Οικονομία

Διπλό επίδομα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τον Δεκέμβριο

Επίδομα

Διπλό επίδομα θα λάβουν οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τον μήνα Δεκέμβριο σύμφωνα με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Εργασίας στην Βουλή.

Η προσαύξηση καταβάλλεται άπαξ προκειμένου τα ευάλωτα νοικοκυριά να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις έκτακτες συνθήκες που προκαλεί η πανδημία.

Πέραν αυτού με την τροπολογία προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις – εργοδότες των οποίων αναστέλλεται η λειτουργία τους δύναται:
 

Να θέτουν υποχρεωτικά σε αναστολή, τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους που έχουν προσληφθεί έως και την 4η Νοεμβρίου 2020

Να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων των εργαζομένων τους που έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή για το μήνα Νοέμβριο 2020

Οι επιχειρήσεις – εργοδότες που ανήκουν σε πληττόμενους κάδους δύναται:

- Να θέτουν σε αναστολή ή να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζόμενων που ήδη έχουν τεθεί σε αναστολή

- Να θέτουν για πρώτη φορά σε αναστολή συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζόμενων (εφόσον έχουν προσληφθεί εως και 4/11/2020)

Οι εργαζόμενοι των παραπάνω επιχειρήσεων λαμβάνουν: ι) την προβλεπόμενη αποζημίωση ειδικού σκοπού η οποία ορίζεται κατ αναλογία των ημερών αναστολής των συμβάσεων εργασίας με βάση υπολογισμού το ποσό των 800 ευρώ που αντιστοιχεί σε 30 ημέρες ιι) πλήρη ασφαλιστική κάλυψη επι του ονομαστικού μισθού

Η αποζημίωση ειδικού σκοπού είναι αφορολόγητη και ακατάσχετη.

Οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν σε κλάδους που πλήττονται και τους παρέχεται η δυνατότητα να θέτουν σε αναστολή η να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων εργασίας μπορούν να εντάσσουν στον Μηχανισμό ΣΥΝ – ΕΡΓΑΣΙΑ εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις δεν έχουν τεθεί σε αναστολή.

Η τροπολογία περιλαμβάνει επίσης και την εξαγγελία του υπουργείου για αποπληρωμή ασφαλιστικών εισφορών αυτοαπασχολούμενων, αγροτών κ.α. που προέκυψαν από την εκκαθάριση του 2019 σε 5 αντί 2 δόσεις.

Οικονομία

Οικονομία: Χαλαρώνει η θηλιά των πλεονασμάτων

Αγορές

Μείωση των δημοσιονομικών στόχων από το 3,5% του ΑΕΠ που είχαμε προ κορονοϊού ως υποχρέωση έως το 2022 και αναμονή για τη χαλάρωση του στόχου για την ετήσια μείωση του χρέους περιλαμβάνει το βασικό σενάριο του οικονομικού επιτελείου για τη μετά τον κορονοϊό εποχή.

Στην παρούσα φάση ο στόχος που θα πρέπει να επιτευχθεί είναι να συγκρατηθούν οι δαπάνες στα όρια που έχει θέσει ο Προϋπολογισμός, ή περίπου εκεί. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει σταδιακά η οικονομία να πάρει μπρος (αυτό ξεκίνησε με το άνοιγμα του λιανεμπορίου) και παράλληλα να αποφευχθεί ένα τρίτο κύμα πανδημίας, που θα έφερνε ένα τρίτο lockdown της οικονομίας.

Σε δεύτερη φάση θα πρέπει να συνεχίσει η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που θα κάνουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και ανθεκτική, θέμα που στην παρούσα φάση είναι ζητούμενο για όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Σε τρίτη φάση θα πρέπει η Ελλάδα να αξιοποιήσει τα κονδύλια ύψους 32 δισ. ευρώ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και Ανάκαμψης, με στόχο να πετύχει αφενός την ανάκαμψη της οικονομίας μετά τα μέσα του χρόνου, αφετέρου να πείσει τους εταίρους της ότι θα έχει σταθερά υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ, για την επόμενη 10ετία, όπως προβλέπει και η ΤτΕ.

Το πιο "αδύνατο" σημείο των δημόσιων οικονομικών, το χρέος, μετά και την οριζόντια αναθεώρηση του ύψους του ΑΕΠ από την ΕΛΣΤΑΤ τον περασμένο Οκτώβριο και του δανεισμού της Ελλάδας για τις ανάγκες της πανδημίας, στο τέλος του 2020 εκτοξεύτηκε στο 208% του ΑΕΠ. Ωστόσο αναμένεται ότι θα ξεκινήσει από φέτος μια σταθερή πορεία αποκλιμάκωσης (στον Προϋπολογισμό προβλέπεται ότι στο τέλος του χρόνου θα μειωθεί στο 199,5%). Προς το παρόν κανείς μέχρι τώρα δεν έχει αμφισβητήσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, αφού έχει πολύ χαμηλές χρηματοδοτικές ανάγκες μέχρι το 2032. Ταυτόχρονα, οι αγορές συνεχίζουν να μας δανείζουν με ιστορικά χαμηλά επιτόκια, με τη βοήθεια και της συμμετοχής της Ελλάδας στο έκτακτο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ. Επιπλέον, η αύξηση που είχε το 2020 σε σύγκριση με το 2019 ήταν συμβατή με τις ευρωπαϊκές αποφάσεις για αύξηση των δαπανών με στόχο την κάλυψη αναγκών της πανδημίας.

Αν, λοιπόν, το 2022 το χρέος μπει σε σταθερά καθοδική πορεία μετά την πανδημία και η Ελλάδα πείσει ότι βαδίζει σε μονοπάτι υψηλής και διατηρήσιμης ανάπτυξης, είναι πολύ πιθανό να απαλλαγεί τον επόμενο χρόνο από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας που είχε από το 2018 και να μείνει μόνο στις διαδικασίες ελέγχου του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, όπως και οι υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. Ήδη η Ελλάδα αντιμετωπίζεται όπως και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ και οι τρίμηνες αξιολογήσεις της οικονομίας γίνονται πια σε εξαμηνιαία βάση, όπως ανέφερε η έκθεση για την 8η αξιολόγηση.

Το πιο μεγάλο κέρδος είναι η αναμενόμενη αναθεώρηση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% του ΑΕΠ στο επίπεδο που πρότεινε από την αρχή το ΔΝΤ, δηλαδή περίπου στο 1,5%-2% του ΑΕΠ −όταν επανέλθουν οι δημοσιονομικοί κανόνες−, αφού όλες οι χώρες της Ε.Ε. θα συνεχίσουν να έχουν προβλήματα και το 2022 και ίσως και το 2023.

Διαβάστε επίσης:

Τι ισχύει για αυξήσεις μισθών και επίδομα επιστημόνων

Επίδομα Θέρμανσης: Φέτος θα κυμαίνεται από 80 έως 650 ευρώ