Ένας μικρός αστεροειδής θα περάσει ασυνήθιστα κοντά από τη Γη, αύριο

Αστεροειδής

Ένας -ευτυχώς μικρός- αστεροειδής θα περάσει ασυνήθιστα κοντά από τη Γη αύριο, Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για τον «2020 SW» που έχει μήκος πέντε έως δέκα μέτρα και θα πλησιάσει τον πλανήτη μας σε απόσταση 27.000 έως 28.00 χιλιομέτρων, πολύ πιο κοντά από ό,τι είναι το φεγγάρι.

Πάντως, δεν υπάρχει κίνδυνος να πέσει στη Γη, σύμφωνα με τους επιστήμονες του Κέντρου Μελετών Κοντινών στη Γη Αντικειμένων (CNEOS) του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA.

Η Σελήνη βρίσκεται σε μία μέση απόσταση 384.000 χιλιομέτρων από τη Γη (ή περίπου 30 φορές το μέγεθος του πλανήτη μας) και, συγκριτικά, ο αστεροειδής -ο οποίος ανακαλύφθηκε μόλις στις 18 Σεπτεμβρίου από αστεροσκοπείο της Αριζόνα- θα περάσει σε απόσταση περίπου όσο δύο φορές η Γη, ακόμη πιο κοντά από ό,τι κινούνται πολλοί μετεωρολογικοί και άλλοι γεωστατικοί δορυφόροι.

Η κοντινή προσέγγιση του «2020 SW» στη Γη -με ταχύτητα περίπου 28.000 χιλιομέτρων την ώρα, πιθανώς πάνω από την Αυστραλία ή τη Νέα Ζηλανδία- θα γίνει αύριο στις 14:00 ώρα Ελλάδας και θα έχει επιπτώσεις για τον αστεροειδή, καθώς η βαρύτητα του πλανήτη μας θα μεταβάλει την τροχιά του. Δεν αναμένεται να πλησιάσει ξανά τη Γη πριν τον Ιούνιο του 2029, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του JPL.

Ο αστεροειδής - ο οποίος ολοκληρώνει μία πλήρη περιφορά γύρω από τον Ήλιο κάθε 372 μέρες (το «έτος» του είναι λίγες ημέρες μεγαλύτερο από το γήινο)- θα γίνει φωτεινότερος όσο πλησιάζει τη Γη, αλλά δεν θα είναι ποτέ ορατός με γυμνό μάτι. Θα χρειάζεται έστω ένα μικρό τηλεσκόπιο διαμέτρου έξι έως οκτώ ίντσες για την παρατήρησή του και ο αστεροειδής, ο οποίος κινείται προς τον αστερισμό των Ιχθύων, θα φαίνεται σαν ένα πολύ αργά κινούμενο άστρο.

Έρευνα: Οι εξωγήινοι σε 1.000 άστρα μπορούν να δουν τη Γη ως εξωπλανήτη

εξωγήινοι

Αμερικανοί επιστήμονες υπολόγισαν ότι υπάρχουν περίπου 1.000 άστρα, αρκετά από αυτά με πλανήτες, από όπου οι εξωγήινοι (αν υπάρχουν) μπορούν να δουν από μακριά τη Γη ως εξωπλανήτη. Τα εν λόγω άστρα, παρόμοια με τον Ήλιο, βρίσκονται σε κατάλληλη θέση και αρκετά κοντινή απόσταση για να μπορεί κάποιος παρατηρητής σε αυτά όχι μόνο να εντοπίσει τον πλανήτη μας, αλλά και τα χημικά ίχνη της ζωής στη Γη.

Η νέα μελέτη, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια αστρονομίας Λάιζα Καλντενέγκερ του Πανεπιστημίου Κορνέλ και διευθύντρια του Ινστιτούτου Καρλ Σέιγκαν, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Monthly Notices» της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας, έκανε μια πρωτότυπη αντιστροφή, αντιμετωπίζοντας τη Γη ως εξωπλανήτη στα μάτια των τρίτων (εξωγήινων) και θέτοντας το ερώτημα «από πόσα αστρικά συστήματα είναι δυνατό κάποιες μορφές ζωής να ανιχνεύσουν εμάς, τα έμβια όντα στην επιφάνεια της Γης;».

Από 1.004 συστήματα άστρων, που βρίσκονται σε απόσταση έως 326 έτη φωτός από τη Γη, είναι η απάντηση, η οποία βασίστηκε στη «χαρτογράφηση» των κοντινών άστρων από τα διαστημικά τηλεσκόπια TESS (ΗΠΑ) και Gaia (Ευρώπη). Το κοντινότερο άστρο απέχει μόνο 28 έτη φωτός, ενώ μερικά από αυτά είναι από τα πιο φωτεινά άστρα στο γήινο νυχτερινό ουρανό, ορατά και με γυμνό μάτι.

Από τα 1.004 άστρα, περίπου το 5% είναι πολύ νεαρά σε ηλικία για να έχει εξελιχτεί νοήμων ζωή σε αυτά. Όμως το υπόλοιπο 95% ανήκουν στην κατηγορία των άστρων που θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή εδώ και εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια. Προς το παρόν, οι αστρονόμοι δεν ξέρουν πόσοι εξωπλανήτες βρίσκονται γύρω από αυτά τα 1.004 άστρα, ούτε πόσα από αυτά διαθέτουν συνθήκες φιλικές για ανάπτυξη ζωής (νερό, κατάλληλη θερμοκρασία κ.α.).

Οι αστρονόμοι έχουν επιβεβαιώσει έως τώρα την ύπαρξη 4.292 εξωπλανητών γύρω από 3.185 άστρα.