ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Απατεώνες πλανήτες: Κι όμως υπάρχουν και κινούνται χωρίς τροχιά στο απόλυτο σκοτάδι

Image
ΠΛΑΝΗΤΗΣ
 clock 13:53 | 28/12/2021
writer icon newsroom ekriti.gr

Οι αστρονόμοι βρήκαν δεκάδες εξωπλανήτες να περιφέρονται στον Γαλαξία μας χωρίς ένα γονικό αστέρι για να τους κρατήσει σε τροχιά ή και να τους φωτίσει.

Τουλάχιστον 70 τέτοιοι κοσμικοί νομάδες έχουν επιβεβαιωθεί, αλλά ο αριθμός μπορεί να φτάσει τους 170, λέει μια νέα μελέτη. Και το όνομα που τους έδωσε η επιστημονική κοινότητα; Απατεώνες!

Πρόκειται για πλανήτες που εντοπίστηκαν στον Γαλαξία περίπου 420 έτη φωτός από τη Γη, σύμφωνα με ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Nature Astronomy.

Τέτοιοι περιπλανώμενοι κόσμοι είναι αδύνατο να απεικονιστούν διότι βρίσκονται μακριά από οποιοδήποτε αστέρι που θα μπορούσε να τους φωτίσει ώστε να είναι ορατοί.

Δύσκολη η ανίχνευση τους

Ωστόσο, ερευνητές από το Εrgo Cosmic Dance στο Laboratoire d'Astrophysique de Bordeaux αναζήτησαν τις θερμικές υπογραφές τους και άλλους δείκτες που θα μπορούσαν να ανιχνευθούν από ευαίσθητες κάμερες σε μεγάλα τηλεσκόπια.

Ετσι τους εντόπισαν...

«Μετρήσαμε τις μικροσκοπικές κινήσεις, τα χρώματα και τη φωτεινότητα δεκάδων εκατομμυρίων πηγών σε μια μεγάλη περιοχή του ουρανού», είπε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Nuira Miret-Roig και συμπλήρωσε: «Αυτές οι μετρήσεις μας επέτρεψαν να αναγνωρίσουμε με ασφάλεια τα πιο αμυδρά αντικείμενα σε αυτήν την περιοχή, τους απατεώνες πλανήτες».

Στους αστερισμούς του Σκορπιού και του Οφιούχου

Δεδομένου ότι οι πλανήτες έχουν ηλικία μερικών εκατομμυρίων ετών και είναι ακόμα αρκετά νέοι δεν εκπέμπουν θερμότητα και υπέρυθρη ενέργεια. Παρόλα αυτά οι επιστήμονες που σαρώνουν τα πάντα εδώ και δύο δεκαετίες έχουν βρει τουλάχιστον 70 κόσμους συγκρίσιμους σε μέγεθος με τον Δία στους αστερισμούς του Σκορπιού και του Οφιούχου.

Άπιαστοι κόσμοι

H έλλειψη ακριβούς αριθμού των άπιαστων κόσμων που ανακαλύφθηκαν οφείλεται στην αβεβαιότητα σχετικά με τις ακριβείς μάζες τους.

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Νότιο Παρατηρητήριο, αντικείμενα που έχουν περίπου 13 φορές το μέγεθος του Δία είναι πιθανό να είναι «αποτυχημένα αστέρια» που ονομάζονται καφέ νάνοι.

Κρύβουν πολλά μυστικά

Λίγα άλλα είναι γνωστά για το πώς σχηματίζονται αυτοί οι πλανήτες και γιατί εκδιώχθηκαν από το μητρικό τους ηλιακό σύστημα, αλλά η μελέτη τους κρύβει μεγάλο ενδιαφέρον και σίγουρα πολλά μυστικά.

Τα μικροπλαστικά κατέλαβαν τη Γη, εντοπίστηκαν και στην τροπόσφαιρα