Πολιτισμός

Παρθενώνας: Ίσως οι αρχαίοι να τον αποκαλούσαν με άλλο όνομα

Ακρόπολη

Ο Παρθενώνας, που αποτελεί ένα από τα πιο εκθαμβωτικά κτίσματα της αρχαιότητας, «έχει λάθος όνομα» αναφέρει νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε από Ολλανδούς μελετητές στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης και δημοσιεύθηκε στο American Journal of Archaeology και στην ολλανδική έκδοση του περιοδικού National Geographic.

Την έρευνα διεξήγαγε ο Ολλανδός αρχαιολόγος Γιάνικ φαν Ρουκχούιζεν και η ομάδα του και τα ευρήματά της καταδεικνύουν πως ο ναός που έγινε γνωστός ως «Παρθενώνας» ενδεχομένως να ονομαζόταν αλλιώς από τους Αθηναίους της κλασσικής εποχής.

O αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης ο οποίος είναι και επικεφαλής της έρευνας επισημαίνει πως οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν τον συγκεκριμένο ναό που αποκαλούμε «Παρθενώνα», «Εκατόμπεδο», δηλαδή τον ναό μήκους εκατό ποδών.

«Ο πραγματικός Παρθενώνας ήταν στην πραγματικότητα ένας μικρότερος και παλιότερος ναός στην Ακρόπολης των Αθηνών και συγκεκριμένα το Ερέχθειο» υποστηρίζει ο αρχαιολόγος και παράλληλα προσθέτει πως ο ακριβής σκοπός αυτού του μικρού ναού αποτελούσε πάντα ένα μυστήριο. «Τώρα, όμως, καταλαβαίνουμε ότι ήταν το κέντρο μιας αρχαίας λατρείας της θεάς Αθηνάς. Το Ερέχθειο είναι παγκοσμίως γνωστό για τις γυναικείες φιγούρων των παρθένων, τις Καρυάτιδες, που συγκρατούν την οροφή του. Είναι λογικό οι αρχαίοι Έλληνες να αποκαλούσαν αυτόν τον ναό ως Παρθενώνα ή αλλιώς ''οίκο των παρθένων''» εξηγεί ο Γιάνικ φαν Ρουκχούιζεν.

Για την έρευνα του αρχαιολόγου μίλησε και η Γιοσίν Μπλοκ, η ομότιμη Καθηγήτρια αρχαίων πολιτισμών του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης η οποία επεσήμανε πως τα εν λόγω στοιχεία που αφορούν τον Παρθενώνα θα μπορούσαν να προκαλέσουν «σεισμό» στην επιστημονική κοινότητα. «Δεν πρόκειται μόνο για τα ονόματα αυτά καθαυτά των ναών της Ακρόπολης αλλά παράλληλα συνολικά για την εικόνα την οποία είχαμε σχετικά με τη λατρεία της Θεάς Αθηνάς».

Πολιτισμός

Έκθεση με έργα του Ρουσσέτου Παναγιωτάκη

Παναγιωτάκης - Φασουλάκης

Έκθεση ζωγραφικής του  ζωγράφου Ρουσσέτου Παναγιωτάκη θα πραγματοποιηθεί στην Πινακοθήκη της Βασιλικής του Αγ. Μάρκου από 21Φεβρουαρίου έως 10 Μαρτίου με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν αύριο Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου στις 6 το απόγευμα (Βασιλική Αγ. Μάρκου) με ώρες λειτουργίας καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00 έως 14:00 και 17:00 έως 21:00, ενώ το Σάββατο 09:00 έως 14:00, Κυριακή κλειστά. 

Στην έκθεση θα εκτεθούν 50 έργα του γνωστού ζωγράφου και η θεματολογία τους πηγάζει από την Ελληνική μυθολογία, την ιστορία, το παρελθόν και το παρόν. 
Σε σημερινή συνέντευξη τύπου παρουσιάστηκε η έκθεση ζωγραφικής από τον Εντεταλμένο Περιφερειακό Σύμβουλο Πολιτισμού-Απόδημου Ελληνισμού Κώστα Φασουλάκη και τον ίδιο τον ζωγράφο Ρουσσέτο Παναγιωτάκη. 

Ο εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Πολιτισμού-Απόδημου Ελληνισμού Κώστας Φασουλάκης ανέφερε για την έκθεση: 

«H Περιφέρεια Κρήτης με ιδιαίτερη χαρά μετέχει στη διοργάνωση αυτής της σπουδαίας έκθεσης, του μεγάλου καλλιτέχνη Ρουσσέτου Παναγιωτάκη, γιατί πιστεύουμε ότι ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης έχει συμβάλει ουσιαστικά στην εξέλιξη του σύγχρονου Κρητικού πολιτισμού. Είναι ιδιαίτερη η χαρά και η τιμή να συνεργαζόμαστε μαζί του και θέλουμε δείξουμε στους Κρητικούς ότι η Κρήτη καλλιτεχνικά είναι «ζωντανή» και συνεχίζει να δημιουργεί. Προσκαλούμε τους πολίτες, στα εγκαίνια της έκθεσης αύριο Παρασκευή στις 6 το απόγευμα στη Βασιλική του Αγ. Μάρκου να θαυμάσουν τα νέα έργα του ζωγράφου». 

Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης Ρουσσέτος Παναγιωτάκης, ευχαριστώντας την Περιφέρεια Κρήτης για την στήριξη σε δηλώσεις του υπογράμμισε: «Ήθελα πάντα να φτιάχνω ζωγραφικά έργα κατανοητά από όλους τους Έλληνες ιδιαίτερα τους Κρητικούς, που είναι εμπνευσμένα από την μυθολογία, την ιστορία της Κρήτης, όπως επίσης από το παρελθόν και το παρόν. Παράλληλα όμως κάνοντας έτσι μία οπισθοδρόμηση, βλέπουμε εντελώς σουρεαλιστικά και το σήμερα.  Όλα είναι σε μία αντιπαράθεση μεταξύ τους και προσπαθώ να «κεντρίσω» το ενδιαφέρον για την κάθε ιστορία. Μέσα από τα έργα μου πιστεύω ότι μεταφέρω κάποια μηνύματα  κρητικά και κριτικά, αλλά και κρίνοντας πάντα τα γεγονότα όπως τα βλέπει σήμερα ένας σύγχρονος άνθρωπος».