Γιατί δε μπορούμε να αντισταθούμε στα μάτια των σκυλιών

κουτάβι

Δύσκολα μπορεί να αντισταθεί κανείς στα μάτια των σκυλιών, ιδίως των κουταβιών. Μια νέα βρετανο-αμερικανική επιστημονική έρευνα αποκαλύπτει πως το μυστικό βρίσκεται στο ότι -με το πέρασμα του χρόνου και προκειμένου να επικοινωνούν καλύτερα με τους ανθρώπους- η εξέλιξη χάρισε στα σκυλιά έναν μοναδικό μυ στα μάτια τους, που τους επιτρέπει να θυμίζουν μωρό και να «χειραγωγούν» τα ανθρώπινα συναισθήματα.

Η μελέτη, η πρώτη του είδους της, συνέκρινε την ανατομία και τη συμπεριφορά των σκύλων και των στενότερων συγγενών τους, των λύκων, αποκαλύπτοντας ότι ενώ οι μύες του προσώπου των δύο ειδών είναι παρόμοιοι, υπάρχει μόνο στα μάτια των σκύλων ένας μικρός μυς στα φρύδια τους, που τους επιτρέπει να παίρνουν ένα…ακαταμάχητο βλέμμα με τρόπο που οι λύκοι δεν μπορούν (αλλά, βέβαια, ποιός θα ήθελε να κοιτάξει για ώρα ένα λύκο στα μάτια…).

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την ψυχολόγο δρα Τζούλιαν Καμίνσκι του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), ανέφεραν ότι ο συγκεκριμένος μυς που σηκώνει τα φρύδια, κάνει τα σκυλίσια μάτια να φαίνονται μεγαλύτερα και να θυμίζουν πότε μωρό και πότε λυπημένο άνθρωπο. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτό γεννά στους ανθρώπους μια αντανακλαστική αντίδραση τρυφερότητας απέναντι στα σκυλιά, ιδίως τα κουτάβια.

«Υπάρχουν πειστικές ενδείξεις ότι τα σκυλιά ανέπτυξαν το συγκεκριμένο μυ στα μάτια τους μετά την εξημέρωση των λύκων από τους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να συνέβη ως συνέπεια των ασυνείδητων προτιμήσεων των ανθρώπων, που επηρέασαν την εξέλιξη των σκύλων μέσω της εξημέρωσης. Όταν οι σκύλοι κάνουν αυτή την κίνηση με τα μάτια τους, πυροδοτούν στους ανθρώπους μια ισχυρή επιθυμία να κοιτάνε τους σκύλους. Έτσι, αυτή η κίνηση με τα φρύδια θα έδωσε στους σκύλους ένα πλεονέκτημα και, μέσα από διαδοχικές γενιές, τα 'μάτια του μωρού' αποτέλεσαν ένα βασικό χαρακτηριστικό τους», δήλωσε η Καμίνσκι.

Η μόνη ράτσα σκύλων που δεν έχει αυτό τον μυ (τουλάχιστον από αυτές που μελετήθηκαν), είναι το σιβηρικό χάσκι, ένα από τα αρχαιότερα είδη σκύλων στον κόσμο. Δεν είναι σαφές πότε άρχισε η εξημέρωση των λύκων και η αργή εξέλιξη των τελευταίων σε σκύλους, αλλά πιθανώς η διαδικασία ξεκίνησε πριν από τουλάχιστον 33.000 χρόνια.

Ολοένα πιο ορατός και από την Ελλάδα ο νέος κομήτης NEOWISE

κομήτης

Ένας νέος κομήτης, ο C/2020 F3 (NEOWISE), ο οποίος προέρχεται από τα πιο μακρινά μέρη του ηλιακού συστήματός μας, πλησιάζει πλέον ολοένα περισσότερο τη Γη, χωρίς να αποτελεί κίνδυνο, καθώς θα περάσει σε ασφαλή απόσταση έως 103 εκατομμυρίων χιλιομέτρων, όταν αναμένεται να κάνει το κοντινότερο πέρασμά του από τον πλανήτη μας στις 22 Ιουλίου.

Ο διαμέτρου πέντε χιλιομέτρων κομήτης πέρασε στις 3 Ιουλίου το περιήλιό του, επιβιώνοντας από το κοντινό πέρασμά του από τον Ήλιο και, καθώς επιστρέφει στις εσχατιές του ηλιακού συστήματος, η πορεία του θα διασταυρωθεί με εκείνη της Γης. Σύμφωνα με το Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας, το πολύ κοντινό πλησίασμα στον Ήλιο σε απόσταση 44 εκατ. χλμ., είχε ως συνέπεια να «ψηθούν» τα εξωτερικά στρώματα του κομήτη και έτσι αέρια και σκόνη εκτινάχθηκαν από την παγωμένη επιφάνειά του, δημιουργώντας μία μεγάλη ουρά.

Σε όλον τον κόσμο, επαγγελματίες και ερασιτέχνες αστρονόμοι σπεύδουν να παρατηρήσουν τον κομήτη, πριν χαθεί στα βάθη του διαστήματος. Οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, οι οποίοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση ψηλά στην ατμόσφαιρα, κατάφεραν ήδη να τον φωτογραφήσουν.

Ο κομήτης, ο οποίος ανακαλύφθηκε φέτος τον Μάρτιο από το υπέρυθρο δορυφορικό τηλεσκόπιο NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer) της NASA, θα είναι έως τις 11 Ιουλίου ορατός ακόμη και με γυμνό μάτι στον σκοτεινό και καθαρό πολύ πρωϊνό ουρανό (περίπου μία ώρα πριν την ανατολή του Ήλιου), ενώ στη συνέχεια και έως τα μέσα Αυγούστου θα είναι ορατός πιο νωρίς τα βράδια.

Σύμφωνα με μετρήσεις Ελλήνων ερασιτεχνών αστρονόμων, το φαινόμενο μέγεθός του πιθανώς να είναι αρκετά φωτεινό για να τον κάνει ορατό διά γυμνού οφθαλμού και από τη χώρα μας. Σήμερα, ο κομήτης βρίσκεται στον αστερισμό του Ηνίοχου και σε λίγες ημέρες θα είναι πιο εύκολο να τον δει κανείς περίπου στις 5:30 στον βορειοανατολικό ουρανό και πριν δυναμώσει το λυκαυγές.