήσαν κατά μέσο όρο 25% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν καρδιοπάθεια, σε σχέση με εκείνους που έτρωγαν τις περισσότερες. Αντίστοιχα, αν και σε μικρότερο βαθμό, ο κίνδυνος ήταν μειωμένος κατά 11% για τις γυναίκες που έτρωγαν τα λιγότερα ζωικά προϊόντα. Το καρδιαγγειακό όφελος ήταν ουσιαστικό όμως μόνο σε όσους, πέραν της προτίμησης στη φυτοφαγία, κατανάλωναν γενικότερα υγιεινές τροφές (δημητριακά ολικής άλεσης, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ελαιόλαδο, τσάι κ.α.), αποφεύγοντας τα ανθυγιεινά σνακ.

Διαφορές παρατηρήθηκαν ανάμεσα στα δύο φύλα, τόσο στις διατροφικές συνήθειες τους, όσο και στον σχετικό καρδιαγγειακό κίνδυνο. Γενικά, οι άνδρες στην Ελλάδα τρώνε πιο αραιά μέσα στη μέρα (κατά μέσο όρο τρεις φορές), ενώ οι γυναίκες συχνότερα (τέσσερις έως πέντε). Οι γυναίκες εμφανίζουν πιο μεγάλη σε σχέση με τους άνδρες αύξηση του καρδιαγγειακού κινδύνου, όταν κάνουν φυτοφαγική αλλά παράλληλα ανθυγιεινή διατροφή, αλλά και πιο μεγάλη μείωση του κινδύνου, όταν ακολουθούν με συνέπεια μια υγιεινή φυτοφαγία. Αυτό, κατά τον Δ. Παναγιωτάκο, σημαίνει ότι το «τσιμπολόγημα», στο οποίο ρέπουν περισσότερο οι γυναίκες, μπορεί να αποβεί ωφέλιμο, αρκεί να αφορά υγιεινές τροφές.

«Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι δεν είναι αρκετό να ακολουθεί κανείς απλώς μια φυτοφαγική διατροφή, προκειμένου να μειώσει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Είναι επίσης σημαντικό να εστιάσει κανείς σε συγκεκριμένες υγιεινές τροφές φυτικής προέλευσης, για να δει όφελος από άποψη μείωσης του καρδιαγγειακού κινδύνου», δήλωσε ο κ. Παναγιωτάκος. «Ακόμη και μια μικρή μείωση στην καθημερινή κατανάλωση ζωικών προϊόντων, ιδίως των λιγότερο υγιεινών, όπως τα κατεργασμένα προϊόντα κρέατος, συνοδευόμενη από μια αύξηση στις υγιεινές φυτικές τροφές, μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία», πρόσθεσε.