Πολιτισμός

Το πρώτο μουσείο Καζανόβα στη Βενετία

μουσείο καζανόβα

Kατάσκοπος, στρατιώτης, φιλόσοφος και ποιητής. Εξαίρετο μαθηματικό μυαλό που έγραψε 42 βιβλία – από την Ιστορία της Πολωνίας ως το πρώτο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας. Εργάστηκε ως γραφέας ενός καρδιναλίου και διέπρεψε ως επαγγελματίας τζογαδόρος πριν τεθεί υπό τον προστασία ενός Βενετού ευγενή. Πόσοι γνωρίζουν όμως τις ιδιότητες αυτές του Τζάκομο Καζανόβα, όταν όλη του η προσωπικότητα και η δράση έχουν επισκιαστεί από τη θρυλική φήμη του ως γυναικοκατακτητή; Πιο κοντά στο πραγματικό πρόσωπο του τέκνου του Διαφωτισμού και του πολυταξιδεμένου άνδρα επιχειρεί να μεταφέρει τους επισκέπτες το πρώτο μουσείο που άνοιξε προ ημερών στη Βενετία και είναι αποκλειστικά αφιερωμένο σε εκείνον, 220 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Στο Παλάτσο Πεζάρο Παπαφάβα στο Καναρέτζο οι επισκέπτες δεν θα εντρυφήσουν στις σεξουαλικές κατακτήσεις του Καζανόβα, που σύμφωνα με τη μαρτυρία του ήταν περί τις 120, αλλά θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μερικές από τις σπουδαίες προσωπικότητες με τις οποίες συναναστρεφόταν, όπως ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, ο Βολταίρος, ο Βενιαμίν Φρανγκλίνος και η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ, ερωμένη του Λουδοβίκου ΙΕ’ της Γαλλίας.

Οι επισκέπτες του μουσείου δεν θα πρέπει να περιμένουν ότι θα βρεθούν μπροστά σε αναρίθμητα αντικείμενα μέσα σε προθήκες. Οι υπεύθυνοι – σύμφωνα με τον εμπνευστή του μουσείου και μέγα θαυμαστή του Καζανόβα, Κάρλο Παρόντι - έχουν επιλέξει λιγοστά βιβλία και ορισμένα ακόμη εκθέματα, τα οποία είναι καλά τεκμηριωμένα. Εκείνο που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον – δεδομένου ότι οι ιθύνοντες θέλησαν να δημιουργήσουν έναν χώρο ελκυστικό για όλους – είναι ότι ο επισκέπτης μεταμορφώνεται ο ίδιος σε Τζάκομο Καζανόβα με τη βοήθεια γυαλιών εικονικής πραγματικότητας κι έτσι του δίνεται η ευκαιρία να μπει στη θέση του διάσημου καρδιοκατακτήτη και να «ζήσει» τις περιπέτειες του. Εκτός αυτού μια εφαρμογή για έξυπνα κινητά ολοκληρώνει την ιδιαίτερη αυτή εμπειρία και επισημαίνει στους επισκέπτες τα σημεία εντός της Βενετίας που συνδέονται με τη ζωή και τη δράση του Καζανόβα.

Το Μουσείο Καζανόβα στη Βενετία μπορεί να είναι το πρώτο, δεν θα είναι και το τελευταίο αφιερωμένο σε εκείνον. Στα τέλη του 2018 προγραμματίζονται τα εγκαίνια ενός πανομοιότυπου μουσείου στην Πράγα, εκεί που ο διάσημος τυχοδιώκτης πέθανε βυθισμένος στην κατάθλιψη στη Βοημία, ενώ εργαζόταν ως βιβλιοθηκάριος στην υπηρεσία του κόμη του Waldstein. Πριν βεβαίως φτάσει εκεί είχε φυλακιστεί ως χαρτοκλέφτης και βλάσφημος και είχε αποδράσει. Αναγκασμένος να ζει μακριά από τη γενέτειρα του ταξίδεψε σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη κερδίζοντας τα προς το ζην είτε μέσω του τζόγου, είτε από τις προσφορές γοητευτικών γυναικών τις οποίες αποπλανούσε και εν συνεχεία εγκατέλειπε είτε επειδή είχε χρέη, είτε για να γλιτώσει από την οργή των επίσημων συντρόφων τους.

Μια ακόμη κινητή εκδοχή του μουσείου θα ταξιδέψει σε πόλεις τις οποίες επισκέφθηκε ο Καζανόβα όπως η Αγία Πετρούπολη, το Παρίσι και το Λονδίνο, ενώ δεν αποκλείεται να φιλοξενηθεί και σε μη σχετιζόμενες πόλεις όπως η Νέα Υόρκη και το Τόκιο.

Πολιτισμός

Παιανία: Σπουδαίο μνημείο αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη

Παιανία - γυναικείες μορφές

Κατά την πρόσφατη αρχαιολογική σωστική έρευνα στο οικόπεδο ιδιοκτησίας του δήμου Παιανίας, επί της οδού Παλαιοπαναγιάς, όπου πρόκειται να ανεγερθεί το Νέο Δημαρχείο Παιανίας, εντοπίσθηκε επιτύμβιο ναόσχημο μνημείο από λευκό μάρμαρο, το οποίο ήταν στημένο σε νεκροταφείο του αρχαίου δήμου της Παιανίας Καθύπερθεν, στα ΝΔ του λόφου Κατσουλέρθι.

Το μνημείο σώζεται αποσπασματικά, θραυσμένο σε δυο τμήματα.

Εικονίζονται δυο αντικριστές γυναικείες μορφές σε φυσικό μέγεθος: στη δεξιά πλευρά η νεκρή καθισμένη σε περίτεχνο δίφρο (κάθισμα), στηρίζει τα πόδια της σε χαμηλό υποπόδιο. Είναι ενδεδυμένη με διάφανο ιωνικό χιτώνα και ιμάτιο.

Στην αριστερή πλευρά, μπροστά στη νεκρή, στέκεται η θεραπαινίδα της, στηρίζοντας με θλίψη το κεφάλι της με το αριστερό χέρι. Το θέμα της παράστασης είναι τυπικό στα επιτύμβια ανάγλυφα του 4ου αι. π.Χ. και συναντάται στην εντοιχισμένη επιτύμβια στήλη στον Ι.Ναό της Αγίας Παρασκευής στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας, στην στήλη της Ηγησούς από το νεκροταφείο του Κεραμεικού (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) και στην στήλη της Μνησαρέτης από την Βελανιδέζα (Γλυπτοθήκη Μονάχου).

Η απόδοση​ των μορφών στο επιτύμβιο της Παιανίας σχεδόν ολόγλυφων εντυπωσιάζει και χρονολογεί το μνημείο στην περίοδο πριν ο Δημήτριος Φαληρέας απαγορεύσει δια νόμου (317 π.Χ.) την κατασκευή πολυτελών ταφικών μνημείων.

Το ανάγλυφο μεταφέρθηκε προς φύλαξη και συντήρηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας. Η ανασκαφή εξελίσσεται και είναι πιθανόν να εντοπισθούν και άλλα θραύσματά του. Στο οικόπεδο ανασκάπτονται επίσης κατάλοιπα και άλλων εποχών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αθήνα: Αρχαία κεφαλή που απεικονίζει τον Θεό Ερμή βρέθηκε στην οδό Αιόλου

Πολυτελής έκδοση για τους θησαυρούς της Ελεύθερνας

Περιφέρεια Κρήτης: Επανατυπώνει το Κρητικό Λεξιλόγιο του Ιωάννη Κονδυλάκη