Υγεία

Μάθετε πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα

θερινή ώρα

Η θερινή ώρα μπορεί να έχει επιδράσεις οι οποίες παρατηρούνται πιο εύκολα σε κάποιους ανθρώπους απ' ότι σε άλλους.

Για να τις αποτρέψετε, είναι καλύτερο να εκτεθείτε στον ήλιο κατά την διάρκεια της ημέρας, να προσπαθήσετε να μην κοιμηθείτε μέσα στην ημέρα, και να διατηρήσετε τη συνηθισμένη ρουτίνα σας.

Έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές ενδιαφέρουσες μελέτες στο πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα. Όμως, καμία τους δεν κατέληξε σε οριστικά συμπεράσματα. Παρόλα αυτά είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η αλλαγή έχει διαφορετικές επιπτώσεις από άτομο σε άτομο και για κάποιους μπορεί να είναι ενοχλητικές.

Το ζήτημα της αλλαγής ώρας αποτελούσε πάντα ένα θέμα διαμάχης. Η πρακτική αυτή ξεκίνησε στην Ευρώπη κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο κύριος λόγος ήταν πως θα επέτρεπε την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η θερινή ώρα έρχεται το τέλος Μαρτίου για τους καλοκαιρινούς μήνες και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου για τους χειμερινούς.

Στη θεωρία σκοπό έχει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον ήλιο για να προαχθεί η εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι η ενέργεια που εξοικονομείται το πρωί, χρησιμοποιείται το απόγευμα. Ομοίως, οι εργαζόμενοι γίνονται λιγότερο παραγωγικοί όσο προσαρμόζονται. Ίσως τελικά να μην εξοικονομεί τόση ενέργεια όση πιστεύαμε!

Θερινή ώρα (Ώρα οικονομίας ηλιακού φωτός)

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι κουλτούρες που δεν έχουν ηλεκτρισμό έχουν όμοια ρουτίνα με αυτές που έχουν. Επίσης, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι πρόγονοί μας κοιμόντουσαν παρόμοια με εμάς τώρα. Αυτό σημαίνει ότι από τη φύση μας έχουμε όλοι παρόμοια μοτίβα ύπνου. 

Ο λόγος είναι πως όλα τα ζωντανά πλάσματα, ακόμη και τα πιο απλά, ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες τους σε κύκλους 24 ωρών. Σε αυτούς, καθοριστικοί παράγοντες είναι το φως και το σκοτάδι.

Το 2011, μια ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Γονιδιωματικής Ρύθμισης (CRG) στην Μπαρτσελόνα, ανακάλυψε ότι τα κύτταρα ξεχωρίζουν τη μέρα από τη νύχτα και αυτό είναι κρίσιμο για τη λειτουργία τους.

Αυτός ο κιρκάδιος ρυθμός ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-εγρήγορσης και όλες τις σχετικές λειτουργίες. Όταν αλλάζουν αυτοί οι κύκλοι προκαλείται ανισορροπία στο σώμα και μπορούν να υπάρξουν διάφορα προβλήματα. Το ανθρώπινο σώμα λατρεύει τις ρουτίνες καθώς το βοηθούν να λειτουργεί καλύτερα.

Οι επιδράσεις της θερινής ώρας

Η θερινή ώρα προκαλεί ένας είδος “τζετ-λαγκ”. Τζετ-λαγκ είναι το όνομα που έχουμε δώσει στη δυσφορία την οποία νιώθει ένα άτομο όταν ταξιδεύει σε ένα μέρος με διαφορετική ζώνης ώρας. Η θερινή ώρα μπερδεύει το σώμα προκαλώντας χάος. Η αλλαγή των ωρών δραστηριότητας και ξεκούρασης προκαλεί κόπωση, υπνηλία, και ευερεθιστότητα.

Κάποιοι άνθρωποι το βιώνουν περισσότερο από άλλους. Τα συμπτώματα, εξαιτίας της άμεσης επίδρασης της αλλαγής, είναι η αλλαγή στην έκκριση μελατονίνης. Αυτή είναι μια ορμόνη η οποία δρα ανάλογα με το ηλιακό φως.

Όταν υπάρχει περισσότερο φως, υπάρχει λιγότερη μελατονίνη. Από την άλλη, το σώμα παράγει περισσότερη όταν υπάρχει λιγότερο φως ώστε να επιφέρει ύπνο. Αυτή η πρακτική προκαλεί την απορρύθμιση της ορμόνης η οποία με τη σειρά της προκαλεί τα συμπτώματα που περιγράψαμε.

Άλλες επιπτώσεις

Η θερινή ώρα επηρεάζει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου. Μια μελέτη αναφέρει ότι αυτό κάνει τους ανθρώπους να χάνουν περίπου 60 λεπτά ύπνου τις πρώτες ημέρες και επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου κατά, περίπου, 10%.

Επίσης, άλλες αναλυτικές μελέτες σημειώνουν πως αυτή η πρακτική αυξάνει ελαφρώς τον αριθμό των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου (καρδιακή προσβολή). Με τη σειρά της, η αλλαγή που γίνεται το φθινόπωρο μειώνει αυτό το νούμερο.

Ακόμη, άλλη μελέτη υπογραμμίζει ότι, κατά τη διάρκεια των ημερών μετά τη θερινή ώρα, υπάρχει αύξηση των αυτοκτονιών. Επίσης, φαίνεται από έρευνες ότι εκείνη την περίοδο αυξάνεται ο αριθμός των τροχαίων και των εργατικών ατυχημάτων.

Υπάρχουν στατιστικές αποδείξεις οι οποίες δείχνουν ότι τη Δευτέρα που ακολουθεί την αλλαγή, τα εργατικά ατυχήματα είναι πιο σοβαρά από άλλες φορές.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι οι καρδιακές προσβολές, τα ατυχήματα, και ο αριθμός αυτοκτονιών αυξάνονται ελάχιστα. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ενδιαφέροντα δεδομένα τα οποία καλό είναι να έχετε κατά νου ώστε να σας ενθαρρύνουν να προσαρμοστείτε σε αυτή την αλλαγή με τον πιο υγιεινό τρόπο.

meygeia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιατί δεν πρέπει να τρως ποτέ σοκολάτα πριν τον ύπνο;

Καταπολεμήστε το άγχος και την κατάθλιψη με αυτά τα βότανα και τα αιθέρια έλαια

Υγεία

Κορωνοϊός: Μεταδίδουν τον ιό οι εμβολιασμένοι;

εμβόλιο κορωνοϊού

Τα ερευνητικά δεδομένα αλλά και τα στοιχεία από τον εμβολιασμό του γενικού πληθυσμού έχουν επιβεβαιώσει την υψηλή προστασία που εξασφαλίζουν τα εμβόλια έναντι της σοβαρής νόσησης και του κινδύνου θανάτου από COVID-19. Πράγματι, σημειώνουν οι Jennifer Juno και Adam Wheatley, ανώτεροι ερευνητές στο Ινστιτούτο Λοιμώξεων και Ανοσίας Peter Doherty και το Τμήμα Μικροβιολογίας και Ανοσολογίας του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης αντίστοιχα, τα ποσοστά ανοσίας κυμαίνονται αποδεδειγμένα από 50% (Sinovac) έως 95% (Pfizer/BioNTech).

Ωστόσο, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το πόσο αποτελεσματικά είναι τα εμβόλια κατά του κορωνοϊού SARS-CoV-2 στη μετάδοση του ιού, ιδίως μετά τις περιπτώσεις ανθρώπων που μολύνθηκαν μετά τον πλήρη εμβολιασμό τους. Τα συνεχώς ανανεούμενα επιστημονικά δεδομένα κινούνται σε αισιόδοξο μονοπάτι.

Μικρότερος κίνδυνος μετάδοσης από εμβολιασμένους

Μολονότι μελέτες σε ζώα είχαν από νωρίς επιβεβαιώσει ότι η ανοσοποίηση από τα εμβόλια κατά της COVID-19 μειώνει και τον κίνδυνο μετάδοσης, η αποτελεσματικότητα στους ανθρώπους διαπιστώθηκε μόλις πρόσφατα. Τον Απρίλιο, η Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας της Αγγλίας (Public Health England) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας μελέτης που συμπεριέλαβε πάνω από 365.000 νοικοκυριά με εμβολιασμένα και ανεμβολίαστα μέλη.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα εμβόλια των Οξφόρδης/Astra Zeneca και Pfizer/BioNTech μείωσαν τις πιθανότητες μετάδοσης του κορωνοϊού κατά 40-60%.

Άλλη μελέτη από το πρωτοπόρο στους εμβολιασμούς Ισραήλ, κατέληξε ότι στα 5.000 κρούσματα κορωνοϊού στον εμβολιασμένο πληθυσμό, το ιικό φορτίο στο ρινικό επίχρισμα ήταν σημαντικά χαμηλότερο από αυτό των ανεμβολίαστων διαγνωσμένων με τον ιό. Υπενθυμίζεται ότι η συγκέντρωση του ιού στη ρινική κοιλότητα είναι ευθέως ανάλογη με τον κίνδυνο μετάδοσης.

Τι αλλάζει και τι παραμένει μετά τον εμβολιασμό

Η μειωμένη διασπορά χάρη στα εμβόλια αναδεικνύεται σε ουσιαστικό όπλο στη μάχη για την ανοσία της αγέλης και την αναχαίτιση της πανδημίας. Παράλληλα, η διακοπή συρροών κρουσμάτων και η μείωση του ιού στην κοινότητα είναι απαραίτητα για τις ομάδες του πληθυσμού που σημείωσαν ασθενή ανοσολογική απόκριση ή δεν μπορούν ακόμα να προστατευτούν από τα εμβόλια όπως ανήλικοι, κάποιοι ηλικιωμένοι και ορισμένοι ασθενείς σε ανοσοκαταστολή.

Ωστόσο, ακόμη και η ανοσία από τον εμβολιασμό δεν είναι δια βίου. Με το ενδιαφέρον στραμμένο στον βραχύβιο χαρακτήρα των εμβολίων, οι επιστήμονες μελετούν την πορεία της ανοσίας σε εμβολιασθέντες κατά της COVID-19 αλλά και κατά πόσο προστατεύονται έναντι των μεταλλαγμένων στελεχών του ιού, ενίοτε πιο επικίνδυνων και μεταδοτικών. Ενδεικτικά, η αμερικανική φαρμακευτική εταιρεία Moderna αναπτύσσει νέα εμβόλια προσαρμοσμένα ειδικά για την αντιμετώπιση των μεταλλάξεων του κορωνοϊού SARS-CoV-2.

Τι πρέπει να έχουμε κατά νου λοιπόν; Με την πανδημία ακόμα να καλπάζει, έναν αξιοσημείωτο αριθμό κρουσμάτων και θανάτων καθημερινά, δεν πρέπει να χαλαρώνουμε και να ξεχνάμε ότι ο ιός βρίσκεται ακόμη ανάμεσά μας. Ούτως ειπείν, μέτρα προστασίας όπως η χρήση μάσκας και κοινωνικές αποστάσεις θα παραμείνουν κομμάτι της καθημερινότητάς μας ακόμη και μετά τον εμβολιασμό, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν θα χαίρουν ανοσολογικής προστασίας, φυσικά ή τεχνητά. Όπως επισημαίνουν άλλωστε οι ειδικοί «μικρότερος κίνδυνος μετάδοσης δεν σημαίνει καθόλου μετάδοση».

ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

Εργασιακό νομοσχέδιο: Σήμερα στις 12 η παρουσίαση - BINTEO

Lockdown: Σήμερα οι ανακοινώσεις για μετακινήσεις, απαγόρευση κυκλοφορίας και λιανεμπόριο

Έγκλημα στα Γλυκά Νερά: Μέλη σκληρής συμμορίας οι ληστές- βίντεο