Ελλάδα

Η λίστα της Lloyd’s με τους Έλληνες εφοπλιστές που έχουν συναλλαγές με τη Βενεζουέλα

δεξαμενόπλοιο

Μεγάλη έκταση  παίρνει διεθνώς η ανάμιξη Ελλήνων πλοιοκτητών στη μεταφορά πετρελαίου από τη Βενεζουέλα παρά τους περιορισμούς-απαγορεύσεις  που έχει επιβάλει με απόφασή του ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ σε μία προσπάθεια να  προκαλέσει οικονομική ασφυξία στην κυβέρνηση του Νικόλα Μαδούρο την οποία θεωρεί μη νόμιμη.

Αμερικανικά και αγγλικά δημοσιεύματα αποκαλύπτουν συνεχώς νέα στοιχεία. Αρχικώς,  η αμερικανική κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα τα ονόματα τεσσάρων δεξαμενόπλοιων τα οποία δεν συμμορφώθηκαν με το αμερικανικό εμπάργκο στη Βενεζουέλα.  Πλοία που ανήκουν σε γνωστά ηχηρά διεθνώς ελληνικά εφοπλιστικά ονόματα, Γιώργος Προκοπίου, Ντίνος Μαρτίνος,  Νίκος Μουνδρέας  και Π.Κορώνης.

Σήμερα ήρθε να προστεθεί στη δημοσιοποίηση με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence στην οποία καταγράφονται  τα δεξαμενόπλοια, με βάση όχι τον αριθμό των πλοίων αλλά την χωρητικότητά τους, το λεγόμενο τονάζ τους, που προσέγγισαν τη Βενεζουέλα για να μεταφέρουν πετρέλαιο, τους τελευταίους 12 μήνες, περίπου.

Το σύνολο  της  χωρητικότητας ανέρχεται στους 29 εκατομμύρια τόνους. Το αξιοσημείωτο όμως είναι ότι, σύμφωνα με τη Lloyd’s  τα 23,7 εκατομμύρια τόνοι ανήκουν σε εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, ποσοστό 81,8%.

Στον κατάλογο έχουν καταγραφεί ονόματα και χωρητικότητες. Όπως διακρίνεται και στον πίνακα που δημοσιεύει το NM:

-Όμιλος Αγγελικούση 4,6 εκατομμύρια dwt

-Διαμαντής Διαμαντίδης  τέσσερα εκατομμύρια

-Οικογένεια Προκοπίου 3,5 εκατομμύρια τόνοι

-Οικογένεια Ντίνου Μαρτίνου  2,5 εκατ.

-Όμιλος εταιρειών Γιώργου Οικονόμου  2,3 εκατ.

-Όμιλος εταιρειών Νίκου Μουνδρέα με 1,758 εκατ.

-Όμιλος εταιρειών Θανάση Μαρτίνου με  1,745 εκατ.

-Οικογένεια Γκότση με, 1,1 εκατ.

-Οικογένεια Ανδρέα Μαρτίνου με 324.253 τόνους

-Άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες με 2,071 εκατομμύρια και

-Άλλοι πλοιοκτήτες με 5,3 εκατομμύρια τόνους.

Τα πλοία ανήκουν σε μονοβάπορες εταιρείες και δεν επηρεάζονται σε αυτή τη φάση τουλάχιστον οι όμιλοι. Οι πλοιοκτήτες αναμένεται να απαντήσουν σε όσα τους καταλογίζει η κυβέρνηση των ΗΠΑ και η όποια ζημιά υποστούν θα έχει να κάνει με το κάθε πλοίο ξεχωριστά και όχι στο σύνολο του στόλου τους.

Προς το παρόν οι αμερικανικές αρχές έχουν ανακοινώσει τα ονόματα τεσσάρων δεξαμενόπλοιων.

Ελλάδα

Μαζούτ και πίσσα από το κουφάρι του «Εξπρές Σάμινα»

Ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα»

Σε συναγερμό βρίσκονται ξανά το τελευταίο διάστημα οι κάτοικοι της Πάρου και η τοπική αυτοδιοίκηση, για άλλη μία φορά εξαιτίας της γνωστής και από κάθε άποψη απαράδεκτης πληγής του νησιού: Το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» εξακολουθεί να απειλεί, ακόμη και να καταστρέφει κατά τόπους το περιβάλλον της Πάρου, με τα πετρελαιοειδή που διαρρέουν από τις δεξαμενές του. Κι αυτό συμβαίνει σήμερα, με το «Εξπρές Σάμινα» να βρίσκεται στο βυθό, κομμένο στα δύο, τα τελευταία 20 χρόνια.

Βίντεο και φωτογραφίες από τις παραλίες πλησίον του ναυαγίου πιστοποιούν, πέραν πάσης αμφισβήτησης, ότι η μόλυνση έχει πάψει να είναι ένας ενδεχόμενος κίνδυνος. Είναι πλέον ορατή δια γυμνού οφθαλμού. Στην επιφάνεια της θάλασσας εμφανίστηκαν πετρελαιοκηλίδες, ενώ στα βράχια κοντινών παραλιών ξεβράστηκε πίσσα. Τα σαφή αυτά ίχνη της μόλυνσης από το «Εξπρές Σάμινα» παρατηρούνται από τις 12 Ιουνίου.
Ήδη, η Εισαγγελία Πρωτοδικών έχει δώσει εντολή να κινηθεί η νομική διαδικασία κατά παντός υπευθύνου. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει αναλάβει μεν την ευθύνη, ωστόσο, το πάνδημο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Πάρου είναι να τεθεί ένα τέλος σε αυτή την, επώδυνη και πολλαπλώς επιζήμια για το νησί, υπόθεση.