Τεχνολογία

Έξω από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για να αλλάξουν παλιές μπαταρίες στα ηλιακά πάνελ

isspiginasa.jpg

Δύο αστροναύτες της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), η Κριστίνα Κοχ και ο 'Αντριου Μόργκαν, μηχανικοί της τρέχουσας Αποστολής 61, πραγματοποίησαν την Κυριακή τον πρώτο από τους πέντε προγραμματισμένους διαστημικούς «περιπάτους» τους με στόχο την αντικατάσταση παλιών μπαταριών έξω από το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΣΣ).

Η διαστημική έξοδος τους, που ήταν η δεύτερη στην καριέρα τόσο της Κοχ όσο και του Μόργκαν, διήρκεσε επτά ώρες και ολοκληρώθηκε περί τις 21:40 ώρα Ελλάδας. Ήταν ο 219ος διαστημικός περίπατος με αφετηρία τον ΔΣΣ από τότε που συναρμολογήθηκε το 1998. Οι αστροναύτες από διάφορες διαστημικές υπηρεσίες έχουν πλέον συμπληρώσει 1.374 ώρες και 27 λεπτά ή 57,3 μέρες εργασίας στο διάστημα έξω από τον ΔΣΣ.

Οι νέες μπαταρίες λιθίου-ιόντων είναι πολύ ισχυρότερες, έτσι ώστε μία από αυτές αντικαθιστά δύο παλιές. Οι εν λόγω μπαταρίες είναι τοποθετημένες στο δίκτυο ηλιακής ενέργειας του ΔΣΣ, ο οποίος διαθέτει οκτώ μεγάλα ηλιακά πάνελ, τέσσερα σε κάθε πλευρά του.

Οι παλιές μπαταρίες βάρους 165 κιλών είχαν ηλικία περίπου δέκα ετών, ενώ οι νέες, βάρους 195 κιλών η κάθε μία και με το μέγεθος ενός μικρού ψυγείου, αναμένεται να διαρκέσουν έως το τέλος της ζωής του ΔΣΣ. Οι μπαταρίες αποθηκεύουν ηλεκτρισμό με τον οποίο τροφοδοτούν τα συστήματα του ΔΣΣ, όταν αυτός βρίσκεται στη σκιά της Γης και τα ηλιακά πάνελ του δεν δέχονται το φως του Ήλιου. 

Αν και το στο περιβάλλον μικροβαρύτητας του διαστήματος, το βάρος της μπαταρίας δεν αποτελεί πρόβλημα όπως η στη Γη, η θέση των μπαταριών καθιστά δύσκολη την αντικατάσταση τους, καθώς βρίσκονται μακριά από τον μήκους 17 ρομποτικό βραχίονα του ΔΣΣ, που δεν μπορεί να φθάσει μέχρι εκεί, γι' αυτό η δουλειά πρέπει να γίνει χειροκίνητα από αστροναύτες. Για να αλλάξουν 12 παλιές μπαταρίες νικελίου-υδρογόνου με έξι νέες λιθίου-ιόντων, θα χρειαστούν συνολικά πέντε διαστημικές έξοδοι σε ύψος περίπου 400 χιλιομέτρων από τη Γη.

Κάποια στιγμή, καθώς ο ΔΣΣ περνούσε πάνω από τη Μεσόγειο, παρόλο που οι δύο αστροναύτες ήσαν απασχολημένοι με τη δύσκολη αλλαγή των μπαταριών, δεν έχασαν την ευκαιρία να θαυμάσουν και το θέαμα. «Πάνω από πού πετάμε; Είναι τόσο όμορφα;», ρώτησε η Κοχ τον Μόργκαν.

Ο επόμενος διαστημικός περίπατος, πάλι από το δίδυμο Κοχ-Μόργκαν, θα γίνει στις 11 Οκτωβρίου, ο τρίτος στις 16 Οκτωβρίου, ενώ ο τέταρτος στις 21 του μήνα Οκτωβρίου θα είναι ιστορικός, επειδή για πρώτη φορά στη διαστημική ιστορία θα είναι αποκλειστικά γυναικείος, από την Κοχ και την Αμερικανίδα «πρωτάρα» συνάδελφο της Τζέσικα Μέιρ. Ο τελευταίος θα πραγματοποιηθεί στις 25 Οκτωβρίου από την Κοχ και τον Ιταλό αστροναύτη της ESA Λούκα Παρμιτάνο, νέο διοικητή του ΔΣΣ.

Θα ακολουθήσει στις 31 Οκτωβρίου ένας διαστημικός περίπατος των κοσμοναυτών Αλεξάντρ Σκβόρτσοφ και Όλεγκ Σκριπότσκα της ρωσικής Roscosmos και στη συνέχεια άλλοι πέντε αμερικανο-ευρωπαϊκοί περίπατοι μέσα στο Νοέμβριο και το Δεκέμβριο, από το ζευγάρι Μόργκαν-Παρμιτάνο, για την επιδιόρθωση ενός σημαντικού επιστημονικού οργάνου του ΔΣΣ, του ανιχνευτή κοσμικών ακτίνων AMS (Alpha Magnetic Spectrometer).

Η Κοχ αναμένεται να μείνει στο ΔΣΣ πάνω από 300 μέρες, καταρρίπτοντας το ρεκόρ παραμονής γυναίκας αστροναύτη σε μία διαστημική πτήση.
 

Τεχνολογία

Πάνω από 2,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο παίζουν βιντεοπαιχνίδια

βιντεοπαιχνίδια

Περισσότεροι από 2,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο παίζουν βιντεοπαιχνίδια είτε σε περιστασιακή είτε σε τακτική βάση, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν το ένα τρίτο του συνολικού πληθυσμού της Γης (7,8 δισεκατομμύρια) είναι «gamers», σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα διεθνών στατιστικών statista.com.

Όσον αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις η συγκεκριμένη αγορά αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς κι αυτό αποδεικνύεται και από την μεγάλη συμμετοχή που έχουν οι εκδηλώσεις αφιερωμένες στο gaming στην χώρα μας.

Προ πανδημίας, περισσότεροι από 25.000 άτομα μπορεί να βρισκόντουσαν στον ίδιο διαδικτυακό χώρο για να μοιραστούν το χόμπι τους και να περάσουν τον ελεύθερο χρόνο τους. Όμως η πανδημία έπαιξε κι αυτή καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του gaming, καθώς το καθεστώς του lockdown οδήγησε ακόμη περισσότερους στον κόσμο των online παιχνιδιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία από την διεθνή πλαρφόρμα statista.com οι φανατικοί χρήστες που ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια on line κατά μέσο όρο καταναλώνουν περίπου 3,5 ώρες τις καθημερινές, ενώ τα Σαββατοκύριακα μπορεί να υπερβούν και τις 6 ώρες, έχοντας δημιουργήσει μια τεράστια αγορά παγκοσμίως. Ειδικά προϊόντα «Gamer» εμφανίστηκαν για πρώτη φορά όσον αφορά υπολογιστές, laptops και περιφερειακά, ενώ στη συνέχεια ήρθαν ειδικές καρέκλες, τραπέζια, γυαλιά και δεκάδες προϊόντα που κατασκευάζονται αποκλειστικά για Gamers σε σχεδόν κάθε κατηγορία από πολλές γνωστές διεθνείς επωνυμίες. Σε μερικές μάλιστα χώρες εταιρίες εστίασης ετοιμάζουν ειδικά μενού για Gamers.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τουρισμός: Τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων στο σχέδιο για πιλοτικό άνοιγμα

Ηράκλειο: Κόβουν το ρεύμα σε οικογένεια με δύο ανάπηρα παιδιά

Ηράκλειο: Κινητοποίηση των δικηγόρων στο κέντρο της πόλης