Πολιτική

Δέκα προτάσεις κατέθεσε η Γεννηματά στο συμβούλιο πολιτικών αρχηγών

gennimata_0.jpg

Τις δέκα προτάσεις που έχει επεξεργαστεί και ανακοινώσει το ΠΑΣΟΚ για την άμεση αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος κατέθεσε η Φώφη Γεννηματά στο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Οι προτάσεις προβλέπουν:
1. Το Προσφυγικό είναι Παγκόσμιο Πρόβλημα, όχι μόνο Ευρωπαϊκό έτσι η ΕΕ θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στην Ελλάδα. Η κοινοτική αλληλεγγύη πρέπει να εκφραστεί άμεσα.
Όμως για μια βιώσιμη και μόνιμη λύση του προσφυγικού απαιτείται, με απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, μια Διεθνής Διάσκεψη για την ανάληψη πρωτοβουλιών επίλυσης της κρίσης και αντιμετώπισης των προβλημάτων.
Η κατανομή των προσφύγων πρέπει να μην αφορά μόνο τις χώρες-μέλη της Ε.Ε., αλλά και άλλες «Ασφαλείς» χώρες, με την ανάλογη διεθνή οικονομική βοήθεια ώστε να προστατεύονται αποτελεσματικά οι πρόσφυγες.
2. Δέσμευση της Τουρκίας για την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης-Ευρωπαϊκός Έλεγχος.
Η Τουρκία οφείλει να λάβει αυστηρά μέτρα για την αποτροπή εισόδου στην επικράτειά της παράτυπων μεταναστών που αναζητούν πρόσβαση στην Ε.Ε. κυρίως μέσω Ελλάδας.
Παράλληλα πρέπει να περιφρουρήσει τις ακτές της και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα κυκλώματα παράνομης διακίνησης προσφύγων-μεταναστών.
Η δημιουργία ασφαλούς οδού για επαρκή αριθμό προσφύγων, θα σταματήσει τα ταξίδια του θανάτου προς τη χώρα μας.
Η Ε.Ε. πρέπει να συστήσει ad hoc μηχανισμό παρακολούθησης -με την συμμετοχή της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ- για τον διαρκή έλεγχο εφαρμογής της συμφωνίας Ε.Ε.-Τουρκίας.
3. Δημιουργία ευρωπαϊκής συνοριοφυλακής και ακτοφυλακής και συνεργασία του ΝΑΤΟ με σαφές πλαίσιο και επιχειρησιακούς κανόνες που σέβονται τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.
Την σύσταση για Ευρωπαϊκή συνοριοφυλακή/ακτοφυλακή έχει εγκρίνει το πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Επιτροπή, θα πρέπει να την υποστηρίξει με προϋποθέσεις ως προς την λειτουργία της.
4. Αναθεώρηση Κανονισμού Δουβλίνου II
Στη βάση των αρχών της αλληλεγγύης απέναντι στους πρόσφυγες, με θεσμική μορφή και όχι προσωρινό χαρακτήρα.
Προετοιμασία εν όψει σχετικής πρότασης της Επιτροπής.
5. Σχεδιασμός για την προσωρινή παραμονή προσφύγων στην Ελλάδα.Θέσπιση Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου της Κυβέρνησης, για την διαχείριση της κρίσης.
Τακτική ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για τις εξελίξεις.·Η Ελλάδα αποδέχεται το μερίδιο της στην υποδοχή και εγκατάσταση προσφύγων. Σύμφωνα με την ποσόστωση που έχει αποφασίσει η Επιτροπή, της αναλογεί το 1,90% του συνολικού αριθμού των προσφύγων.
Η υπέρβαση αυτού του ποσοστού δημιουργεί προβλήματα και για την υποστήριξη και ένταξη των προσφύγων και στην κοινωνική συνοχή.Η φιλοξενία των προσφύγων που υπερβαίνουν τον αριθμό νοείται μόνο ως απολύτως προσωρινή με σκοπό την γρήγορη μετεγκατάσταση σε άλλα κράτη μέλη σύμφωνα με τα ποσοστά που τους αναλογούν.·
Διασπορά των προσφύγων σε συνεννόηση με ΚΕΔΕ και την κατάλληλη αξιοποίηση χώρων του Δημοσίου.
Μέτρα υποστήριξης για τις περιοχές που υποδέχονται πρόσφυγες.
· Συντονισμός με κράτη του Βαλκανικού διαδρόμου και έλεγχοι των ροών.
· Διαχωρισμός των προσφύγων με τους παράτυπους μετανάστες.
Εφαρμογή της νομοθεσίας για τα προαναχωρησιακά κέντρα παράτυπων μεταναστών και την επαναπροώθηση στις πατρίδες τους.
Επιμερισμός της ευθύνης με επιχειρησιακή και οικονομική συμβολή της Frontex.
Διεκδίκηση Επάρκειας Χρηματοδότησης/Ενίσχυσης
Η Ελλάδα δέχεται ιδιαίτερα μεγάλο βάρος ως χώρα πρώτης εισόδου των προσφύγων στην Ε.Ε.
Θα πρέπει να αξιοποιήσει τα άρθρα των Συνθηκών για έκτακτη οικονομική ενίσχυση της χώρας, για την Υγεία, Πρόνοια, Εκπαίδευση των προσφύγων, αλλά και τις τοπικές οικονομικές συνέπειες λόγω της εισόδου μεγάλων αριθμών προσφύγων.
Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση θα πρέπει να διατεθεί με ΣΥΝΘΗΚΕΣ-ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΠΛΗΡΟΥΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ.
Ειδικότερα απαιτούνται μέτρα στήριξης και για όσες περιοχές αποδειχθούν ότι δέχονται ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΛΗΓΜΑ από τις μεταναστευτικές/προσφυγικές ροές.
7. Η δράση της Ε.Ε. για την ομαλή διαχείριση των προσφυγικών ροών.
· Οι πρόσφυγες δεν πρέπει να εγκλωβιστούν στην Ελλάδα ούτε σε άλλο κράτος μέλος. Η ΕΕ οφείλει να παρέχει τις προϋποθέσεις για την προστασία αλλά και την ένταξη τους στις ευρωπαϊκές κοινωνίες σύμφωνα με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Ο εγκλωβισμός προσφύγων σε μια χώρα παραβιάζει τα δικαιώματα τους.
Μέχρι την ολοκλήρωση του μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης η ΕΕ οφείλει να επιμερίσει τους πρόσφυγες συνυπολογίζοντας τη διαθεσιμότητα κρατών - μελών να υπερβούν το ποσοστό που τους αναλογεί και μοιράζοντας το υπόλοιπο υποχρεωτικά στα λοιπά κράτη μέλη.
Σε χώρες-μέλη που αρνούνται να εφαρμόσουν τις αποφάσεις, να ενεργοποιηθούν οι ρυθμίσεις για επιβολή κυρώσεων.
· Αύξηση του αριθμού των προσφύγων που περνούν από τα σύνορα της ΠΓΔΜ και υποδομές προσωρινής φιλοξενίας στις χώρες του Βαλκανικού Διαδρόμου.
· Κοινές δράσεις φύλαξης των συνόρων στον Βαλκανικό Διάδρομο με συμμετοχή της χώρας μας και συμβολή της Frontex.
· 'Αμεση υλοποίηση Ευρωπαϊκού Σχεδίου Δράσης για επιστροφές μεταναστών.
8. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΙΒΩΤΟΣ
Σχέδιο σωτηρίας παιδιών προσφύγων «Κιβωτός». Η κυβέρνηση οφείλει να πιέσει την ΕΕ για την ταχύτατη ανάληψη πρωτοβουλιών για τη σωτηρία των παιδιών των προσφύγων. Την καλούμε να στηρίξει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ (που έχει κατατεθεί στην προσύνοδο των ευρωπαίων σοσιαλιστών ηγετών στη Μάλτα) για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «Κιβωτός» που προβλέπει την επανεγκατάσταση οικογενειών προσφύγων και ευάλωτων ατόμων με προσφυγικό προφίλ σε ευρωπαϊκές πόλεις απευθείας από την Τουρκία. Για τον σκοπό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί και η πρόταση των πλωτών hot spot.
9. Αντιμετώπιση Μονομερών μέτρων εις βάρος της Ελλάδας.
Συμπεριφορές όπως αυτές της Αυστρίας πρέπει να αντιμετωπίζονται όχι με επικοινωνιακές κινήσεις, αλλά ουσιαστικές διεθνείς πρωτοβουλίες της Ελλάδας. Η χώρα μας πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για περιφερειακές συναντήσεις με στόχο την εξειδίκευση-εκτέλεση των αποφάσεων της Ε.Ε.
Για την περίπτωση μονομερών κινήσεών τους σε βάρος μας (π.χ. κλείσιμο συνόρων) που παραβιάζουν τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, η Ελλάδα πρέπει να προβεί σε κινήσεις διεθνούς νομικής και πολιτικής προστασίας της (όπως και των προσφύγων).
10. Δημιουργία μόνιμου συστήματος επανεγκατάστασης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει σχετική Πρόταση. Πολλές χώρες μέλη διαφωνούν.
Η Ελλάδα πρέπει να είναι σταθερά θετική!

Πολιτική

Διαβουλεύσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου

Ηλεκτρική διασύνδεση

Διαβουλεύσεις μεταξύ των Διαχειριστών των Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Ελλάδας και Αιγύπτου για την επιλογή της καταλληλότερης επιλογής για τη διασύνδεση των δύο χωρών με υποβρύχιο καλώδιο, είναι το επόμενο βήμα σε συνέχεια της υπογραφής μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των υπουργών Ενέργειας των δύο χωρών, Κώστα Σκρέκα και Mohamed Shaker τις προηγούμενες ημέρες στην Αθήνα.

Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ - ΜΠΕ στελέχη του ΑΔΜΗΕ, ο ρόλος του Διαχειριστή είναι κατά κύριο λόγο να διασφαλίσει ότι το έργο θα κατασκευαστεί με τεχνικές προδιαγραφές που εγγυώνται την διαλειτουργικότητα με το ελληνικό σύστημα, χωρίς να αποκλείεται εκ των προτέρων και επιχειρηματική συμμετοχή σε αυτό. Όπως είναι γνωστό, για τη διασύνδεση των δύο χωρών έχουν προταθεί και έχουν περιληφθεί στο δεκαετές πρόγραμμα του ευρωπαϊκού οργανισμού των διαχειριστών ενέργειας (Entso-e) δύο έργα: το GREGY Interconnector της ELICA (όμιλος Κοπελούζου) ισχύος 3.000 μεγαβάτ και Greece-Africa Power Interconnector της εταιρείας Κυκλαδικά Μελτέμια (όμιλος Eunice) ισχύος 2.000 μεγαβάτ.

Βασικός στόχος είναι η εκμετάλλευση της φθηνής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στην Αίγυπτο και η προώθηση της στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω Ελλάδας. "Η Ανατολική Μεσόγειος μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να διαμορφωθεί ως μια εναλλακτική πηγή ενέργειας για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είτε μιλάμε για φυσικό αέριο -το οποίο θα μπορεί να μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα και από εκεί προς το ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου- είτε μιλάμε για ηλεκτρική ενέργεια η οποία θα μπορεί να παράγεται, πάλι στη Βόρεια Αφρική σε πολύ συμφέρουσες, σε ιδανικές θα έλεγα, συνθήκες και να μεταφέρεται μέσω ενός καλωδίου, πάλι, από την Αίγυπτο στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας", ανέφερε σχετικά ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης σε δηλώσεις του την Πέμπτη κατά την προσέλευσή του στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες.

Σημειώνεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας Γιώργος Ιωάννου μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο την περασμένη εβδομάδα, έθεσε μια ακόμη διάσταση ως προς την ωφελιμότητα του έργου. Συγκεκριμένα, ανέφερε το γεγονός ότι η Αίγυπτος βρίσκεται σε διαφορετική χρονική ζώνη από την Ελλάδα, που σημαίνει ότι η παραγωγή από τα φωτοβολταϊκά είναι διαθέσιμη σε διαφορετικό χρονικό πλαίσιο από την ελληνική.

Υπενθυμίζεται ότι οι βάσεις για την υπογραφή της συμφωνίας τέθηκαν κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Κάιρο τον Ιούνιο, στο πλαίσιο της οποίας ο κ. Σκρέκας συναντήθηκε με τον κ. Shaker και συζήτησε τα σχέδια για ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών.

Το μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ των δύο υπουργών, προβλέπει τη σύσταση ομάδας εργασίας υψηλού επιπέδου που θα αναλάβει τα επόμενα βήματα για την μελέτη, αδειοδότηση και υλοποίηση του έργου.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

Σεισμός - Αρκαλοχώρι: Έφτασαν οι πρώτες προκάτ αίθουσες στο Γυμνάσιο (φωτο)

Διαθήκη Μίκη Θεοδωράκη: Τι αφήνει στη Μαργαρίτα - Τι όρους βάζει

 

ESPA BANNER