Κόσμος

Γη: Πιο κοντά στα μεσάνυχτα οι δείκτες στο «Ρολόι της Αποκάλυψης»

roloi-tis-apokalupsis-arxeio.jpg

Κατά 30 δευτερόλεπτα πιο μπροστά μετακινήθηκαν την Πέμπτη οι δείκτες του «Ρολογιού της Αποκάλυψης», που δημιουργήθηκε το 1947 από επιστήμονες στον τομέα της ατομικής ενέργειας και το οποίο συμβολίζει πόσο κοντά στην καταστροφή του βρίσκεται ο πλανήτης μας.

Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα του περιοδικού BPA (Bulletin of the Atomic Scientists) -το οποίο ιδρύθηκε από επιστήμονες που βοήθησαν στην ανάπτυξη των πρώτων πυρηνικών όπλων στις ΗΠΑ- η κλιμάκωση της ρητορικής για τα  πυρηνικά της Βόρειας Κορέας, η κλιματική αλλαγή, οι τεταμένες σχέσεις ΗΠΑ - Ρωσίας και άλλοι παράγοντες, έφεραν το Ρολόι στα δύο λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα, για πρώτη φορά από το 1953.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, που το Ρολόι μετακινείται προς τα εμπρός.
Από τη δημιουργία του, το 1947, οι δείκτες του ρολογιού της Αποκάλυψης έχουν μετακινηθεί 20 φορές, φθάνοντας μόλις 2 λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα και το 1953, όταν οι ΗΠΑ αποφάσισαν να κατασκευάσουν τη βόμβα υδρογόνου.

Κόσμος

NASA: Ξεκίνησε η πολύχρονη «Οδύσσεια» του ρομποτικού σκάφους Lucy

NASA

Ξεκίνησε το ταξίδι της με επιτυχία η νέα φιλόδοξη αποστολή Lucy (Λούσι) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), που πρόκειται να κάνει εξερεύνηση για πρώτη φορά των πολυπληθών Τρωικών αστεροειδών κοντά στον Δία. Η εκτόξευση έγινε σήμερα από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ στη Φλόριντα, πάνω σε ένα μεγάλο πύραυλο «Ατλας 5» της United Launch Alliance (ULA).

Πρόκειται για μια πολύπλοκη αποστολή, που προετοιμαζόταν από τη NASA εδώ και χρόνια και η οποία θα απαιτήσει χειρισμούς υπερβολικά μεγάλης ακρίβειας λόγω των πολλών προγραμματισμένων «ραντεβού» της - περισσότερων από κάθε άλλη διαστημική αποστολή στο παρελθόν - με δυνητικά επικίνδυνους αστεροειδείς.

Το σκάφος θα πραγματοποιήσει ένα 12ετές ταξίδι στη διάρκεια του οποίου θα περάσει κοντά από οκτώ αστεροειδείς, οι περισσότεροι από τους οποίους θα είναι Τρωικοί. Πρόκειται για δύο ομάδες αστεροειδών με ονόματα από την «Ιλιάδα» του Ομήρου: μία πριν από τον Δία και μία μετά από αυτόν, παγιδευμένους αφενός από την ισχυρή βαρύτητα του μεγαλύτερου πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος και αφετέρου από τη βαρύτητα του Ήλιου. Η μία ομάδα αστεροειδών (με επίκεντρο το σημείο Λαγκράνζ L4 στο διάστημα) φέρει ονόματα Ελλήνων ηρώων του πολέμου της Τροίας και η άλλη (με επίκεντρο το σημείο Λαγκράνζ L5) ονόματα Τρώων.

Η κόστους σχεδόν ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων αποστολή - μια πραγματική διαστημική «Οδύσσεια» - θα επιτρέψει στους επιστήμονες να ρίξουν την πρώτη κοντινή ματιά σε αυτούς τους αστεροειδείς, οι οποίοι έχουν μια ποικιλία χρωμάτων από το γκρι έως το σκούρο κόκκινο και πιστεύεται ότι είναι απομεινάρια που ξέμειναν στο διάστημα μετά τον σχηματισμό του Δία, του Κρόνου και των άλλων μακρινών εξωτερικών πλανητών. Οι εν λόγω αστεροειδείς - που αριθμούν πάνω από 7.000 - δεν έχουν μελετηθεί ποτέ έως τώρα και μπορεί να είναι αρκετά διαφορετικοί από τους γνωστότερους και κοντινότερους αστεροειδείς μεταξύ 'Αρη - Δία.

Το μήκους περίπου 15 μέτρων σκάφος Lucy, το οποίο πήρε το όνομα του ομώνυμου γνωστού Αυστραλοπίθηκου ηλικίας 3,2 εκατομμυρίων ετών (που είχε ανακαλυφθεί στην Αιθιοπία το 1974) και συναρμολογήθηκε στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA, διαθέτει δύο μεγάλους ηλιακούς συλλέκτες πλάτους επτά μέτρων ο καθένας και τέσσερα επιστημονικά όργανα για να μελετήσει τη χημική σύνθεση, μάζα, θερμοκρασία και τοπογραφία των αστεροειδών, ενώ παράλληλα θα τους φωτογραφίσει.

Η «Λούσι» θα κάνει τον Απρίλιο του 2025 την πρώτη προσέγγιση αστεροειδούς - του «Ντοναλντγιόχανσον» (φέρει το όνομα του επιστήμονα που ανακάλυψε τον Αυστραλοπίθηκο Λούσι) στην κύρια ζώνη αστεροειδών μεταξύ Άρη - Δία, ενώ τον Αύγουστο 2027 θα προσεγγίσει τον πρώτο Τρωικό αστεροειδή, τον Ευρυβάτη με τους τέσσερις μικρούς δορυφόρους του. Θα ακολουθήσουν αρκετές ακόμη κοντινές διελεύσεις σε άλλους αστεροειδείς της ίδιας «οικογένειας», με την τελευταία προσέγγιση - στον αστεροειδή «Πάτροκλο» και το μικρότερο ταίρι του - να προγραμματίζεται για τον Μάρτιο του 2033.

Ειδήσεις σήμερα:

Ζερεφός: Η βροχόπτωση την Πέμπτη αντιστοιχεί στο 1/3 της ετήσιας βροχόπτωσης σε κάποιες περιοχές

Σεισμός στην Κρήτη: Σε αναμονή οι σεισμολόγοι για τυχόν μεγάλο μετασεισμό