Υγεία

Αλάτι: 5 εναλλακτικοί τρόποι για να το ελαττώσετε

Αλάτι

Το αλάτι είναι από τα βασικά αρτύματα που προσθέτουν γεύση στο φαγητό ωστόσο, η ποσότητα που καταναλώνουμε ημερησίως συνήθως υπερβαίνει αυτή που χρειάζεται ο οργανισμός μας με ό,τι δυσάρεστο αυτό συνεπάγεται. Πώς όμως μπορούμε να ελαττώσουμε το αλάτι που προσθέτουμε στα πιάτα μας χωρίς αυτά να γίνουν άνοστα;

Το αλάτι είναι η κοινή ονομασία του χλωριούχου νατρίου (NaCl). Το νάτριο είναι μεταλλικό στοιχείο – ηλεκτρολύτης που βοηθά μεταξύ άλλων στη ρύθμιση της λειτουργίας του νευρικού και μυικού συστήματος ενώ σε συνδυασμό με το κάλιο ισορροπεί τα επίπεδα υγρών στον οργανισμό. Ωστόσο, η ποσότητα που χρειάζεται για αυτές τις λειτουργίες είναι ελάχιστη (1-3γρ. την ημέρα), την οποία οι περισσότεροι υπερβαίνουν. Το σώμα μπορεί αφενός να αποβάλλει αρκετή ποσότητα νατρίου που δε χρειάζεται ωστόσο, η υπερκατανάλωση οδηγεί στην κατακράτηση υγρών, κάτι που κατ’ επέκταση συνεπάγεται και αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Στις σύγχρονες κοινωνίες, η υπέρβαση της κατανάλωσης αλατιού είναι συνήθης δεδομένου ότι στην αγορά κυκλοφορούν αρκετά επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν αλάτι όπως π.χ. σνακ και fast food, αλλαντικά, χυμοί και σούπες, σάλτσες, καρυκεύματα κ.ά. Θεωρώντας δεδομένο ότι αν θέλετε να περιορίσετε το αλάτι στην καθημερινή διατροφή σας αποφεύγετε την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων, στο μαγείρεμα το υποκαθιστάτε διατηρώντας τις γευστικές ισορροπίες χωρίς να υπερβείτε τις ποσότητες που χρειάζεστε.

*Χρησιμοποιείστε μπαχαρικά ή άλλα υλικά που μπορεί να προσθέσουν γεύση στα πιάτα σας όπως π.χ λεμόνι, ξίδι, κρασί, φρέσκα ή αποξηραμένα μυρωδικά, ρίζες (όπως το σκόρδο ή το τζίντζερ) κ.ά. Μαύρο πιπέρι, κανέλα, κουρκουμάς, φρέσκος βασιλικός, πιπερίτσες τσίλι, χυμός λεμονιού, είναι μερικές μόνο επιλογές που θα εμπλουτίσουν τη γευστική σας παλέτα με λιγότερο αλάτι σε αυτή.
*Δώστε βήμα στα καλά λιπαρά στον πάγκο της κουζίνας σας. Καβουρδισμένοι ξηροί καρποί και αβοκάντο, ελαιόλαδο, σόγια κ.ά προσθέτουν γεμάτη γεύση στα φαγητά.

*Θωρακίστε και σοτάρετε τα φαγητά σας. Πρόκειται για διαδικασίες που αναδεικνύουν τη φυσική γλύκα αρκετών λαχανικών και τη γεύση κρεατικών, πουλερικών και ψαριών. Αν ωστόσο προτιμάτε το μαγείρεμα στον ατμό, στο σερβίρισμα ραντίστε το φαγητό σας με λίγο αρωματισμένο ελαιόλαδο και χυμό λεμονιού ή λάιμ.

*Αν καταναλώνετε πολύσπορο ψωμί θυμηθείτε ότι περιέχει μια σεβαστή ποσότητα αλατιού όχι μόνο για ενίσχυση της γεύσης του αλλά και για να φουσκώσει η ζύμη σωστά. Οπότε, μπορεί να είναι μια πιο υγιεινή επιλογή συγκριτικά με το λευκό ψωμί ωστόσο, δεν είναι η καλύτερη.

*Προτιμήστε εποχικές πρώτες ύλες για να απολαμβάνετε τις γευστικές τους ιδιότητες στο έπακρο.
Πηγή: olivemagazine.gr

Υγεία

Κορωνοϊός: Που οφείλονται οι επικίνδυνες θρομβώσεις

θρόμβωση

Μια σημαντική ανακάλυψη πραγματοποίησαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Ιατρικής και Επιστημών Υγείας RCSI (Royal College of Surgeons in Ireland) στο Δουβλίνο, η οποία εξηγεί τους μηχανισμούς πίσω από τον σχηματισμό επικίνδυνων έως μοιραίων θρομβώσεων στο αίμα ασθενών με COVID-19, ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο για εύρεση νέων στοχευμένων θεραπειών πρόληψης.

Για τη μελέτη τους που δημοσιεύεται στο Journal of Thrombosis and Haemostasis και η οποία αποτελεί συνέχεια των ερευνών μελετών που είχαν αναδείξει τις θρομβώσεις ως σημαντική αιτία θανάτου σε ασθενείς με COvid-19, οι ερευνητές ανέλυσαν αιματολογικά δείγματα ασθενών με COVID-19 από τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου Beaumont στο Δουβλίνο.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι επικίνδυνοι θρόμβοι στο αίμα οφείλονται σε διαταραχές στην ισορροπία μεταξύ του παράγοντα πήξης του αίματος von Willebrand (vWF) και του ρυθμιστή του ADAMTS13.

Συγκεκριμένα, στους ασθενείς με κορωνοϊό τα επίπεδα της γλυκοπρωτεΐνης vWF ήταν σημαντικά υψηλότερα σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου και, αντιστρόφως, τα επίπεδα του αντιθρομβωτικού ενζύμου ADAMTS13 χαμηλότερα. Επίσης, παρατηρήθηκαν επιπλέον αλλαγές σε πρωτεΐνες που προκάλεσαν τη μείωση του ADAMTS13.

«Τα ευρήματά μας ρίχνουν φως στους μηχανισμούς που εμπλέκονται στον σχηματισμό θρόμβων σε ασθενείς με COVID-19, στοιχεία ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπειών», σχολίασε ο Δρ Jamie O’Sullivan, ερευνητής και Λέκτορας στο Ιρλανδικό Κέντρο Αγγειακής Βιολογίας του Πανεπιστημίου RCSI.

«Μολονότι περαιτέρω έρευνα θα προσδιορίσει αν θεραπείες με στόχο την αποκατάσταση στις ισορροπίες των παραγόντων ADAMTS13 και VWF θα αποδειχθούν μια επιτυχημένη προσέγγιση, είναι σημαντικό να συνεχίσει εν γένει η αναζήτηση νέων θεραπειών για ασθενείς με COVID-19. Πολλοί άνθρωποι ανά τον κόσμο θα εξακολουθήσουν να μην έχουν πρόσβαση στα εμβόλια κατά της συγκεκριμένης νόσου, επομένως είναι σημαντικό να υπάρχουν αποτελεσματικές θεραπείες για όλους αυτούς αλλά και όσους εμφανίζουν νέες λοιμώξεις», κατέληξε ο Δρ O’Sullivan.

Πηγή: ygeiamou.gr

 

Διαβάστε επίσης:

Κρητικός επιχειρηματίας: Αυτοκτονία με δύο σφαίρες...

Ηράκλειο: Θα μετανιώνει για καιρό αυτό που έκανε