Υγεία

Κορωνοϊός: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών

κορωνοϊός παιδί lockdown καραντίνα

Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων.

Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών

Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β' Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

«Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ' ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)», αναφέρει ο κ. Μποζίκας, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Παράλληλα, ο κ. Μποζίκας σημειώνει ότι με το άνοιγμα το σχολείων οι εκπαιδευτικοί που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών. Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

* Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητας τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης (μάσκες, αποστάσεις) ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους. Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ) που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

* Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

* Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβο, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας. Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

* Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

* Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

* Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

* Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σχολεία - κορωνοϊός: Αύξηση των «λουκέτων» σε δημοτικά και νηπιαγωγεία

Σήφης Βαλυράκης: Άγνωστο πώς έπεσε στη θάλασσα - Η προπέλα τον χτύπησε στο κεφάλι

Θετικός στον κορωνοϊό ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος

Κόσμος

Κορωνοϊός: Ξεπέρασαν τα 116 εκατομμύρια οι μολύνσεις σε όλο τον πλανήτη

κορωνοϊός κλινική covid

Η πανδημία του νέου κορωνοϊού έχει προκαλέσει τουλάχιστον 2.581.034 θανάτους σε όλο τον κόσμο αφότου το γραφείο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας στην Κίνα διαπίστωσε την εμφάνιση της ασθένειας στα τέλη Δεκεμβρίου 2019, σύμφωνα με απολογισμό του AFP με βάση επίσημες πηγές έως τις 13:00 ώρα Ελλάδας σήμερα.

Περισσότερες από 116.031.470 μολύνσεις έχουν επίσημα διαγνωστεί από την αρχή της πανδημίας. Η μεγάλη πλειονότητα των ασθενών γίνονται καλά, αλλά ένα μέρος από αυτούς που δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί επαρκώς εξακολουθούν να παρουσιάζουν συμπτώματα για εβδομάδες, ακόμη και μήνες. Τα στοιχεία βασίζονται στους απολογισμούς που δημοσιοποιούν καθημερινά οι υγειονομικές αρχές κάθε χώρας και αποκλείουν αναθεωρήσεις εκ των υστέρων από στατιστικούς οργανισμούς, όπως στη Ρωσία, στην Ισπανία και στη Βρετανία.

Κατά τη χθεσινή ημέρα, 10.685 νέοι θάνατοι και 450.657 νέες μολύνσεις καταγράφηκαν σε όλο τον κόσμο. Οι χώρες που κατέγραψαν τους περισσότερους νέους θανάτους στους τελευταίους απολογισμούς τους είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής με 2.530 νέους θανάτους, η Βραζιλία (1.800) και το Μεξικό (712).

Οι ΗΠΑ είναι η πιο πληγείσα χώρα σε αριθμό θανάτων και μολύνσεων, με 522.879 θανάτους σε σύνολο 28.895.047 καταγεγραμμένων μολύνσεων, σύμφωνα με την καταμέτρηση του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς. Μετά τις ΗΠΑ, οι πιο πληγείσες χώρες είναι η Βραζιλία με 262.770 νεκρούς και 10.869.227 μολύνσεις, το Μεξικό με 189.578 νεκρούς (2.119.305 μολύνσεις), η Ινδία με 157.656 νεκρούς (11.192.088 μολύνσεις) και η Βρετανία με 124.261 νεκρούς (4.207.304 μολύνσεις). Μεταξύ των χωρών που έχουν πληγεί περισσότερο, η Τσεχία έχει καταγράψει τον μεγαλύτερο αριθμό θανάτων αναλογικά με τον πληθυσμό της, με 201 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, και ακολουθούν το Βέλγιο (192), η Σλοβενία (187), η Βρετανία (183) και το Μαυροβούνιο (167).

Η Ευρώπη καταμετρούσε έως σήμερα στις 13:00 ώρα Ελλάδας 871.426 θανάτους σε σύνολο 38.427.275 μολύνσεων, η Λατινική Αμερική και η Καραϊβική 693.735 θανάτους (21.875.286 μολύνσεις), οι ΗΠΑ και ο Καναδάς 545.063 θανάτους (29.775.553 μολύνσεις), η Ασία 259.009 θανάτους (16.308.187 μολύνσεις), η Μέση Ανατολή 105.582 θανάτους (5.662.330 μολύνσεις), η Αφρική 105.268 θανάτους (3.950.208 μολύνσεις) και η Ωκεανία 951 θανάτους (32.637 μολύνσεις).

Από την έναρξη της πανδημίας, ο αριθμός των διενεργούμενων διαγνωστικών τεστ έχει αυξηθεί πολύ και οι τεχνικές ιχνηλάτησης έχουν βελτιωθεί, με αποτέλεσμα μια αύξηση των καταγεγραμμένων μολύνσεων. Ο αριθμός των διαγνωσμένων μολύνσεων δεν αντιπροσωπεύει ωστόσο παρά ένα κλάσμα του συνολικού πραγματικού αριθμού μολύνσεων, με ένα σημαντικό τμήμα των λιγότερο σοβαρών ή των ασυμπτωματικών περιπτώσεων να εξακολουθεί να μην εντοπίζεται.

Ο απολογισμός αυτός συντάχθηκε με βάση στοιχεία που έχουν συλλέξει τα γραφεία του Γαλλικού Πρακτορείου από τις αρμόδιες εθνικές και αρχές και από πληροφορίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Λόγω διορθώσεων που επιφέρουν οι αρχές ή καθυστερημένων δημοσιεύσεων των στοιχείων, οι αριθμοί αύξησης μέσα σε ένα 24ωρο μπορεί να μην αντιστοιχούν ακριβώς σε εκείνους που είχαν δημοσιευθεί την προηγουμένη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κορωνοϊός: «Καμπανάκι» από ΠΟΥ: Mην χαλαρώνετε τα μέτρα

Η ΕΕ ζητεί πρόσβαση στα εμβόλια της AstraZeneca που παράγονται στις ΗΠΑ