Πολιτισμός

Ηλεκτρική Διασύνδευση Χανίων - Πελοποννήσου: Αρχαιολογικές έρευνες σε ναυάγιο

αρχαίο ναυάγιο

Αρχαιολογική έρευνα σε ναυάγιο κλασικών χρόνων που εντοπίσθηκε κατά τις εργασίες καλωδίωσης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Κίσαμο στην Νεάπολη

Ναυάγιο κλασικών χρόνων, που είχε εντοπισθεί το 2019 στο στενό Κυθήρων – Νεάπολης σε βάθος 222 μ. στο πλαίσιο της οπτικής διασκόπησης για την καλωδίωση μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Κίσαμο στην Νεάπολη Βοιών, διερευνήθηκε αρχαιολογικά στις 24- 27 Σεπτεμβρίου από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων με την τεχνική υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών που διέθεσε το Ω/Κ ΑΙΓΑΙΟ εξοπλισμένο με το υποβρύχιο τηλεχειριζόμενο όχημα (ROV) MAX ROVER με ενσωματωμένο ηχοβολιστή πλευρικής σάρωσης (SSS). Η υποβρύχια έρευνα πραγματοποιήθηκε με την οικονομική υποστήριξη της ΑΔΜΗΕ. Το ναυάγιο χρονολογείται περίπου στα τέλη του 5ου μ.Χ. μέχρι τα μέσα του 4ου αι. Π.Χ. και φαίνεται ότι κατέληξε στο βυθό με την καρίνα του, καθώς η γενική εικόνα της συγκέντρωσης του φορτίου διατηρεί γενικά το σχήμα του πλοίου.

Η Yπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε τα εξής: «Η χώρα μας αποτελεί έναν αναπεπταμένο αρχαιολογικό χώρο, ένα αρχαιολογικό παλίμψηστο. Η στεριά, αλλά και οι θάλασσες μας κρύβουν ανεξερεύνητους πολιτιστικούς θησαυρούς. Σε κάθε μεγάλο έργο, δημόσιο ή ιδιωτικό, οι πιθανότητες αποκάλυψης αρχαιοτήτων είναι εξαιρετικά μεγάλες. Στην περίπτωση του έργου της καλωδίωσης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Κίσαμο στη Λακωνία, που έχει αναλάβει ο ΑΔΜΗΕ, εντοπίστηκε στο στενό Κυθήρων-Νεάπολης ένα σημαντικό ναυάγιο των κλασικών χρόνων, το οποίο διερευνήθηκε αρχαιολογικά από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με την πολύτιμη τεχνική και επιστημονική υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, ενώ το κόστος της έρευνας κάλυψε ο ΑΔΜΗΕ. Σε όλους τους συντελεστές της έρευνας εκφράζω συγχαρητήρια και ευχαριστίες».

Από τα προκαταρτικά αποτελέσματα της υποβρύχιας έρευνας διαπιστώθηκε ότι εκτός από το φορτίο του πλοίου που αποτελείται κυρίως από κερκυραϊκούς αμφορείς, δευτερευόντως αμφορείς του επονομαζόμενου τύπου Solocha II, με πιθανή προέλευση από την αρχαία Πεπάρηθο (Σκόπελο), αμφορείς από την Χίο και τρείς πίθους, μετέφερε σύνολο επιτραπέζιων αγγείων από τα οποία ανελκύστηκαν ένας επιτραπέζιος αμφορίσκος με επίπεδη βάση, ένα πινάκιο και ένα ιχθυοπινάκιο και δύο σκυφίδια.

Η εκπόνηση της τρισδιάστατης απεικόνισης του ναυαγίου από τον Δρ Ιωάννη Ίσσαρη του ΕΛΚΕΘΕ βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να διασαφηνίσει περισσότερο τα αρχικά συμπεράσματα, τον αριθμό των ορατών στον βυθό αντικειμένων, το μέγεθος της διασποράς του φορτίου και συνεπώς κατ’ εκτίμηση το μέγεθος του πλοίου και τον πιθανό όγκο του φορτίου.

Τις δύο επιστημονικές ομάδες αποτελούσαν, από πλευράς ΕΕΑ οι αρχαιολόγοι Δρ Θεοτόκης Θεοδούλου, Τμηματάρχης του Γραφείου Κρήτης της ΕΕΑ, Δρ Γεώργιος Τσιμπούκης και Δρ Σταυρούλα Βραχιονίδου, η Δρ ωκεανογραφίας Αναστασία Κουκά (ΜΔ), από πλευράς ΕΛΚΕΘΕ οι Δρ Γρηγόρης Ρουσάκης , Μανώλης Καλλέργης και Λεωνίδας Μανουσάκης.

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

Φώφη Γεννηματά: Ο καρκίνος, η απώλεια των γονιών της και η δίψα για ζωή

Ηράκλειο: Θρίλερ με άνδρα που θέλησε να δώσει τέλος στη ζωή του

Ηράκλειο: "Όχι" από τους επικεφαλής των παρατάξεων στη συνάντηση για αύξηση των δημοτικών τελών

 

Πολιτισμός

Georges Seurat: Ένα Google Doodle φόρος τιμής στον μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφο

Georges Seurat

Ο ζωγράφος Georges Seurat είναι το τιμώμενο πρόσωπο για την Google σήμερα, Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου, καθώς συμπληρώνονται 162 χρόνια από τη γέννηση του εισηγητή του πουαντιγισμού (στιγματογραφία) στη ζωγραφική

Ο Ζορζ Σερά ανηκε στους μετα-ιμπρεσσιονιστές ζωγράφους. Συνδύαζε μία λεπτή ευαισθησία με μία μαθηματική ακρίβεια, γεγονός που αποτυπώθηκε και στο σαφώς επιδραστικό έργο του.

Γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1859 στο Παρίσι και πέθανε πολύ νέος, 31 ετών, στις 29 Μαρτίου του 1891 στην ίδια πόλη. Δύο εβδομάδες αργότερα πέθανε και ο γιος του.

Ο Ζορζ Σερά ήταν γόνος μιας πολύ πλούσιας οικογένειας στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν δικαστικός υπάλληλος και καταγόταν από την Καμπανία. Σπούδασε αρχικά τέχνη με τον γλύπτη Justin Lequiene. Παρακολούθησε τη Σχολή Καλών Τεχνών το 1878 και το 1879. Μετά από ένα χρόνο υπηρεσίας στη στρατιωτική ακαδημία στη Βρέστη, επέστρεψε στο Παρίσι το 1880. Μοιράστηκε ένα μικρό εργαστήριο στην Αριστερή Όχθη με δύο φίλους φοιτητές πριν μετακομίσει σε ένα δικό του στούντιο.

Τα επόμενα δύο χρόνια αφοσιώθηκε στην τέχνη του ασπρόμαυρου σχεδίου. Κατά τη διάρκεια του 1883 ζωγράφισε τον πρώτο του μεγάλο πίνακα - έναν τεράστιο καμβά με τίτλο Κολυμβητές στην Ασνιέρ.

Όταν αυτός ο πίνακας απορρίφθηκε από το Σαλόν, ο Σερά απομακρύνθηκε από τα επίσημα ιδρύματα και συγκαταλέγονταν στους ανεξάρτητους καλλιτέχνες του Παρισιού. Το 1884 μαζί με άλλους καλλιτέχνες (μεταξύ των οποίων και ο Μαξιμιλιάν Λους) δημιούργησαν την εταιρεία ή Σαλόν ανεξάρτητων καλλιτεχνών. Εκεί γνώρισε και έγινε φίλος με τον καλλιτέχνη Πολ Σινιάκ.

Ο Σερά μοιράστηκε τις νέες ιδέες του για τον πουαντιγισμό με τον Σινιάκ, ο οποίος στη συνέχεια ζωγράφισε στην ίδια τεχνοτροπία. Το καλοκαίρι του 1884 ο Σερά άρχισε να εργάζεται για το αριστούργημά του Ένα κυριακάτικο απόγευμα στο νησί Λα Γκραντ Ζατ, το οποίο χρειάστηκε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μούμια 800 ετών (βίντεο)

Σπάνιο ιβηρικό ξίφος 2.000 ετών ανακτήθηκε από την ισπανική αστυνομία

Μικροσκοπικό χρυσό βιβλίο που βρέθηκε σε χωράφι συνδέεται με τον Ριχάρδο Γ΄

 

ESPA BANNER