Οικονομία

Χατζηδάκης: Ελεύθερος ανταγωνισμός στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Ανανεωσιμες Πηγες Ενέργειας

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα πάψουν να είναι ρυθμισμένη αγορά και θα περάσουν σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού, μετά από μια μεταβατική περίοδο κατά την οποία θα συνεχιστούν οι μειοδοτικοί διαγωνισμοί για τον καθορισμό των εγγυημένων τιμών απορρόφησης της «πράσινης» ενέργειας.

Αυτό προκύπτει από την τοποθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα για την αποτίμηση του υφιστάμενου πλαισίου των διαγωνιστικών διαδικασιών για τα έργα ΑΠΕ (η ισχύς του οποίου εκπνέει στο τέλος του έτους) και τη χάραξη της διάδοχης κατάστασης.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Πριν από 10-15 χρόνια, έπρεπε να δοθούν ισχυρά κίνητρα στις ΑΠΕ για να τις γνωρίσουν οι επενδυτές και να τοποθετηθούν σε αυτόν τον τομέα. Από τότε τα πράγματα άλλαξαν πολύ, και στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα. Οι ΑΠΕ είναι βασικός μοχλός της παραγωγής ενέργειας και θα γίνουν ακόμα περισσότερο. Μια θετική προσαρμογή για τον χώρο έχει γίνει το τελευταίο διάστημα με την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων. Θα προχωρήσουμε και σε δεύτερο 'κύμα' απλοποίησης σε συνεργασία με την αγορά. Υπάρχει μια πλημμυρίδα αιτήσεων για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ. Εάν υλοποιηθούν όλα, θα έχουμε ΑΠΕ που θα καλύπτουν στο πολλαπλάσιο τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι οι ΑΠΕ θα πρέπει να πάψουν να είναι ρυθμισμένη αγορά. Θα πρέπει σταδιακά να αρχίσουν να λειτουργούν όπως και στις περισσότερες (αν όχι σε όλες) τις χώρες της Ευρώπης. Λόγω του Target Model, θα περάσουμε σε ένα καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού με ό,τι αυτό συνεπάγεται, με σεβασμό στους κανόνες, τις δεσμεύσεις μας έναντι στην Ε.Ε., με βάση τις προβλέψεις του Συντάγματος. Μας ενδιαφέρει να στηρίξουμε τους παραγωγούς, αλλά μας ενδιαφέρουν ασφαλώς και οι τιμές που πληρώνει η βιομηχανία και ο μέσος καταναλωτής. Δεν είναι ανεκτό η Ελλάδα να έχει την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε.. Θεωρώ ντροπή το ότι είμαστε οι τελευταίοι που δεν έχουμε εφαρμόσει το Target Model. Θα προχωρήσουμε παράλληλα σε μια περαιτέρω διευκόλυνση της αδειοδότησης, αίροντας τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια, αλλά και σε έναν εξορθολογισμό της αγοράς. Διαγωνισμοί θα υπάρχουν μεταβατικά, στη συνέχεια όμως θα περάσουμε πλήρως στις προβλέψεις του Target Model. Αυτό σημαίνει μακροπρόθεσμες συμβάσεις μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών (PPA) και ό,τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου βιομηχανία και καταναλωτές έχουν χαμηλότερες τιμές και οι παραγωγοί έχουν κέρδη. Αυτή είναι η πολιτική κατεύθυνση».

Η γενική γραμματέας του ΥΠΕΝ, Αλεξάμδρα Σδούκου, έκανε λόγο για σαφώς θετική αποτίμηση του υφιστάμενου διαγωνιστικού πλαισίου. Όπως είπε «στην περίοδο 2018-2020 'κλείδωσαν' τιμές αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί συνολικής ισχύος 2,7 GW, ενώ παρατηρήθηκε και σημαντική υποχώρηση των τιμών, ακολουθώντας βέβαια και την ευρύτερη τάση απομείωσης του κόστους παραγωγής». Όπως υπογράμμισε, βασικός άξονας του νέου σχεδίου (που θα πρέπει να ετοιμαστεί άμεσα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να σταλεί στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. ώστε να εγκριθεί πριν την 1η Ιανουαρίου 2021 και να μην υπάρχει θεσμικό κενό) είναι να διασφαλίζεται χαμηλότερο κόστος ενέργειας, επ' ωφελεία του τελικού καταναλωτή. «Συμφωνούμε όλοι όμως, ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη και είναι απαραίτητη μια μεταβατική περίοδος που θα επιτρέψει στον κλάδο των ΑΠΕ να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που θα δημιουργήσει το Target Model, ώστε η μετάβαση στο νέο περιβάλλον λειτουργίας να γίνει ομαλά και να μην ανακόψει την ισχυρή δυναμική του τομέα».

Στη σύσκεψη συμμετείχαν, ο επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Θανάσης Δαγούμας, ο διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, Γιώργος Ιωάννου, ο διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ) Γιάννης Γιαρέντης, καθώς και εκπρόσωποι των θεσμικών φορέων του κλάδου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Οικονομία

Google - Twitter: «Άλμα» στα κέρδη το πρώτο τρίμηνο το 2021

twitter google

Τα έσοδα του Twitter εμφάνισαν σημαντική αύξηση 37% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, φτάνοντας τα 1,28 δισεκατομμύρια δολάρια, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προήλθε από διαφημίσεις (1,14 δισεκατομμύρια δολάρια).

Οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του που βλέπουν διαφημίσεις, αυξήθηκαν κατά 13% την ίδια περίοδο, φθάνοντας τα 211 εκατομμύρια. Σε μεγάλο βαθμό η αύξηση των χρηστών (κατά πέντε εκατομμύρια) προήλθε από χώρες άλλες πλην των ΗΠΑ.

Από την άλλη, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, η εταιρεία υποχρεώθηκε να εμφανίσει ζημιές 537 εκατ. δολ. στο τρίτο τρίμηνο φέτος (έναντι κερδών 29 εκατ. δολ. στο τρίτο τρίμηνο του 2020), επειδή κατέβαλε 809,5 εκατ. δολ. για να διευθετήσει μια νομική διαμάχη με μετόχους της από το 2016, οι οποίοι την είχαν κατηγορήσει ότι παραπλανούσε τους επενδυτές σχετικά με τον αριθμό των χρηστών της πλατφόρμας.

Πάντως, η μετοχή του Twitter, το οποίο εδρεύει στο Σαν Φρανσίσκο, κινήθηκε ανοδικά στο αμερικανικό χρηματιστήριο μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου.

Αδιανόητα ποσά και πάλι για την Google

Από την άλλη, εντυπωσιακά οικονομικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου – υψηλότερα των αναμενομένων – ανακοίνωσε η Alphabet, μητρική εταιρεία της Google, προερχόμενα κυρίως από τις διαφημίσεις στη δημοφιλέστερη στον κόσμο μηχανή διαδικτυακής αναζήτησης και στο YouTube. Μέσα από αυτές τις πλατφόρμες η Google πουλάει περισσότερες διαδικτυακές διαφημίσεις από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στον κόσμο, ενώ ακολουθεί στη δεύτερη θέση το Facebook.

Τα καθαρά κέρδη της Alphabet αυξήθηκαν κατά 68% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, φθάνοντας τα 18,94 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τα έσοδα της αυξήθηκαν κατά 41% στα 65,12 δισεκατομμύρια δολάρια, πάνω από τις προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street.

Ειδικότερα τα διαφημιστικά έσοδα φετινού γ’ τριμήνου της Google αυξήθηκαν κατά 43% στα 53,13 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα έσοδα από τη μονάδα υπολογιστικού “νέφους” Google Cloud αυξήθηκαν κατά 45% στα 4,99 δισ. δολ., αλλά το επιχειρηματικό αυτό τμήμα συνεχίζει να εμφανίζει ζημιές, καθώς έχει να ανταγωνιστεί σκληρά τις προπορευόμενες σε αυτόν τον τομέα Amazon και Microsoft.

Η Alphabet ανακοίνωσε επίσης ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021 το προσωπικό των εταιριών της ξεπέρασε συνολικά τους 150.000 εργαζόμενους, από 132.000 πριν ένα χρόνο. Η εταιρεία σχεδιάζει νέες επενδύσεις σε γραφεία για να “βολέψει” το συνεχώς αυξανόμενο εργατικό δυναμικό της.

Παρά πάντως τα τόσο θετικά οικονομικά αποτελέσματα, η μετοχή της εταιρείας κινήθηκε ελαφρώς καθοδικά στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Από την άλλη, η μετοχή της Alphabet έχει εμφανίσει μεγαλύτερη άνοδο από το τέλος του 2020 μέχρι σήμερα (περίπου 57%) σε σχέση με άλλες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, όπως η Microsoft (άνοδος 39%), το Facebook (20%) και η Amazon (μόνο 2%).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Aπάτες σε ηλεκτρονικές συναλλαγές: Πώς να προστατευτείτε

Αίγυπτος: Ρομπότ συνελήφθη ως ύποπτος κατασκοπείας

Πλανήτης Άρης: Ακούστε τους ήχους του!

ESPA BANNER