Κρήτη

Ο Κουράκης στη συνεδρίαση για το Εδαφικό Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης των νήσων και Κρήτης

γιάννης κουράκης

Στην πρώτη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας για την κατάρτιση του Εδαφικού Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης των νήσων Αιγαίου και Κρήτης που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2021 μέσω τηλεδιάσκεψης, συμμετείχε ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (Π.Ε.Δ) Κρήτης κ. Γιάννης Κουράκης.

Η ομάδα εργασίας συνεδρίασε υπό την προεδρία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γ. Πλακιωτάκη, με τη συμμετοχή κυβερνητικών στελεχών, του Προέδρου της Συντονιστικής Επιτροπής Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης κ. Κ. Μουσουρούλη, του Δντος Συμβούλου της ΔΕΗ κ. Γ Στάσση, των Περιφερειαρχών και των Προέδρων των ΠΕΔ των Περιφερειών Βορείου & Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης.

Έργο της ομάδας εργασίας είναι η έγκριση και ο καθορισμός της διαδικασίας ενημέρωσης αλλά και ο συντονισμός των συμμετεχόντων και των εμπλεκόμενων φορέων για την κατάρτιση του Εδαφικού Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης(ΕΣΔιΜ) των νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης.

Ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης δημιουργήθηκε προκειμένου να υπάρξει  άμβλυνση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων αλλά και στήριξη των τοπικών κοινωνιών εξαιτίας της μετάβασης των περιφερειών και των περιοχών της χώρας μας που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα στερεά και ορυκτά καύσιμα( πχ λιγνίτη και πετρέλαιο) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να επιτευχθεί ο στόχος προς την κλιματική ουδετερότητα μέσω της μείωσης των ρύπων και των εκπομπών διοξειδίων του άνθρακα σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία αλλά και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. 

Μέχρι σήμερα στο σχέδιο δίκαιης μετάβασης έχουν ενταχθεί οι περιοχές της Δυτ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, ενώ έχει δημιουργηθεί και το ειδικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης -με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους-  για τη χρηματοδότηση μιας σειράς δράσεων προκειμένου να στηριχθούν οι περιοχές που επηρεάζονται περισσότερο από τον «πράσινο μετασχηματισμό» και να αποφευχθεί η αύξηση των περιφερειακών ανισοτήτων.

Συνολική Αντιμετώπιση των Προκλήσεων

Ο Γιάννης Κουράκης στην τοποθέτησή του επεσήμανε τη σημασία της διαδικασίας αυτής για την Κρήτη μιας και το ηλεκτρικό σύστημα του νησιού μας στηρίζεται κατά βάση σε τρεις ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (μονάδες σε Αθερινόλακο-Λασίθι, Λινοπεράματα-Ηράκλειο και Ξυλοκαμάρα-Χανιά) με καύσιμο μαζούτ και πετρέλαιο.

Τόνισε δε ότι είναι σκόπιμο να δημιουργηθεί έγκαιρα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα περιλαμβάνει μια συνολική αντιμετώπιση των προκλήσεων εξαιτίας της ενεργειακής μετάβασης της Κρήτης σε πιο καθαρές και φιλικές για το περιβάλλον μορφές ενέργειας.

Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης έθεσε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων και παραμέτρων που θα προκύψουν από τη σταδιακή απεξάρτηση της Κρήτης από τις ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ ενώ αναφέρθηκε ειδικότερα:

-          στην ανάγκη τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική

-          ποιος είναι ο σχεδιασμός για τις τρείς υφιστάμενες μονάδες παραγωγής ενέργειας στην Κρήτη. Θα παραμείνουν σε εφεδρεία;

Θα τερματίσουν τη λειτουργία τους οριστικά και θα αποξηλωθούν;

-           να υπάρξει διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους ΟΤΑ στο καίριο ζήτημα της αξιοποίησης των εκτάσεων μετά την παύση της λειτουργίας των μονάδων αυτών

-          η ανάπτυξη των ΑΠΕ στο νησί μας να γίνει σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες, τους φορείς και τους ΟΤΑ της Κρήτης στη βάση ενός πλαισίου με κοινωνικό πρόσημο και με σεβασμό στο περιβάλλον

-          να υπάρξει ανταποδοτικότητα από τις ΑΠΕ προς τους πολίτες

-          να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν στοχευμένα προγράμματα και δράσεις για τις περιοχές και τους κατοίκους τους, που φιλοξενούν τις μονάδες της ΔΕΗ ως ελάχιστη αναγνώριση στην μέχρι σήμερα επιβάρυνση που υφίστανται

-          και κυρίως να στηριχθεί το ανθρώπινο δυναμικό των μονάδων που θα επηρεαστεί από την ενεργειακή μετάβαση

Τέλος ο Γιάννης Κουράκης δήλωσε ότι η ΠΕΔ Κρήτης θα συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία διαβούλευσης για το Εδαφικό Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης προκειμένου να υπάρξουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την  κοινωνία της Κρήτης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ηράκλειο: Τον Απρίλιο ο διαγωνισμός αξιοποίησης για το λιμάνι

Ηράκλειο: Δικάζονται στο αυτόφωρο για την επίθεση στο γραφείο Αυγενάκη

Μάρτης: O πρώτος μήνας της Άνοιξης και τα παρατσούκλια του

Κρήτη

Ηράκλειο

Ηράκλειο: Παρουσία Πλακιωτάκη η συζήτηση για την παραχώρηση του λιμανιού - Τι ζητάει ο δήμος

Λιμάνι Ηρακλείου

Τις θέσεις και τις διεκδικήσεις της Δημοτικής Αρχής Ηρακλείου αναφορικά με την επικείμενη παραχώρηση του λιμανιού σε επενδυτές, εξέφρασε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 19 Απριλίου, διαδικτυακά, παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και του Διευθύνοντα Συμβούλου του ΟΛΗ Μηνά Παπαδάκη.

Συγκεκριμένα, ο Δήμαρχος,  σχετικά με όσα πρέπει να διεκδικήσει ο Δήμος Ηρακλείου, ανέφερε μεταξύ άλλων:

«1.       Την ταχύτατη ολοκλήρωση της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης.

2.         Την δέσμευση του Υπουργείου για την έγκριση της ίδρυσης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στο οποίο θα υπαχθούν τόσο η διαχείριση του μη παραχωρουμένου Ενετικού Λιμένα όσο και η παραχώρηση του καφέ ΜΑΡΙΝΑ, των κτιρίων του Θεατρικού Σταθμού και πρώην ΚΤΕΛ, και το πρώην Λιμενικό Περίπτερο.

3.         Την ενημέρωση του Δήμου για τα υπό αξιολόγηση επενδυτικά πακέτα που αφορούν στο λιμάνι του Ηρακλείου.

4.         Την διασφάλιση της προστασίας του θαλάσσιου και χερσαίου περιβάλλοντος καθώς και της κοινωνικής ζωής του τόπου.

5.         Την συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου Ηρακλείου ή του αναπληρωτή του  στη νέα διοίκηση του Λιμανιού.

6.         Τον προσδιορισμό αντισταθμιστικών οφελών προς τον Δήμο Ηρακλείου (ενδεικτικά  ποσοστό επί του τζίρου) και

7.         Διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων όλων των εργαζομένων σήμερα στο λιμάνι».

Ο Υπουργός από την πλευρά του δεσμεύτηκε εκ νέου για την μη παραχώρηση του Ενετικού Λιμένα ενώ υποσχέθηκε να εξετάσει άμεσα το θέμα της σύστασης Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου καθώς και των λοιπών  ζητημάτων που του ετέθησαν.

Συνολικά η θέση της Δημοτικής Αρχής Ηρακλείου για την αξιοποίηση του Λιμανιού:

Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο διαχρονικά με την ζωή της πόλης των 5+1 πολιτισμών, τμήμα της οποία αποτελεί.

Είναι ένα σημαντικό ελληνικό λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος. Ταυτόχρονα όμως, είναι η σημαντικότερη εμπορική πύλη της Κρήτης και ένας κρίσιμος βραχίονας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Ηρακλείου.

Λόγω των εξελίξεων στην παγκόσμια οικονομία και τις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και λόγω της δυναμικής που αναπτύσσεται στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, το λιμάνι του Ηρακλείου, δύναται να συμβάλει περαιτέρω στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας, ΚΑΙβέβαια, στην ανάπτυξη της πόλης του Ηρακλείου και της Κρήτης.

Θεωρούμε ότι η ανάπτυξη του λιμανιού του Ηρακλείου που είναι ενταγμένο στο «Κεντρικό δίκτυο» των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, πρέπει να αναφέρεται:

  1. στην εγγύτητα του στο μεγάλο πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης του Ηρακλείου, που επιβάλει την κάλυψη-εξυπηρέτηση συγκεκριμένων αναγκών των πολιτών για μετακίνηση, ναυταθλητισμό, αναψυχή και ελεύθερα προσβάσιμους χώρους,
  2. στην γειτνίαση του με σημαντικά ιστορικά μνημεία, γεγονός που επιβάλει την φυσική προστασία τους, την ανάδειξη της ιστορικότητας και της σημασίας τους και την αξιοποίηση τους ως τοπικό «συμβολικό» κεφάλαιο».
  3. στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της (τακτικής) επιβατηγού ναυτιλίας, με εκσυγχρονισμό των υποδομών, βελτίωση της εξυπηρέτησης και ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών,
  4. στην δημιουργία-λειτουργία ενός σύγχρονου και ευμεγέθους υδατοδρομίου, που θα συνδέει το Ηράκλειο με κάθε “άκρη” της Κρήτης αλλά και με τα νησιά του Αιγαίου και τη Πελοπόννησο, με προφανή οφέλη για τον τουρισμό και τις μεταφορές,
  5. στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας, με νέες ειδικές υποδομές (δημιουργία «σταθμού κρουαζιέρας») και εξωστρέφεια, για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών με έμφαση στην μεγέθυνση του οικονομικού της αντικειμένου για την πόλη και την σύνδεση της με την τοπική πρωτογενή παραγωγή και την ενδοχώρα.
  6. στην αναδιοργάνωση του εμπορευματικού λιμένα, με επέκταση των εγκαταστάσεων του, υιοθέτηση διεθνών προτύπων λειτουργίας, υψηλή αποτελεσματικότητα και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις για μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και εξάλειψη του θορύβου και της ρύπανσης,
  7. στην δημιουργία ενός σύγχρονου αλιευτικού καταφυγίου-ιχθυόσκαλας, για τις ανάγκες των επαγγελματιών αλιέων όλου του νησιού και την ανάπτυξη μιας νέας διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας στην πόλη μας,

Θεωρούμε αυτονόητο πως οτιδήποτε αναφέρεται σε ζητήματα εθνικής ασφάλειας έχει ρυθμιστεί από την Ελληνική Κυβέρνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ηράκλειο: Με "πρωτιά" και με τουρίστες VIP η κρουαζιέρα

Ηράκλειο: Στους φιναλίστ για το βραβείο "Κορυφαίο Λιμάνι της Ευρώπης"