Υγεία

Οι υπερωρίες μας... μικραίνουν τη ζωή και ναι, οι Έλληνες εργαζόμενοι δουλεύουν περισσότερο

υπερωρίες

Κόντρα στα στερεότυπα, οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα δουλεύουν περισσότερες ώρες από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2018. Δυστυχώς, πριν βιαστείτε να νιώσετε δικαιωμένοι από αυτά τα αποτελέσματα, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας και τις συνέπειες που μπορεί να έχει όλη αυτή η εργατικότητα για την υγεία σας. Νέα ερευνητικά ευρήματα δείχνουν ότι εκτός από τον ελεύθερο χρόνο μας, οι υπερωρίες ενδέχεται να περιορίζουν και την ίδια τη ζωή μας.

Οι υπερωρίες μπορούν να προκαλέσουν εγκεφαλικό επεισόδιο

Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Stroke της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, οι υπερωρίες μπορούν σε βάθος χρόνου να δημιουργήσουν καρδιαγγειακά προβλήματα.

Οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα που αφορούσαν περισσότερους από 140.000 εργαζόμενους στη Γαλλία, οι οποίοι έχουν απασχοληθεί για τουλάχιστον έξι μήνες. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που αφορούσε την υγεία και την εργασιακή τους ζωή και οι επιστήμονες ανέλυσαν τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για να εξετάσουν πιθανές συνδέσεις μεταξύ του ωραρίου εργασίας και της κατάστασης της υγείας των ατόμων.

Συνολικά 1224 από τους συμμετέχοντες είχαν βιώσει εγκεφαλικό επεισόδιο – και φαίνεται πως οι εργασιακές τους συνήθειες δεν ήταν άμοιρες ευθυνών. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι που δούλευαν δέκα ώρες την ημέρα επί τουλάχιστον 50 ημέρες το χρόνο είχαν 29% περισσότερες πιθανότητες να πάθουν εγκεφαλικό σε σχέση με τους υπόλοιπους. Μάλιστα, αν αυτές οι υπερωρίες συνεχίζονταν για περισσότερα από δέκα χρόνια, το ποσοστό επιπλέον κινδύνου σκαρφάλωνε στο 45%!

«Η σύνδεση των μακροχρόνιων υπερωριών με τα εγκεφαλικά επεισόδια ήταν πιο ισχυρή μεταξύ των ατόμων κάτω των 50 ετών», σημειώνει ο επικεφαλής της έρευνας Δρ. Alexis Descatha. «Ως γιατρός θα συστήνω στους ασθενείς μου να εργάζονται λιγότερο και σκοπεύω να ακολουθήσω και ο ίδιος τη συμβουλή μου».

Οδηγός επιβίωσης μετά τη λήξη του οκταώρου

Αν και η συγκεκριμένη έρευνα δεν αναφέρει τις αιτίες που καθιστούν τη δεκάωρη εργασία επικίνδυνη για την υγεία μας, προηγούμενες μελέτες μπορούν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πού έγκειται το πρόβλημα. Όταν περνάμε τόσο μεγάλο μέρος της ζωής μας στο γραφείο, τείνουμε να αναπτύσσουμε ανθυγιεινές συνήθειες, να κινούμαστε λιγότερο και να βιώνουμε υψηλότερα επίπεδα στρες.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν συνθήκες που αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων.

Τα βασικότερα μέτρα αυτοπροστασίας που μπορείτε να λάβετε σε πρώτη φάση συνδέονται άμεσα με τη φροντίδα του εαυτού σας. Εκτός από τη διατροφή και την άσκηση, μην ξεχνάτε να ενισχύετε και την ψυχική σας υγεία. Αφιερώστε πέντε λεπτά το πρωί για να κάνετε διαλογισμό, προσπαθήστε να αδειάσετε το μυαλό σας στη διαδρομή προς το σπίτι ώστε να μην σκέφτεστε τη δουλειά και στον ήδη περιορισμένο ελεύθερό χρόνο σας και, αν αισθανθείτε πως πιέζεστε περισσότερο από ό,τι αντέχετε, απευθυνθείτε σε έναν ειδικό.

Τέλος, όσο δύσκολη και αν είναι η εποχή που διανύουμε, θυμηθείτε ότι η υγεία σας είναι σημαντικότερη από οτιδήποτε άλλο. Συζητήστε με τους προϊστάμενούς σας στη δουλειά το ενδεχόμενο μείωσης του ωραρίου σας και, αν δεν υπάρχει άλλη λύση, προσπαθήστε να βρείτε μια εργασιακή συνθήκη που να σας ταιριάζει περισσότερο.

Υγεία

Έρευνα - γαλακτοκομικά: Δεν αυξάνουν αλλά μειώνουν τον καρδιαγγειακό κίνδυνο

γαλακτοκομικά

Χαράς ευαγγέλια για όσους θέλουν να τρώνε πολλά γαλακτοκομικά ακόμη και με πλήρη λιπαρά. Οι άνθρωποι που κάνουν διατροφή πλούσια σε λιπαρά γαλακτοκομικών προϊόντων, έχουν μειωμένο και όχι αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, σε σχέση με όσους καταναλώνουν λίγα λίπη από τέτοιες τροφές, σύμφωνα με μια νέα διεθνή επιστημονική μελέτη. Η «αιρετική» έρευνα έρχεται να προστεθεί σε άλλες πρόσφατες που δεν έχουν βρει συσχέτιση ανάμεσα στην κατανάλωση γαλακτοκομικών και στον καρδιαγγειακό κίνδυνο, παρόλο που η κυρίαρχη άποψη είναι ότι όλα τα λίπη «ενοχοποιούνται» λίγο-πολύ.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρ Μάτι Μάρκλουντ της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς της Βαλτιμόρης και του αυστραλιανού Ινστιτούτου Παγκόσμιας Υγείας George, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «PLoS Medicine», εκτιμούν ότι πρέπει πλέον να γίνεται διάκριση ανάμεσα στην προέλευση των λιπαρών, καθώς το είδος τους είναι σημαντικότερο από την ποσότητα. Με βάση αυτό το σκεπτικό, μπορεί κάποιος να τρώει γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά χωρίς...ενοχές.

Η νέα μελέτη βρήκε ότι, άσχετα με την ηλικία, τον τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες, οι άνθρωποι που είχαν στο αίμα τους τα υψηλότερα επίπεδα λιπαρών οξέων προερχόμενων από γαλακτοκομικά, είχαν την μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρδιαγγειακή νόσο. Επίσης, η αυξημένη κατανάλωση λιπών από γαλακτοκομικά δεν συνδεόταν με αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών βρίσκεται σε ανοδική φάση διεθνώς, από το γάλα και τα παγωτά έως τα τυριά και τα γιαούρτια. Συχνά οι συμβουλές των γιατρών είναι να προτιμώνται τα γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά (0% ή 2%), όμως σταδιακά διαγράφεται μια τάση να δίνεται έμφαση πλέον στο ότι ακόμη και τα γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά μπορούν να αποτελέσουν τμήμα μιας υγιεινής διατροφής, σύμφωνα με τον Μάρκλουντ. Όπως είπε, πιο σωστό είναι να επιλέγει κανείς τι τρώει, προτιμώντας π.χ. το γιαούρτι (ιδίως χωρίς έξτρα γεύσεις) και αποφεύγοντας το βούτυρο και τα γαλακτοκομικά με πρόσθετη ζάχαρη ή αλάτι.

Η νέα έρευνα ανέλυσε στοιχεία για 4.150 άτομα με μέση ηλικία 60 ετών στη Σουηδία (χώρα με παραδοσιακά υψηλά επίπεδα κατανάλωσης γαλακτοκομικών), αναλύοντας τη σχέση της διατροφής με τον κίνδυνο εμφραγμάτων, εγκεφαλικών κ.α. σε βάθος 16 ετών. Στη συνέχεια συνδύασε αυτά τα σουηδικά ευρήματα με εκείνα 17 άλλων μελετών από άλλες χώρες (μετα-ανάλυση). Η τελική «ετυμηγορία» ήταν ότι οι άνθρωποι με τα υψηλότερα επίπεδα λιπαρών οξέων από γαλακτοκομικά στο σώμα τους, είχαν κατά μέσο όρο 25% μικρότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο, σε σχέση με όσους είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα. Σε άλλες χώρες παρατηρήθηκε μια ανάλογη σχέση, π.χ. στις ΗΠΑ ο καρδιαγγειακός κίνδυνος ήταν 12% μικρότερος.

«Είναι σημαντικό να θυμάται κανείς ότι μολονότι τα γαλακτοκομικά μπορεί να είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, μπορεί επίσης να είναι πλούσια σε πολλές άλλες θρεπτικές ουσίες και έτσι μπορούν να αποτελούν μέρος μια υγιεινής διατροφής. Αυξάνονται οι ενδείξεις πως η επίπτωση των γαλακτοκομικών στην υγεία μπορεί να εξαρτάται περισσότερο από τον τύπο - π.χ. γάλα, τυρί, γιαούρτι, βούτυρο κ.α. - παρά από το περιεχόμενο τους σε λιπαρά. Όταν επιλέγουμε γαλακτοκομικά για να αγοράσουμε, είναι λιγότερο σημαντικό το αν θα πάρουμε εκείνα με τα χαμηλά λιπαρά», ανέφερε η ερευνήτρια δρ Kathy Trieu.

Μια μεγάλη «αιρετική» έρευνα του 2018 σε 21 χώρες είχε επίσης καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών μπορεί να μειώσει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μελέτη για τη μείωση καισαρικών τομών και την ενίσχυση του κολπικού τοκετού

Μνήμη: "Θαυματουργές" οι μικρές παύσεις όταν μαθαίνουμε κάτι καινούριο

Αλκοολισμός: Ο απρόσμενος παράγοντας που μειώνει τον κίνδυνο

ESPA BANNER